Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wie trouwt 02-08-1897 ?


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

naar mijn inschatting een moeilijke vraag:

wie weet welk echtpaar op bijgaande foto bedoeld wordt ?

Groetjes, Maikel

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel, ik krijg niets te zien als ik je link aanklik. Alleen een blanco rechthoek bij Google+ (en een tab "aanmelden").

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Petra,

daar begrijp ik niets van, bij mij staat de aanduiding ''openbaar''.

Misschien kun je hem via Facebook wel zien ?

Zie: www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=4065973260535&set=a.1641999902716.85060.1618396867&type=1&theater

Hoe dan ook, ik zoek een echtpaar waarvan ik het volgende weet:

Gehuuwd H. G. met J. D. J. S. den 2 (of 12) augustus 1897

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maikel, ik heb het zojuist nog een keer geprobeerd bij Google+: zelfde blanco rechthoek.

Bij Facebook was het metéén raak, terwijl ik daar toch evenmin sta ingeschreven. Mooi ding trouwens.

Ik heb voor je op AlleGroningers gekeken, maar daar vond ik ze evenmin. En ik ga ervan uit, dat die bruidegom G als achternaam heeft en niet C (wat er ook zou kunnen staan) gezien de overeenkomst met de eerste letter van Ge Huuwd.

Als het Oost-Friesland is kun je het wel schudden... West-Friesland? Drenthe? Overijssel? Maar je moet wel met jokers kunnen zoeken natuurlijk.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Op verzoek van Maikel hierbij de afbeelding

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Achter het glazen deurtje (van een kast?) is een kop van een tabakspijp te zien, mogelijk daarom nu opgenomen in het (tabaks)museum van Douwe Egberts, en was de bruidegom een tabakshandelaar die dan ergens in Nederland trouwde.

Als de eerste naam van de bruidegom is, dan is het niet te hopen dat de eerste letters J.D. staan voor jonge dochter.

Opnieuw een speld in de hooiberg? spannend....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Ludmilla en Petra,

het is inderdaad een kastje met een glazen deur.

Dank voor het vermelden van de aanwezigheid van een tabakspijp, ik had hem over het hoofd gezien.

Voor de hand ligt dan inderdaad dat het iemand betreft die een relatie had met de familie van Douwe Egberts (de Jong).

Ik hoop dat men bij het museum weet om wie het gaat, ik heb hen een mailtje gestuurd.

En Petra en Ludmilla, beide bedankt !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla, die pijp heeft niets met de tabakshandel te maken, hoor. Het was een volkskundig gebruik, google maar eens op bruidspijp en/of bruidegomspijp.

Literatuurvermelding:

H.R. Tupan, De Bruidegomspiip; de geschiedenis van een volkskundig huwelijksfenomeen (Hoogezand 1983) 40 – 45.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Heb wel enkele vragen:

In welke streek in het noorden werd aan deze huisvlijt gedaan?

Kan men de "stijl" van een streek herkennen?

Werd dit gebruik gehouden tijdens een kerkelijk huwelijk?

Bij Alle Friezen en Alle Groningers komen op 2 of 12 augustus 1897 maar 1 echtpaar in aanmerking.

Maar dan kloppen de initialen weer niet.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat had ik zeker niet verwacht, grappig, weer wat geleerd.

Dit is wel een fraaie uitleg

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het roken van de bruidspijp heeft als symboliek zeker ook de dienstbaarheid van de vrouw aan de man. Zij moet de kolen in het vuur steeds brandend houden, zodat de man de pijp op elk gewenst moment weer op kan steken. Daarnaast is de pijp ook een symbool van huwelijkstrouw: breekt de pijp, dan zal ook het huwelijk geen stand houden...

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Vooral in de 19e eeuw werd het aanbieden van de bruidegomspijp in het gehele land gebruikelijk tot de Tweede Wereldoorlog. Daarna verdween het gebruik.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

pag 10/11

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Om e.e.a. uit te sluiten, het huwelijk staat NIET in het bestand van Wiewaswie, gezocht op de data binnen de 19797 huwelijksakten in 1897. Dus mogelijk bij een van de collecties die daar (nog) niet in zitten.

boi&

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heb wel enkele vragen:

In welke streek in het noorden werd aan deze huisvlijt gedaan?

Kan men de "stijl" van een streek herkennen?

Werd dit gebruik gehouden tijdens een kerkelijk huwelijk?

Masje, dit kwam dus in grote(re) delen van het land voor -- wel meest op het platteland, vermoed ik. Of er regionale stijlen waren, dáárvan heb ik geen idee. En het had helemaal niets te maken met burgerlijk of kerkelijk huwelijk: het was een onderdeel van de bruiloftsviering.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Maikel, je maakt er wel een groot raadsel van.

In elk geval ook niet in den Haag.

Ik ben benieuwd naar de oplossing.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

in de 3 noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe is dit huwelijk dus niet te vinden.

En ook in Den Haag en WieWasWie niet, het gebied wordt dus kleiner maar ook moeilijker !

Deze vraag heb ik gebruikt om bij WieWasWie nog maar even te benadrukken dat zoeken op datum en één letter wel heel erg prettig zou zijn.

Zelf ben ik net zo benieuwd naar de oplossing als jullie.

Van het D.E. museum in Joure heb ik een mailtje gekregen, ze wisten het niet meteen.

Ze hebben beloofd in hun archief op zoek te gaan en mij van het resultaat daarvan op de hoogte te houden.

Groetjes, Maikel

P.S. en iedereen bedankt natruurlijk voor de leerzame verhalen en de hulp bij het oplossen van mijn vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Dag allen,

Maikel heeft mij deze vraag via mail gestuurd, heb me nu (eindelijk

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">) maar aan gemeld bij dit forum. De namen van het echtpaar van het bruidskastje heb ik niet maar wel vandaag gegevens gekregen waar het vandaan komt, of tenminste waar DE het gekocht heeft. Ik heb dit Maikel inmiddels gemaild maar zet hier ook maar eenberichtje neer.

Het bruidskastje, zoals het genoemd wordt is in maart 1969 door het Douwe Egberts museum in Utrecht gekocht bij de Fa. Keller en Coorengel, Kunsthandel - Antiquiteiten, Spiegelgracht 23 te Amsterdam. Het is gekocht vanwege de bruidspijp. De conservatoren van het DE museum in Utrecht hebben op een gegeven moment dingen naar het museum in Joure gebracht voor de inrichting daar en zo is dit kastje in Joure beland. Later (2003) is het DE museum in Utrecht opgeheven.

Bron: Museum Joure (waar ik wel vrijwillgerswerk (onderzoek voor) doe))

groet, Hinke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog even een wijziging, het was de Fa. Tiller en Coorengel volgens de officiële nota, Keller stond getypt op de verzendbon.

groet, Hinke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Hinke,

bedankt dat je de zoektocht iets verder hebt gebracht, de sporen wijzen -wat we al een beetje dachten- in de richting van het gebied waar Genlias nog niet zoveel gegevens van bevat......

Misschien geeft

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

straks het geheim prijs !

En welkom op dit forum, je krijgt er beslist geen spijt van.

Ik denk dat je je hier snel thuis zult voelen. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het kastje kan echt overal vandaan komen natuurlijk. Voorzover ik kon zien (google) bestaat de Fa. Tiller niet meer, als die nou een archief had en het is bewaard gebleven (gemeentearchief Amsterdam?) dan kon je het spoor misschien volgen.

En dat thuis voelen zal wel lukken, moet ik wel regelmatig even gaan kijken natuurlijk.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

groet, Hinke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De antiekwinkel Tiller&Coorengel zat aan de Spiegelgracht 23-25 en werd in 1964 nog verbouwd.

Er is nog wel een

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het bruidspaar H.G. en J.D.J.S trouwde in 1897 niet in Amsterdam volgens de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...