Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wat staat hier nu eigenlijk?


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Prachtig document van de Desolate Boedelkamer in Amsterdam.  Ezechiel en Annaatje kunnen hun schulden niet volledig betalen, boedel wordt gesequestreerd, crediteuren opgeroepen. En dan is er dit accoord. Duidelijk handschrift, maar wat betekent het? Wat gaan ze nu binnen twee maanden betalen?

Ik heb moeite met dat "Vyften hondere" (?). Is dat een percentage?

De enige preferente crediteuren de weduwe Wipperman, 275 gulden (huishuur) en de slager (die 2,14).

Een lijst van concurrente crediteuren is enorm, totaal bedrag was 4418 gulden. Het accoord lijkt geen verschil te maken tussen preferent en concurrent.

Loes

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Loes,

Vijf ten hondert is inderdaad 5%.

Aan een exegese durf ik me niet te wagen,

aangezien dit [ook] eeuwenlang het meest

gebruikelijke rentepercentage is geweest.

groeten,

Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

volcomen extinctie: "volledig uitdoven" helemaal aflossen dus. Vergelijk extinction = uitsterven.

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vraag me af of de "volkomen extinctie" met een korrel zout genomen moet worden. Minimaal 5% en dan zien we wel verder.

Ik had al eerder een dergelijk accord gezien (4 jaar eerder, zijn broer), maar in een lastig handschrift. Ik dacht daar iets te zien als 1 percent. Dat waren overigens wel bedragen waar je u tegen zegt: tonnen. En de grote crediteuren allemaal familie.

Deze is leuker: verbaal met bijlagen, inclusief de inventarisatie van de inboedel. Waanzinnig gedetailleerd. Circa 24 Mans Hemden, 18 Vrouws Ditto. 18 Man's dassen, een Vuurenhout gemak ...

Nooit gedacht dat er al kussenslopen bestonden. 3 Beschadigde theepotten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Loes,

met "volkomen extinctie", ook wel "volkomen afdoening"

wordt niet bedoeld, dat het hele bedrag wordt afgelost.

Het betekent juist, dat er - na het betalen van het overeengekomen bedrag -

(als ik het goed begrijp 5% naar evenredigheid, maar daar wil ik vanaf wezen)

een punt achter wordt gezet, zand erover, en er wordt nooit meer over wordt gepraat.

De schuldeisers zien daarmee dan ook af van verdere stappen,

als ze akkoord gaan met de regeling.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Jan,

de zaak eens doorlezende denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Ik was op die vijf procent gefixeerd, leek me wel een goede rente. Maar ze lijken dus met dit schijntje van het totaalbedrag weg te komen. Wat een koopje!

groet, Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Andries,

die 5% zat mij ook dwars; de verleiding was erg groot om dat als een rentepercentage te zien.

Van een kale kip kon je ook destijds niet plukken; ik ben benieuwd of ze die 220 gulden

inderdaad binnen twee maanden hebben weten op te hoesten  :-\

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ongetwijfeld is ze dat gelukt, kale kippen zullen ze niet geweest zijn. Twee jaar later leidden ze in Oostende "een rijkelijk bestaan".

Het is jammer dat er geen stukken bewaard zijn mbt hun boekhouding (makelaar). Me dunkt dat er ook debiteuren geweest moeten zijn. Ik denk dat iedereen erbij gebaat was om tot een dergelijk accoord te komen. Zonder accoord zou de boedel verkocht zijn, en waren na verdeling de schulden nauwelijks vereffend. En de handel ging door, ook al werd het in Amsterdam wat minder.

Of de rekeningen bij de slager en de schoenmaker ooit betaald zijn ... ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...