Member Group priegel Posted July 25, 2012 Member Group Share Posted July 25, 2012 wie o wie zijn de ouders van jantje evertsen? wat ik gevonden heb; jantje evertsen trouwde 11-12-1806 in lunteren met derk barten, die later in 1812 de naam Konstapel heeft aangenomen. bij een van hun kinderen staat; Jantje wolters voormaals evertsen. Wolters gebruikt ze verder heel niet, de huwelijks bijlagen van alle kinderen opgezocht in FS en daar komt dat niet verder voor, ze blijft zich dus Jantje Evertsen noemen. de kinderen verschillend, Barten, Konstapel of Constapel. Als Derk overlijd heet zijn vrouw Jantje Evertsen. Als Jantje overlijdt staat er bij haar akte 1854 Jannetje Evertsen, geboren en wonende te Lunteren zonder beroep, weduwe van Derk Konstapel echte dochter van wijlen Evert Evertsen en Aaltje Jansen Op den tweeden deze maand Augustus des namiddags ten twee ure, in den ouderdom van vierenzeventig jaren ten hare huize te Lunteren binnen deze Gemeente is overleden. dus ik die ouders in Aldfear ingevuld, en dan ga je verder zoeken. overal gezocht op internet, maar alle stambomen die ik vond, zeggen dat haar ouders Evert Woutersen en Aaltje Hendriks zijn!! nu is mijn vraag wat moet ik doen moet ik wat ik denk de overlijdens akte aanhouden, maar dan kom ik niet verder. want ik denk eerder de overlijdensakte, wie wil even verder helpen. volgens de gegevens die ik had was ze geboren 28-10-1781 lunteren maar of dat juist is i.v.m. de datum 74 jaar bij overlijden. gera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted July 25, 2012 Member Group Share Posted July 25, 2012 Gera, ik weet totaal niets van genealogie in dit gebied af. Dat vooropgesteld. Maar... als je nu de overlijdensakte eens wegdenkt? Die is door anderen (buitenstaanders, meestal van een jongere generatie) opgegeven, per definitie ná Jantjes dood, en kan dus makkelijk corrupt zijn, zowel m.b.t. de leeftijd als m.b.t. de namen van de ouders. Die "andere" gegevens lijken eigenlijk wel goed met elkaar te kloppen. Ik zou maar eens een overzichtje gaan maken van die Evert Woutersen/Wolters & Aaltje Hendriks. Hun ouders, al hun kinderen, alle naamsvarianten, alle vernoemingen. En zoeken of er überhaupt een echtpaar Evert Evertsen & Aaltje Jans heeft bestaan. Petra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted July 25, 2012 Author Member Group Share Posted July 25, 2012 ja, of het klopt weet je nooit, maar je gaat er toch van uit dat als iemand na zijn dood bij de gemeente aangegeven word, dat dat klopt! dat er letters verkeerd geschreven worden, ja, dat gebeurde vaak. maar ik blijf zoeken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted July 25, 2012 Author Member Group Share Posted July 25, 2012 en misschien is er iemand die het geboorte bewijs van jantje kan vinden, dan weten we welke ouders zij had Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted July 25, 2012 Member Group Share Posted July 25, 2012 en misschien is er iemand die het geboorte bewijs van jantje kan vinden, dan weten we welke ouders zij had. Je hebt al een suggestie... "volgens de gegevens die ik had was ze geboren 28-10-1781 lunteren". Heeft Lunteren een doopboek? Heb je daarin gekeken? Een "geboortebewijs" kun je vóór 1811 niet verwachten, hoogstens een doopbewijs. En omdat ze al in 1806 trouwde, ook geen bijlagen bij een burgerlijk huwelijk. Petra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted July 25, 2012 Share Posted July 25, 2012 Beste Gera, het is best simpel. Je schrijft: overal gezocht op internet, maar alle stambomen die ik vond, zeggen dat haar ouders Evert Woutersen en Aaltje Hendriks zijn Het is inderdaad verstandig, om dat niet klakkeloos over te nemen. Het beste is, om rechtstreeks contact op te nemen, met alle mensen, die die ouders op internet hebben gezet. Je krijgt dan meestal drie soorten reacties: 1) mensen, die helemaal niet reageren 2) mensen, die toegeven, dat ze het klakkeloos overgenomen hebben van een stamboom op internet, en als je geluk hebt 3) degene, die deze ouders echt bewijsbaar in een archief heeft gevonden, en die je dus verder kan helpen. Die laatste persoon kan je dus ook beter helpen, dan wij op dit forum. Het is soms een hele speurtocht, om uit te zoeken, wie de eerste was om bepaalde gegevens op internet te zetten, maar het is meestal de moeite waard. Hou er wel rekening mee, dat het vakantie is, en dat pas over een paar weken iedereen eventueel gereageerd kan hebben. Succes ermee, Jan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Hypo Posted July 25, 2012 Member Group Share Posted July 25, 2012 Evert Woutersen en Aaltje Hendriks hebben een dochter Hendrikje Woutersen (gevonden in Genlias). Zij trouwt op 26 jarige leeftijd (geboren in Lunteren) met Elbert Rixse. Leeftijd 28 jaar en geboren in Ede. Trouwdatum is 04-04-1812 te Lunteren. Hendrikje is dus geboren rond 1786. Zij overlijdt op 26-07-1858 als Hendrikje Eversen. Oud 72 jaar. Jantje trouwde in 1806. Uitgaande van een minimale trouwdatum dat moet Jantje geboren zijn voor 1788. Op basis van de leeftijd is het wel mogelijk. Via het Gelders archief het volgende gevonden: Lunteren Doopinschrijving Doop Evert Hendriksen, 19-12-1756 Doopdatum: 19-12-1756 Doopplaats: Lunteren Dopeling: Evert Hendriksen Evert Woutersen Moeder: Teuntje Wouters Vader: Wouter Hendriksen Kerkelijke gemeente: Lunteren Toegangsnummer: 0176 Retroacta Burgerlijke stand Inventarisnummer: 593 Pagina: 82 Volgnummer op pagina: 9 Mogelijk kom je hier iets mee verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted July 25, 2012 Author Member Group Share Posted July 25, 2012 dit is wat ik gevonden had van die Hendrikje; Hendrikje ook genaamd Hendrikje Evertsen Woutersz, geboren op 21 januari 1786 in Lunteren (GE), gedoopt op 29 januari 1786 aldaar (Ned. Geref.), overleden op 26 juli 1858 in Ede (GE). Geboren 21 januari 1786 te Lunteren. Bij haar trouwen in Lunteren heet ze Hendrikje Wouterse d.v. Evert Wouterse. Gedoopt 29 januari 1786 te Lunteren, overleden 26 juli 1858 te Ede.^6 Hendrikje is getrouwd op 4 april 1812 in Lunteren (GE) voor de kerk met Elbert Breunisz Rikszen van de Weerd ook genaamd Elbert Riksen, landbouwer, geboren op 20 oktober 1784 in Ede (GE), gedoopt op 24 oktober 1784 aldaar (Ned. Geref.), overleden op 6 september 1850 aldaar, zoon van Breunis Rijksen van de Weerd (voerman) en Grietje Elbertsen van de Weert (35). Neemt in 1826 de naam Van de Weerd aan. Heeft gewoond in huis nr 22 te Ede. Verkopen stuk weiland in Bennekom 27 mrt 1842 aan fam Van Kampen. Elbert was in 1848 eigenaar van Het Meenthuis. woonde in 1831 benedenbuurt hu 61b. Gedoopt 24 oktober 1784 te Ede, landbouwer, overleden 6 september 1850 te Ede, 's-avonds 11 uur. aangevers: Aart van de Blaak 49 arbeider Jan de kruif 25 arbeider won. te Ede en kunnen niet schrijven. leeftijd wordt opgegeven 66 jaar.^7 Bronnen: ^1:ouder/zn relatie (1409X1410==>992) zie ^2 en ^4 ^2:CJvHunnik UT brvn 23.1 en 31.7.1990 ^3:Ede ref D1715-1812 VG050p54| ^4:Ede reg. aangen. geslachtsnamen akte 533 ^5:CJvHunnik res.not.29B ^6:Ede ref D1715-1812 VG135p89| ^7:Wim van de Weerd, msg 13.05.2009 (Kw Fijtje vdW.rtf) Lunteren ref T1700-1817 VG Pub71p57 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted July 25, 2012 Author Member Group Share Posted July 25, 2012 Jan, de eerste aangeschreven, hij helpt mij meer en ik vroeg; hoe kan dit, maar hij gaat het uitzoeken voor mij. Petra, zat net te denken, ga lunteren de kerk bellen en vragen om inlichtingen, de een doet het wel, de ander niet, ik hoor dat vanzelf. op internet ook een stamboom gevonden, en jan, die ga ik als hun adres erbij staat, ook mailen voor navraag. ondanks deze warmte............. blijven we met onze hobby bezig o ja, bovenstaande die kan ik niet thuisbrengen wie dat is, wilt u me even op weg helpen?? en hendrikje heb ik hierboven gezet, bij haar huwelijksbijlagen stonden die ouders genoteerd, dus dat klopt. gera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Hypo Posted July 25, 2012 Member Group Share Posted July 25, 2012 De vader van Evert Evertsen kan wouter zijn. Vandaar dat ook de naam Evert Woutersen (Evert zoon van Wouter). In dat geval is Evert Evertsen dezelfde persoon als Evert Woutersen. Bij Aaltje wordt het wat lastiger. Vader kan zowel een Jan (Joannes) zijn als een Hendrik. Mogelijk kan het ook de naam van moeder betreffen (Joanna of Hendrika). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted July 25, 2012 Member Group Share Posted July 25, 2012 Hallo Gera en anderen, Lunteren valt onder de gemeente Ede. Het gemeentearchief Please login or register to see this link. geeft hier info over genealogie Please login or register to see this link. Hier vind je een overzicht van de aanwezige DTB: Please login or register to see this link. succes! groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted July 25, 2012 Author Member Group Share Posted July 25, 2012 even in het kort wat ik heb; jannetje evertsen haar vader volgens overlijdensakte Evert Evertsen en moeder Aaltje Jansen. wat ik op internet dan vind is haar vader Evert Woutersen geboren in wekendam ged. 22-9-1737 en Ede en moeder Aaltje hendriks ged. 14-2-1751 in ede. de vader van Evert Woutersen is Wouter Evertsen, geboren in Wekerom (GE). Bronnen: CJvHunnik res.not.11B/29B L. Lapikás, kwst van Schothorst, v5.1 Muiden, 1994 VG9(1984)p49 Wouter is getrouwd op 23 oktober 1729 in Lunteren (GE) (att v Ede) (Ned. Geref.) met 141 Jantje (Jannetje) Everts, geboren in Lunteren (GE). Bronnen: CJvHunnik res.not.11B (doop ng Lunteren) Bronnen Huwelijk:Ede ref T1719-1796/civ T1797-1810 VG Pub38p7 komen we er nog uit?? het word ook steeds ingewikkelder met dezelfde namen gera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted July 25, 2012 Share Posted July 25, 2012 Hallo Gera, ik raak de draad een beetje kwijt, maar als ik het goed begrijp, is de originele bron van deze gegevens Cornelis Jan van Hunnik, een bijzonder goeie genealoog, die zelf uit Lunteren komt. Please login or register to see this link. Je kunt hem mailen als je in de linkerkolom klikt op Mail gebruiker. De kwartierstaat Schothorst door Louk Lapikás is ook super betrouwbaar, maar gezien de tijdsvolgorde, denk ik, dat meneer Lapikás zijn gegevens ook heeft gekregen van meneer Van Hunnik. Voor de volledigheid ook zijn emailadres: Please login or register to see this link. Veel succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group priegel Posted July 26, 2012 Author Member Group Share Posted July 26, 2012 allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken, en Ja, het eerste antwoord van een site al gekregen dus dat is erg netjes! het antwoord; Beste Gera, Uiteindelijk is niets 100% te bewijzen, maar hier ga ik toch uit van 99%. De naam Wolters is een verbastering van Wouters, Evertsen is het patroniem, dus vader van Jantje heette Evert. Dat Jantje later ook Wolters (Wouters) wordt genoemd is n.a.v. het patroniem van haar vader, zoon van een Wouter. In de Burgelijkse Stand werden in die beginperiode wel vaker dit soort fouten of vergissingen gemaakt. Patroniemen werden achternamen en achternamen werden als patroniem gebruikt. Toen Jantje Wolters overleed, was haar vader al 66 jaar geleden overleden, wie kent dan nog de juiste namen bij de aangifte, nu ligt alles vast, maar met name in de beginperiode van de BS niet. Evert Wouterse is al in 1788 overleden en Aaltje Hendriksen (wiens vader Hendrik Jansen heette, vandaar ook wel Jansen voor haar) huwde een tweede maal in 1790 met Hendrik Hulsman, zij overleed op 08-10-1824 te Lunteren. Jantje Wolters had maar 1 zus en dat was Hendrikje, die door het leven ging als Wouterse of Everden en overlijdt op 26-7-1858 te Ede, en nog een zus Elisabeth en een broer Jan uit het 2e huwelijk van haar moeder. In het doopboek in Lunteren kom je Evert Wouterse dan ook maar twee maal als doopvader tegen, bij een Jantje en een Hendrikje. Evert Wouterse was (volgens mij) een zoon van Wouter Evertse en Jannetje Evertse, vandaar dat zijn oudste dochter Jantje heet en Aaltje Hendriksen was (volgens mij) een dochter van Hendrik Jansen en Jantje Peelen, vandaar dat hun tweede kind Hendrikje heet. Zoals ik reeds eerder aangaf 100% bewijs is het niet, maar je kunt er voldoende conlcusies aan verbinden, denk ik wat ik doe; ik hou het hierbij, maar doe gewoon bij overlijden als notitie de ouders die op haar overlijdensakte staan, en ga verder de stamboom van haar aanvullen met de gegevens die ik gekregen heb! gera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts