Guest Jan Clavaux Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 Beste mensen, een van mijn voorouders liet zijn kinderen tussen 1766 en 1791 dopen in de Martinikerk en in de A-kerk in Groningen. Allegroningers.nl verwijst daarbij naar de algemene doopindex: Please login or register to see this link. Aangezien ik graag zou willen weten, wie de diverse doopgetuigen waren, wil ik met de optie Bladeren in bronnen de originele doopinschrijving zien. Please login or register to see this link. Weet iemand, wat de eigen inventarisnummers van deze twee kerken zijn? (dus niet inv nr 152) groeten, Jan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted July 16, 2012 Member Group Share Posted July 16, 2012 Dag Jan, Mogelijk begrijp ik je vraag niet. In de provincie Groningen is het zeer ongebruikelijk om bij dopen in de Nederduits Hervormde Kerk de getuigen of doopheffers te vermelden in het doopboek. Wat je met AlleGroningers ziet zijn de scans van de originele doopinschrijvingen, meer is er niet. Toegang 124 Please login or register to see this link. klikken op inventaris en dan doorklikken. Groet, Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 Dank je wel voor je reactie Chris, het is jammer, dat er geen getuigen zijn vermeld. Hoe dan ook wil ik graag de originele doopinschrijvingen hebben; inventaris nummer 152 is alleen maar een index. Door jouw link, weet ik nu waar ik de betreffende inventarisnummers kan vinden: de A-kerk in 1779 is bijvoorbeeld inv nr 104. Die zit (nog) niet bij de ingescande doopboeken. Heel veel dank, Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ChrisvD Posted July 16, 2012 Member Group Share Posted July 16, 2012 Jan, Inv. nr. 152 is geen index, maar een (gelijk luidend) afschrift. Klik maar eens (met mijn vorige link) bij inv. nrs 99-113 op 'toon details van deze beschrijving'. Indexen zijn bijv. inv. nrs. 155 en 156. Groet, Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 Hallo Chris, je hebt gelijk: ik druk me wat ongelukkig uit. Een afschrift is natuurlijk geen index. Voor mij is de hoofdzaak, dat ik - zo mogelijk - het originele doopboek als bron gebruik. Theoretisch gezien is het mogelijk, dat in een afschrift kleine foutjes zitten. Ook details als doorhalingen of verbeteringen, of in margine geplaatste opmerkingen in het originele doopboek kunnen soms van belang zijn. Vriendelijke groeten, met nogmaals dank voor je snelle reactie, Jan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted July 16, 2012 Member Group Share Posted July 16, 2012 Jan, in het "algemeen doopboek" zijn de dopen uit de doopboeken van de afzonderlijke kerken bijgeengebracht. Meteen al..., dus contemporain. Dat algemene doopboek is de richtsnoer; de gegevens in de afzonderlijke doopboeken (voor zover nog voorhanden, ze zijn er - meen ik - niet allemaal meer) gelden als variant. Die zijn ook niet gescand. Als je me een bepaalde doop opgeeft, wil ik wel de microfiche bekijken om te zien wat daar precies staat. Doopgetuigen zul je overigens niet aantreffen (wel bij katholieken en luthersen, niet bij gereformeerden/hervormden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted July 16, 2012 Share Posted July 16, 2012 Hallo Petra, dank je wel voor de uitleg over het Algemeen Doopboek. Als dat ten tijde van de "originele" boeken is bijgehouden, zal de kans op foutjes wel verwaarloosbaar zijn. Dank je wel voor je aanbod om voor mij te kijken, maar ik heb bijna 70 dopen in Groningen Stad in mijn bestand, dus dat wordt wat te gortig; zeker als het helemaal niet nodig is. Dat er in Groningen bij de "protestantse" dopen geen getuigen worden vermeld, was me nog niet bekend. Zo leer ik er toch iedere dag weer iets bij.. Groeten, Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts