Member Group Irma Posted July 13, 2012 Member Group Share Posted July 13, 2012 Hallo, wie kan me verder helpen met gegevens over de familie Kirmse? De familienaam kwam voor in Batavia rond 1918, later in Eindhoven. Bij voorbaat dank voor jullie hulp. M.v.g. Irma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Bart Posted July 13, 2012 Member Group Share Posted July 13, 2012 Hallo Irma, Uit je vraag blijft dat je meer weet dan je schrijft. Gelukkig maar. Toch kan het bij het opzoeken soms helpen iets meer info te geven. Ik hoop dat de volgende sumiere data je weer een stukje verder kunnen helpen: 17-11-1914 Moeara Aman geboren Dora Marie Kirmse 31-08-1918 Batavia overlijden Max Kirmse 16-11-1918 Batavia overlijden Fritz Kirmse Vermelding Adresboek 1918 F. Kirmse te Weltevreden Vermelding Adresboek 1920 Wed F. Kirmse geboren H. Taylor te Weltevreden Vermelding Adresboek 1930 laatste vermeldng wed F. Kirmse, geboren H. Taylor te Weltevreden Uit Blois van Treslong gedenkwaardigheden 1939 deel 4 Grafschrift Begraafplaats Tanahabang Weltevreden afdeling VIIIA Nr 2 Fritz Kirmse geboren am 27 August 1873 in Krimmitschau (Sachsen)/ gestorben am 16 November 1918 in Batavia Bronnen Regeringsalmanak Ned Indië 1815-1942 en Blois van Treslong: Genealogische en heraldische gedenkwaardigheden betreffende Europeanen op Java met vriendelijke groet, Bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Schaap Posted July 13, 2012 Member Group Share Posted July 13, 2012 Aangekomen per ss. "van Noort" 21 april 1915 Kirmse en echtg. Please login or register to see this link. Batavia Vendutie ten huize F. Kirmse 1917 Please login or register to see this link. Batoe-Toelis Batavia Bij www.CBG.nl zijn familieadvertenties beschikbaar: Familieadvertenties Kirmse periode 1970 - 2000: 1 pg. betreft: Kirmse Gr. Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Irma Posted July 13, 2012 Author Member Group Share Posted July 13, 2012 Hallo Irma, Uit je vraag blijft dat je meer weet dan je schrijft. Gelukkig maar. Toch kan het bij het opzoeken soms helpen iets meer info te geven. Ik hoop dat de volgende sumiere data je weer een stukje verder kunnen helpen: 17-11-1914 Moeara Aman geboren Dora Marie Kirmse 31-08-1918 Batavia overlijden Max Kirmse 16-11-1918 Batavia overlijden Fritz Kirmse Vermelding Adresboek 1918 F. Kirmse te Weltevreden Vermelding Adresboek 1920 Wed F. Kirmse geboren H. Taylor te Weltevreden Vermelding Adresboek 1930 laatste vermeldng wed F. Kirmse, geboren H. Taylor te Weltevreden Uit Blois van Treslong gedenkwaardigheden 1939 deel 4 Grafschrift Begraafplaats Tanahabang Weltevreden afdeling VIIIA Nr 2 Fritz Kirmse geboren am 27 August 1873 in Krimmitschau (Sachsen)/ gestorben am 16 November 1918 in Batavia Bronnen Regeringsalmanak Ned Indië 1815-1942 en Blois van Treslong: Genealogische en heraldische gedenkwaardigheden betreffende Europeanen op Java met vriendelijke groet, Bart Hallo Bart, ik had alleen de twee overlijdens van Max en Fritz via de Historische kranten. De rest is helemaal nieuwe voor me en zeer interessant! Vooral de herkomst van Fritz Kirmse! Ben op zoek naar gegevens omdat we in de nalatenschap van mijn schoonmoeder een bidprentje vonden van Dora Kirmse, 1914-1993, geboren te Lebong Donsk (Ind)(?) en overleden in Eindhoven. Deze Dora heeft korte tijd in Sittard gewoond, rond 1921, en was bevriend met moeder. We vroegen ons af waar deze mevrouw vandaan kwam. Daarom. Heel hartelijk dank voor je reactie. Gr, irma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Irma Posted July 13, 2012 Author Member Group Share Posted July 13, 2012 Dank je wel Monique! gr, Irma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Schaap Posted July 13, 2012 Member Group Share Posted July 13, 2012 Please login or register to see this link. Lebong Donok was inderdaad in Indië. Gr Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted July 13, 2012 Beheerder Share Posted July 13, 2012 Beste Irma, Iemand van ons team heeft voor u een advertentie bij het Centraal Bureau voor Genealogie gevonden op de naam Kirmse. Ik zal u deze per e-mail toesturen. Vermeld het op het forum ter voorkoming van dubbele downloads van dezelfde advertentie. Met een genealogische groet, sadminF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Bart Posted July 14, 2012 Member Group Share Posted July 14, 2012 Het is lastig te bepalen waar de ouders van Dora vandaan komen. Mede omdat er in Ned Indië geen vermelding is in eerdere jaren van de naam Krimse. Dat zegt niet alles omdat het zoeksysteem werkt met OCR herkenning en er zodoende leesfouten kunnen ontstaan en omdat bv militairen in actieve dienst niet werden vermeld in de adreslijsten. Ik heb naturalisaties nog nagezien maar ook daar geen Krimse. Verder kwam ik het volgende tegen. Wellicht dat het artikel over Krimse nog enige additionele voorouderinformatie geeft. Familienforschung in Mitteldeutschland, 42. Jg., Heft 3, Juli-Sept. 2001. Bürgerlisten der Stadt Burg bei Magdeburg [als voorbeeld is hier het jaar 1728 gepubliceerd; met o.a. Bettge, Bluhme, C3mmerer, Debeaux, Eggen, Exfi, Fördemann, Fürstenberg, HeSe, Heusinger, Jordan, Krüger, Kühns, Lentze, Lücke, Lüder, Moltrecht, Muller, Oeltze, Richter, Schmidt, Schneevoigt, Schultze, Seeger, Wegenr, Wille, Zabel]; SachsischeBergleute in Sulzburg/Baden im 18. Jahrhundert; Die Kirmse's im Altenburger Land [ise-i6e eeuw]; Die Pfarrer in Mühlberg/Thüringen vom 13. bis zum 20. Jahrhundert; Aus dem Mühlhauser Schuldbuch von 1527-1555 [met o.a. Ebenau, Gera, Guttern, Herfifelt, Rodeman, Spon]; Der Herkunftsort des Familiennamens Vahldiek/Vahldieck; Offiziere und höhere Beamte der Festung Königstein anno 1826-1829 met vriendelijke groet, Bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Irma Posted July 14, 2012 Author Member Group Share Posted July 14, 2012 Het is lastig te bepalen waar de ouders van Dora vandaan komen. Mede omdat er in Ned Indië geen vermelding is in eerdere jaren van de naam Krimse. Dat zegt niet alles omdat het zoeksysteem werkt met OCR herkenning en er zodoende leesfouten kunnen ontstaan en omdat bv militairen in actieve dienst niet werden vermeld in de adreslijsten. Ik heb naturalisaties nog nagezien maar ook daar geen Krimse. Verder kwam ik het volgende tegen. Wellicht dat het artikel over Krimse nog enige additionele voorouderinformatie geeft. Familienforschung in Mitteldeutschland, 42. Jg., Heft 3, Juli-Sept. 2001. Bürgerlisten der Stadt Burg bei Magdeburg [als voorbeeld is hier het jaar 1728 gepubliceerd; met o.a. Bettge, Bluhme, C3mmerer, Debeaux, Eggen, Exfi, Fördemann, Fürstenberg, HeSe, Heusinger, Jordan, Krüger, Kühns, Lentze, Lücke, Lüder, Moltrecht, Muller, Oeltze, Richter, Schmidt, Schneevoigt, Schultze, Seeger, Wegenr, Wille, Zabel]; SachsischeBergleute in Sulzburg/Baden im 18. Jahrhundert; Die Kirmse's im Altenburger Land [ise-i6e eeuw]; Die Pfarrer in Mühlberg/Thüringen vom 13. bis zum 20. Jahrhundert; Aus dem Mühlhauser Schuldbuch von 1527-1555 [met o.a. Ebenau, Gera, Guttern, Herfifelt, Rodeman, Spon]; Der Herkunftsort des Familiennamens Vahldiek/Vahldieck; Offiziere und höhere Beamte der Festung Königstein anno 1826-1829 met vriendelijke groet, Bart Hallo Bart, weer heel hartelijk dank voor deze informatie. Het is toch wonderlijk dat deze familie inderdaad Duits blijkt te zijn en er in Nederland geen verdere personen met deze naam voorkomen. Dorothea Kirmse is rond 1920 naar Nederland gekomen, waarschijnlijk met Johannes Fredericus Andreas van Beek en zijn echtgenote Maria Mieras. Het echtpaar woont in 1921 in Sittard en JFA van Beek staat in het Bev. Reg. genoteerd al zijnde architect komende uit Batavia. Dorothea woont dan in het plaatselijke Ursuline klooster maar was niet ingetreden, ook zij staat genoteerd als komende uit Batavia. Door de jaren heen gebruikte ze zowel Kirmse als van Beek als achternaam. Dorothea Kirmse studeerde Engels en gaf daar later les in, alleen weet ik niet waar, misschien in Eindhoven? want dat is waar ze in 1993 is overleden. Ik heb zelf geen familierelatie met deze mevrouw alleen het bidprentje verkregen via mijn schoonmoeders nalatenschap. Dit heeft me op deze queeste gebracht. De naam intrigeerde me en als genealoog heb ik iets met namen. Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt"> Ik wil jullie allemaal heel hartelijk danken voor jullie hulp! Gr, Irma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 14, 2012 Member Group Share Posted July 14, 2012 De eerdere gegevens over het adresboek Batavia, zouden kunnen aansluiten. In 1918 overlijden Fritz Kirmse, in 1920 weduwe F. Kirmse geboren H. Taylor. In Ancestry staan meer personen genoemd met de naam Kirmse, in Amerika, en in de Duitse telefoonboeken begin twintigste eeuw, Saksen Duitsland, maar je kunt alleen verder als je de juiste ouders van haar weet. Heb je geen persoonskaart van haar, waar haar ouders genoemd staan? Konden de personen, genoemd in de overlijdensadvertentie, niets over haar vertellen? Je wilt dus haar leven, en haar voorouders/ familie in kaart brengen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Irma Posted July 14, 2012 Author Member Group Share Posted July 14, 2012 De eerdere gegevens over het adresboek Batavia, zouden kunnen aansluiten. In 1918 overlijden Fritz Kirmse, in 1920 weduwe F. Kirmse geboren H. Taylor. In Ancestry staan meer personen genoemd met de naam Kirmse, in Amerika, en in de Duitse telefoonboeken begin twintigste eeuw, Saksen Duitsland, maar je kunt alleen verder als je de juiste ouders van haar weet. Heb je geen persoonskaart van haar, waar haar ouders genoemd staan? Konden de personen, genoemd in de overlijdensadvertentie, niets over haar vertellen? Je wilt dus haar leven, en haar voorouders/ familie in kaart brengen? Hallo Ludmilla, bedankt voor je u reactie. Inderdaad komt de naam in Amerika meerdere malen voor. Daar weet ik wel de weg Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Ook de achternaam van de echtgenote van Fritz Kirmse klinkt Engels! Eigenlijk wilde ik kijken of er nog familieleden van Dorothea in Nederland wonen maar ik heb er tot op heden geen gevonden. Ik moet volgende week bij het archief in Sittard kijken of er een persoonskaart van haar bestaat waar eventueel meer informatie op staat. Fingers crossed! Bij haar voorouders wil ik misschien op dit moment niet verder gaan dan haar ouders, eventueel haar grootouders. Gr, Irma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts