Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

gezocht in Amsterdam: de doop van Casper Spijkerman, ca 1692


jacqueline

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Graag zou ik hulp hebben t.b.v. het vinden van de doop van Casper Spijkerman. Zijn ondertrouwgegevens luiden als volgt:

Amsterdam, 16-12-1728  Casper Spijkerman, van Am.  oud 36 jare, in de Nieus. oud. doot, geass. met sijn oom Willem Spijkerman & Anna Weijen van Am. oud 26 jare, op de Haarlemerdijk, geass. met haar vader Willem Weijen

Van Amsterdam - betekent dat geboortig, of alleen: woonachtig ten tijde van het huwelijk?

De doop van Anna Wijen:

kind: , Anna Elisabeth

doopdatum: 23-04-1702

kerk: Kerk De Ooijevaar

godsdienst: Oud-Katholiek

vader: Wien, Willielmus

moeder: Seffekers, Gijsbertha

getuige: Wien, Petrus

getuige: Seffekers, Hendrina

Ondertrouwgegevens van de getuige oom Willem Spijkerman (hier nog zonder achternaam, die zie ik voor het eerst opduiken in 1697, bij de doop van zijn 4e kind)

Amsterdam, 28-04-1691: Willem Jacobsz van Hagen, ivoordraijer, oud 30 jaarn, op de Zeedijk, ouders doot, geass. met sijn broeder Dirk Jacobsz & Cniertie Seffkers van Boekholt, oud 24 jaarn op de Zingel, ouders doot, geassisteerd met Barbara Joris 

Zou Cniertie/Kniertje Seffkers (dit laatste met allerlei spellingvariaties) een zus zijn van Gijsbertha Seffekers?

Willems broeder Dirk Jacobsz gebruikt vanaf 1686 (ondertrouw 2e huwelijk) ook de achternaam Spijkerman. Wilhelmus Wijen is  in 1724 doopgetuige bij de doop van een kleindochter van Dirk Jacobsz Spijkerman. In 1702 hertrouwt Wilhelmus met Maria Tuffers, zij getuigt in 1703 bij de doop van een zoon van Willem Jacobsz Spijkerman.

En kinderen van zowel Dirk als Willem Jacobsz Spijkerman getuigen bij de doop van kinderen van Casper Spijkerman. Een dochter van Dirk gaat op dezelfde dag in ondertrouw als Casper, de aktes staan onder elkaar. Haar vader is indispoost - en dus afwezig neem ik aan. Had Willem, immers ook haar oom,  dan niet in 1 moeite door kunnen getuigen? Of gebeurde dat alleen als de ouders doot waren, zoals die van Casper?

Voor zijn doop heb ik o.a.gezocht op  een kind *asp* in 1691/-92. Die zoekopdracht geeft 5 hits waarvan er geen 1 is die de juiste persoon lijkt te betreffen. Ook anderszins heb ik gezocht, linksom, rechtsom, met allerlei variaties op namen en jaren - zonder succes. Hooguit heb ik wat vage vermoedens, die verder dan weer niet hard zijn te maken.

Is dat omdat Casper helemaal niet gedoopt is in Amsterdam? Dan houdt het gewoon op. Maar ik hoop, dat er toch nog iemand is die de doop kan vinden.

Er is nog 1 raadsel, deze doop:

kind    Joannes

vader    Joannes Jansz

moeder    Gunera Sevecorst

doop    22 januari 1690

religie    Rooms-Katholiek, kerk op de Raamgracht

bron    373 p.156

C/Gunera is hetzelfde als Kniertje. En de combinatie van voor- en achternaam lijkt geen toeval te kunnen zijn. Echter, op de ot-akte van Willem en Kniertje staat van beiden de leeftijd en de herkomst vermeld. Ik begrijp dat dit erop duidt, dat het voor beiden het eerste huwelijk is? In de klappers wordt ook geen melding gedaan van een eerder huwelijk. Van de ouders uit 1690 kan ik verder niets vinden, geen andere dopen, geen huwelijk. Er overlijdt voor 1811 maar 1 Kniertje Sevekers, de weduwe van Willem Spijkermans.

Mijn kronkel was nl anders,  dat Casper een zoon zou kunnen zijn van Kniertje uit haar eerdere relatie. Hij neemt dan de achternaam van zijn stiefvader aan. En op al even kronkelige wijze zou deze dan bij de ondertrouw een oom genoemd worden. Maar deze redenering wordt helaas verder nergens door gestaafd.

De Spijkermannen zijn mijn core business -ik zou erg blij zijn als de doop van Casper boven water komt!

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Jacqueline,

zou het zo kunnen zijn, dat Willem Jacobsz uit Hagen komt?

In dat geval is het natuurlijk mogelijk, dat Casper daar is geboren 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Verder valt me op, dat zowel Casper als zijn vermoedelijke zussen

Geertruida (x Jacob Jonkhout/Van Tonge) en Anna (x Jan Wesselink)

hun oudste dochter Anna/Maria Elisabeth noemen.

Een Casper met als moeder Elisabeth, die verder aan de voorwaarden voldoet,

kon ik in Amsterdam niet vinden.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor je reactie Jan.

Willem Spijkerman komt volgens de ot-akte inderdaad uit Hagen. Waarom hij Spijkerman heet is niet echt duidelijk, de goede man was ivoordraaier evenals zijn broer Dirk. Ik ga een poging doen om Dirks ot-akte te plaatsen, misschien dat jij of iemand anders kan ontcijferen wat zijn plaats van herkomst is?

Mogelijk is Spijkerman een adresnaam: Spiekermänner zijn inwoners van een Spieker. Een Spieker is hetzelfde als een Speicher, waarbij het laatste zgn. Hoogduits is. En een Speicher is een opslagplaats of een voorraadschuur. Hoe ze vanuit die voorraadschuur dan ivoordraaier zijn geworden is me vooralsnog een raadsel.

Op een Duitse site 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kwam ik naast bovenstaande verklaring nog 2 andere tegen:

Spiekermann

1. Spiker war ein Speicher/Lagerhaus für Korn, Salz usw.

2. Spiker war ein eiserner Nagel oder Bolzen. Das war dann eine Berufsbezeichnung für den Nagelschmied.

3. Der Herkunftsname aus dem ort Spieckern in NRW.

waarbij met name de laatste mijn aandacht heeft. Spieckern - ik had er nog nooit van gehoord. En het mooiste is - het ligt maar zo'n 30 m km van Hagen.

Vanwege jouw opmerking over de vermoedelijke zussen van Casper heb ik beider ot-akte even nagekeken - wat een luxe is het toch dat dit nu online kan! Geertruida is zoals ik dacht een dochter van Willem Spijkerman. En Anna ook - haar had ik aan Dirk gekoppeld, want die van Willem is een Anna Elizabeth!

voor de volledigheid:

Willem doopt Margarita (1692), Anna Elizabeth (1694), Jacobus (1695), Maria (1697) Geertrudis (1699,) Alida (1701), Theodorus (1703), Gerardus (1706).

Dirk doopt Margareta (1688), Anna (1689), Anna Catherina (1692), Elisabet (1701).

Casper doopt Maria Elisabeth (1729), Margarita (1731), Willem (1732), Gisberta (1734), Jacobus (1736).

groeten van Jacqueline

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Zijn woonplaats is het graafschap van de Mark (hier: Merckt)

Dat was heeel groot.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hagen klopt in ieder geval:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Grafschaft_Mark_Entwicklung.png/600px-Grafschaft_Mark_Entwicklung.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel; het blijft voorlopig nog een vastloper vrees ik.

Uit de handleiding bij de Amsterdamse ondertrouwregisters nog het volgende:

3. Wat noteerde men bij de ondertrouw?

In de ondertrouwregisters werden van de bruidegom en de bruid de volgende gegevens genoteerd: ... de geboorteplaats (Amsterdam werd veelal aangeduid als A of Amst.....

   

    De in de ondertrouwregisters vermelde personalia werden door de bruidegom en bruid zelf opgegeven... Geboorteplaatsen zijn niet altijd exact. Soms geeft iemand op in Amsterdam te zijn geboren, maar blijkt die persoon als klein kind met zijn ouders in Amsterdam te zijn gekomen. Een opgegeven plaats, vooral in het buitenland, hoeft niet de precieze geboorteplaats te betreffen. Als Hamburg als geboorteplaats wordt opgegeven kan het de stad betreffen, maar ook een dorp in de buurt enz.

Casper zal dus waarschijnlijk niet in Amsterdam zijn geboren. En is 30 km nog "in de buurt"?

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...