Member Group dov Posted June 10, 2010 Member Group Share Posted June 10, 2010 In veel families, zo ook in de mijne, zijn kinderen geboren bij ongehuwde moeders. In mijn familie betreft het een vrouw die samen met haar stiefvader een reeks kinderen op de wereld heeft gezet. Hoewel al meer dan 150 jaar geleden, is dit voorval bekend bij mijn (groot)ouders. Het is zelfs bekend dat de vader van haar kinderen haar stiefvader was. Officieel is de vader altijd onbekend gebleven, in de aangiften zul je altijd alleen maar haar naam vinden. Haar (klein)kinderen zijn echter wel vaak vernoemd naar haar stiefvader en diens ouders. Hoe gaan jullie hiermee om in jullie stamboom? Al zou ik hem opnemen in mijn stamboom, overtuigend, officieel bewijs is er niet. De komende generaties achter mij zullen dus nooit deze stief vader op het spoor komen. Of zou het mogeljk zijn om dit, met terugwerkende kracht, officieel vast te leggen? [move]Ben benieuwd naar jullie reacties![/move] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted June 10, 2010 Member Group Share Posted June 10, 2010 Hallo Dov, Die terugwerkende kracht en dan officieel, dat kun je wel schudden. Daar zie ik geen enkele mogelijkheid voor. Mijn eigen oplossing is in zo'n geval: publiceren. Maak er een mooi menselijk verhaal van en zet het in een genealogisch tijdschrift, met getal en bijzonderheden. (Of anders in een genealogie in boekvorm.) Desnoods op een site, maar als het op papier staat en enige verspreiding heeft gekregen, wordt het op die manier ook on-line wel ontsloten. Petra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted June 12, 2010 Share Posted June 12, 2010 Dov, Familieverhalen hoeven natuurlijk niet op [volledige] waarheid te berusten. Ik zou er mee oppassen dit 'officieel' te verwerken in je stamboom [ in dit geval dus de stiefvader als vader aanmerken], daarmee neig je tot het vervuilen van de juistheid van gegevens en dat zou toch jammer zijn. Maar ook familieverhalen behoren tot de familie geschiedenis en moeten dus een plaatsje krijgen in de "boom". Wat ik doe, ik verwerk alleen officiële akten en ander papieren in de stamboom zelf. [min of meer bewijsbare feiten] Om nu te zorgen dat familieverhalen niet verloren gaan, teken ik die wel op. Zijn ze lang dan maak ik er een Word document van, eventueel met foto's en verbind die aan de betreffende personen. Of ik verwerk het in notities van de betreffende persoon en/of personen. Je zou dat ook kunnen doen. Nog een vraagje, de kinderen? Zijn die gehuwd, is er iets in de huwelijksakte over de vader opgetekend? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Masje II Posted June 13, 2010 Share Posted June 13, 2010 Hallo Dov, Overleveringen zijn leuke verhalen om te lezen. Of ze de waarheid vertellen is een tweede. Over het algemeen zit er wel een kern van waarheid in, alleen is het vaak moeilijk te bewijzen aan de hand van originele stukken. Dit geld niet alleen voor genealogie, maar ook voor de geschiedenis van een persoon, bedrijf, plaats, enzovoort. Overleveringen kunnen zowel negatief als positief uitvallen, ligt vaak aan de persoon die dat heeft verteld of opgetekend; is het een tegenstander of een voorstander. Maar wel altijd familieverhalen in de "kantlijn" van een stamboom plaatsen, met eventueel een aantekening wat de originele papieren vertellen. Veel succes ! mvg, Masje II Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group dov Posted June 14, 2010 Author Member Group Share Posted June 14, 2010 @ Petra, bedankt voor je reactie. Het zou inderdaad jammer zijn dat mijn nageslacht dit niet zou weten, alleen publiceren doe ik liever op basis van feitelijke informatie. En dat ontbreekt juist, ja, de (klein)kinderen hebben wel de voornamen van hun stiefvader meegekregen maar is dit genoeg bewijs? In elk geval schriftelijk is er nooit iets vastgelegd! @ Kèren, dat was ook de reden voor mijn vraag. Nu voer ik ook altijd de gegevens in n.a.v. de aanwezige informatie. En ja, dan is het gebruik van voornamen geen echt bewijs evenmin het familiepraatje dat het ongehuwde stel een goed 'huwelijk' zou hebben gehad. Je kunt dat wel geloven, dat wil ik graag aannemen, maar bewijs is er niet. Ik heb nu het verhaal wel genoteerd als notitie bij de vrouw. Op die manier vervuil ik mijn stamboom niet, maar heb ik wel het hele verhaal. Enne... die kinderen? Die zijn gehuwd, maar ook in hun huwelijk aangifte (+ bijlagen) staat alleen hun moeder vermeld! @ Masje II, absoluut mee eens. De overleveringen kleuren wel je stamboom mooi in, dus moeten ook hun plaatsje krijgen. Soms jammer dat je niet even terug in de tijd kunt reizen ;-) Heel erg bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen hoe andere mensen hiermee omgaan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Wim Posted June 15, 2010 Member Group Share Posted June 15, 2010 Hallo Dov, Alle info welke ik via familieleden krijg of hoor en waarvan ik geen bewijs heb vanuit officiele bronnen, geef ik aan als 'Familie bron'. Dat is voor mij al genoeg om te weten dat het informatie is die nog niet werd bewezen en mogelijk incorrect kunnen zijn. Als de stamboom of delen er van naar familieleden gaan, dan geef ik er de uitleg bij wat 'Familie bron' betekent zodat iedereen het op waarde kan inschatten. Intussen blijf ik wel naar het bewijs zoeken. Met vriendelijke groet, Wim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted June 16, 2010 Share Posted June 16, 2010 Hallo Dov, Zat te denken dat er een mogelijkheid is om [meer] bevestiging en bewijs te krijgen en dat is DNA onderzoek. Dan zullen er wel nazaten moeten zijn die hier aan mee willen werken en het kost natuurlijk ook wel wat geld. Er zijn tegenwoordig genealogische software programma's waarin je de DNA resultaten in kan verwerken. Misschien heb je er zelf ook wel eens aan gedacht, maar wilde je het niet onthouden. Please login or register to see this image. /emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts