Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

WieWasWie.nl - Wat zijn uw indrukken?


sadminF

Recommended Posts

Ik ben enorm teleurgesteld in WieWasWie. Heb één weekje mee trachten te werken. Onwerkbaar voor een doorgewinterde genealoog. Begrijp niet dat het CBG haar naam daaraan geeft. Vijf jaar klungelen is ook een kunst dat miljoenen euro's kost. Ga zo door...

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 293
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Ludmilla

    72

  • RichardK

    32

  • Archie

    21

  • sadminF

    16

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

Ontvangen heden 18.01 uur, reactie van WieWasWie:

Beste Ludmilla, 

We zijn op basis van zowel jullie als onze bevindingen bezig met de verbetering van de zoekfunctie. Ten eerste met het invoegen van het zoeken op twee personen tegelijk, en ten tweede het functioneren van het 'exact' zoeken. 

Op dit moment blijkt er van 'exact' zoeken geen sprake te zijn, eigenlijk functioneert de aan te klikken optie 'exact' bij het uitgebreid zoeken als 'bevat de woorden'. Vandaar dat de resultaten in bepaalde gevallen niet relevant zijn voor de ingevulde zoekwoorden. De mogelijkheid om 'exact te zoeken' moet wel beschikbaar komen. 

In de twee maanden dat WieWasWie online is, is er wel degelijk veel gebeurd aan het oplossen van problemen en onderhoud. Achter de schermen worden heel veel fouten en onhandigheden meteen opgelost, voordat ze op de lijst met fouten komen te staan. 

Het kunnen doorvoeren van reparaties en verbeteringen is inderdaad hoofdzakelijk afhankelijk van het budget. En naast de ontwikkeling en onderhoud van de site kost ook onderzoek naar de technische en financiële implicaties van veranderingen tijd. 

Een belangrijke reparatie die de afgelopen maand heeft plaatsgevonden betreft de mediahandler. Deze verwerkt en de afbeeldingen (scans) vanaf de servers. De mediahandler was traag en liep vast wanneer er verkeerde URL' s waren aangeleverd. Twee weken geleden is de mediahandler eindelijk gerepareerd, wat erin resulteerde dat er nu bijna twee week geleden 5434546 nieuwe afbeeldingen zijn binnengehaald! 

 

Vriendelijk groeten, 

WieWasWie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Was de aanloop naar de start van wiewaswie.nl al niet zonder hobbels, zie Topic Poll, nu zijn er berichten waar ik lang over moet dubben in welk topic ze het beste passen.

Omdat dit topic gaat over de “eerste indrukken†van de site, denk ik dat ik hier maar verder ga, zeker zolang het een bètaversie betreft.

Er gebeurt genoeg positiefs, echter dat ligt meer buiten www. Zoals de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, hou Genlias in de lucht na 1 november als www niet voldoet.

Ook in een apart topic staat de link naar de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

over de ontstane onrust over het verdwijnen van Genlias, hoewel daar niets in staat wat er gebeuren zal als 1 november mocht blijken dat ze niet klaar zijn.

Wilden ze eerst uiterlijk 1 januari (tot die datum zal er geen geld worden gevraagd) alles gereed hebben, nu zal dat twee maanden eerder moeten zijn, 1 november stopt Genlias.

Wel weer veel beloftes, inclusief dat ze het publiek een  – naar verwachting bescheiden – bijdrage moeten vragen, waarover eind dit jaar een beslissing over zal worden genomen.

Op dit moment zijn de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

in www:

• Zuid-Holland, Formosa en VOC

• Haags Gemeentearchief

• Noord-Hollands Archief

• Gemeentearchief Rotterdam

• Archief Eemland

• Regionaal Archief Eindhoven

• Nieuw Land Erfgoedcentrum

• Het Utrechts Archief

• Regionaal Archief Alkmaar

• Stadsarchief Breda

• Brabants Historisch Informatie Centrum

• Tresoar

• Groninger Archieven

• Historisch Centrum Overijssel

• Gelders Archief

• Zeeuws Archief

• Regionaal Historisch Centrum Limburg

• Drents Archief

Ik heb nog eens de Poll doorgenomen om te zien welke instellingen mogelijk zouden deelnemen, ze staan in

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Archief Delft, Historisch Centrum het Markiezenhof en Regionaal Archief Leiden zouden niet deelnemen aan www.

IISG en het Westfries Archief ontbreken.

Niet iedereen zal meedoen aan afspraken met FamilySearch maar dat zullen we verder in de Poll bijhouden zodra daar iets over bekend is.

Van een aantal archieven is bekend dat ze eerst werken aan een update in archieven.nl (zoals Utrecht) voordat www wordt bijgewerkt; Noord-Holland ontbreekt nog voor een groot deel (zie uitleg www op hun blog) en nu komt er ook een bericht op het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

over hun data. Zij doen niet mee aan afspraken met FS en alles blijft dus ook op hun eigen site beschikbaar.

Nog anderhalve maand, dan is het 1 november en zullen we zien of het www gelukt is een volwaardige site te zijn zoals ze beloven en geloven.

www is één van de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

die in de afgelopen vier jaar overheidssubsidie ontvingen, en moeten dus voldoen aan de eisen:

• de klant als koning zien en

• voldoen aan vraaggestuurd werken

• aansluiting zoeken bij de wensen van de doelgroep zodat er

• een optimale klanttevredenheid wordt bereikt

• op een klantvriendelijke website.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedoel je de archieven die deelnemen aan www? Mis je nog iets?

In het verleden hebben ze steeds aangegeven open te staan voor iedereen, zoals ook voor VanPapierNaarDigitaal. De toekomst zal het leren.

Misschien is men huiverig voor deelname, laten ze eerst maar eens orde op zaken stellen met hetgeen ze nu pretenderen aan te bieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ze schreven daar gisteren over op hun blogbericht:

Uitbreiding en verbeterde brongegevens

Wat de uitbreiding van de datacollecties betreft: de collecties van de Digitale Stamboom deelnemers die meedoen in WieWasWie worden in de loop van deze maand overgezet naar WieWasWie of opnieuw gemigreerd. Voor het Gemeentearchief Rotterdam, het Haags Gemeentearchief, en het Noord-Hollands Archief zorgt de migratie er voor dat hun gegevens nu ook via WieWasWie beschikbaar komen. Voor de reeds op WieWasWie beschikbare gegevens van het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, Archief Eemland, betekent de ‘hermigratie’ een verbetering van de gegevens en de eventueel beschikbare scans. De collecties van het Noord-Hollands Archief bevatten ook de Noord-Hollandse Genlias-data. De data van de andere twee ontbrekende Genlias-provincies Utrecht en Zeeland worden naar verwachting in september-oktober opgenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Niet alleen de site mag verbeterd worden, ook het beheer ervan is toe aan een update. Ik las net een twitterwisseling tussen een bezorgde gebruiker en wiewaswie. De gebruiker meldde, dat in de stamboom Frits een aantal levende personen met naam en toenaam is opgenomen en hij vroeg zich af of dat zomaar was toegestaan. Zelfs geboortedata worden vrijuit vermeld.

Waarop wiewaswie antwoordde dat de plaatser van de stamboom de algemene voorwaarden had getekend en dat hij dus de toestemming had van alle vermelde personen.

Ahum ja, waarom doet me dit toch denken aan het bordje "verboden op het gras te lopen" en dat er dus niemand over het gazon struint? Ik denk dat de exploitant van de site zich hier toch schuldig maakt aan "gelegenheid geven", maar ik ben geen jurist dus ik kan het niet met stellige zekerheid beweren.

Bijgedachte: nu staan er nog maar een paar stambomen op de site en ze kunnen het al niet meer in de hand houden. Hoe moet het dan als er duizenden stambomen zijn neergezet?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Yippie, er wordt getest op 'nieuwe functies' (na vijf en half jaar?):

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bericht op het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

:

Nu ook zoeken in de 454368 Zeeuwse geboorteaktes van Zeeuwen Gezocht / Zeeuws Archief!

>Nu onze OAI-importer technisch is nagekeken en gerepareerd, kunnen collecties ook nog eens sneller ingeladen worden. Dat betekent veel goeds voor in de toekomst!

Ook het zoeken op twee personen tegelijk én een aantal andere handige functies voor bij het zoeken zijn binnenkort beschikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het staat er inderdaad, maar het is dus NIET zo. Ik denk dat ze een beetje moeite hebben met het verschil tussen "nu" en "straks". Beetje laagtalige aanpak, daar.

Voorbeeldje: zoek op Van Mierlo en je krijgt bij Zeeuwen Gezocht 120 vermeldingen. Niet allemaal geboorteakten, natuurlijk, maar wel veel. En dan hetzelfde bij wiewaswie, resultaat 2 stuks...

Mij bekruipt het gevoel dat ik daar bedonderd word.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Richard, je hebt helemaal gelijk.... Er klopt geen jota van

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thumb_down.gif" alt="^ss">

Bij Zeeuwen Gezocht op de exacte naam de Hamer 3223 zoekresultaten en bij WieWasWie maar 1119!

Er is dus nu een derde te vinden bij WieWasWie.

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

"Nu ook zoeken in de 454.368 Zeeuwse geboorteaktes van Zeeuwen Gezocht"

Dit kan best kloppen ... lijkt heel wat, maar kijk eens bij Zeeuwen Gezocht zelf?

"stand per 23 oktober 2012, met in totaal 678.235 geboorteakten"

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Conclusie: ongeveer 2/3 van Zeeuwengezocht staat pas op WieWasWie ... en daar kan je nu op zoeken.

Het is net reclame, het lijkt heel veel, maar het is niet alles.

En het kan natuurlijk zo zijn, dat Zeeuwen Gezocht gewoon doorgaat met de aktes online te zetten (23-10 is een recente datum) maar dat ze nog niet de laatste update naar WieWasWie gestuurd hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jack de Mol

Waarom schreeuwt www het iedere keer uit als er een partijtje records zijn ingelezen, die nota bene al elders te vinden zijn ?

Het inlezen van dergelijke partijen moet een eenvoudige klus zijn en mag geen prioriteit hebben.

Laat www eerst met grote spoed iets doen aan al die fouten, die nog steeds naar voren komen. Plus alles volledig inlezen wat er op dit moment bij GenLias aanwezig is.

Als dat allemaal binnen een redelijke termijn gelukt is, dan mogen ze het van de daken schreeuwen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_Amen.gif" alt="a((">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WieWasWie.nl krijgt van mij nog steeds een grote onvoldoende.

Ze lopen gewoon achter de feiten aan.

Als na ruim VIJF JAAR nog niet goed werkt kan men net zo goed mee stoppen.

Men kan beter naar het jaar 2020 richten; komen veel nieuwe technieken aan.

Laat GenLias gewoon zoals het nu is en andere archieven gewoon hun ding doen.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op Twitter laat www op vragen van @MijnGenea weten dat zij zelf de testen doen en geen gebruik meer maken van externe testers.

Het bureau waar ze mee werken, zegt over hun klant

Het grootste aanbod aan historische informatiestromen over personen van Nederland

Als het bureau nu eens begint met de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, dan weten ze misschien voor en met wie ze werken, goed voorbeeld doet goed volgen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_police.gif" alt=":police:">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tweet van www:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Ps, vergeet niet om ook te zoeken op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En het bericht van Het Utrechts Archief :

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het doorbladeren naar een volgend persoon is inmiddels mogelijk

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wanneer zou wiewaswie nou met een nieuwe versie komen? Met oa het zoeken op 2 personen? Dacht dat dat op 1 november zou zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Allen,

We kunnen inmiddels met twee personen zoeken! 

(Tip: druk op de knop Voeg een persoon toe)

HRV

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, daar zijn we blij mee zeg! (maar niet heus).

Totaal dysfunctioneel.

Voorbeeld: ik zoek op Jan Hettema (die trouwde met Gerbrig Abma).

Alleen intypen van Jan Hettema geeft 110 hits, het toevoegen van de tweede persoon met "voornaam bevat" ger reduceert het aantal hits tot 0 (nul).

En dat laatste is exeact het cijfer dat ik voor wiewaswie in gedachten heb. Grappig hè?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat heb je bij de 2e persoon dan als voornaam ingevuld? Bij mij werkt het gewoon hoor..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb het net ook geprobeerd:  bij tweede naam alleen fragment van voornaam (elis). Dit levert bij mij ook niets op. Als ik daar elis* van maak, dan werkt het wel. De definitie van 'bevat' is dus wat buggy.

HRV

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik citeer in dit geval liever een archivaris in den lande, die in zo'n geval spreekt van "een rukke interface".

Totaal onintuïtief en als dit dan het resultaat is van 5 jaar ontwikkelen en het vertoken van een bult belastinggeld, dan zie ik het somber in.

Misschien is het het beste om gewoon helemaal niets meer over dit project te roepen, tot het volledig is uitgerijpt dan wel op de belt is gesodemieterd (excusez le mot).

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu kan Clemens zowel een voornaam als een familienaam zijn. Als ik nu zoek op Nicolas Clemens verschijnen er in de resultatenlijst ook mensen die Clemens Coenen en Clemens Hustinckx heten. Een stamboom zal ik ook nooit plaatsen op wieiswie. Een stamboom plaatsen, nee laat maar zitten. Ik heb een stamboom bekeken, en wat een onoverzichtelijk geheel!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Hier word ik echt niet vrolijk van!!!

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op de een of andere manier vind ik het wel "knap" (lees: te idioot voor woorden) dat de basisfunctionaliteit die Genlias en vele archieven via hun site bieden niet eens door WWW geboden kan worden. En als je dan een klein stapje vooruit doen, daarvan breeduit melding doen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...