Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

WieWasWie.nl - Wat zijn uw indrukken?


sadminF

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Nog ff een testje gedaan op een andere computer en daar is de respons wel sneller dan op mijn ouwe beestje waarop ik nog steeds m'n (Character-based) eigen gebakken programma gebruik.

1/ het zoekresultaat is onoverzichtelijk gepresenteerd en past niet in één scherm, zodat je moet scrollen.  dwz handelingen verrichten die erg vertragend werken.

2/ je kunt niet naar volgende/vorige in een zoeklijst (kon wel in genlias), zodat je wederom handelingen moet verrichten die het speuren traag maken

Er is een moment in mijn computercarriere geweest dat ik last kreeg van rsi-achtige storingen ten gevolge van het veelvuldig gebruik van muis en toetsenbord.  Ontwikkelaars moeten daar rekening mee houden en het aantal handelingen dat lijdt tot resultaat zoveel mogelijk beperken.

Zijn deze erg belangrijke punten nooit aan de orde gekomen tijdens het ontwikkelproces?

Bij mij blijft de indruk bestaan dat het systeem weer is ontwikkeld door mensen die het zelf niet gebruiken en dat de vertegenwoordigers van de gebruikers zich hebben laten afbluffen door de ontwikkelaars of hun vertegenwoordigers.

Op zich heb ik er geen probleem mee als er iets betaald moet worden, maar als ik zelf om niet bronnen transcribeer zal ik ze niet aanbieden bij wieiswie, maar doe dat bij de site van Herman de Wit.  Bovendien is er het gevaar dat iets commercieel gaat worden en dan krijg je die rotzooi die Amerikanen altijd voor genealogie houden.  Dan vind je nooit meer iets  terug dat enigszins betrouwbaar is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 293
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Ludmilla

    72

  • RichardK

    32

  • Archie

    21

  • sadminF

    16

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

Je zou bijna aan een  initiatief gaan denken, om een www.genverlias.nl op te gaan zetten…

Het feit dat er betaald moet gaan worden om op twee namen te zoeken, gaf mij inzicht in het volgende rekensommetje:

feit 1: Ca 5000 mensen hebben de petitie getekend “genlias moet blijvenâ€

feit 2: Per jaar betaal je straks 18,50 om op 2 namen te kunnen zoeken

conclusie: 5.000 x 18,50 = 92.500 per jaar waar wiewaswie op gaat rekenen omdat er ergens geld vandaan moet komen?

Gr. Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Monique,

Deze rekensom is onterecht. Ik zal dat proberen te illustreren aan de hand van de bakker (jazeker).

Die bakker dus, die gaat geld vragen om zijn brood in boterhammen te snijden, ondanks dat 5000 mensen hebben laten weten dat bij een concurrent de boterhammen gewoon geleverd worden.

De bakker doet of hij gek is en de 5000 - die niet meer bij de concurrent terecht kunnen - kopen een broodzaag en snijden hun eigen boterhammen wel.

En die nieuwe bakker? Die gaat gewoon failliet of zoiets.

Binnenkort kom ik met een lijstje verkopers van messen, scharen en broodzagen.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik vind het niet eens zo belangrijk of de rekensom klopt of niet klopt.........

Veel belangrijker vind ik het feit dat zowel het CBG als WWW veel goodwill hebben verloren.

Het feit dat ze de belofte van gratis zoeken niet nakomen vind ik kwalijk, evenals het feit dat er bijna alleen maar goed nieuws wordt gecommuniceerd. Slecht nieuws wordt waar mogelijk NIET gecommuniceerd.

Ik hecht veel waarde aan BETROUWBAARHEID en OPENHEID, beide mis ik bij bovenstaande organisaties.

M.b.t. openheid denk ik met name aan de financiën, op dit gebied hangt een groot mistgordijn om deze organisaties.

Geen wonder dat ze zo geen goodwill opbouwen !

Jammer, het had zo mooi kunnen zijn.........

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Morgen kunnen we dus kijken op het blog WWW of er een antwoord komt op onze vragen.

Goed of slecht, open of gesloten, meer of minder....

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de laatste link (wat zit erin) wordt je ook niet veel wijzer.

Op enkele links geklikt, maar geen enkel archief heeft een overzicht van wat zij op dit moment via www aanbieden. Hoe kun je dan een vergelijking maken van wat wij als GenLias-gebruiker vanaf 1 januari 2013 gaan missen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tsja, meer of minder.

Er zou best wat minder reclame op die site kunnen (ja, ik weet het dan gaat een abonnement nog meer kosten) maar de advertenties die er nu opstaan...

Bijvoorbeeld:

Uw Stamboom in 2 Stappen

www.myheritage.com

1. Download Family Tree Builder 5.0

2. Voer uw data in en geniet ervan

Enge club

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Filteren (lees: niet meer tonen) van advertenties die op websites getoond worden kan gemakkelijk met AdBlockPlus.

Programma ophalen en een filterlijst (ik heb nu het DutchBlock actief) installeren en voila.

Zie de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

met groet, Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn: GEEF MIJ MAAR GENLIAS!!!

Die gebruik ik NU nog steeds als indicatie voor mijn onderzoekingen.

Veel efficiënter mee te werken dan met/op WWW.

Men zou altijd de originele aktes moeten raadplegen, aangezien toch vrij veel ingeklopte gegevens foutief zijn. Komt ook mede doordat men de betreffende handschriften in de aktes niet of moeilijk kunnen lezen. Ben al een paar jaar in de regio Alblasserwaard, Vijfheerenlanden en dit jaar ook in Drenthe met genealogische onderzoekingen bezig. Op het Regionaal Archief Gorinchem zijn in 2012 al 10-tallen meldingen binnen gekomen, buiten mijn constatering, dat in GenLias fouten zijn gevonden. Aan de hand van een aktenummer, dat bij WWW ontbreekt, is het toch vrij snel de originele akte op Genver in te zien.

Als historicus en genealoog kan ik met WWW heel weinig. Geef nog geen vijf eurocent voor die site. Samenvattend een onbetrouwbare site om een genealogie mee op te zetten. Overigens kom ik in vrij veel archieven in Nederland en soms ook nog in het buitenland.

Klungelsmurf uit Smurfendorp zou het nog beter hebben gedaan.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat het CBG vrij luchtig denkt over abonnementen voor wiewaswie.  Als wiewaswie geld vraagt zullen ze ook een dienst moeten leveren. Als de site niet werkt of de zoekresultaten niet afdoende zijn plegen ze dus contractbreuk. De zoekresultaten dienen in mijn ogen minimaal gelijk te zijn als de zoekresultaten in Genlias.

Waarschijnlijk voer voor een jurist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Hypo: Ze hebben ook een zeer merkwaardige Gebruikersovereenkomst. Waar wel taalfouten in staan, maar met geen woord wordt gerept over geld. Op basis van zo'n tekst moet je dus absoluut geen contract met ze aangaan.

Helemaal onheilspellend is, dat de voorwaarden op elk moment veranderd kunnen worden.

6.1 WieWasWie behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in de gebruikersovereenkomst. De gewijzigde gebruikersovereenkomst is van toepassing vanaf het moment dat deze op de website wordt gepubliceerd. De op enig moment van toepassing zijnde gebruikersovereenkomst is te allen tijde te raadplegen en downloaden op WieWasWie.nl. Controleer de website dan ook regelmatig. Wanneer de gebruikersovereenkomst gewijzigd wordt, komt deze onmiddellijk voor de oudere versie in de plaats.

Vertaal je dat naar de echte wereld, dan kan er staan: "Wij hebben het recht om de prijs van uw elektriciteit of gas te veranderen. Kijk daarom regelmatig op onze site."

Of dat puntje dat zij wel even zullen bepalen welke informatie er op de site komt te staan, wat ook geldt voor informatie die door gebruikers in ingebracht. Met als toppunt de volgende clausule:

5.2 WieWasWie.nl kan besluiten om (een deel van de) bijdragen ondanks een verzoek daartoe niet te verwijderen, indien deze bijdragen openbaar zijn en naar het oordeel van WieWasWie.nl van algemeen belang. Mocht hiervan sprake zijn, dan neemt de redactie van WieWasWie.nl het beheer en de verantwoordelijkheid over deze bijdragen over, met op verzoek wijziging van naams- en bronvermelding.

Conclusie is duidelijk: ik kan zelf besluiten om geen last te hebben van deze prietpraat, en dus ook om geen gebruik te maken de website.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ post 190

Leuk die citaten uit de "gebruikersovereenkomst" bij wiewaswie(.nl).

Wiewaswie.nl is een website en de houder is:  Projectbureau Stap.

Het Centraal Bureau Genealogie (CBG) komt er (nog) niet aan te pas.

Volgens het CBG zelf "neemt het CBG het beheer" (zie Blik vooruit: Het CBG en het platform WieWasWie

6-12-2012 [

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

]).

Het platform heeft voor mij als eindgebruiker een zeer onduidelijke structuur.

Met welke "wie" doe je nu eigenlijk zaken?

Ik had verwacht een stichting te vinden bij de KvK, maar daar kan ik het in ieder geval niet vinden.

Gezocht en het volgende gevonden op de website.

"Wie is WieWasWie?

WieWasWie.nl is gemaakt in opdracht van een aantal erfgoedinstellingen in Nederland. Deze instellingen leveren de collecties van WieWasWie.nl. De deelnemende archiefinstellingen zijn eigenaar van WieWasWie.nl.

Stichting Archiefprogrammatuur (STAP) heeft de website ontwikkeld. STAP is in 1989 door de erfgoedinstellingen opgericht. STAP houdt zich bezig met het beheer, ontwikkeling en exploitatie van landelijk samenwerkingsprojecten binnen de erfgoedsector met een technologiecomponent. De dagelijkse uitvoer van het project lag in handen van het Projectbureau van STAP.

Vanaf 2 juli 2012 is het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) aangesteld als exploitant van WieWasWie.nl. Het CBG is het landelijke centrum voor kennis, documentatie en voorlichting op het gebied van stamboomonderzoek (genealogie) en wapenkunde (heraldiek)."

Om kort te gaan: De deelnemende archiefinstellingen zijn eigenaar. Waarvan? De website?

De exploitatie is/was bij Stichting Archiefprogrammatuur (STAP) [opgericht door de! erfgoedinstellingen].

Duidelijker kan het toch niet?

Werpt de "Gebruikersovereenkomst" dan een beter licht op het geheel?

RichardK citeerde de artt. 5.2 en 6.1. Daarin worden verschillende naamgevingen gebruikt. In het ene artikel staat WieWasWie.nl en het andere wordt alleen WieWasWie gebezigd. Wat bedoelt men daar eigenlijk mee?

In de artt. 2.9 t/m 2.11 staat het volgende:

"Bevoegdheden WieWasWie.nl

2.9 WieWasWie.nl heeft het recht en is bevoegd om met inachtneming van intellectuele eigendomsrechten een speciale status te geven aan een openbare bijdrage die volgens WieWasWie.nl van algemeen belang is. Dit kan betekenen dat de websiteredactie van WieWasWie.nl de bijdrage aanvult, verbetert of verrijkt.

2.10 WieWasWie.nl heeft het recht en de bevoegdheid om bijdragen van gebruikers van de website aan te passen of te verwijderen, indien deze bijdragen niet conform de gebruikersovereenkomst op WieWasWie.nl zijn geplaatst, of wanneer zij anderszins in strijd zijn met de gebruikersovereenkomst van WieWasWie.nl.

2.11 Wanneer blijkt dat bijdragen van gebruikers van WieWasWie.nl inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden, zal WieWasWie.nl deze bijdragen met onmiddellijke ingang aanpassen of verwijderen."

Ook hier weer grote onduidelijkheid over wie er gaat ingrijpen!

Ik ben er maar mee opgehouden, want na dat gezoek weet ik nog steeds niet wie "WiewasWie" is.

Uitsmijter.

Het is tot op heden NIET mogelijk te zoeken met Firefox. Vul een naam in en het resultaat is "Gevonden: 60650717 resultaten voor *".

Schitterend toch? Niet dan?

En dat moet over een week Genlias vervangen???!!!

Wederom PRIMA overheidsgeld weggegooid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Archie

Net even geprobeerd met Firefox en ik krijg wel zoekresultaten, maar niet meer alles. Mijn grootvader, Pier Hettema, is opeens niet meer te vinden in de bestanden. Ook met Internet Explorer krijg ik 0 resultaten op die naam...

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Is er iemand die daarover contact met www wil hebben?

Ik sta al bekend als een een zeurderig en huilend kind en een foto hebben ze afgebeeld bij hun melding over fouten

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Net weer eens even op www gekeken. Het blijkt dat ze heel langzaam hun aantal documenten aan het uitbreiden zijn.

Zo'n document blijkt erg veel aanvullende informatie te bevatten, zoals het feit dat het geslacht van de vader van bruid "mannelijk" is. Op dezelfde manier lees ik dat de moeder van de bruid een vrouw is.

Kom, mensen, dit is toch onzinnige extra informatie? Net zoals een computerprogramma dat berekent dat 1e Paasdag op een zondag vile in het jaar 1919... (dit is een fictief voorbeeld, niet gaan zoeken naar dat programma).

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik moet constateren dat één van mijn grote kritiekpunten wel is geïmplementeerd nl het voor- en achteruit kunnen vanaf een detailpagina zodat je niet telkens terughoeft naar de resultatenlijst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@MacSchulte (post #192)

@RichardK (post#193)

Beste mensen,

Vandaag maar weer geprobeerd om met uitgebreid zoeken een normale selectie te krijgen via Firefox (versie 17.0.1).

Het resultaat was verbluffend. Ik zocht met een ingevuld naamsveld (exact), tussenvoegsel (exact) en voornaam (exact).

Verder koos ik voor Bruidegom, Nederland, Utrecht en BS Huwelijk.

Als beloning kreeg ik: 203167 resultaten voor *, Bruidegom, Utrecht, BS Huwelijk.

Met andere woorden, ik kreeg het niet voor elkaar dat de naamsvelden meegenomen worden in de opzoekvraag.

Totdat ik me bedacht dat het wel eens een "cookie-kwestie" zou kunnen zijn.

En dat was het dus!

@ RichardK (post#195)

Over non-informatie gesproken: al eens goed gekeken wat er bij het opzoeken van de gevraagde info nog meer wordt gevonden?

Staat boven in het blauwe zoekschermpje. En omdat ik ook Nederland had ingegeven (als verfijning op het zoekformulier) had men ook resultaten voor nederland , nederlands en nederlandt gevonden.

Vroeg ik daar dan om? Ik was toch EXACT aan het zoeken op een achternaam?

Niet roepen: "dat krijg ik niet", want het is afhankelijk je soort zoekvraag!

Het kan natuurlijk zijn dat ik nog steeds vastgeroest zit aan de manier waarop men in GenLias zocht, maar als ik Huwelijk zoek met de plaats Woudenberg, dan verwacht niet een huwelijk te krijgen in Utrecht omdat de bruidegom GEBOREN is in Woudenberg!

De Help bij Zoeken geeft al helemaal geen uitsluitsel over de juiste zoekmethode.

mvg

PJ

PS. Een ieder een bijzonder goed genealogisch 2013 toegewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik begin er echt moedeloos van de te worden. Ben je aan het zoeken op wiewaswie krijg ik om de haverklap een foutmelding 404-Pagina niet gevonden. Dit zowel met Microsoft Explorer als Firefox.

Toch maar terug naar Genlias.

Een abonnementstarief voor wiewaswie heeft wel een voordeel. Op het moment dat de site niet goed werkt plegen ze een wanprestatie. Ik ben benieuwd hoe ze hier dan mee omgaan.

Het probleem van wiewaswie is, dat ze het te complex willen maken. de zoekfuncties zoals die in Genlias zijn verwerkt zijn ruim voldoende en voldoen uitstekend.

Ik vraag me af wat de ontwikkelaars hebben gedaan met de ervaringen in de testfase. Ik kan mij niet voorstellen dat de testers dit product als wens hebben gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De laatste tijd zijn er veel 404-foutmeldingen: "wegens overbelasting", www verwijst naar

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De huwelijken Amsterdam worden binnengehaald, nu zit in www periode ca 1870-1932, dus nog niet alles zit er in.

Nog twaalf uur te gaan....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu al overbelast ?!?

Dat meen je niet !!!

GenLias heeft van Amsterdam de volgende reeks

Burgerlijke Stand Huwelijk 1836-1932 aangevuld februari 2012

Het Haagse spreekwoord "je mot gein âhwe schoene weggauie voâhdat je 'n nieuwe daus heb" is hier volledig van toepassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kunnen alleen maar OLIEBOLLEN zijn geweest die zoiets als WieWasWie hebben kunnen bedenken.

Kan nog lachen worden als over 11:00 uur iedereen op WieWasWie moet gaan zoeken.

404-foutmeldingen zullen dan niet van de lucht zijn.

Of gaat de server op tilt slaan....

Prettige jaarwisseling,

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is nu echt gebeurd met Genlias. Het wekt nu echt niet meer! Nog iets opgezocht om 1.00 toen werkte het nog. Maar om 1.30 kreeg ik nog niet eens een naam in de desbetreffend hokjes getypt! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_angry.gif" alt=">:(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/angry@2x.png 2x" width="15" height="15">

De beste wensen voor 2013

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is nu echt gebeurd met Genlias. Het wekt nu echt niet meer! Nog iets opgezocht om 1.00 toen werkte het nog. Maar om 1.30 kreeg ik nog niet eens een naam in de desbetreffend hokjes getypt! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_angry.gif" alt=">:(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/angry@2x.png 2x" width="15" height="15">

De beste wensen voor 2013

Limburger

Vreemd, want zonet werkte bij mij alles nog ;-)

Dat was om 15.15 uur.......

Een goed uiteinde en een fantastisch 2013!!!

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja nu doet het het weer (voor eventjes??) Vreemd ik heb iemand opgezocht met een onuitspreekbare Poolse of Tsjechiesche naam. En ik vond daarvan drie overlijdensaktes in Genlias en maar liefst vier in WWW. Dus de ene keer laat Genlias een steek vallen en de andere keer WWW zullen we maar zeggen.

Vriendelijke groet,

Henk Sonnemans

PS Beste Wensen voor 2013

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou,

Het jaar begint weer goed, zeg. Je bekijkt de pagina waar ooit GenLias heeft gestaan, ziet daar de nare melding dat de site offline is gezet en na 15 seconden zit je plots op de site van wiewaswie. Nou, even kijken hoe dat werkt. Wat denk je? Een 404, met de knorrige mededeling dat je het adres verkeerd hebt getypt...

Natuurlijk!

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als ik naar Genlias ga, dan krijg ik daar al een 404-melding en wordt in het geheel niet doorgestuurd naar www......

En daarbij is www volgens het logo nog steeds in Beta modus.

Heel vreemd dus dat men een productief systeem (genlias) stopzet op een feestdag, maar de vervanger in Beta modus laat staan. Je kan verwachten dat de support daarop (zeker vandaag) dan ook minimaal zal zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik word ook doorgestuurd naar wiewaswie.

Meer dan 4.000 handtekeningen om Genlias te (tijdelijk) te handhaven en het CBG heeft de arrogantie om Genlias toch af te sluiten. Blijkt dat het CBG ons niet serieus neemt en ons zeker niet vertegenwoordig.

Het CBG is een regentenclub die geen idee heeft wat er leeft onder de amateur genealogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

En wat dacht je van de NGV die duizenden genealogen vertegenwoordigd, die heeft het ook maar allemaal laten gebeuren. Ja daar geloven bepaalde personen heilig dat het ooit nog eens wat wordt met WWW

Vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste SVF-leden,

In aansluiting op het bericht

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

doen wij een oproep:

Genlias is niet meer, we zullen het moeten doen met de vervanger WieWasWie.nl die beloofd heeft te werken aan verbetering. Tot 1 februari (de datum dat de betaling ingaat) zullen er zeker en vast nog veel meer technische storingen te melden zijn dan de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Het heeft geen zin dat ieder individueel hier melding doet of er wel of geen verbinding is; alle meldingen kunt u doen aan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Indien u vriend bent van het Centraal Bureau voor Genealogie CBG en/of lid van de Nederlandse Genealogische Vereniging NGV en ontevreden bent over het tot nu toe gevoerde beleid omtrent www, is het zeker raadzaam direct of indirect via uw afdeling, de besturen aan te spreken. Het Team van het StamboomVragenForum zal dit zeker ook meenemen in het komend gesprek bij WieWasWie/CBG, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wij begrijpen als geen ander, samen met u, dat op deze eerste januari, die historisch de boeken is zal gaan, er veel emotie is die u wilt delen. Het is belangrijk om de kalmte bewaren en een toekomst te blijven zien voor onze hobby.

Leg uw vragen en opmerkingen neer bij de bron.

Voor dit topic graag de draad blijven volgen, "Wat zijn de eerste indrukken?", ook voor andere topics is het bovenstaande van toepassing, uw inhoudelijke bijdragen worden zeer op prijs gesteld.

Wij vragen hiervoor uw begrip.

Met vriendelijke groeten,

Modje, Team SVF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...