Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ezechiel de Jongh Amsterdam, Oostende


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo Loes,

Weer terug uit het gemeentearchief van Vlissingen.

Positief nieuws heb ik niet te melden, al heb ik de Insinuatie uit 1794 opgezocht en een kopie van gemaakt.

Ezechiel heeft slechts korte tijd in Vlissingen gewoond en staat nergens geregistreerd.

Navraag gedaan naar indexen betreft besnijdenissen.

Die zijn er niet en ook nooit geweest, omdat er niet veel Joden hebben gewoond.

Er zijn geen kinderen gedoopt en/of geboren, ook komt Ezechiel niet in lidmatenregisters voor.

Maar deze laatste waren hervormd of gereformeerd.

Ook in de Wijkregisters 1812-1860 komt hij niet voor, dus moet hij weer snel uit Vlissingen vertrokken zijn. Helaas!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ohmy.png" alt=":o" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/ohmy@2x.png 2x" width="20" height="20">

In het kort de tekst uit 1794 voor Notaris Lieven de Jonge Borgerhoff.

aktenummer 59, Insinuatie.

Op den 19e augustus 1794 heb ik Lieven de Jonge Borgerhoff, Openbaar Notaris binnen Vlissingen residerende, uit naam en van wegens dHeer Ezechiel de Jongh, wonende alhier, in qualiteit als last en Procuratie hebbende van Dheer Henry de Jongh, wonende te Amsterdam, volgens Procuratie op den 12e dezer maand, gepasseert voor den Notaris Mr. Christoffel Reinard Samuel de Toelaer, present getuigen te Amsterdam voornoemd, mij vervoegd ten compyoire van Dheer George Bell, voor de firma Canterende John Buchanan etc.

Het gaat om balen Lijwaten.

Ik probeer om de scans mee te sturen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

vriendelijke groeten,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Loes,

De scans zijn verstuurd.

Mocht het niet duidelijk genoeg zijn, dan kan ik scans ook per post sturen.

Geef je in dat geval even door, via een PM naar mij?

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat heb je snel en netjes gedaan, Charlotta

Lijwaten, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Lees ik hier dat Henry zijn zoon is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

Graag gedaan, alleen was het spijtig dat ik niet wat meer kon doen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Las jij in de akte dat ene John zijn zoon was?

Mogelijk heb ik niet alles goed gelezen, maar in deze akte wordt Henrij de Jongh genoemd, wonende te Amsterdam.

De akte is erg duidelijk en er mocht een kopie gemaakt worden, hoewel het uit een iets te dik boek kwam.

Lof voor sommige archieven!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb mijn tekst al aangepast, er staat Henry

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blush.gif" alt="B-4">

Maar als dat zijn zoon is.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Charlotta, het is fantastisch, dank je wel.

Ik heb de scans op mijn computer opgeslagen en het kan niet beter. Het is nog wel even puzzelen wat er verder precies staat, maar de belangrijste dingen zijn duidelijk.

Heel veel Engelsen worden er genoemd, ik ga ze in de Engelse kranten opzoeken, wie weet vind ik er een connectie. De lijwaden, in het krantenbericht waarin ik voor het eerst op de naam Ezechiel de Jongh stuitte (1785), ging het over een verkoop van o.a. lijnwaden in Oostende.

Deze vracht was dus ook in Oostende aangeleverd.

Henry De Jong zou een broer of neef kunnen zijn. Weer eens opzoeken hoe die eigenlijk zou kunnen heten.

En ik ben zo blij dat je nog verder gekeken hebt. I was gisteravond nog even aan het zoeken geweest in de digitale catalogus. Kwam een paar registers tegen, maar nu weet ik dat hij er in elk geval niet in staat.

Zoekend naar een goed overzichtsartikel over de joden in Nederland, voor de Amerikaanse achter- achter- enz dochters van Ezechiel, kwam ik er een tegen, waar Middelburg genoemd wordt als belangrijk centrum (synagoge gebouwd in 1705, de eerste buiten Amsterdam).

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Eens kijken wat het archief daar te bieden heeft.

Het kan trouwens best zijn dat Ezechiel tussen 1781 en 1794 de meeste tijd in Oostende heeft gewoond. Hoewel een dochter wel in 1784 in Amsterdam werd geboren. Ze zaten dus niet vastgeroest op één plek.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Loes,

Graag gedaan! Als je hulp nodig hebt met het lezen van de tekst, laat het dan horen, want er zijn genoeg forummers die bedreven genoeg zijn.

Henry de Jongh kan dus een broer of neef zijn, hij woonde in ieder geval in Amsterdam.

Loes, meestal ben ik op de dinsdagen in Middelburg, in het Genealogisch centrum Zeeland.

Gevestigd in het zelfde pand als het Zeeuws Archief.

Ik had er al aan gedacht, om in de aanwezige collecties te kijken, wanneer ik weer in Middelburg kom.

In Middelburg woonden meer Joodse families, er is inderdaad ook een synagoge.

Omdat ik zelf geen Joodse roots heb, wist ik niet dat de synagoge er al zo lang staat.

Gevestigd in het centrum van Middelburg, in twee (misschien drie) herenhuizen.

De kans is niet groot, maar volgende week kijk ik of er iets te vinden is in het Genealogisch centrum Zeeland. boi&

Het was voor mij geen moeite, om verder te kijken in het gemeentearchief van Vlissingen, al leverde dat niets op. Nee, deze familie heeft maar zeer korte tijd in Vlissingen gewoond.

Mogelijk in Middelburg? Maar in 1940 zijn veel archieven van Middelburg verbrand en zijn er geen doop en trouwboeken van deze periode voor 1811.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb in de inventarissen zitten kijken, en ik ben bang dat als er iets bestaat, dat het dan in hebreeuws is. Overigens ook daar geen geboortes/besnijdenissen. En inwoners alleen vanaf 1812? Geen registratie van burgerschapsverleningen?

Als makelaar/koopman zal Ezechiel zich wel steeds gevestigd hebben in de handelssteden. En alleen door dat (korte) verblijf in Vlissingen denk ik aan Middelburg, Zierikzee en zo. Rotterdam is er natuurlijk ook nog.

En nog maar weer een keer proberen door te dringen tot Vlaamse archivarissen.

Weer over de naam RINTEL:

Met de beste wil van de wereld kan ik geen prominente Rintels vinden. Ik vermoed dus dat het joden uit Rinteln (of ...) waren, en door de kebilla (joodse gemeenschap) allemaal zo genoemd werden, maar dat ze zodra ze een beetje belangrijk waren, of kort na aankomst, een "Hollandse" achternaam hebben aangenomen. Die dan niet door de kebilla werd erkend.

En Jonas Daniel Meijer (naar wie het plein in Amsterdam is genoemd) en Rintel:

"Jonas Daniël was de oudste zoon van Marianne Cohen, een dochter van de beroemde Amersfoortse tabakshandelaar, koopman en joodse geleerde Benjamin Cohen (juli/aug.1725 - 10.02.1800) en David Abraham Meijer, afkomstig uit Hamburg, zoon van Abraham Meijer Rintel.

Op de matseewa (grafsteen) van Jonas Daniël komt de naam Rintel weer terug, want hij wordt daar Jona David Rintel genoemd (op de kaart van Duitsland vond ik een plaats met de naam Rinteln; vlakbij ligt de plaats Minden, tevens een achternaam van een joodse tabaksfamilie, die vooral in Nijkerk te vinden is)."

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Blijkbaar hadden ze die scheiding van namen ook in Amersfoort, en misschien al in Hamburg.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Loes,

Dinsdag kom ik in Middelburg en kijk dan of ik iets vind.

Het gaat dan alleen om aantekeningen uit de secundaire bronnen van Middelburg.

Mevrouw H.A. Gijsbertsen heeft heel wat opgezocht, wat er nog te vinden was, in o.a. de archieven van de Godshuizen en Weeskamer van Middelburg. Dit is aanwezig in het Genealogisch centrum Zeeland.

Ezechiel was dus makelaar en koopman, woonde in veel handelssteden.

Loes, het is jammer, maar ook van een stad als Zierikzee is erg veel verloren gegaan.

Het blijft een erg interessant onderzoek en ik hoop dat je verder kan komen.

Dinsdag (na drie uur) zal ik laten weten, of er iets gevonden werd.

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux
Met de beste wil van de wereld kan ik geen prominente Rintels vinden.

Ik wel. Of er een verband bestaat, valt vooralsnog niet vast te stellen.

In de gereformeerde(!) kerk van Renswoude zijn op 14-01-1672 getrouwd

Samuel van Rintel en Abigail van de Suerdo, wonend "huijse van Kernhem", met attestaties tot Ede en Arnhem.

(Het Huis Kernhem was destijds het restant van een middeleeuws vervallen kasteel.)

In dit verband is het volgende interessant:

In "de geschiedenis van de Amersfoortse tabak" (Google Books) staat: Er wordt beweerd, dat in Renswoude voor de eerste maal tabak zou zijn verbouwd, hetgeen echter geenszins vaststaat. In Gelderland werd omstreeks 1636 in de omgeving van Nijkerk met het telen van tabak op aanwijzing van Portugese en Italiaanse Joden begonnen.

In de transportakten van Renswoude 1634-1679 komt dit echtpaar overigens niet voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Is het niet schitterend?

De gereformeerde kerk, twee bekeerde joden?

Of zou het vergelijkbaar zijn met Engeland, waar (vanaf wanneer ben ik even vergeten) tot 1837 alleen huwelijken in een Church of England wettig waren?

Iedereen trouwde daar, ook de katholieken. Als ze het zich konden veroorloven trouwden ze dan nog een keer in hun "eigen" kerk, maar de meesten niet. Kinderen werden vervolgens wel gedoopt volgens de eigen religie.

En als er dan in Renswoude alleen die kerk was, en niets anders om in te trouwen ...

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat er rond 1630 in Livno in Bosnië een zekere Salomon Mozes Yoshua Zelig de Jong-Rintel

is geboren, zoals op menige website is vermeld, durf ik toch wel te betwijfelen.

En die twijfel blijkt correct. Hij zou in Amsterdam getrouwd zijn, maar online niet te vinden ald de Jong. Zijn zoon ook niet.

Vandaag ben ik gaan zoeken in het boek "Trouwen in Mokum" dat overigens de indexen bevat van de ondertrouwregisters, maar op van alles gerangschikt, zelfs op plaats van herkomst.

1657: Salomon Mozes b 1630 uit Livenou/Livno x Ester Kanter b 1631 uit Essive (???) Geen getuigen/ouders

1682: Isaac Salomon b 1659 x Roosje Aron b 1665 Getuigen moeder Ester Cantor en vader Aron Joseph

1717: Joseph Issac de Jonge b 1691 vader Isaac Salomon de Jonge x Edel Joseph Levie b 1695 vader Joseph Levie.

Blijkbaar was het Isaac Salomon die zich op een gegeven dag de Jonge is gaan noemen binnen het nederlandse verkeer.

Maar kwam de familie van de man uit Livno nou uit Rinteln, of is íe vanuit Livno naar Rinteln vetrokken?

De voornamen zijn zo ingewikkeld omdat zowel de in Nederland gebruikte naam als de Joodse naam, en dan soms ook nog de Hebreeuwse variant, en dat dan gevolgd door hetzelfde van de vader.

Ook wel aardig: in de Grote Synagoge in Londen vond ik twee "de Jong" huwelijken:

1791 Hyman de Jong x Hannah (Hendela) Hartog Hyman de zoon van Meir Rintel

1794 Jacobus (Jacob) de Young x Eizabeth Pike. Jacob zoon van Meir Rintel. Pike doet ook weer erg aan Annaatje Piek denken, maar misschien was het gewoon een Snoek.

Ook drie begravingen van kinderen van Yakov ben Meir Rintel.

En dan ook nog in Engeland kopieen van testamenten van broer en zussen van Eva Cohen. Om diverse redenenen indertijd naar Engeland gestuurd.

Zus Caatje woonde in Amsterdam in mijn straat! Nee, stom, toch weer in de war door die namen.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wel een kopie van het testament van Eva's broer Godert (Godschalk) Ezechiel Cohen. 1780 overleden in Nijmegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ga even een paar stappen terug.

Joseph was dus geboren in Amsterdam 1776. Ik heb gekeken of hij daar ook in ondertrouw ging. Ik vond hem niet maar uit de otr van Joseph Salomon de Jongh in 1809, blijkt dat zijn ouders in Londen zijn overleden, zijn oom is Mozes de Jongh uit de JodeBreestraat. Er was dus nog een Joods gezin De Jongh in Londen.

Meijer Josephs de Jongh en Eva Ezechiels Cohen gaan 28-6-1737 in ondertrouw te Amsterdam. (zie bericht #9 van Jan Clavaux: gerecht op 28-5-1737 te Amersfoort)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joseph de Jongh uit 1776 is in 1810 in South Carolina getrouwd, en de jaren daarvoor woonde hij in Liverpool (doop 1804). Na zijn huwelijk zijn hun kinderenin  zowel in S C als Liverpool geboren.

Die andere Joseph? Ik lees dat zijn vader Mozes Levie de Jongh zijn getuige was en op hetzelfde adres woonde als Joseph, Kijzersgracht naast het Huis van Barmhartigheid. Dat was aan de huidige Nieuwe Keizersgracht, dus wel in de buurt.

Nou zie ik het. Dit was in 1803 en jij hebt het over eentje uit 1809!

Dus de vader Mozes Levie de J zal de broer geweest zijn van Salomon die in Londen is overleden, en de Josephs otr 1803 en 1809 neven van elkaar.

Jammer trouwens dat er ook hier geen leeftijden staan bij Meijer Joseph en Eva.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Twee mooie vondsten:

een zus van Ezechiel de Jongh:

1775 huwelijk Judith Meijer de Jong b 1753, haar getuige: voogd David Levie Salomon -zie #16 - dank, Ludmilla!

En dit moet Ezechiels zoon John zijn:

Besnijdenis 3 maart 1782

Jonah zoon van Jechzkel die de zoon is van Me'ir Rintel

Er was geen synagoge in Vlaanderen, dus ook al werden er kinderen in Oostende geboren, ze werden in de Amsterdamse synagoge ingeschreven, en jongetjes in Amsterdam besneden.

Ik kan Belgie en Zeeland in ieder geval vergeten voor wat betreft de geboortes.

De Henry De Jongh in het Vlissingse document zou een Chaim/Hyman kunnen zijn, geb 1757. Relatie heb ik nog niet kunnen vinden, maar het was weer een zoon van een Meier Rintel. Getrouwd met een meisje uit Sappemeer, (Hendela Fridman: Anna/Hanna, dochter van Fridman/Frederick pffff) zie geen ondertrouw in Amsterdam.

De besnijdenis van een zoon in 1801 vond plaats in het huis van een grootvader. dat kan Mrijer Joseph niet zijn, die was al 40 jaar dood.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Deze Jonah kan niet de John zijn die ik zocht, die was in juli 1785 geboren.

Was deze John toch een zoon van Ezechiel?

Het kan: Ashkenazi kinderen werden nooit vernoemd naar levende (groot) ouders, maar wel naar (geliefde), vaak recent, overledenen.

Of dat broertjes/zusjes kunnen zijn moet ik navragen.

De joodse begraving gevonden in  1784,  Canterbury Cemetery Records, van een Jonah, zoon van Ezekiel Rintel uit Amsterdam.

Engelse zakencontacten, en Canterbury en Oostende zo dicht bij elkaar, het kon wel eens de enige plek zijn voor een fatsoenlijke joodse begrafenis.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Loes,

Zoals ik beloofde, zou ik in Middelburg kijken of er iets over Ezechiel de Jongh te vinden was.

Ezechiel heeft nooit in Middelburg gewoond, dus moet ik je teleurstellen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

In het Genealogisch Centrum Zeeland, bevinden zich lijsten van Joden die ingezetene van Middelburg geweest zijn, of genoemd worden. Hierin komt hij niet voor.

groetjes,

Charlotta gl&

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt, Charlotta!

Hij kan rond 1794/95 naar Engeland vetrokken zijn vanwege zijn zaken (en de Fransen), Daar zaten al een paar de Jong-Rintels, misschien broers.

Of terug naar Amsterdam, de poorters en ingezetenen staan in m'n planning, na de joodse indexen. Die vreten energie.

Kinderen in Oostende: onwaarschijnlijk dat ze met pasgeborenen naar Amsterdam reisden.

Het was gebruikelijk dat een besnijder vanuit Amsterdam naar Oostende kwam. Moeders kan natuurlijk ook naar familie in Amsterdam gegaan zijn om te bevallen. Ook een heisa met ander jong grut!

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Loes,

Graag gedaan en jammer dat ik niets voor je vinden kon.

Er zal verder in Amsterdam gezocht moeten worden, denk ik.

In Middelburg waren Joden niet erg geliefd en trokken daarom meestal naar Amsterdam (volgens internet).

Maar in Zeeland zaten ook veel Portugese Joden (Middelburg).

Loes, het kwam in alle tijden voor, dat ouders met babies verhuisden naar andere oorden.

Succes verder!

vriendelijke groeten,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inmiddels heb ik een aardige stamboom kunnen bouwen, met o.a. bronnen waar julie met elkaar voor gezorgd hebben. En die inspiratie hebben gegeven om nog meer te vinden.

Van alles in het engels vertaald, en allengs ook nog eventjes de verwantschap met Jonas Daniel Meyer gevonden. Een beetje puzzelen omdat de artikelen die ik vond niet helemaal klopten, maar:

De moeder van Jonas Daniel Meijer was een dochter van Benjamin Cohen, zoon van Jonas Cohen, een van de zoons van Ezechiel Cohen.

Dus nogmaals heel veel dank, ik ga nu verder graven in het Amsterdamse stadsarchief om meer over Ezechiel en voorvaders te vinden.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De Amsterdamse Poorterboeken waren een openbaring.

Ontstellend veel de Jongs zoals te verwachten, maar ze heetten allemaal Jan en Gerrit en waren dan getrouwd met Trijntje, dat soort. Veel Jacobs, maar hun beroepen of namen van (schoon)vaders passen niet erg in het plaatje.

Mogelijk een uit de familie, zou een broer van Ezechiel kunnen zijn, helaas geen beroep en andere details.

En toen vond ik deze Salomon:

1762, 5 Aug

Salomon de Jong, van Amsterdam, zijnde van de Joodsche natur, met dien verstande dat hij volgens de keure dezer Stede, ten opzigte van de Joodsche natur genomen, geen winkel-neeringe hier ter Stede zal vermogente doen, mitsgaders dat hetzelfde Borgerrecht alleen gegeven word voor zijn persoon, sonder dat het over sal gaan aan zijne kinderen, ende heeft daarop gemelte Salomon de Jong, zijn Eed gedaan en de Thesaurien het poorter geld betaald

Getekend door Geelvinck.

Niet verbazingwekkend, maar ik vond het wel schokkend om het zo zwart op wit te zien.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Loes,

Joden hebben tot 1796 geen volledige burgerrechten in Nederland. Bijna nergens mogen ze een ambachtelijk beroep uitoefenen en/of grond bezitten. Soms kon men wel handel drijven of studeren, maar ze mochten er niet wonen. Zoals in Utrecht, waar Joden pas in 1798 welkom waren. Ondanks dat was Nederland relatief gezien redelijk vriendelijk voor Joden. Pas in de 19e en 20e eeuw zie je een langzaam proces van acceptatie en deels assimilatie van joden. Die kapot werd gemaakt door de nazi's. Als het je interesseert, zou je deze boeken eens moeten bekijken:

Memorboek – Platenatlas van het leven der Joden in Nederland van de middeleeuwen tot 1940 van Mozes Gans

of

Geschiedenis van de Joden in Nederland van verschillende auteurs waaronder prof. Fuks-Mansfeld en Cahen

Overigens heb ik heel wat aan genealogische Joodse bronnen in huis, veel staat tegenwoordig online, zoals Muiderberg begraafplaats 1812-1850; trouwen in Mokum.

Joodse voornamen komen vaak niet overeen in de verschillende akten, in vergelijking met de Hebreeuwse bron, en vaak is het verband ver te zoeken. Zo haal ik uit het voornamen boekje [ inventarisatie Asjkenazische burger voornamen] van "van Straten & Snel" dat bijvoorbeeld Jonah [Hebreeuws] als burgerlijke voornamen voorkomen: Johannes [1x] Joseph en Jonas als burgerlijke naam, Jom Tov [goede dag in het Hebreeuws] als Jonas, Bernard [5x] Freitman [4x] Liepman Moses en ook weer Joseph.

Bovenstaande is een impressie van wat er in het boekje staat en geeft wel aan hoe complex dit onderwerp is. Ik heb voorouders met wel een 10-tal voornamen en zelfs enkele familienamen varianten, mede doordat ze naar buitenland vertrokken.

Gezien bovenstaande en andere specifieke Joodse genealogische eigenaardigheden is het erg van belang om goed op te letten en verschillende bronnen te gebruiken indien mogelijk om tot een compleet plaatje te komen, dat geldt sterker hoe verder terug je geraakt.

IMHO...;-))

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inderdaad een heel gepuzzel. Ik zou wel eventjes Maurice de Jongh opzoeken in "geboorten en besnijdenissen". Ik was me ervan bewust dat hij een andere voornaam zou hebben. Maar dat Ezechiel niet met een E begint? Dat werd dus niks.

Tot ik er achter kwam dat de Joodse achternaam Rintel was. En zijn vader Jechezkel (alfabetische volgordes ook niet zo eenvoudig als het lijkt).

Marianne ook een leuk voorbeeld. In het voornamenboek zag ik de joodse herkomst Merle (precieze transcriptie alweer vergeten). Een mooie bevestiging van haar grootmoeder, die ik als Marritje, Meerte en Meerle was tegengekomen.

Ik zou ze niet graag in een online index opzoeken!

De begraafboeken (Muiderberg en Zeeburg) heb ik nog niet helemaal in de vingers. Dat is voor later. Ezechiel heb ik er in ieder geval niet kunnen vinden, waarschijnlijk naar Engeland vertrokken rond 1795.

In Engeland was de situatie voor joden ongeveer vergelijkbaar. Ze mochten er zijn, maar met restricties. Dat Maurice en enkele van zijn broers in de London Gazette te vinden zijn is waarschijnlijk alleen maar omdat ze zich in Engeland christelijk hebben laten dopen.

Je schrijft "ze mochten er niet wonen".

De familie de Jongh/Jonge woonden in Amsterdam vanaf minstens 1657, toen Salomon Moses (nog geen de Jonge) in Amsterdam trouwde. Hij woonde aan de Amstel, en kwam uit Livenou, maar waar zijn (groot)vader vandaan kwam?

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren
Je schrijft "ze mochten er niet wonen".

Daarmee bedoel ik dat er steden waren die Joden niet toelieten, zoals bijvoorbeeld Utrecht.

Enkele Burgerlijke namen van de Hebreeuwse naam Jechezk'el [יחזק×ל]:

Ezechiel; Segiel; Salomon; Michiel; Chaskel Casper, maar ook als Jechezkel [יחזקל] met burgerlijke namen: Ezechiel; Ezeghiel; Godschalk; Isaac en ga zomaar door.

note: weet niet of je het Hebreeuws kan lezen, dat staat tussen [], moet je browser aan kunnen 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hebreeuws kwam goed over.

De voornamen van de kinderen van Maurice en zijn vermoedelijke broer John zijn ook een puzzel: en vernoemen naar familie deden ze zeker.

Eerste zoon van John genoemd naar de Schotse grootvader, en de tweede en laatste zoon (1824) Edward. Ik zou de andere grootvader verwacht hebben.

Oudste zoon van Maurice heette Edward (1805), tweede zoon John (1807) naar Engelse grootvader John, derde zoon Charles (1812) naar Chaskel?

Gezien de Ashkenazi gebruiken mbt vernoemingen zou ik bijna durven concluderen dat Ezechiel tussen 1805 en 1812 is overleden.

De naam Edward is raadselachtig. Maurices vrouw had een broer met die naam, als eerste keuze wat vreemd. Hoewel het eerste kind Louisa ook een raadsel is.

En grootmoeder Annaatje Piek (Hendele?) was het Anna Maria die haar naam kreeg, of was het Harriet?

Leuke dingen.

PS Edward - Eliazer e.d. ben ik (nog) niet in de familie tegen gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...