Member Group Loes Posted June 23, 2012 Member Group Share Posted June 23, 2012 Ik ben op zoek naar de ouders van John de Jongh, geboren in Oostende wsch 1784. In de database van het rijksarchief vind ik geen enkele jong of de jong of variaties uit die tijd. Ik weet dat de Oostendse archieven in de oorlog verloren zijn gegaan. Waarschijnlijk was hij een zoon van een joodse koopman uit Amsterdam, later naar Engeland vertrokken. Bestaan er nog archieven waarin geboortes of besnijdenissen geregistreerd zijn? Er was daar geen synagoge, dus mogelijk in een andere plaats? Ik heb een vermoeden dat zijn vader Ezechiel de Jongh was, maar ik zoek het bewijs. De naam John is mogelijk een verengelsing. Loes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted June 23, 2012 Member Group Share Posted June 23, 2012 Ken je deze site? Please login or register to see this link. Hier staat Ezechiël de Jongh genoemd, hij doet in 1781 een aanvraag om burger te mogen worden van Oostende. Misschien dat zij je kunnen informeren welke archieven er zijn waaruit blijkt dat John zijn zoon was. Of misschien dat ze je hier kunnen helpen? Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Loes Posted June 23, 2012 Author Member Group Share Posted June 23, 2012 Dank je, ik was die site eerder tegengekomen. Ik heb gemaild naar het Oostendse archief, ze hadden wat verwijzingen naar publicaties elders over de geschiedenis van Joden in Belgie. Uit hun eigen archief een verwijzing in een tijdschrift naar een lezing over Ezechiel: "De Amsterdamse Jood Ezechiël de Jonghe (geboren in 1745) vestigde zich in Oostende in het kader van de commerciële expansie van de haven, in 1781. Reeds in november 1781 verkreeg hij burgerijrechten en was zo een van de eerste Joden in België die kon genieten van de zgn. "Judenreformen", en van het "Toleranzpatent" van Jozef II. Op 18 oktober 1782 werd hij aangesteld tot gezworen makelaar in koloniale waren en tabak. Uit een vrijwel onbekend gebleven procesbundel in het R.A. van Gent blijkt dat Ezechiël de Jonghe betrokken werd in een rechtszaak over vervalste goudstaven. Hij werd gearresteerd maar kwam later vrij bij gebrek aan bewijzen." In de kranten komt hij voor in Oostende in 1784 en 1785 (Gendsche Courant, Amsterdamse Courant) . In 1776 in de Amsterdamse Courant zonder vemelding van woonplaats, dus waarschijnlijk Amsterdam. Het Amsterdamse stadsarchief heb ik tot nu toe alleen online geraadpleegd: in 1776 een faillissement (denk ik), boedel Ezechiel de Jongh en Annaatje Piek. Ondertrouw in 1771: Ezechiel en Annaatje. Zijn moeder: Eva Cohen. Waarschinlijnlijk Eva's huwelijk: Meijer Josephs de Jongh en Eva Ezechiels Cohen. Wat meer achtergrond van mijn vraag: Het gaat me oorspronkelijk om een Maurice de Jongh, die in Engeland een aantal zakenpartners de Jongh had, Joseph, John en James. Vermoedelijk broers, maar bewijs ontbreekt nog. Maurice: geboren 1774 Amsterdam, getrouwd 1801 Chapel-en-le Frith Derbyshire, toen woonachtig in Manchester. Vervolgens Liverpool, Warrington, London. Yorkshire. Ca 1833 naar de Elzas, daar in 1853 overleden. Geen vermelding van ouders op de overlijdensakte. Joseph: geboren ca 1776. rond 1807 zakenpartner van Maurice in Liverpool. Later vertrokken naar South Carolina, daar getrouwd en overleden. Een website over de familie van zijn vrouw stelt dat hij in Oostende was geboren. Doop in CoE 1804 Liverpool . John: geboren ca 1884 website over o.a. John de Jongh (in Smyrna) vermeldt geboorteplaats Oostende en zijn broer Maurice. Doop in CoE januari 1806, Liverpool, 21 jaar oud. James: geboren ca 1890, plaats onbekend. Zakenpartner van Maurice tot 1821. Op een alien arrivals list uit 1826 (aankomst in London vanuit Hamburg na een maand afwezigheid): Merchant, Native of The Netherlands. To whom known: M De Jongh, Warrington. 5 ft 6, dark hair, id complexion, id eyes, id eyebrows, sharp nose Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> In Engeland niets te vinden over een Ezechiel. In Amsterdam geen geboorte of besnijdenis gevonden voor een Maurice de Jongh of iets dat er op lijkt. Het dichtst bij de besnijdenis van een Mordechaj in feb 1774, maar geen achternaam of ouders. Naar een Joseph heb ik niet echt goed gezocht in het boek over geboortes en besnijdenissen. Me onvoldoende gerealiseerd dat zijn geboorteplaats een kwestie van mondelinge overlevering geweest zal zijn. Op dat moment had ik ook nog weinig weet van Ezechiel. Zou Maurice een afgeleide van Meijer kunnen zijn? Grootvader Meijer Josephs, twee zoons naar hem vernoemd? Loes PS sorry - beetje lang geworden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Loes Posted June 24, 2012 Author Member Group Share Posted June 24, 2012 CORRECTIE Geboorten 1884 en 1890 moeten uiteraard 1784 en 1790 zijn. Loes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted June 24, 2012 Member Group Share Posted June 24, 2012 Met belangstelling heb ik de tekst gelezen, erg interessant. Je hebt ook veel gevonden. Persoonlijk heb ik geen ervaring met Joods onderzoek (andere leden wel), maar je uitleg klinkt plausibel. Ik kan me voorstellen dat je toch meer bewijzen wilt vinden. Ezechiel trouwt in 1771 te Amsterdam en vestigt zich in 1781 in Oostende. Je zou dan haast denken dat de doop van Maurice ca 1774 en mogelijk ook Joseph ca 1776 in Amsterdam plaatsvonden. De gegevens die je noemt van Maurice vond ik ook op Ancestry in een genealogie van de familie De Jongh; zijn vrouw Maria Bennett zou overleden zijn in 1824, 6 kinderen tussen 1802-1814, derde kind=tweede zoon is een John. Maurice kan een franse vertaling zijn, het gehele gebied was franstalig. De gegevens van Joseph in een genealogie vond ik er ook, geen toevoegingen. De dopen in Engeland, heb je die kunnen inzien (index)? Zou de naam van Ezechiel ook geen verandering in taal hebben ondergaan, misschien Ernest? Misschien iemand anders nog adviezen/tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Loes Posted June 24, 2012 Author Member Group Share Posted June 24, 2012 De ancestry stamboom ken ik, is van een nazaat van Maurice's zoon John. De Amerikaanse vriendin voor wie ik Engelse en nu Nederlandse gegevens opzoek, stamt af van zijn dochter Louisa. Die dopen in eerste instantie gevonden op familysearch, een complete transcriptie op lan-opc. Door een technisch probleempje zijn die van John en Joseph momenteel alleen op kerk, voornaam en jaar van doop te vinden, niet op achternaam. Er is me verzekerd dat er niet meer zijn die ik om die reden mis. Joseph de Jongh uit Oostende? De bron : Please login or register to see this link. en Please login or register to see this link. John de Jongh in Smyrna : Please login or register to see this link. Helaas kon ik der verwijzing naar Maurice hier niet meer vinden. Die werd in Zuid-Frankrijk neergezet, in werkelijkheid had hij een fabriek in de Elzas. Er is sprake van een Schotse moeder, Prachtige portretten: Please login or register to see this link. De familie geschiedenis strookt niet met Ezechiel De Jongh, ik kan er volledig naast zitten. Aan de andere kant, misschien was John geen familie en was er nog een andere John en Maurice. "Mijn" Maurice had John als zakenpartner in Liverpool, na Joseph. In de Engelse kranten vind ik geen enkele andere de Jong, Jongh of Yong(h), opeen William na, maar die kan hun vader niet geweest zijn. Die had een dochter Harriet die in 1774 in Engeland was geboren. Door te googlen naar De Jongh en Oostende kwam ik Ezechiel uit Amsterdam tegen, met zijn Engelse principaal Robert Charnock. Een prachtige verzameling verhalen (niet allemaal zelf gevonden), en ik ben na al mijn Engelse research op een volslagen onbekend terrein gekomen. Alleen die missing link nog, al zou het alleen maar zijn om Ezechiel uit te sluiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Loes Posted June 25, 2012 Author Member Group Share Posted June 25, 2012 Voortzetting (meer over Ezechiel) in de draad: Please login or register to see this link. Loes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts