Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Waar is Arien Wuijten (1770- ) gebleven?


Gast Jan Clavaux

Recommended Posts

Gast Jan Clavaux

In Nieuwe Niedorp is op 20-11-1770 RK gedoopt

Arie, zoon van Willem Willemsen en Marijtje Luijtjes.

Uit andere doopinschrijvingen blijkt, dat Willem soms de achternaam Wuijting gebruikte; zijn nakomelingen - het echtpaar had 12 kinderen - heetten over het algemeen Wuijte.

In Medemblik is op 3-1-1798 gedoopt

"Aaltje, illegitima, dv Arieen Wuijten tot Nierop, en Aaltje Fredriks, uxor (=vrouw van) Dirk Keuning, getuige Willem Wuijten tot Nierop.

Aaltje Fredriks heeft mij gezegd, dat deze het peterschap naderhand niet heeft willen aannemen."

Aaltje Frederiks leefde mogelijk in een los milieu: zij trouwde(2) te Medemblik op 11-8-1804 met Cornelis Ariensz Hoek, met speciale ontheffing, omdat deze op dat moment in de gevangenis zat. Vanaf 1800 had zij al kinderen met deze Cornelis. Deze stierf overigens in 1813 in Den Helder letterlijk op straat.

Dochter Aaltje uit 1798 trouwde in Nieuwendam op 6-8-1820 met Jan Cornelisz Maas uit Volendam. Bij het huwelijk wordt vermeld, dat haar vader was "Willem(!) Wuijten, "welker verblijf onbekend is blijkens akte van de vrederechter van Medemblik".

Het is verder niet zo heel belangrijk, maar ik vraag me af of nu, 200 jaar later, alsnog is te achterhalen, waar Adriaan/Arien Wuijte terecht is gekomen.

P.S. Voor de goede orde, eerder stelde ik op dit forum al een vraag over Aaltje Frederiks (achternaam soms: Redeker) en haar overlijdensakte uit 1811.  Deze akte is verloren gegaan.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jan,

Omdat je ook de naam redeker liet vallen lag mij bij dat ik daar iets van had. Het is zo

In Amsterdam heb ik een Jan Hendrik Re(e)deker had een relatie met Anna Buijtenwaert. Hadden 3 kinderen ; Elsebe ged27-2-1735 Ev Luth met get, 2 Aaltje geb in 1741 op 't Bickerseijland overleden 1809 en 3:Joost ged Ev Luth 27-8-1741 op 't Bickerseijland allen te Amsterdam

Alias Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Spijkerboor,

hartelijk dank voor je reactie.

Het gaat me echter alleen om de vraag, wat er van  Arien Wuijte (1770 - na 1798)

is terechtgekomen.

met vriendelijke groet,

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Jan,

Iemand stuurde me een PM dat je een vraag had voor het archief in Haarlem

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_fighting6.gif" alt="$$">, als ik het zo lees is dat niet zo makkelijk te achterhalen. En is het ook niet zeker of de gegevens wel in Haarlem zijn te vinden.

Ik wil zeker wel een poging wagen, kan er alleen een beperkte tijd aan besteden omdat ik ook een lijst met zoekvragen van anderen meeneem.

Aangezien jij meer 'in de familie' zit, denk je zelf aan een specifieke zoekrichting?

Ik denk met een week of 2-3 weer te gaan.

Overigens zou het 'foutje Willem' een reden hebben, misschien is ze opgegroeid in het huis van grootvader?

Groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Kéren,

het lijkt me geen specifieke vraag voor het archief in Haarlem,

maar mocht je hem daar aantreffen, dan is dat natuurlijk mooi meegenoemen.

In welke richting ik het zoek...

Het gaat duidelijk om mensen heel erg laag op de maatschappelijke ladder.

Medemblik was een havenstadje.

Na zijn one night stand is Arien misschien naar Indië vertrokken, maar voor hetzelfde geld

is hij een dorp verderop naamloos begraven als "een arme kneght uit Medemblik".

Alles is mogelijk.

Aaltje zal tot 1811 in ieder geval bij haar moeder hebben gewoond.

Ze was toen 13.

Haar stiefvader werd in 1813 dood op straat gevonden in Den Helder.

Daarna zou ze eventueel opgenomen kunnen zijn geweest in de familie Wuijte.

De Willem waarvan sprake is, was denk ik niet haar grootvader.

Die is namelijk waarschijnlijk voor 1811 overleden, omdat zijn overlijden niet in de BS voorkomt.

Arien had een twee jaar jongere broer Willem, die bijzonder in aanmerking komt.

Willem had een gezin; hij leefde althans samen met een Geertruida Zuithof met wie hij minstens vier

kinderen had: Obdam 1798, Nieuwe Niedorp 1801, en Delft 1818 en 1822.

Waar Willem verder heeft rondgezworven is ook onduidelijk; zijn weduwe overleed in 1840 te Delft.

Zoals gezegd: geen specifieke noordhollandse aangelegenheid, maar je weet nooit...

Hopelijk is er door de opkomst van online bronnen de mogelijkheid om Arien terug te vinden,

iets wat destijds nagenoeg uitgesloten was.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heb je deze twee kinderen van broer Willem?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Dank je wel Ludmilla!

Met vervolgens de BS van Den Haag erbij heb ik inmiddels 7 kinderen van Willem,

en begin ik langzamerhand een beeld te krijgen van hun omzwervingen in Noord-

en Zuidholland.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ach, is er een nieuwe site, dan moet die ook getest worden.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

En dan ontbreekt Noord-Holland voor een groot deel, dus wie weet.

Heb je zelf ook op de andere spellingen gezocht? Zag wel een overlijden van een Willem en deze

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Ludmilla,

die had ik inderdaad ook gevonden. De stand staat op acht.

1. Willem, RK ged. Obdam 01‑09‑1798.

2. Anna, RK ged. Nieuwe Niedorp 12‑02‑1801.

3. Adrianus, geb. [plaats nog onbekend] circa 1806.

4. Helena, geb. Nieuwendam circa 1809.

---------------------------------------------------------Burgerlijke Stand

5. Maretje, geb. Landsmeer 09‑11‑1812.

6. Kornelis, geb. Landsmeer 09‑11‑1812. [tweeling]

7. Catharina, geb. Delft 21‑06‑1818.

8. Cornelis, geb. Delft 25‑10‑1822.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jan,

Bij de doop in Medemblik in 1798 staat blijkbaar "Arieen Wuijten tot Nierop", en als ik dat zo lees zou het best kunnen zijn dat hij op dat moment in Niedorp woonde, en niet in Medemblik. Weten doe ik het niet, maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

Wat de broers en zusters betreft, ik weet niet of je zus Trijntje Willems Wuijten al hebt gevonden, geboren dec 1765 in Niedorp.

Zij trouwde RK 18 januari 1789 in 't Velt (gemeente Nieuwe Niedorp) met mijn verre neef Jacob Abramse van der Meule.

Aangifte voor de belasting (pro deo) was 4 januari 1789 in Nieuwe Niedorp. (even verderop staat bij 31 januari de aangifte van het huwelijk van Jan Willems Wuijten, jongman alhier met Cornelia Aar(jens) Kuijl, jongedr. te Zuijdscherwoud, zij werd elders ook Cuijleboer genoemd)

Verder is van Trijntje ook het wettelijk huwelijk voor schepenen en een huwelijksbijlage te vinden in de DTB van Nieuwe Niedorp. Zij waren beiden van "alhier".

Drie kinderen van Trijntje werden gedoopt:

Abraham op 1 feb 1790 in 't Velt, getuige Maartie Jacobs

Maartje op 3 april 1794 in Harenkarspel (woonplaats Dirkshorn), getuige Lena Willems Weijten

Willem op 18 okt 1796 in Harenkarspel (woonplaats Dirkshorn), getuige Maartje Luijtjes.

Op 13 augustus 1806 werd aangifte gedaan van het overlijden van Trijntje Wuidings, oud 40 jaar,  in Harenkarspel (zie ook huwelijksbijlage bij het huwelijk van zoon Abraham op 24 december 1815 te Zijpe.)

Zoon Abraham overleed 23 juli 1866 Zijpe, dochter Maartje 8 april 1831 Den Helder, en zoon Willem weet ik niet, maar die trouwde 17 februari 1822 Opmeer.

Voor mij is het grappige dat deze tak in mannelijke lijn familie is, maar de naam Van der Meulen kreeg i.p.v. Molenaar bij de andere takken.

Groetjes,

Theo Molenaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Theo,

hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.

Zoals je aan mijn vraag kun zien, heb ik wel de dopen van de twaalf kinderen

van Willem Willemsz,  maar alle gegevens over hun verdere levensloop hebben mijn belangstelling.

Dankzij jou weet ik nu iets meer over Catharina/Trijntje Willems dan tot dusver.

Jan Willemsz, is ook gehuwd te Broek op Langendijk (15-2-1789) en liet onder meer

kinderen dopen in Bergen.

Wil je meer gegevens uitwisselen, stuur mij dan maar een privé bericht.

Arien woonde tijdens de doop van zijn natuurlijke dochter in 1798 blijkbaar inderdaad

in Nierop (Nieuwe Niedorp), maar ergens tussen 1798 en 1820 is hij verdwenen,

en waarschijnlijk al in een vroeg stadium, anders had zijn dochter nog wel geweten,

wat zijn voornaam was.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Jan,

Neem de link van dit onderwerp mee op mijn lijst en ik zal kijken als ik eraan toe kom of er iets te vinden valt. Kan het daar altijd bespreken met een archivaris, wie weet komt ie nog op een idee...

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

In de Indische Almanak kom ik niet veel tegen op de naam Wuijten en varianten, let wel vooral de eerste edities zijn slecht te doorzoeken en er kunnen missers zijn.

Jan Coenraad Weijter uit almanak 1861 die als overleden op 01 JAN 1860 in Semarang er in staat. Ik noem hem, wetende dat dit vergezocht is, hoor.

Groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hallo Jan,

Vandaag wat onderzoek gedaan naar Arien Wuijten.

In het Regionaal Archief Alkmaar heb ik de overlijdensregisters van Nieuwe Niedorp doorzocht, inventarisnr. 7, 19 en 20

Op 24 december 1799 werd Arien genoemd toen hij aangifte deed van het overlijden van een kind van Pieter Adamsz de Wit (inv 19).

In de jaren daarna tot 1811 heb ik zijn overlijden niet gevonden, wel van zijn ouders.

In de tienjarige tafels van Harenkarspel zag ik wel een Maartje Wuiten. Die heb ik daarna thuis op FamilySearch opgezocht, en dat was wel een verrassing.

Kijk maar eens bij de overlijdens van Harenkarspel (Noord-Holland) bij akte nummer 12 op 10 juni 1817 (image 71 van 375).

Maartje was 18 maanden oud en volgens opgaaf van de moeder was Aarien Wuiting de vader. Het was een onecht kind, en de moeder Maartje Hoogzaat was na de geboorte met Pieter Schoen getrouwd.

Wat ik verder gevonden heb:

Uit het register van transporten en hypotheken van Nieuwe Niedorp (Oud recht Niedorp inv 5705) blijkt dat vader Willem Willemsz Wuijten op 21 mei 1753 een akkertje zaadland kocht in de Costverlorenpolder aan de Westerweg voor 14 gulden. Hij verkocht dit land op 15 maart 1754 voor 10 gulden.

Op 12 maart 1759 kocht hij een huis en erf op Terdiek. De verkoper mocht er zijn leven lang in blijven wonen. Willem leende het geld voor de aankoop.

Op 6 december 1762 kocht hij voor 100 gulden een huis, erf en boomgaard op het westeinde van Nieuwe Niedorp.

Uit de overlijdensregisters van Nieuwe Niedorp blijkt dat op 5 september 1804 aangifte werd gedaan van het overlijden van Willem Wuijten senior (inv 19). Hij werd op 6 september begraven op het kerkhof (inv 7).

Zijn weduwe Maartje Luitjes overleed op 30 maart 1811 op de leeftijd van 78 jaar (inv 20). Zij werd op 4 april 1811 begraven op het kerkhof (inv 7)

Op 10 november 1809 overleed Aaltje Willems Wuite, weduwe van Cornelis Hoogzaad. Zij was 49 jaar oud (inv 20) en werd 13 november begraven (inv 7)

Op 8 december 1809 overleed het 6-jarige kind van Jan Willemsz Wuiten. Zijn naam was Cornelis (inv 20).

Foto's van de documenten heb ik geplaatst in het album achter de documenten van Trijntje Willems Wuijten en Jacob Abramsz van der Meulen die ik al eerder geplaatst had.

Je kan ze hier vinden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes,

Theo Molenaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Dank je wel Theo.

Dankzij jouw speurwerk weet ik nu, dat Arien

rond 1815 nog in die buurt woonde.

Vroeg of laat zal zijn overlijdensakte dus

wel opduiken.

Dat het al zover mocht komen, durfde ik echt niet te hopen, toen ik mijn vraag stelde.

vriendelijke groeten,

Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jan,

Ik heb inmiddels de geboorteakte van Maartje ook gevonden. Helaas staat de leeftijd van de vader er niet bij. Er was nl. ook een neefje Arien Wuiten, zoon van Jan Willemsz Wuiten. Die was geboren in oktober 1799 (trouwde in 1825) en dus ongeveer 16 jaar oud toen Maartje werd geboren. Dat is wel jong om vader te worden, dus het is waarschijnlijker dat de gezochte Arien Willemsz Wuiten de vader was van deze Maartje.

De geboorteakte staat hier op FamilySearch:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Nu inderdaad de overlijdensakte van Arien nog, want die heb ik niet gevonden.

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog een aanvulling:

In 1811 komt Arie Wuiten voor in het Registre Civique van Nieuwe Niedorp. Als geboortedatum wordt vermeld 20 november 1770, dus dat moet de gezochte Arien zijn. Zijn beroep van Proprietaire wat ik vertaal als 'eigenaar'.

Hij was ingeschreven onder nummer 6375, het het is online te vinden via onderstaande link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Grote kans dat er dus ergens een overlijdensakte te vinden moet zijn.

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Al weer hartelijk dank Theo!

Twee zien meer dan een; ik heb het registre civique

van Nieuwe Niedorp al jaren op mijn hard disk staan

en heb het meer dan eens geraadpleegd.

Gewoon over Arie heen gelezen 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blush.gif" alt="B-4">

Waarschijnlijk in de tijd dat ik nog geen

mooie flatscreen had, die de twee tinten bruin

van het registre civique ook werkelijk als twee

verschillende tinten afbeeldt...

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Jan,

Deze vraag staat ook nog op mijn archief lijst, zag dat er ondertussen al wat antwoorden zijn gegeven. Heb je hier nog een zoekvraag over?

Ga pas over een paar weken, dus ik hoor het wel.

Groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...