Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wettelijk huwelijk


Wim

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Is er een jaar cq periode aan te geven dat huwelijken ten eerste voor de wet werden gesloten in Nederland en het kerkelijk huwelijk daarop een aanvulling werd. Wat concreter, was dit in de tweede helft 18e eeuw altijd het geval.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hartelijk dank Loes. Dit geeft toch al weer meer inzicht hoe eea toeging. Ik maak hieruit op dat ook het wettig huwelijk in de kerk werd afgesloten tot aan 6 juni 1795 en vanaf die datum op het stadhuis. Ik weet niet of dit een landelijke of plaatselijke regeling was. Maar er was in ieder geval een wettig huwelijk in de 18e eeuw al dan niet gevolgd door een kerkelijk huwelijk.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wim, vanaf 1795 mocht het huwelijk op het stadhuis (gemeentehuis, etc.) worden gesloten, indien althans de gemeente daarvoor faciliteiten had ingesteld -- geen idee of dat ook in plattelandsgemeenten zo was. Maar uitsluitend een kerkelijk huwelijk was tot halverwege 1811 [je weet wel, Napoleon, invoering familienamen, burgerlijke stand] nog volledig rechtsgeldig, hoor.

Hoe die tijdlijn in het Zuiden van Nederland precies lag, dát weet ik niet. Vermoedelijk was dat een stuk eerder.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

wat een goede vraag en antwoord! zat er zelf ook mee, vanaf wanneer enz.

maar toch sprak ik pas een oudere man, en hij vond zijn wettige huwelijk niet geldig, alleen zijn Kerkelijke Huwelijk, die vierde hij en voor hem was dat de echte datum! Het was 3 maanden na het wettige huwelijk, in de Kerk getrouwd!

Platteland???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het was 3 maanden na het wettige huwelijk, in de Kerk getrouwd!

Het geloof is hierbij van belang, onafhankelijk van je woonomstandigheden.

interessant om te lezen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

"Binnen de Katholieke Kerk wordt het kerkelijk huwelijk beschouwd als sacrament, als eigenlijke huwelijkssluiting"

Gr. Monique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hartelijk dank voor alle reacties. Deze vraag is bij mij opgekomen omdat Christoffel Hillebrand in het Staatse Leger zat in de periode 1795-1802 en in die periode drie kinderen kreeg in resp. Zierikzee, Tiel en Heede (Dts). Zijn vrouw Cornelia Kop en kinderen trokken kennelijk mee op veldtochten. Het geboorte uittreksel van de laatste twee kinderen spreekt van resp. de wettige ouders en van geboren uit het echtpaar.  Dan ga ik er van uit dat ze wettelijk getrouwd waren. In 1806 trouwden ze voor de RK kerk in Zierikzee waarbij de vrouw eerst katholiek moest worden. De eerder geboren kinderen waren al RK gedoopt. Kennelijk was het huwelijk eerder gesloten als een gemend huwelijk. Ik zoek dus naar bevestiging dat dit in die tijd mogelijk was en dan waarschijnlijk in Zierikzee.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wim, vanaf 1795 mocht het huwelijk op het stadhuis (gemeentehuis, etc.) worden gesloten, indien althans de gemeente daarvoor faciliteiten had ingesteld -- geen idee of dat ook in plattelandsgemeenten zo was. Maar uitsluitend een kerkelijk huwelijk was tot halverwege 1811 [je weet wel, Napoleon, invoering familienamen, burgerlijke stand] nog volledig rechtsgeldig, hoor.

Hoe die tijdlijn in het Zuiden van Nederland precies lag, dát weet ik niet. Vermoedelijk was dat een stuk eerder.

Petra.

Uit het stadsarchief Amsterdam (en dat gaat over 1578-1795):

Dit huwelijk in één van die drie Nederduits-Gereformeerde kerken werd gezien als wettig huwelijk.

en

Voor anderen (Rooms-Katholieken, Lutheranen, Joden, Doopsgezinden, Remonstranten etc., de dissenters) gold dat alleen huwelijken gesloten in het stadhuis als wettig werden gezien.

1578: Alteratie in Amsterdam. Datzelfde zal in andere steden ook gebeurd zijn.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kennelijk was het huwelijk eerder gesloten als een gemend huwelijk. Ik zoek dus naar bevestiging dat dit in die tijd mogelijk was en dan waarschijnlijk in Zierikzee.

Je kunt bij zo'n wettelijk huwelijk eigenlijk niet spreken van een gemengd huwelijk, de religie kwam er niet aan te pas. Zeeland, ook een protestant gebied, het lijkt me dat de situatie daar hetzelfde was als in Amsterdam, en zeker in die tijd.

Heb je trouwens ook de doop van Cornelia gevonden?

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hartelijk dank voor deze informatie Loes. Dit is voor mij de bevestiging dat ze inderdaad getrouwd waren voor de wet.

Van Cornelia Kop (ook wel Cop, Coop) weet ik uit de RK huwelijksinschrijving alleen dat ze in den Haag geboren werd als dochter van Coenraad Kop. Gezien de vermelde leeftijd op de overlijdensakte moet dat in ca. 1775 geweest zijn. Ook iets wat mij blijft intrigeren hoe een vrouw uit den Haag in Zierikzee terecht is gekomen. In deze tijd niets bijzonders, maar toen bijna een emigratie.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Beste Wim,

mogelijk was Coenraad Kop ook soldaat, en was hij in 1775 toevallig gelegerd in Den Haag?

Volgende week zal ik wel even in het haagse archief het gezin Cop nalopen.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jan,

Het is heel goed mogelijk dat hij ook een soldaat was . Om een idee te geven waar ik bij dit echtpaar vast loop in mijn onderzoek is dat Christoffel Hillebrand in Paterborn (Dts) werd geboren uit volgens zijn overlijdensakte Joseph Hillebrand en Anna Maria Korthuize. In Zeeland heb ik wel 2x Joseph gevonden, maar niet de combinatie als echtpaar. Beide Joseph personen komen niet in aanmerking want een is als niet getrouwde in Middelburg overleden met 35 jaar en de ander als soldaat met de VOC naar Indie vertrokken. Van Anna Maria helemaal geen spoor van geboorte of overlijden. Kennelijk woonden ze ergens anders en misschien ook weer een soldaat die rond trok. Misschien toch een soort beroepskeuze van vader op zoon en de soldaten dochter die ook weer een soldaat vindt binnen een bepaald milieu? Mocht je iets vinden over Cornelia dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Wim,

Paderborn is in zijn geheel op Familysearch te vinden.

Een vluchtige(!) blik leverde me alvast één redelijke kandidaat op:

name: Joannes Christophorus Antonius Hillebrand

gender: Male

baptism/christening date: 02 May 1745

baptism/christening place: MARKTKIRCHE KATHOLISCH,PADERBORN,WESTFALEN,PRUSSIA

father's name: Anton Hillebrand

mother's name: Maria Elisabeth Tilen

indexing project (batch) number: J94186-1

system origin: Germany-ODM

source film number: 1050946

Een bewijs is er nog niet, maar de namen van zijn kinderen (Anton? Maria?) zouden verdere aanwijzingen kunnen zijn.

Maar is zal me in ieder geval binnenkort met Coenraad Kop bezighouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor deze tip Jan. Ik wist het niet dat Paderborn op FamilySearch te vinden was. Ik duik er gelijk in. Misschien komen er aanknopingspunten uit voort, want mijn Christoffel die daar geboren is moet toch broers en zussen hebben gehad zou je denken.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast Jan Clavaux

Zoals ik al min of meer vermoedde, was Coenraad Kop inderdaad soldaat.

Kornelia is gereformeerd gedoopt in de Nieuwe Kerk (inv 249f83) op 12-5-1776

als dochter van Koenraad Kop en Johanna Donkwieler.

De doopgetuige was Pieternella van Geen

Verder vond ik de gereformeerde doop van een Maria in de Grote Kerk (inv 18f138v) op 4-1-1778

als dochter van Coenraad Kop en Johanna MES.

Doopgetuige was Barbara Pippers.

Pas op 20-12-1778 vond de ondertrouw plaats van

Koenraad Kopp, dragonder in het regiment guardes in de compagnie van de prins van Oranje, geboren in Gesperg [waarschijnlijk Gersburg, thans Geinsberg] in Hessen-Kassel,

met Johanna Dockwiele, geboren alhier en beiden wonend alhier en van de gereformeerde religie.

Op 1-2-1796 is het overlijden aangegeven van Coenraad Kop, 50 jaar [waarschijnlijk een grove schatting].

Doodsoorzaak: koortsen, begraven noorderkerkhof.

Hoewel variaties op de naam Dockwieler in de haagse doopboeken voorkomen, kon ik Johanna er niet vinden,

eigenlijk meer te wijten aan deze variaties..

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Toevallig komt deze naam ook voor in dit topic:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groeten, Jan.

PS.

Mogelijk gaat het om dit regiment:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jan,

Dit is werkelijk een geweldige vondst. Heel hartelijk dank voor deze moeite. Het vult alweer een stukje van de puzzle in over de achtergronden van mensen en hoe ze bij elkaar gekomen zijn.

Ik heb intussen gezocht op FamilySearch naar Paderborn, maar misschien kijk ik verkeerd. Ik gebruik www.FamilySearch.org, dan Continental Europe, dan Germany (32) en wat moet ik dan kiezen om bij Paderborn te komen. Of zit ik helemaal op een dwaalspoor.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Jan Clavaux

Hallo Wim,

ik heb ook moeite met de "nieuwe" Familysearch, en ik gebruik een omweggetje:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bij Suchen invullen Paderborn

T betekent Taufen, H betekent Heiraten.

In de laatste twee kolommen staan een letter en een getal.

Die moet je aan elkaar geplakt, bijvoorbeeld J941862 invoeren in het zoekscherm

van Familysearch bij batch number

Dan krijg je een index van een bepaald boek, op alfabet, wat erg handig is om te zoeken op

variaties van een naam (want Familysearch kent die gewoon niet allemaal en slaat daarom

nog wel eens wat over)

Er zal best een betere manier zijn, misschien dat een ander forumlid dat weet  boi&

maar deze methode bevalt mij in ieder geval goed.

groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je in familysearch in het hoofscherm zoekt naar bv een geboorte van een Kristoffel Hillebrand in Paderborn, Germany, heb je direct resultaten.

dan zie je ook gelijk waar het is: Westfalen Prussia (Preussen) als je je wilt beperken tot die collectie.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Jan en Loes,

Hartelijk dank voor deze verwijzingen.

Ik heb beide methodes geprobeerd en dit leidde helaas nog niet tot de juiste personen die ik zoek. Maar ik ga door met zoeken.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...