Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ortssippenbücher Oost Friesland


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel,

Via google kwam ik jouw informatie tegen over onder meer de DTO van Jemgum. Zelf had ik een kleine 10 jaar terug het boek "Die Familien der evangelisch-reformierten Kirchengemeinde Jemgum" via de universiteitsbibliotheek in Groningen geleend. Hierin was ik informatie tegengekomen over mijn voorouders. Daarna is mijn onderzoek op een lager pitje beland. De onderstaande gegevens had ik gevonden in eerdergenoemde boek:

 

Edzke Freriks, begraven op 2 april 1715 en getrouwd met Antie Jacobs, begraven op 19 januari 1723. Uit dit huwelijk:

1. Frerik Edskes, gedoopt te Jemgum (Duitsland) op 4 maart 1677 en overleden te Midwolda rond 1728. Getrouwd te Midwolda op 2 juli 1707 met Frouwe Mentkes, gedoopt te Midwolda op 13 december 1685 en overleden rond 1728.
2. Jacob Edskes,  gedoopt te Jemgum (Duitsland) op 21 november 1680 en trouwt te Leer in 1707 met Taatje Hindriks van Midlum.
3. Rixte Edskes gedoopt te Jemgum (Duitsland) op 28 september 1685.

 

Nu zag ik dat je twee delen hebt van de DTO en misschien kun je mij verder helpen met aanvullende informatie over Edzke Freriks en Antie Jacobs. Betekent het dat er voor 1674 geen informatie voorhanden is?

Hopelijk weet je iets meer. Alvast bedankt.

Mvg.

Onno Leeraar

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 66
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Maikel Galama

    30

  • Petra

    7

  • Hendrika

    5

  • Schanse

    5

  • Forumleden Groep

Hoi Onno,

 

ik vind het heel vervelend voor je maar ik heb een tijdje geleden alle Ortssippenbücher in de verkoop gedaan.

Een aantal daarvan is inmiddels verkocht, o.a. Jemgum, Leer, Loga, Logabirum, Landschaftspolder en nog een aantal.

Het spijt me............

Ik kan je dus niet helpen.

Iemand anders misschien?

 

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Onno,

Ik ben de persoon die deze boeken, o.a. van Jemgum, van Maikel heb gekocht. Maar dat is exact dezelfde publicatie als het boek van Jemgum dat je eerder geleend hebt, namelijk "Die Familien der evangelisch-reformierten Kirchengemeinde Jemgum (1674-1900)".
De gegevens in die delen zijn dus de gegevens die je al kent.

Overigens heb ik sinds kort op mijn webpagina een overzicht staan van verschillende Ortssippenbücher, waaruit informatie gevraagd kan worden aan de diverse bezitters van die boeken.
Zie: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.



Harm Selling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel en Harm,
 

Dank je voor jullie reactie.

Heb ik nog een aanvullende vraag. De Ortssippenbücher geven steeds informatie vanaf een bepaalde periode, betekent dit dat de voorliggende periode niet voorhanden is of is dit niet in boekvorm vastgelegd maar wel voorhanden. In het geval van het laatste, waar kan ik het beste naar toe kunnen gaan, Leer of Aurich?

 

Mvg.

Onno Leeraar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
24 minuten geleden zei OnnoLeeraar:

Heb ik nog een aanvullende vraag. De Ortssippenbücher geven steeds informatie vanaf een bepaalde periode, betekent dit dat de voorliggende periode niet voorhanden is of is dit niet in boekvorm vastgelegd maar wel voorhanden. In het geval van het laatste, waar kan ik het beste naar toe kunnen gaan, Leer of Aurich?


Onno,
Ik ga er van uit dat de verschillende samenstellers van de OSB's de volledig beschikbare DTB periode hebben bewerkt. Als een bepaald OSB begint in bijvoorbeeld 1727, neem ik aan dat de DTB van die plaats ook in 1727 start.

Harm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep

Beste Harm,

 

Kunnen er nog steeds verzoeken worden ingediend om namen op te zoeken in de OSB's? Dat zou super zijn!

 

Ik zoek naar informatie over familie van Buiren. Ik weet dat Berend (Remmelts?) van Buiren (1759?-1804) uit Loga naar Delfzijl is verhuisd. Ik denk dat hij Luthers van geloof was omdat dat bij de doop van zijn kinderen is aangeven.

 

Het zou heel fijn zijn meer te weten komen van zijn familie: ouders, voorfamilie, broers, zussen e.d. Daarbij heb ik al gezien dat er waarschijnlijk ook familieleden hebben gewoond in Loga (of Lage, Loge), Leer, Emden en Freepsum. Maar wellicht ook nog in andere plaatsen. Ik kom daar (online) wel de naam van Buiren tegen maar ik mis alleen de links tussen de verschillende familieleden en plaatsen.

 

Alvast dank. Bij eventuele verdere vragen hoor ik het graag.

 

Groet,

Pim

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
5 uur geleden zei Pim:

Beste Harm,

 

Kunnen er nog steeds verzoeken worden ingediend om namen op te zoeken in de OSB's? Dat zou super zijn!

 

Ik zoek naar informatie over familie van Buiren. Ik weet dat Berend (Remmelts?) van Buiren (1759?-1804) uit Loga naar Delfzijl is verhuisd. Ik denk dat hij Luthers van geloof was omdat dat bij de doop van zijn kinderen is aangeven.

 

Het zou heel fijn zijn meer te weten komen van zijn familie: ouders, voorfamilie, broers, zussen e.d. Daarbij heb ik al gezien dat er waarschijnlijk ook familieleden hebben gewoond in Loga (of Lage, Loge), Leer, Emden en Freepsum. Maar wellicht ook nog in andere plaatsen. Ik kom daar (online) wel de naam van Buiren tegen maar ik mis alleen de links tussen de verschillende familieleden en plaatsen.

 

Alvast dank. Bij eventuele verdere vragen hoor ik het graag.

 

Groet,

Pim

 

 

 

Beste Pim

In het boek van Loga heb ik helaas niets gevonden, niet op Van Buiren en niet op Remmelts. Maar als de familie Luthers was, is er misschien het een en ander te vinden in het OSB van de Lutherse Gemeente in Leer. Die boeken heb ik niet, maar Teijo Doornkamp wel.
Via de webpagina 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 is hij te benaderen.

Harm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...