Jump to content

Nieuwe website voor beginnende archiefonderzoeker

Ludmilla

Recommended Posts

• Member Group

Hoe heette mijn moeders moeder? Waar komt mijn familie vandaan? Wie woonden er vroeger in mijn huis? Hoe zag mijn straat er honderd jaar geleden uit? De antwoorden op deze en talloze andere vragen zijn te vinden in De Nederlandse archieven (DNA). Die beheren een schat aan historische informatie: honderden kilometers documenten, honderdduizenden foto’s, oude affiches, landkaarten en nog veel meer. De nieuwe website OnsDNA.nl laat zien wat er zoal te doen en te vinden is in archieven en maakt beginnende archiefgebruikers wegwijs. De officiële lancering vindt plaats op maandag 11 juni.

Handige informatie

De website bevat basale tips voor archiefonderzoek en een handige archiefkaart waarop je snel kan vinden bij welk archief je moet zijn om een antwoord te vinden op je vragen. OnsDNA.nl brengt dagelijks nieuws over nieuwe aanwinsten, mooie ontdekkingen en handige tools en bevat een agenda met lezingen, tentoonstellingen, cursussen en andere activiteiten van archiefinstellingen in het hele land.

Toekomstige mogelijkheden

De Branchevereniging Archiefinstellingen in Nederland (BRAIN), de initiatiefnemer van OnsDNA.nl, maakt zich sterk voor goede digitale toegankelijkheid van de Nederlandse archieven en hun collecties. De website OnsDNA.nl zal de komende jaren worden uitgebreid met bijvoorbeeld online hulpmiddelen en lesmateriaal om oude handschriften te leren lezen of huizenonderzoek te doen.

Bron

Please login or register to see this link.

Zie ook

• Member Group

Richard Keijzer: "DNA staat voor De Nederlandse Archieven..."

Pascal Janssens : "Is dat de nieuwe naam van WieWasWie ?"

Richard Keijzer: "Nee, dat denk ik niet want deze site ziet er professioneel uit. "

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14">

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_Laugh_high.gif" alt="B-8">