Jump to content

van Damme te Haarlem

Spijkerboor

Recommended Posts

• Member Group
Spijkerboor

Bij mijn onderzoek kom ik een Abraham van Damme tegen, bakker te Haarlem en aldaar geboren, zoon van Carel van Damme en Bartha van der Sloot. Zij is gedoopt op 1-7-1759. Ouders zijjn mij onbekend Abraham had ook nog een broer Hendrik, tabakskoper en geboren 1790. Abraham was op 5-1-1820 te Haarlem gehuwd met Dorothea Engels geb ca 1801. Zij was een dochter van David Engels en Aagje Spinnewijn. Aagje is geboren op 19-10-1766.

Graag zou ik gegevens willen verkrijgen het gezin van Damme en het gezin Engels, Mogelijk met ouders. Ik zie alles met veel belanstelling tegemoet.

met vriendelijke groet

Spijkerboor

Guest Kèren

Volgende heb ik van

Please login or register to see this link.

Abraham VAN DAMME, is 65 jaar oud, geboren in Haarlem, broodbakker overleden op 11 OCT 1858 in Haarlem [aangifte op 12 OCT] als echtgenoot van Dorothea ENGELS; zoon van Carel-; en Bartha VAN DER SLOOT

Dus gedoopt rond 1793

Doortje ENGELS, is 61 jaar oud, geboren in Haarlem overleden op 03 FEB 1862 in Haarlem als weduwe van Abraham VAN DAMME, dochter van David-; en Aagje SJUNNEWIJN

Zij is dus gedoopt in 1799!

Carel VAN DAMME, is 58 jaar oud, geboren den 25 JUN 1767 Haarlem overleden op de 25 AUG 1825 in Haarlem [aangifte op 27 AUG] als echtgenoot van Bartha VAN DER SLOOT; nalatende kinderen en vaste goederen.

Bartha VAN DER SLOOT, is 85 jaar oud geboren 04 JUL 1759 Haarlem overleden op 09 DEC 1844 in Haarlem [aangifte op 12 DEC] als weduwe van Carel VAN DAMME, nalatende kinderen en een minderjarig kleinkind, geen vast goederen

David ENGELS, is 47 jaar oud, geboren in Haarlem twijnder, overleden op 29 DEC 1813 in Haarlem [aangifte op 30 DEC] echtgenoot van Aagje SPINNEWIJN.

dus gedoopt rond 1766

Aagje SPINNEWIJN is 63 jaar oud geboren op 15 OCT 1766 in Haarlem overleden op 08 FEB 1830 in Haarlem [aangifte op 10 FEB] als weduwe van David ENGELS, nalatende kinderen, doch geene vaste goederen

Van de laatste vier zijn geen ouders bekend, maar wel doopdatum dus kan in het archief in Haarlem naar de ouders worden gezocht.

Kan je op mijn lijstje zetten voor mijn bezoek aan het NHA volgende maand..??

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

Groeten, Keren

PS akten zijn hier in vorm van ZIP bestand te downloaden:

• Member Group
Spijkerboor

Kéren,

Je bent weer fantastisch. Schrijf mij op voor de volgende maand.

Mijn hartelijke dank

Spijkerboor

• 2 months later...
Guest Kèren

Hallo Spijkerboor,

Eindelijk weer eens naar het archief geweest. Het was een heel gezoek, maar uiteindelijk door de huwelijkse bijlagen erbij te zoeken van het echtpaar Damme/Engels kwam ik erachter dat de familie van Damme doopsgezind was.... zucht 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_azn.gif" alt="^-^">

Abraham VAN DAMME extract geb.reg doopsgezinde gem. [niet terug gevonden in index zelf]

19 OCT 1792 Haarlem [Huw.bijl. 1820 aktenr.3]

ouders Carel-; en Bartha VAN DER SLOOT

Doortje ENGELS doop Geref.gem.

01 DEC 1799 Haarlem geb op 30 NOV [Huw.bijl. 1820 aktenr.3]

ouders David-; en Aagje SPINNEWIJN

Tevens van huw.bijlagen Nat. Militie is hij voor een jaar vrijgesteld vanwege ligchaamsgebreeken

===

Toevallige vondst bij mijn zoektocht in de indexen:

Karel VAN DAMME jm van Haarlem

X 07 SEP 1789 // 21 JUN 1789 Haarlem Ned.Herv.

Bartha VAN DER SLOOT, jd van Haarlem

Familie van Damme is doopsgezind

Vond Karel samen met ouders in het ledenboek voor 1784 fiche.1956 DTBnr.118 pg. 67-92

Ouders Hendrik VAN DAMME x Maria VAN FALENTIJN

Hendrina geb  14 NOV 1758

Anna geb. 15 OCT 1762

Karel geb. 20 JUN 1766 (overl??? of niet)

Is er dan nog een Karel/Carel of is de datum den 25 JUN 1767 Haarlem verkeerd?

Dit is foto 013_gezin DAMME van Hendrik _FALENSTIJN van Maria.jpg  [let op bovenaan staat het verm. gezin van ouders van Hendrik; Kaarel VAN DAMME en Hendrikje KROESE]

Uit het ledenboek van doopsgezinden na 1784 fiche.1983 DTBnr.119 pg.232

ouders Carel VAN DAMME x Bartha VAN DER SLOOT

Hendrik GEB. 07 MEI 1790

Abraham GEB. 19 OCT 1792 [zie ook extract Huwbijl]

===

Berta VAN DER SLOOT ged. Ned.geref

04 JUL 1759 // GEB 01 JUL Haarlem

Ouders Abraham-; en Marijtje HAHN ( bij ander dopen ook wel HAKS genoemd)

Sorry geen foto…;-(

===

Toevallige vondst bij mijn zoektocht in de indexen:

Wel nog huwelijk

David ENGELS, jm van Haerlem

X 26 OCT 1783 // 09 NOV 1783 Haarlem Ned.Geref.

Aagje SPINNEWIJN, jd van Haerlem

Verder nog ????? Absoluut niet zeker, want we weten haar ouders niet. Als ook deze familie doopsgezind was dan heb ik daar niets van gevonden in de indexen, echter de mogelijkheid blijft wel bestaan. Ook de datum klopt niet met wat je opgaf en zou ze dan 20 jaar zijn bij haar huwelijk.  Misschien voorlopig even in de "bewaardoos"? Op de afbeelding staat nog een doop van deze ouders.

Ene Agatha SPINNEWIJN ged. Rk statie drie klaveren

Op 12 OCT 1763 Haarlem

Ouders Jan-; en  Anna WIJMANS

Van David ENGELS geen doop gevonden.

Stel je niet teveel voor van de foto's, ze zijn van een scherm gemaakt en het licht binnen het scherm zorgt voor onduidelijke afbeeldingen. Toch is iets beter dan niets…;-)

De foto's kan je hier downloaden:

Groetjes, Keren