Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hulp gevraagd bij afstudeeronderzoek Verborgen Verleden


Astrid Broeke

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Astrid Broeke

Beste lezer van dit forum,

Tijdens de tweede serie van Verborgen Verleden heb ik daar met veel plezier op de redactie stage gelopen. Inmiddels schrijf ik voor de Hogeschool van Amsterdam een afstudeerscriptie over het programma. Daarin onderzoek ik wat er nog eventueel meer mogelijk is met het programma qua extra activiteiten/diensten. Ik heb hierover een korte multiple choice vragenlijst gemaakt. Ik ben naarstig op zoek naar mensen die het programma kennen en mij een groot plezier willen doen door onderstaande vragenlijst in te vullen. Het zijn 9 vragen en het duurt niet langer dan drie minuten.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mijn dank is groot!

Met vriendelijke groet,

Astrid Broeke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb de enquete ingevuld. De laatste twee van de 9 vragen hebben niets met het programma te maken, gebruik sociale media en het bezoeken van betaalde evenementen. Ik vrees daarom dat het (ook) gebruikt wordt voor andere doeleinden?

Ook als ik neen heb ingevuld bij de vraag om op de hoogte te blijven van dit onderzoek, alsmede dat ik niet wil meewerken aan andere enquêtes (bang voor spam vul ik geen emailadres in), krijg ik toch een vraag om aan een geheel ander onderzoek mee te doen.

Het zou beter zijn gerichte vragen te stellen voor je onderzoek, of open, zoals, wat vond u storend aan het programma, of wat ontbreekt er volgens u?

Over de drie series zijn regelmatig opmerkingen van kijkers ter sprake geweest, maar ieder jaar vallen we in herhalingen. Het is net of de programmamakers niet meelezen (maar wel zo is) en er niets mee doen.  Wil je meer weten, vul dan in onder index en zoeken: verborgen verleden, en kun je lezen wat de kijkers er over schreven.

Natuurlijk hopen we dat ook de programmamakers er iets mee gaan doen.

Succes met je studie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo,

ook ik had al een beetje spijt meegewerkt te hebben. Ik kwam acuut bij een door Livera opgedragen enquete uit. Maar ik dacht: laat ik er maar over zwijgen. Had misschien beter het wel meteen kunnen zeggen.

Kreeg vanmiddag op het werk nog een onderzoeksbureau aan de lijn dat met een "advocaat van het jaar"-onderzoek bezig is. Daar kon ik nu heel gemakkelijk weigeren aan mee te werken....

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De site die hiervoor gebruikt wordt, is een site speciaal voor dit soort onderzoeken.

Mijn ervaring met het invullen van enquetes via deze site zijn bij mij positief en heb ik heb achteraf nog geen rare emailtje hoeven te ontvangen of dat er misbruik gemaakt is van mijn email adres.

Dat je doorgelinkt wordt naar een volgend onderzoek is niet helemaal correct, maar blijkbaar wel de manier waarop deze site werkt, want dit gebeurt altijd. Het betreffende vervolgonderzoek kun je dan ook met een gerust hart wegklikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Astrid Broeke

Het spijt me dat u niet zo'n positief gevoel heeft overgehouden aan deze vragenlijst. Ik kan u echter verzekeren dat de vragen uitsluitend voor mijn onderzoek gebruikt worden en niet voor andere doeleinden. Door middel van mijn onderzoek probeer ik erachter te komen of er bij kijkers, naast het televisieprogramma, nog behoefte is aan andere activiteiten/diensten. Waaronder dus bijvoorbeeld op internet en evenementen. Als ik merk dat mijn doelgroep (de kijkers) over het algemeen niet geïnteresseerd is in sociale media en/of evenementen, weet ik dat die optie voor mijn onderzoek niet erg relevant is. Ik wil ook nog eens benadrukken dat de NTR niet achter dit onderzoek zit. Dat is mijn eigen idee met het oog op mijn opleiding. De NTR is wel van mijn onderzoek op de hoogte en staat daar ook achter.

Ik ben ook totaal niet uit op uw e-mailadres dus die hoeft u uiteraard niet op te geven. Dat wordt door deze website alleen gevraagd omdat deze dienst voor studenten tot op bepaalde hoogte gratis is. De mensen achter deze website halen hun inkomsten uit het aanbieden van vragenlijsten die wel door commerciële partijen worden aangeboden. U hoeft hier uiteraard niet op in te gaan. Als er vraag is naar de uitslagen van mijn onderzoek, dan wil ik die hier uiteraard samenvattend posten. Dus uw e-mailadres is niet nodig.

Ik kan u ook verzekeren dat de programmamakers verscheidene forums en sociale media in de gaten houden en elke opmerking serieus nemen. Het is om een aantal redenen alleen niet mogelijk om daar altijd rekening mee te houden, maar het wordt voor zover mogelijk gelezen en bijgehouden.

Ik wil u in ieder geval allemaal hartelijk danken voor uw medewerking, ik heb er veel aan voor mijn scriptie!

Met vriendelijke groet,

Astrid Broeke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Deze uitleg volstaat, dank je. Mijn toelichting die ik bij de enquete niet kwijt kon, maar wel met je wil delen:

Van het Centraal Bureau voor Genealogie is bekend dat er meegelezen wordt, maar de uitvoering ligt bij de NTR.

Het programma is hoofdzakelijk bedoeld om stamboomonderzoek onder het grote publiek te brengen, tips voor de beginnende onderzoeker. De wat meer ervaren bezoeker van archieven ziet soms een onlogische volgorde, storende inhoud of heeft de indruk dat een stamboom met ridders en een familiewapen interessanter is dan van bijvoorbeeld de schrijnwerker of veldarbeider.

Het onderzoeken van je roots is de laatste jaren gegroeid in interesse en er komen steeds meer bronnen op internet toegankelijk. Zij die jarenlang onderzoek hebben gedaan in archieven en veel tijd hebben zitten in een stamboom, mogelijk gepubliceerd op internet, krijgen te maken met o.a. de kijkers van dit programma. Men vraagt om een uitdraai tot eeuwen terug, zijn er foto's en het liefst wil men een familiewapen. Dat alles wordt ervaren als een neveneffect.

Als men vastloopt in het eigen onderzoek, kan men bijvoorbeeld op dit forum, hulp vragen. Het is dan niet de bedoeling een hele stamboom uit te werken, maar informatie te geven zodat men weer op weg kan.

De wat meer gevorderde onderzoeker kijkt dus heel anders naar een uitzending. Ik kijk altijd hoe de programmamakers bij een voorouder komen waar men iets over is gevonden heeft dat de moeite waard is om te laten zien. In het eerste jaar was dat een drama, men sprong van de mannelijke naar de vrouwelijke lijn en weer heen en weer. Dit jaar was dat zeker minder.

Evenementen. Als men lid is van bijvoorbeeld het CBG of NGV, kan men deelnemen aan door hen georganiseerde lezingen of cursussen, eenmalig of maandelijks. Ook jaarlijks is er een genealogiedag. Dat alles voor zowel beginners als gevorderden. Daarnaast is er de 50+beurs waar diverse organisaties aanwezig zijn, maar dat zall meer zijn voor de beginner.

Algemeen.

Ik hoop dat je alle info op dit forum hebt gevonden, onder andere

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...