Jump to content

Morgen Noord-Hollands archief - iemand zoekvraag?

Guest Kèren

Recommended Posts

Guest Kèren

Ben een beetje laat, maar morgen ga ik dus naar Haarlem en neem een paar vraagjes mee die onder andere hier op het forum gesteld waren. Mijn lijstje is redelijk kort en als er nog mensen zijn die èèn korte en makkelijk opzoekbare vraag hebben, dan neem ik die graag mee.

Mocht ik er niet aan toe komen, die kans zit er natuurlijk altijd in..

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$"> dan laat ik het op mijn lijstje staan tot mijn volgende bezoek.

Groetjes, Keren

Guest Jan Clavaux

Beste Kéren,

ik heb wel een kleine opzoekvraag in de doopboeken van Amstelveen.

Mochten die niet zijn geïndexeerd, dan vervalt mijn vraag overigens.

Zowel in Amsterdam als Den Haag is in 1795 het huwelijk ingeschreven van de

soldaat Johannes Anthonie Jacobi met Christina Koolman.

Volgens de haagse inschrijving kwam Christina uit Amstelveen.

Daar woonden inderdaad wel mensen met de naam Koolman.

Voor de volledigheid heb ik wel interesse in haar doop.

Volgens haar overlijdensakte uit 1820 is zij geboren in of rond 1770.

Verder was zij zeer waarschijnlijk net als haar man rooms, en heetten haar ouders

wegens vernoeming mogelijk Jacobus en Hermina/Wilhelmina.

Wanneer deze doop niet in een paar minuten te vinden is,

mag je wat mij betreft dus af zien van verder zoeken;

zo belangrijk is het niet.

groeten en verder veel plezier in het archief,

Jan.

Guest Sippe

Beste KÄ—ren,

Indien je er aan toe komt, dan zou ik graag de huwelijks datum vernemen van het echtpaar

Johanna Constance Mullens, geb. 09-12-1912 Leeuwarden met Nico(laas) de Graaff, geb.

27-01-1909 Hillegersberg

Zij zouden ca. 1931 zijn gehuwd te Haarlem.

Moeder bruid: Aukje Voormeij

Vader bruid: Johannes Philippe Mullens

Vader: bruidegom: Klaas de Graaff

Moeder bruidegom: Willemina van Rooijen

Tevens de datum van overlijden van de Moeder van de bruid, Aukje Voormeij

Overl. aanvang feb. 1932 te Haarlem, is dan gehuwd met Stephanus Johannes Paulus Gerritsen (Kunstschilder)

op voorhand dank,

Sippe

Guest Jan Clavaux

Beste Sippe,

de huwelijksdatum (ondertrouw) is te vinden in de Haarlemse Courant: 14-10-1931

Please login or register to see this link.

Aukje Gerritsen-Voormeij is overleden op 5-2-1932.

scaled.php?server=51&filename=sh002.jpg&res=landing

groeten, Jan

Guest Sippe

Jan,

Dank voor je reactie!!

ik heb de info. uit deze krantenberichten gelezen maar heb de ervaring dat de berichtgeving vaak een aantal dagen later is dan de werkelijke datum.

Ik weet ook niet of men verplicht is/was om te trouwen in de plaats waar de ondertrouw heeft plaats gevonden!

Onderstaande info. heb ik wel gevonden in het Regionaal Archief Alkmaar (RAA)

Plaats Sint Maarten

Bron Bevolkingsregister

Periode1925-1938

Bevat Gezinskaarten A-K, 1 van 3

Inventarisnummer13

Soort registratie BR inschrijving

Pagina123

Geregistreerde 1 Nicolaas de Graaff

Plaats geboorte Hillegersberg

Datum geboorte 27-01-1909

Geregistreerde 2 Johanna C. Mullens

Plaats geboorte Leeuwarden

Datum geboorte 09-12-1912

Ca. 1950 waren Nico(laas) de Graaff en Jo(hanna) Contance Mullens eigenaar van het circus "Amoretti" (slechts 1 jaar)

Er is ook een gezinskaart van Aukje Voormeij aanwezig in het archief Amsterdam.

Deze houd ik te goed als ik de stad weer eens gaan bezoeken

met vriendelijke groet,

Sippe

Guest Kèren

Hoi Jan, [sippe ben bezig voor jou alles op een rijtje te zetten, zal het hopelijk vanavond nog plaatsen]

Christina wil niet gevonden worden..;-)

Er zijn wel Christina's gedoopt, maar geen Koolman als vader, vreemd is dat ik ook gezocht heb naar huwelijken Koolman en de naam komt in zijn geheel niet voor, wel Kool, maar ja dan missen we een stukje naam.

Deze keer was ik voor het eerst samen met Ludmilla, en die heeft met mij alle mogelijkheden doorzocht;

Amstelveen - bknr.1b hervormd 1750-90

Amstelveen - bknr.25 katholiek 1737-76

Amstelveen - bknr.20  Nes en Zaluwenbuurt katholiek - 1728-1812

Amsterdam - bknr.118 hervorm Sloten 1763-1774

We hebben minimaal de jaren 1765-1775 door gelopen.

Nu is Amstelveen best een gedoe, door de constante grens aanpassingen.

Het feit dat ze in ondertrouw ging in Amsterdam kan daarvan een gevolg zijn, ze is dan niet verhuisd, maar wel in een ander gemeente komen wonen.

De enig doop die met een beetje fantasie een mogelijkheid kan zijn is de volgende:

Christina - 03 JUN 1767 in Amstelveen [bknr.25 - pg.352]

uit; Catharina VAN DER HORST [in kantlijn staat in nosocomis - in ziekenhuis?]

getuige;  s mater ecclesie

Het is wellicht een vreemde kronkel, maar wie weet is de moeder later gehuwd met een Koolman [echter hebben we dat niet gevonden] Er is hier geen enkel bewijs van gevonden, en vast vergezocht, maar misschien toch in je map losse flodders bewaren?

Nu weet ik wel dat je het als onbelangrijk beschouwt, maar ik weet van mijzelf dat zoiets toch altijd jammer is, zo'n missende datum.

Dus mocht je meer uitvinden dan zoek ik graag verder, zo'n doop moet gewoonweg te vinden zijn.

De afbeelding is overigens hier te vinden:

Na een poosje verwijder ik de afbeelding weer en is de link niet meer geldig.

Groeten, Keren

• Member Group

Jan, Keren,

Misschien wat als mosterd na de maaltijd: een groot deel van de DTB van Amstelveen staat op

. Misschien dat je daar nog wat in kunt snuffelen?

groet, Frank

Guest Jan Clavaux

Hallo Kèren en Ludmilla,

dank je wel voor al jullie werk, temeer daar het waarschijnlijk

nog eens voor niets geweest is ook  :-\

De Christina van 1767 zou een optie kunnen zijn; ik zal haar zuinig bewaren.

In nocosomis is inderdaad in een of andere ziekenopvang.

Opvallend, dat er uitgerekend drie van deze dopen op elkaar volgen in het doopboek.

Het is vreemd, dat er in Amstelveen geen Koolmannen zijn gedoopt.

Ik denk nu, dat ik maar eens net aan de andere kant van 1811 in Genlias

moet gaan kijken of Christina wellicht nog broers en zusters had, waarvan

de ouders wel vermeld zijn.

In Nieuwer-Amstel op Genlias zag ik al een paar Koolmannen staan.

Volgens Geneanet komt de naam ook ten noorden van Amsterdam voor,

in Zaandam, Wormerveer etc.

Ik vermoed, dat ze dan ergens in de categorie rondtrekkende dagloners

zal thuishoren.

Vroeg of laat zal ik haar toch wel vinden, denk ik.

Beste Frank,

de DTB-scans van VPND zijn me wel bekend,

maar toch bedankt voor je reactie!

met dankbare groeten,

Jan.

Guest Kèren

Bedankt Frenkievee!  Dat wist ik hoor, alleen het is net even makkelijker zoeken in het archief zelf en ik was er toch... gl&.

Jan goed idee het 'van de andere kant' benaderen. Ben benieuwd of er wat uitkomt.

Groeten, Keren

• Member Group

Ik weet ook niet of men verplicht is/was om te trouwen in de plaats waar de ondertrouw heeft plaats gevonden!

Sippe,

Van mezelf weet ik dat ondertrouw moest plaatsvinden in de eigen woonplaats (Spijkenisse), maar zonder problemen elders mochten trouwen (en dat werd Dordrecht).

En over vroeger: in zeker een ondertrouwinschrijving van Amsterdam heb ik een vermelding gevonden dat er toestemming gegeven werd om in Amstelveen te trouwen: "Acte verleend om tot Amstelveen te trouwen den 20 May 1764" staat er.

Jan, Keren,

Graag gedaan. Al had ik zeker niet de illusie dat jullie het niet zouden weten.... 

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

groet, Frank

Guest Kèren

Hallo Sippe,

Eerst de makkelijke vraag, overlijden van Aukje VOORMEIJ

Zij overleed op 05 FEB 1932 in Haarlem [aangifte op 06 FEB; aktenr.158]

Als Aukje VOORMEIJ, 47 jaar oud; geboren te Amsterdam, zonder beroep; wonende alhier in een woonwagen aan den Oudeweg nr. 57; echtgenote van Stephanus Johannes Paulus GERRITSEN; gescheiden echtgenote van Johannes Philippe MULLENS, dochter van Pieter-; zonder beroep wonende in Leeuwarden en Rinske VAN DEINUM, overleden.

Nu de huwelijksdatum, die is niet gevonden in Haarlem en hebben de akte dan ook niet gevonden, maar toen we er eenmaal achter kwamen [had je laatste bericht nog niet gelezen] dat ze artiesten waren, zijn we andere bronnen gaan bekijken om toch zoveel mogelijk uit te sluiten.

Er zijn geen vermeldingen in het bevolkingsregister 1934-1937 in Haarlem gevonden op de namen van Nicolaas DE GRAAFF ; gezin Mullens of Aukje VOORMEIJ.

Wèl een vermelding op de naam van de tweede echtgenoot van Aukje en daar staat onder andere het volgende op wat betreft Johanna Constance MULLENS:

zij heeft als beroep 'artiste' ; woont in woonwagen Baarn staande aan de Oudeweg 57 [waar moeder ook overleed] is ingeschreven vanuit Amsterdam op 20 OKT 1930 samen met moeder; ze vertrekt weer vlak na het overlijden van haar moeder op 26 MEI 1932 naar Voorburg [ er staat bijgeschreven 'geen briefje afgegeven']

Verder laat ik de info daarop even liggen, die kan je zelf wel lezen.

Voorlopige conclusie lijkt dus dat ze in Voorburg gehuwd kunnen zijn of misschien wel helemaal niet.

Nog wat aanvullende informatie:

Op het Amsterdamse Stadsarchief heb ik een gezinskaart gedownload van Aukje VOORMEIJ waar ook zij als artiste staat vermeld en in de Ferd.Bolstr woont, ze is dan gescheiden, ze vertrekt in 1924 naar Rotterdam. en kwam van Leeuwarderdeel in 1923.

Er is een archiefkaart van Johanna Constance MULLENS geboren 1912 op SAA website, die is echter niet openbaar, je kan hen mailen met bewijs van overlijden en dan maken ze het openbaar.

Op een van de drie Rotterdamse gezinskaarten staat Aukje VOORMEIJ als gehuwd met Stephanus Johannes Paulus  GERRITSEN [beroep kunstschilder] als rasechte artiestenfamilie gaan ze door het hele land, maar dat mag je lekker zelf uitdokteren  op de kaarten..;-) Zo staat er de scheidings-datum vermeld

Op de digitale stamboom Rotterdam vond ik toevallig ook haar tweede huwelijk:

Stephanus Johannes Paulus GERRITSEN, 26 jaar geboren in Amsterdam; zoon van Hendrik Louis-; en Hendrika Alida ANDREAS

X 07 SEP 1927 Rotterdam [ m034v-aktenr.3256]

Aukje VOORMEIJ, 43 jaar geboren in Amsterdam; dochter van Pieter-; en Rinske VAN DEINUM

Ik zal straks een link naar een ZIP bestand met afbeeldingen van akten en kaarten plaatsen, ik moet dat nog even bij elkaar zetten en uploaden.

Daar zit ook twee pagina's van de tienjaren tafel huwelijken bij, dan kan je zien dat er niet bijstaan, kan je altijd daarna verwijderen.

Vermoedelijk is dat zij of niet gehuwd is [dan is makkelijk na te gaan bij geboorteakten kinderen] of gezien haar snelle vertrek na haar moeder's doet wellicht in Voorburg en een stuk later dan de ondertrouw, die volgens de krant op 14 OCT 1931 plaats vond.

Toen ik je laatste bericht las, hebben we ook nog in de huwelijksakten van Sint Maarten gezocht, tenminste de archiefmedewerker heeft dat gedaan, want de tienjaren tafel ligt nog niet in de studiezaal, daar is geen huwelijk DE GRAAF/MULLENS gevonden.

Guest Kèren

Sippe,

Hier de link naar het ZIP bestand:

Het zo'n 23MB groot en download begint meteen. Ik verwijder het bestand na een poosje weer

Ondertussen denk ik te weten dat ze hoogstwaarschijnlijk niet zijn gehuwd in Voorburg en lijkt het erop dat ze nooit meer zijn gehuwd, want in de kaart uit Sint Maarten die jij noemde komt naar voren dat ze toen nog steeds ongehuwd waren, de O onder nummer acht geeft dat aan!

Groetjes, Keren

Guest Sippe

Keren,

hartelijk dank voor alle verrichte werkzaamheden.

Ik had me niet gerealiseerd dat er zoveel uitgezocht moest worden.

Dit heeft waarschijnlijk meer tijd van je gevergd dan ik me had voorgesteld.

Naar aanleiding van al deze informatie zou je inderdaad vermoeden dat het (echtpaar), de Graaff-Mullens nooit zijn gehuwd.

Ik realiseer mij dat het zoeken naar genealogische informatie betreffende woonwagen, kermis, en circus-reizigers een moeilijke opgave is.

Deze mensen verplaats(ten) zich voortdurend in Nederland, België, Duitsland en

meerdere landen in Europa.

De informatie heb ik reeds gedownload.

Nogmaals mijn dank voor al deze moeite!!

Met vriendelijke groet,

Sippe

• 3 months later...
Guest Jan Clavaux

Hallo Kèren,

ik heb de familie Koolman inmiddels vanuit de akten van de Burgerlijke Stand bestudeerd.

Door onder andere vernoeming en religie, zou Christina Koolman een dochter kunnen zijn van

Johannes Koolman (circa 1751 - Sloten 1817, 66 jr oud) en Antje Bre(ed)borst (ovl Sloten 1806)

In de respectievelijke huwelijksbijlagen vond ik de dopen van twee kinderen van dit echtpaar:

- Jacobus, RK dopen Buitenveldert dd 7-8-1794

- Anna,      idem dd 4-3-1800

Aangezien Johannes Koolman bij deze dopen al tegen de vijftig loopt,

en Christina van rond 1774 zal zijn, zou Christina ook eventueel uit een

eerder huwelijk kunnen zijn.

Mocht je dus nog eens in de gelegenheid zijn, om voor mij verder te kijken,

dan zou dat heel mooi zijn.

groeten, Jan.

• 1 month later...
Guest Jan Clavaux

opgelost

-----------

Via privémail ontving ik van Keren de uitgebreide resultaten van haar speurwerk.

Daaruit blijkt ondermeer, dat Christina Koolman RK gedoopt is te Amstelveen/Buitenveldert

op 4-7-1770 als dv Jacob Cornelisz Koolman en Hermijntje Thijssen Groothuijsen,

die woonden op de Overtoom en die gehuwd zijn te Sloten in 1765.

groeten, Jan.