Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Betekenis naam Bajema, Baaima, Baima etc.


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

is er iemand die iets weet over de herkomst en/of betekenis van de familienaam Baai, Bajema, Baaima, Baima of andere varianten ?

De familie welke het betreft woonde rond 1811 in de buurt van het friese Nijega, Hemelum en omgeving.

Namen in deze familie zijn Minne Otte Jacob Gaele Bens Teuntje.

En is iemand deze familienaam ooit tegengekomen vóór 1812 ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Meertens Instituut

De oorsprong van deze naam is vermoedelijk in de zuidwesthoek van Friesland te vinden, in het bijzonder in Hemelumer Oldeferd. Hoewel volgens mededeling van S. Bajema te Dordrecht de voornaam Baje/Baye/Beie niet in de familie bekend was, gaan we ter verklaring van deze naam toch uit van deze voornaam, wellicht terug te vinden in voorgaande generaties of via een boerderijnaam.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Er heeft een tijdje terug iemand een vraag gesteld over een merklap. Daar kwam deze familie ook aan de orde en werd een verband met Bayum in Hennaarderadeel gesuggereerd. Weet alleen niet meer of het op dit forum of op dat van Tresoar was. De vragensteller is op gegeven moment afgehaakt. Je kunt eens zoeken op "merklap"of op "Ottes".

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Ludmilla en Andries,

beide bedankt voor jullie bijdragen, ze kunnen mij op een nieuw spoor zetten maar voorlopig weet ik het even niet meer.

Ik heb heel wat uurtjes gezocht en geprobeerd de familie een beetje in kaart te brengen.

Een Baje of Bauke is echter nergens te bekennen.

In de kerk van Workum ligt een burgemeester Jacob Jacobs Baai (met familiewapen) waarvan in de familie een aantal mensen denken dat dat hun voorvader is.

Een bewijs is daarvoor niet gevonden, noch door mij noch door Ype Brouwers (de beroepsgenealoog in Friesland). Het lijkt mij onwaarschijnlijk, de naam Jacob is te algemeen.

Het Meertensinstituut baseert zijn opmerkingen op basis van S. Bajema die al 30 jaar onderzoek doet naar de herkomst van zijn familienaam maar tot nu toe geen afdoende verklaring heeft gevonden en derhalve wel eens met mij wilde brainstormen over dit onderwerp.

Voorouders zijn in ieder geval Otte Jacobs x 1733 Bens Minnes van Hemelum.

Hun zoon Minne Ottes x 1765 Dirkje Peekes van Nijega.

Eigenlijk probeer ik -nu ik geen voornaam Bauke of Baje heb gevonden- een topografische aanduiding op oude kaarten te vinden. Een exacte plaats waar de boerderij van Minne Ottes heeft gestaan heb ik niet gevonden, althans niet op HisGis, maar misschien niet goed gezocht ?

Ik weet dus ook niet of de boerderij aan een inham of baai van de Fluessen heeft gestaan, het is echter wel mijn laatste ingang om de naam te verklaren.

Het merklap onderwerp dat Andries aandraagt zal ik nog even bekijken, ik herinner het me wel. Het was dacht ik op het Tresoar-forum maar het wil er bij mij vooralsnog niet in dat het dorpje Bayum bij Leeuwarden iets met de Bajema's van Nijega te maken heeft.......

Oh ja, wat ook nog kan is dat de naam te maken heeft met stof, een boerenkiel of zo.

Mijn vader droeg tijdens zijn werkzame leven als boer ook een blauw baaitsje........een bauw werkjasje dus.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

het was nog weer een ander forum:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

een fascinerende kwestie, helemaal als de naam toch van Bayum het dorp komt

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Maikel,

Hier komt mijn bijdrage:

De naam Baaie, Baaike, Baje, Baye, Baije; m.

Baaike, Baais; vr.

Eenstammige (verkorte) Germaanse naam

mogelijk uit Germaans woord "Baug" met betekenis kromming, boog,

via Bagio tot Baio, Beio, zie ook Beie en Boye

Bron: Voornamenboek Dr. J. van der Schaar.

Als er een voornaam is, is er ook een patroniem en zijn er meestal ook afgeleide geslachtsnamen.

Omdat het een zeer oud woord is, moeten we in beginsel niet uitgaan van een onderlinge familierelatie.

Dit soort geslachtsnamen is onafhankelijk van elkaar ontstaan op diverse locaties.

Soortgelijke namen zijn: hoorn = hoek, bocht;  ham = omhulling, omvatting.

Dit soort woorden vinden we, behalve in geslachtsnamen, ook terug in toponiemen en gebruiksvoorwerpen, e.d.

Een paar voorbeelden van geslachtsnamen:

Margrethe Helleene Baaie en Helle Holter laten op 13 dec. 1725 een dochter dopen,

genaamd Margrethe Helleene Baaie, te Holmens Sogn, Kobenhavn, Denmark.

Janze Baaie en Jan Haumarter laten op 26 febr. 1749 te Nijmegen een dochter dopen genaamd Engellina Jansen.

Gerret Baaije gedoopt 28 febr. 1731 te Amsterdam, z.v. Frans Baaije en Anna van Raalt.

3x Bron: FamilySearch

De site van de VOC geeft 31 resultaten op de achternaam Baaij, Baaije, Baaijs en Baaije(n)s.

Deze schepelingen zijn voornamelijk afkomstig uit Noord-Duitsland, Groningen, Holland, Zeeland, Jutland, Kopenhagen en Vlaanderen.

Het is dus een naam die voorkwam langs de Oostzee, Noordzee en Zuiderzee en de naam is niet typisch Fries.

Dan is er nog het door jou genoemde baai voor kleding.

Dit was een viltachtige stof, kleur rood of blauw, gebruikt in grootvaders tijd voor lang ondergoed.

De boeren op Staphorst maaiden het gras in hun lange baaien ondergoed.

Schippers, zeelieden en cowboys droegen deze kleding ook.

Het waren een soort rompertjes met achteraan een klep.

Het rode baai moest apart worden gewassen, want de rode kleur gaf af als bloed.

De relatie van deze stof met het woord boog of kromming weet ik niet.

Een inwoner van Zuid Afrika zegt "baie dankie" en dat staat voor "heel erg bedankt".

Als je daar een hoofdknik of lichte buiging bij denkt, is het woord baie verklaard.

Een baai is een boogvormige natuurlijke haven. Dat hoeft verder geen toelichting.

Een avondbaatje is een uitgaansjasje voor militairen (dus ook weer een kledingstuk).

mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Henk en Andries,

Andries, de vraag heeft ook op het Tresoar forum gestaan met een link naar SF :-)

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Veel mooier is eigenlijk de digitalisering van een Bajema genealogie (van G. koopmans) door Tresoar, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bajema deel I

Henk, bedankt voor je uitvoerige relaas mbt de naam Baaij en Bajema, ik kan het volledig onderschrijven.

Hoe de door mij genoemde familie aan de naam komt is helaas nog niet met zekerheid te zeggen, het is zelfs de vraag of we er ooit achterkomen.

Jammer dat men bij de registratie van de namen in 1811 niet hoefde te verklaren waarom men een bepaalde familienaam aannam..........

En Henk, fijn dat ik je op dit forum tegenkom.

Hartelijk welkom.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Hi Maikel,

In het Noordhollandse Nieuwe-Niedorp (West-Friesland) komt in de 18e eeuw een katholieke familie Baai (ook Bai/Baaij) voor.

Van het verhaal van Neeltje Claas Bai die als ongehuwde vrouw een kind ter wereld bracht zijn een paar getuigenverklaringen bewaard gebleven. Ik heb deze recentelijk uitgewerkt en op mijn weblog gezet. (zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kan je naar een excelbestand met RK dopen en huwelijken van Nieuwe-Niedorp. Daarin komt die naam ook een paar keer voor. (afbeeldingen van het origineel staan op www.vpnd.nl)

Een dochter van Trijntje Reijers (zus van mijn voorouder Jan Reijersz Molenaar) was ook met een Baai uit Nieuwe-Niedorp getrouwd. (Niesje Hendriks Snekes x Hendrik Adriaansz Baai).

Misschien geen directe verbinding met Friesland, maar je weet maar nooit.

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Theo,

mooi verhaal over Neeltje Claas Bai, ik heb het met interesse gelezen !

Er blijft na het lezen bij mij wel de vraag over waar deze Noord Hollandse  naam Baai vandaan komt.

Heb jij een idee ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Maikel,

Ik had het je graag willen vertellen, maar ik weet het niet. Vrijwel alle archieven van Niedorp heb ik in het verleden al eens doorgenomen, sommige meermalen, maar ik heb nooit zo op die naam gelet, en geen aantekeningen daarover.

Mocht ik ooit iets tegenkomen dan laat ik het je weten, maar verwacht daar niet teveel van.

Hendrik Arisz Baai en Niesje Hendriks Snekes woonden later (na 1770) in Spanbroek.

Nadat ik wat verder keek in de excelbestanden van Remko Ooijevaar (zie link in vorige bericht), zag ik dat de naam Baai ook in de regio voorkomt, zoals Hoogwoud en Abbekerk. Het eerste/bovenste bestand is een totaalversie, de oudste Baai daarin is Dirk Klaasz Baai die in 1694 trouwde in Abbekerk.

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Theo,

o.k., bedankt voor je reactie.

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.......

Na zoveel jaar is de naam zelf nog wel te verklaren maar over het motief waarom iemand juist voor de naam ''Baai'' koos zullen we waarschijnlijk in het duister blijven tasten.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...