Member Group gerri van dijk Posted April 18, 2012 Member Group Share Posted April 18, 2012 Hallo allemaal Hinke (henke) Kobus de zuster van mijn stamvader Tjeerd Kobus van Dijk is overleden op 5 august 1846 te Rauwerd op de leeftijd van 97 jaar en 5 maanden. Volgens het overlijdens akte is Henke de weduwe van Hessel Sijmens Jongsma Ik heb overal al gezocht maar kom geen Henke en Hessel tegen in Tresoar. Wel dit: Menaldumadeel, huwelijken 1774 Vermelding: Bevestiging huwelijk op 4 september 1774 Man : Hessel Simons afkomstig van Oosterbierum Vrouw : Rinske Jacobs afkomstig van Berlikum Opmerking : gehuwd te Oosterbierum Gestandaardiseerde namen: HESSEL SIEMENS en RINSKE JAKOBS Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL) Trouwregister Hervormde gemeente Berlikum 1772-1811 Inventarisnr.: DTB 503 Mijn eerste vraag; Zijn Hinke (Henke) en Rinske de zelfde persoon. Ik ga verder met het verhaal: Hessel Sijmens is eerder getrouwt met Taetske Reins Baard(a) Ze krijgen 3 kinderen Sijmon ged. 14-12-1766 Oosterbierum, soldaat in het leger van Napoleon, ovl 22-3-1812 als Sijmen Aessels Jongsma in Maagdenburg Wijtske ged. 24-7-1768 Oosterbierum x Petrus Wink Reijn ged. 15-11-1772 oosterbierum / het geboorte akte vermeld dat de moeder is reeds overleden Dan vraag ik me af of Hessel Sijmens Jongsma en Hinke Kobus toch wel een zoon krijgen die ze Rein genoemd hebben: Deze Rein (misschien vernoemt naar de eerste Rein die dan overleden is?) is geboren circa 1788 (kan geen doop vinden) in Franeker en trouwt 20-5-1810 te Sneek met Marijke Pieters Bloksma. ze krijgen 7 kinderen: Gatse geb Feb 1810 Sneek, ovl 12-4-1811 vernoemt naar zijn moeders net overleden zuster Hessel 1813 Sneek - vernoemt naar Rein's vader? Pieter 1814 Sneek - vernoemt naar Marijke's vader? Hinke 1817 Sneek - vernoemt naar vader's moeder (dus Hinke Kobus)? Geertruida Gadske Hessel Rein Hessels Jongsma overleed op 8 - 11-1859, in Balk, ouders niet bekent. Boven vermeld is maar een hypothese (hypothesis) en ik ben zoek aanknoop punten. Wie weet meer? Zijn Hinke en Rinske een en de zelfde persoon? was Hessel weduwe by zijn trouw met Rinske? Is Rein Hessels Jongsma (1788) de zoon van Hessel en Hinke? met vriendelijk groeten Winnipeg, Canada Gerri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted April 18, 2012 Member Group Share Posted April 18, 2012 Hoi Gerri, voordat ik alles nakijk (vanavond niet meer hoor !) wil ik je vragen of je de site : www.allefriezen.nl kent. Op deze site staan de volledige aktes, zoals die van Renke Kobus haar overlijden, zie: Please login or register to see this link. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group gerri van dijk Posted April 18, 2012 Author Member Group Share Posted April 18, 2012 Hallo Maikel De website Alle Friezen is mij bekent. De gegevens van Rein Hessels Jongsma en Marijke Pieters Bloksma en kinderen komen uit Tresoar en dan verder nagekeken in Alle Friezen. Alles klopt Ik heb ook in Memorie van Successie gezocht maar kan geen memorie van Rein vinden. Wel van Marijke. Zij is overleden op 4 januari 1827 in Sneek - memorie - geen onroerend good tot de nalatenschap; Tekst - Onvermogend. mvg Gerri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted April 19, 2012 Member Group Share Posted April 19, 2012 Hoi Gerri, ik heb de door jou genoemde zaken grotendeels bekeken maar durf geen uitspraak te doen over de juistheid ervan. In de overlijdensakte van Henke Kobus staat dat ze dochter is van Kobus Johannes en Antje Hanzes maar ook dat brengt geen nieuwe feiten met zich mee. Rinske Jacobs wordt ze in 1774 genoemd, waarom niet Rinske (Ja)kobus ? Zou ze eerder getrouwd geweest zijn of toch iemand anders ? De overlijdensakte van Rein Hessels Jongsma vond ik heel bijzonder, met name de zinnen: weduwnaar van vrouw zoon van ouders Ik hoop voor jou dat iemand anders je verder kan helpen. Groetjes en succes verder, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group joke andriessen Posted April 19, 2012 Member Group Share Posted April 19, 2012 Hallo Gerri, Helaas kom ik er ook niet uit. Wel twee foutjes: overlijden Henke Kobus was op 05-08-1845 Geboorte Gatske was in 1811 Wel deze gevonden: Quotisatiekohieren 1749 Cobus Johannes, Baarderadeel Plaats: Oosterwierum Omschrijving: gemeen arbeider Gezin volw: 2 en kind: 1 Aanslag: 15-6-0 Verhoging: Vermogen: Bron: Baarderadeel, fol. 25 Gestandaardiseerde naam: JAKOB (m) JOHANNES Mogelijk haar vader? Groet, Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group gerri van dijk Posted April 19, 2012 Author Member Group Share Posted April 19, 2012 Hallo Maikel en Joke bedankt voor het mee denken. Je heb gelijk Joke ik had de gegevens verkeerd overgenomen van mijn stamreeks. Cobus Johannes uit Oosterwierum genoemd in de Quotisatiekohieren van 1749 is inderdaad de vader van Hinke, Tjeerd en nog en zoon Hotze (van Dijk) Alle drie hebben als ouders Cobus Johannes en Antje Hanz(s)es. mvg Gerri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts