Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Grafsteen gedumpt


.E.

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

HILVERSUM - Op het bouwveld naast het A. Roland Holstcollege aan de Schuttersweg, waar voorheen noodlokalen hebben gestaan, is een halve grafsteen gevonden. Hoe het brok zerk op deze plek is beland is een raadsel.

Op het veldje, waar het onkruid een meter hoog staat, ligt het brok lichtgrijze steen erbij alsof het gedumpt is. Het is op die plek gevonden door een buurtbewoonster, die daar even de hond uitliet. Ze toont zich enigszins geschokt door de vondst, want hoe is zoiets te verklaren? Geen hele zerk maar een halve; het lijkt dat erop dat er vandalisme in het spel is geweest. Het stuk steen lijkt gedumpt. Het landje waar het ligt is geen toonbeeld van netheid. De houten noodlokalen, die nog in gebruik zijn geweest bij de Volksuniversiteit Hilversum, zijn al tijden verdwenen. De buurt gebruikt het terrein als uitlaatveld, er ligt zwerfafval tussen het onkruid en er staat een bouwbord van canvas, dat door iemand met mes kapot is gesneden. Op het veldje, ongeveer honderd bij honderd meter, zijn huizen gepland door een bouwbedrijf dat ’Presolid Home’ heet, uit het Overijsselse Enter.

Op het stuk zerk, dat twintig centimeter dik is en een halve meter in het vierkant meet, zijn in reliëf onder elkaar de voornamen en geboortedata van twee mensen te lezen: ’Onze lieve man Jan C. Lu-’ (breekt af) en ’Onze lieve zuster Helena D. L-’ (breekt af). De geboortedata zijn respectievelijk 26 juli 1887 en 25 november 1882. Mogelijk dat een beheerder van een (waarschijnlijk Hilversumse) begraafplaats een geval van vernieling aan een oud graf heeft opgemerkt.

Bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Ik heb een bijna identiek verhaal en plaats dat hieronder ervan uit gaande dat Erick dat o.k. vindt.

ik werd vanmorgen vroeg wakker omdat ik geluiden hoorde van werklui die iets in een container gooiden.

Nader onderzoek leerde mij dat het een ruiming van grafstenen betrof, 23 in totaal !

Het ging er ruig aan toe, geen enkele steen heeft het overleefd.

Jammer, waarom worden stenen niet hergebruikt ?

Lijkt mij voor het milieu veel beter.

Wat mij nog het meest heeft getroffen is dat het werk precies begonnen is op de eerste dag van het open museumweekend.

En het verloren gaan van de informatie op de stenen natuurlijk.

Inmiddels heb ik met het bestuur van de begraafplaats gesproken en hoop ik dat het op de volgende vergadering besproken wordt.

Ze hadden er nooit bij stilgestaan dat een grafsteen van waarde kan zijn, ze hadden geen beleid op dat gebied.

Heel misschien wordt er vandaag toch nog één steen gespaard van de vernietiging, ze gaan het bespreken.

Een goed voorbeeld van hoe het ook kan is de rk begraafplaats te Sint Nicolaasga, daar worden heel veel stenen aan de rand van de begraafplaats neergezet als herinnering aan de overledenen........

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Triest dat zoiets in Workum gebeurde, maar komt op

veel meer plaatsen voor.

Mede daarom hebben we gelukkig nog :

www.graftombe.nl

Groeten

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Ook hebben we nog

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en nog vele andere lokale sites van begraafplaatsen met de nodige foto's van zerken.

Als historicus/genealoog wekte mij interesse op wie deze personen zouden kunnen zijn.

Heb kunnen constateren dat de betreffende personen niet in Hilversum zijn geboren.

Aan de hand van Genlias kon ik ook geen huwelijk vinden van JAN C. T. LU... volgens de grafsteen.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hobby Genealoog geeft onder het bericht de bron.

Onder het artikel staan van een week geleden reacties, waaronder die van Richard Keijzer en een andere lezer.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het betreft broer en zus Ludeker, de grafsteen is helemaal niet vernield maar verzaagd en verkocht als steunmateriaal voor de bouw van noodlokalen en de begravenen komen uit Amsterdam...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren
Jammer, waarom worden stenen niet hergebruikt ?

Lijkt mij voor het milieu veel beter.

Maîkel,

Mij is ooit eens verteld dat verwijderde grafstenen veel gebruikt werden in de bouw, en niet alleen als fundering, maar ook in vensterbanken verwerkt werden/worden.

Dan zie ik ze toch liever als vloer in een kerk, ook al vind ik dat ook een beetje vreemd, de oudste stenen worden daar helemaal afgesleten door dat men er gewoon overheen loopt... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-what.gif" alt="Uh((">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

wat mooi dat het raadsel betreffende de stenen in Hilversum opgelost zijn.

En Kêren, grafstenen werden inderdaad veel in de bouw gebruikt.

In Friesland is een kerk (ik dacht Bozum) waar 2 pilaren (links en rechts in de kerk) rusten op een halve grafsteen.

Ik heb ooit van beide halve stenen een foto gemaakt en kon met de beperkt beschikbare tekst toch nog achterhalen wie er op de steen was vermeld.

Ook ben ik bij mijn zoektochten naar grafstenen in Friesland vaak bij boeren geweest die de stenen gebruikten voor wegverharding.

En uit mijn jeugd weet ik ook nog dat ze door het waterschap werden gebruikt als bescherming van de dijken tegen het water, zo ook bij mijn ouders op het land.

40 jaar later kon ik vrijwel niets meer van die stenen terugvinden, ik denk dat ze in de grond zijn weggezakt.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

In de begin jaren 80 kwam ik op het kerkhof van Idaard Friesland en zag bij een pad op het kerkhof een mogelijke kleine grafsteen liggen die met de gladde kant naar boven lag.

Ik was benieuwd of het inderdaad een grafsteen was en toen ik de steen omdraaide bleek het inderdaad om een grafsteen te gaan en wel van mijn voorvader Douwe Aeltse, en stamvader van het geslacht Rollema die in 1698 te Idaard was begraven, oud 74 jaren en ook zijn zoon Eelse Douwes, eveneens mijn voorvader, stond op de steen vermeld. Zij waren beiden schoolmeester, dorpsrechter en organist in Idaard.

De steen was voor nog maar circa 60% intact.

Bij restauratie van de kerk, die kort daarvoor had plaats gevonden, was de steen naar boven gekomen en de koster vertelde mij, dat zij geen raad wisten met de steen en hem maar omgekeerd hadden gelegd en van plan waren om de steen weg te gooien. Ik heb de steen toen netjes voor de muur van de kerk gelegd en de koster hiervan op de hoogte gesteld.Toeval of werd ik van bovenuit een handje geholpen?

Nog was de pret niet over.

Na mijn publicatie van het geslacht Rollema in 1985 in het Jierboekje van de Fryske Akademy, waar in melding werd gemaakt van de grafsteen, werd ik twee jaar later vanuit Amerika (Oregon) gebeld, dat ze (fam. Rollema) tijdens hun bezoek aan Friesland ook de kerk en kerkhof van Idaard hadden bezocht, echter de grafsteen konden zij niet ontdekken.

Bij navraag, wederom dezelfde koster, werd mij verteld dat iemand de steen had meegenomen en gaf mij een telefoonnummer.

Ik belde de persoon op, die mij vertelde de steen al diverse maanden in bezit te hebben en hij vertelde mij dat hij van de steen op de hoogte was gebracht door mijn publicatie in 1985 en zei dat in zijn kwartieren Douwe Aeltses een van zijn voorvaders was.

Ik vertelde de goede man, dat hij enkele Rollema's uit Amerika had teleurgesteld en gaf aan dat ik het jammer vond, dat hij mij er niet van op de hoogte had gesteld.

Het gesprek werd beeindigd.

Ongeveer 7 jaar geleden was ik weer een keer op het kerkhof te Idaard en op een andere plek zag ik wederom en omgekeerd  een grafsteen liggen die mij bekend voorkwam en draaide de steen om en ja het was weer de Steen van Douwe Aeltses en zijn zoon.

Ik heb de koster hierover aangesproken en ze vond het uitstekend, dat ik de steen mee nam naar mijn huis, o.k. niet in mijn huis of huiskamer maar in de kelder van mijn flat en elke keer als ik mijn fiets pak, staart de steen mij aan.

Met mijn kinderen heb ik afgesproken, dat na mijn heengaan de steen terug gelegd moet worden op het kerkhof van Idaard.

Om op zo'n wijze een grafsteen terug te vinden en nog wel uit 1698 leek me leuk om zo'n vondst met jullie te delen.

Groet,

Everardus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bijzonder, leuk dat je dit wilde delen.

Jij hebt de steen twee keer gevonden, de steen heeft jou gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal,

Everardus dit is een prachtig verhaal. We zouden toch allemaal wensen van je eigen stamouders zo'n belevenis te kunnen registreren. Van mijn eigen rechte lijn is de steen van mijn grootouders het oudste feit dat ik kan aantreffen - zelfs het graf van mijn overgrootouders (overleden 1942 en 1945) is al geruimd!!!

groetjes, Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Everardus,

ook van mij nog een dankjewel voor het willen delen.

Mooi verhaal !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...