Jump to content

Geboorteplaats "De Graaf"

Schaap

Recommended Posts

• Member Group

Wie kan mij de goede richting opsturen?

ik heb een ondertrouw akte uit Amsterdam (1669) van Maria Fabri waarop staat van "de Graaf" haar aanstaande is van Delft.

In Rotterdam vond ik een ondertrouwakte (1663) van Annetien Fabri ook hierop staat van "De Graaf" haar aanstaande is van Rotterdam.

Is het vroegere "De Graaf" 's Gravenhage? Dan weet ik waar ik verder moet zoeken om misschien de doopgegevens van Maria Fabri te vinden.

Groeten, Monique

Guest limburger

Het kan Grave zijn in N Brabant of Graft in N Holland. Zie ook "Herkomstonderzoek" bij het Stadsarchief van Amsterdam.

Met vriendelijke groet,

Limburger

• Member Group

Beste Limburger,

Dank je wel voor deze aanwijzing. Via Wikipedia vond ik over Grave NB dat het vroeger De Graaf genoemd werd.

Dan weet ik waar verder te zoeken,

Groeten, Monique

Guest Kèren

Hallo Monique,

Den Haag wordt eerder als Haag of Hage aangeduid.

Als je de PDF van de herkomst plaatsen wil doorlopen, kan je hem hier downloaden van het Amsterdamse Stadsarchief.

Please login or register to see this link.

Succes, Keren

Guest Jan Clavaux

Hallo Monique,

in Ooltgensplaat zijn op 21-6-1654 ondertrouwd

Matheus Pietersen van Kempen, weduwnaar van Jacobmijntge Jacobs

en Jenneken Anthonis Fabrij, j.d., geboren in de Stad Graef, gelegen onder Gelder.

Bron: Gens Nostra, jaargang 1989

Het lijkt mij daarom, dat Grave bedoeld is,

dat lag tot 1672 in het hertogdom Gelre.

De DTB van Grave gaat terug tot 1602.

Scans kun je hier vinden:

groeten, Jan

• Member Group

Ook Keren en Jan bedankt, ik ga mij verdiepen in de dopen van Grave.

Monique

• Member Group

Hallo Monique en anderen,

In het topic over de ondertrouwakte van Maria Fabri las ik dat ze bij huwelijk 22 jaar was.

Zou evt. de doop onderaan op deze pagina in aanmerking kunnen komen:

21 december 1646, Maria dv Anthonij? Fabri is er volgens mij niet van te maken, maar wellicht is de vader hier met een patroniem vermeld? Misschien zijn er andere dopen van dit echtpaar die zekerheid  kunnen geven?

Guest Jan Clavaux

Jacqueline,

of deze doopinschrijving de gezochte is, weet ik (nog) niet.

Om iedereen op weg te helpen, er staat

Maria dr van Antonij Jansen

Maria Sibrandi    obijt mater

in puerperio

[de moeder is in het kraambed overleden]

• Member Group

Zou evt. de doop onderaan op deze pagina in aanmerking kunnen komen

Hier was mijn oog ook op gevallen, maar heb het weer terzijde gelegd omdat ik er geen Fabri of Fabrij van kon maken.

nadat ik een paar jaar ervoor nog had gekeken en erna, duizelde al die inschrijvingen mij.

Wel als aantekening laten liggen om er nog eens een blik op te werpen.

Jansen: dat zie ik er inderdaad in terug.

Ik denk niet dat ik het in de richting van de patroniemen moet zoeken?

In Amsterdam komt de naam Fabri nog zoveel voor, zelfs bij een Anthoni (doop/vader/1656) echter daar staat weer "alias Du Chain" bij.

Dus met mijn fantasie kan ik dan alle kanten op, Fabri = smid (Latijn)  en Du Chain = ketting...

Maar dan gaat dit topic geheel een andere kant op. Zover ben ik nog niet met uitzoeken.

Jan: bedankt, ik hou het op Jansen, ik zet het bij mijn aantekeningen, misschien is het nog eens bruikbaar.

Gr. monique

Guest Jan Clavaux

De oude Anthonis Fabrij lijkt twee keer doopgetuige te zijn in Rotterdam:

Dopeling Matthijs

Vader Jacob Tijsz

Moeder Annetgen Antonis

Getuige Antoni Fabri

Grietge Tijs

Annetge Wouters

Plaats Rotterdam

Datum doop 10-08-1664

Bron DTB Rotterdam Doop remonstrants

Dopeling Geertruit

Vader Jacob van Raeije

Moeder Annetje Fabrij

Getuige Antonij Fabrij

Plaats Rotterdam

Datum doop 03-11-1672

Jacob Thijsz [van Raeije] en Annetgen Anthonis [Fabrij] zijn verder nog hier vermeld:

Dopeling Willemijntie

Vader Jasper Volckerse

Moeder Francijntie Tijse [van Raeije]

Getuige Jacob Tijse

Annetie Antonis

Plaats Rotterdam

Datum doop 24-09-1675

Wanneer de familie Fabrij van oorsprong remonstrants was, dan kan dat verklaren,

dat ze niet terug te vinden is in de DTB van Grave.

P.S. Anthonis kan natuurlijk ook haar broer zijn, die ook in Amsterdam is vermeld in 1656.

• Member Group
mirjam van rooijen

Om te weten of het de goede doop is, zou je naar andere kinderen van deze Anthonius Jansen kunnen kijken. In elk geval nog een Jenneke/Annetje (dat kan dezelfde zijn), met een andere moeder als ze jonger is dan Maria.

Maria en Johanna zijn natuurlijk wel erg algemene namen.

Het kwam wel vaker voor dat in een doopregister steeds alleen het patroniem gebruikt werd, terwijl ze bij andere gelegenheden wel bij de familienaam aangesproken werden.

• Member Group
Annemarie_57

In ieder geval lijkt Grave wel te kloppen.Gevonden op www.bhic.nl (Notariële en Schepen akten)

122 testament van Gertruijd Broecken echtgenote van Anthoni Fabri. Getuigen Johan Wolters Verheijen en A..., 21-9-1666

Beschrijving:

testament van Gertruijd Broecken echtgenote van Anthoni Fabri. Getuigen Johan Wolters Verheijen en Arnold Verheijen IUL. Testatrice tekent met een merk

Datering:

21-9-1666

Pagina:

132

Plaats:

Grave

Toegangsnummer:

7128

• Member Group
Annemarie_57

82 Isbrant Greven uit kracht van procuratie van Anthoni Fabrij voor zichzelf, Warnart vanden Broeck en ..., 18 april 1689

Beschrijving:

Isbrant Greven uit kracht van procuratie van Anthoni Fabrij voor zichzelf, Warnart vanden Broeck en Hendrick Calff mede voor zichzelf en zich sterkmakend en de rato instaand voor de verdere erfgenamen van Geertruyt vanden Broeck gehuwd geweest met Anthoni Fabri dd 4 april 1689 voor Erasmus Hoge notaris en getuigen te 's-Gravenhage, vest Lambert Keeskens het huis en erf met de grutmeulen daarin gelegen met al hetgeen tot de voornoemde molen behoort of bevonden wordt met het achterhuis daaraan gelegen komende bij de barakken, aan de ene zijde de hof van de scholtis Verbolt, aan de andere zijde de hof van het weeshuis met de servituten en gerechtigheden vanouds met geen andere lasten dan 's heren poortchijns, zeven gulden of iets min of meer geestelijke pacht, 10 stuivers aan het gasthuis verkocht voor zeshonderd gulden. Substituutscholtis, schepenen Verhorst en de Coninck. 18 april 1689 [de Coninck tekent niet]

Datering:

18 april 1689

Plaats:

Grave

Toegangsnummer:

7041