Member Group jacqueline Posted March 28, 2012 Member Group Share Posted March 28, 2012 Hallo allemaal, Op zoek naar de voorouders van Cornelia Longet/Longnette trouwt te Heusden 1. Marcelis Mertens van Dennenburgh in 1682, dopen Petronella (1682), Ursel (1684) en 2. Johannes Plak in 1694, dopen Jacobus (1695), Cornelis (1696) en Jacobus (1698)heb ik het volgende gevonden: Te Heusden ref. de volgende dopen: Anna Catharina (1652) Catalijn (1654) Geertruijd (1656) Cornelia (1658) Anna (1660) Longet. SALHA (Streekarchief Land van Heusden en Altena) koppelt de 5 dames aan het echtpaar Jacob Longet X Urseltjen Adriaens, ik kan dit online niet controleren, ook niet via het BHIC. Echter – wie zijn dit dan? Jacob = Isaac? Isaac Longuet , afkomstig van Utrecht beroep: soldaat Hij diende onder kapitein du Moustier, geappointeerde met Ursel Adriaens van Oorschot, afkomstig van Heusden ondertrouw op 14 feb 1642 Heusden huwelijk op 4 mrt 1642 volgens SALHA twee kinderen: Daniel (1642) en Beatrix (1645) Als het hetzelfde echtpaar is, zullen er ws nog meer kinderen zijn tussen 1645 en 1652 – wellicht deze Jacomina? Henderick Jans met Jacomina Longuet, afkomstig van 's Hertogenbosch ondertrouw op 10 nov 1673 Heusden huwelijk op 29 dec 1673 Heusden Jan Mattijsen met Jacomijna Longet ondertrouw op 10 aug 1684 Heusden maar – dit echtpaar is er ook: Isaac Longuet afkomstig van Utrecht woonplaats: Breda met Jenneken Bastiaens ondertrouw op 18 mrt 1642 Heusden attestatie voor het huwelijk gegeven op 11 apr 1642 Heusden geboden, proclamatiën gedaan Breda Kinderen volgens SALHA: Daniel Longuet en Werner Languet. Via ISIS Stadsarchief Breda de volgende kinderen van het bovenstaande echtpaar gevonden: Daniel (1646); Adriaentien (1649); Bastiaen (1652); David (1655); Jacobus (1661) En Plaats: Breda Bron: GA Breda Archief: OA Breda (1-1a) nr.400, folio: 086 v Naam: Warnerius Longet Relatie: zoon van Isaacq Longet Beroep/Functie: opziener van de sluis onder de Ginnekenseindsebrug Datum aanstelling: 1672-05-09 Opmerkingen: Commissieboeken Breda In Utrecht vond ik (in de notariële akten) slecht een vermelding uit 1713 van 3 broers, Johan/Benjamin/Samuel Longuet, die na verder googlen 3 broers blijken te zijn, kooplieden in Londen, protestante vluchtelingen/Hugenoten uit Frankrijk. Nogal verwarrend allemaal! Zijn er twee Isaacs, neven wellicht? Of een Jacob en een Isaac, twee broers gezien de beide Daniels? En is Urseltjen Adriaens idd een Van Oorschot? Deze misschien (ISIS Eindhoven)? Dopeling Adrianus Guielmus Vader Guielmus Adrianus Moeder Ida Willems Getuige Laurentius Adrianus Janssen Ursula Adrianus Plaats Oirschot Datum doop 23-04-1637 DTB Oirschot inv.nr. 32.2 , folio 100v Wie kan er wijs uit? Groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted March 28, 2012 Author Member Group Share Posted March 28, 2012 Via het Stadsarchief 's-Hertogenbosch: Dopen Datum 04/04/1647 Bron DTB-070 Vindplaats GAHt Kerk Grote Kerk Kerkelijke Gezindte NG v Jackomijnken Longet Wettig ja Man Schaijck Longet Vrouw Ursel Aderijaens Onbekend NN Onbekend NN en deze akte - is Asel Jansen, Ursel Adriaens??? Dopen Datum 09/02/1649 Bron DTB-070 Vindplaats GAHt Kerk Grote Kerk Kerkelijke Gezindte NG Bijzonderheden 1 Get:3 is Joffrou. v Maria Longet Wettig ja Man Jackop Longet Vrouw Asel Jansen Patroniem Ader? Onbekend Roij, Hendrick de Onbekend Lobul, NN Onbekend Blont, Mechgelt De dopen sluiten dan allemaal mooi op elkaar aan - het zal dus idd hetzelfde echtpaar zijn? Om het af te maken: Datum 25/02/1646 Bron DTB-070 Vindplaats GAHt Kerk Grote Kerk Kerkelijke Gezindte NG v Catarijnna de Bie Wettig ja Man Rennier de Bie Vrouw Fronika Heerensen Onbekend Willemssen, Jan Onbekend Michgelsen, Caterijna Onbekend Jackops, Orsel Archief van de Kerkeraad van de Nederlands Hervormde Kerk Inventarisnummer 56 Paginanummer 198 V Datum inschrijving 10/1649 Vertrokken met attestatie op datum 23/04/1651 Onbekend Ursel Adriaens 1 echtpaar dus denk ik, getrouwd in 1642? Ik twijfel nog wat over 's mans voornaam, neig toch wel erg naar Jacob - maar Schaijck? Dat lijkt eigenlijk nergens op, maar toch nog eerder op Isaac dan op Jacob? Ik hoor graag andermans/-vrouws mening over de kwestie! Ik ben nl. wat bevooroordeeld want erg happig op voorouders die in het Bossche verbleven! groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts