Guest Andries Koornstra Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Dag allemaal. Hinne Rintjes wordt op 12 augustus 1742 gedoopt te Oosterzee (Friesland) als zoon van Rintje Hinnes en Klaaske Klases. Het gezin verhuist in 1753 naar Balk, alwaar Hinne Rintjes op 19 mei 1765 trouwt met Leentje Meiles. Dit jonge paar gaat naar het naburige Sloten, alwaar één kind wordt gedoopt, een Klaaske Hinnes, op 6 juli 1766. Leentje Meiles moet daarna al snel zijn overleden, op 26 januari 1768 betaalt Hinne huur voor een lijklaken t.b.v. zijn vrouw. Dan wordt het stil rond Hinne Rintjes, geen nieuw huwelijk gevonden, geen dopen van kinderen bij een eventuele tweede vrouw, niets. Totdat ik een verkoop door hem van een woonhuis te Balk, op 15 mei 1780, vond. Hinne Rintjes, woonachtig tot Enkhuizen! In Enkhuizen weet ik (genealogisch) de weg niet zo. Kan iemand iets meer over hem vinden? Alvast bedankt, Andries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted March 25, 2012 Member Group Share Posted March 25, 2012 Hoi Andries! Via de website van het Westfries Archief: Ondertrouwdatum: 06-01-1770 Ondertrouwplaats: Enkhuizen Bruidegom: Hinne Reijntjes Bruid: Grietje Thijs Kerkelijke gezindte: Gereformeerd Bijzonderheden: Beiden eerder getrouwd geweest; Het huwelijk werd gesloten in de kerk. Toegangsnummer: 1702_Enkhuizen Doop-, trouw- en begraafboeken Inventarisnummer: 58 Folio: 128 informatie bruidegom: Voornaam: Hinne Patroniem: Reijntjes afkomstig uit: Oosterzee informatie bruid: Voornaam: Grietje Patroniem: Thijs Woonplaats: Enkhuizen Datum huwelijksafkondiging: 06-01-1770 Plaats huwelijksafkondiging: Enkhuizen Datum huwelijk: 20-01-1770 Plaats wettig huwelijk: Enkhuizen Bruidegom: Hinne Rintjes Bruid: Grietje Thijs Bijzonderheden: Het huwelijk werd gesloten door ds J. Tiedeman. Toegangsnummer: 1702_Enkhuizen Doop-, trouw- en begraafboeken Inventarisnummer: 54 Folio: 140 informatie bruidegom: Voornaam: Hinne Patroniem: Rintjes Burg. staat: weduwnaar Woonplaats: Enkhuizen Adres: Vissersdijk informatie bruid: Voornaam: Grietje Patroniem: Thijs Burg. staat: weduwe Woonplaats: Enkhuizen Adres: Vissersdijk groetjes, Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Clavaux Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Ik postte tegelijkertijd met Jacqueline Please login or register to see this image. /emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#"> Het adres is Please login or register to see this link. succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Jacqueline en Jan. Bedankt! Ik was eerder wel eens op de site van het Westfries Archief geweest, maar kon er nooit iets opzoeken, voor mijn gevoel. In Enkhuizen hertrouwd dus. En op de Vissersdijk wonend. Ik ben in mijn jonge jaren wel vaak in Enkhuizen geweest. De Vissersdijk is een straat ten noorden van de hoofdstraat, Westerstraat, daar parallel aan lopend. Rijen 19e eeuwse huisjes, met één 17e eeuws trapgeveltje op nummer 44, blijkbaar geheel per ongeluk gespaard! Maar daar zullen ze wel niet hebben gewoond! groetjes, Andries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted March 25, 2012 Member Group Share Posted March 25, 2012 In je nog jongere jaren dan! Hier Please login or register to see this link. een tweetal afbeeldingen van de Vissersdijk van omstreeks 1900, met een trapgeveltje - hetzelfde? groetjes, Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andries Koornstra Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Haha, die kiekjes zijn van nog enige jaren eerder! Oh, ik ben gek op oude stadsgezichten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts