Member Group cindy Posted March 23, 2012 Member Group Share Posted March 23, 2012 Zou er iemand voor mij willen zoeken in de lidmaten administratie of de akten van attestatie van de gem. Woudrichem (tussen 1780-1800) Het gaat om Hermanus de Groot (geb. te zwolle, soldaat in de comp. des invalides) en Maaijke van der stelt (geb te ??) Hun huwelijk was 25-06-1789 in Woudrichem. Ik ben vooral benieuwd naar hun (evt) vorige woonplaatsen, maar alle info is welkom!! Groet, Cindy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Hallo Cindy, Maaijke van der Stelt komt uit Sleeuwijk, en beiden waren eerder gehuwd: Plaats: Woudrichem bron: SAHA DTB: 29 folionummer: 74 Huwelijk kerk of wet: NG Ondertrouw-datum: 12-06-1789 Trouwdatum: 25-06-1789 Voornaam bruidegom: Hermanus Achternaam bruidegom: Grood, de Weduwnaar: wedn Geboorteplaats bruidegom: Zwolle Voornaam bruid: Maaijke Achternaam bruid: Stelt, van der Weduwe: wed Geboorteplaats bruid: Sleeuwijk Woonplaats bruid: Woudrichem Diversen: De bruidegom is weduwnaar van Lena Wilkes en soldaat in de compagnie Invalides van kapitein Hamel. De bruid is weduwe van Dirk Sporenberg. Maaike laat een paar kinderen NG dopen uit het eerste huwelijk met Dirk Sporenberg in Woudrichem. En dit is verm. het overlijden van Hermanus de Grood overlijden op vrijdag 26 februari 1796 Woudrichem Plaats: Woudrichem bron: SALHA gezindte: GAARDER dtb: 8 folionummer: 5 datum overlijden: 26-02-1796 Voornaam: Hermanus Achternaam: Grood, de V-M: M bedrag: Pro deo. tekst: Begrafenisrecht. Bovenstaande gegevens zullen helpen als iemand voor je gaat zoeken in het archief. Groeten, Keren P.S. Vergat de bron: :-\ Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group cindy Posted March 24, 2012 Author Member Group Share Posted March 24, 2012 Beste Keren, Alvast bedankt voor deze info! Hopelijk wil er iemand voor me op zoek. Groeten, Cindy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Jolanda1964 Posted March 26, 2012 Member Group Share Posted March 26, 2012 Dag Cindy, Maaijke van der Stelt, kan gedoopt zijn Kind Maijke van der Stelt Geslacht v Vader Arie van der Stelt Moeder Geertruij van Ouwerkerk Getuige 1 Peterke van Honck Soort registratie doopakte Religie NG Diversen gt1 = doophefster en getuijge Plaats Almkerk Plaats doop Almkerk Datum doop 26-10-1760 Periode 1727-1773 Deel Nederduits Gereformeerd doopboek 1727-1773 Toegangsnr. 8004 Inv.nr. 1 Please login or register to see this link. Met vriendelijke groet, Jolanda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group cindy Posted March 27, 2012 Author Member Group Share Posted March 27, 2012 Hallo Jolanda, Maijke van der stelt is eerder getrouwd geweest met Dirk Sporenberg. Bij hun huwelijk wordt vermeld dat Maijke in Sleeuwijk geboren is. Details Maijke van der Steld geboren Sleeuwijk Vrouw geboren Sleeuwijk woonplaats: Sleeuwijk Dirk Sporenberg met Maijke van der Steld ondertrouw op 11 jan 1778 Almkerk ondertrouw: en vervolgens hebben alhier hunne sondagsche proclamatien gehad en is daarvan behoorlijk blijk gesonden naar Sleeuwijk 3 februarij 1778. instantie: Ned Geref Gemeente impost betaald op 8 jan 1778 Almkerk pro deo Bron:SALHA Ik denk dus dat dit niet de juiste persoon is. Bedankt voor het meezoeken! Groeten Cindy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted March 29, 2012 Beheerder Share Posted March 29, 2012 Beste leden, Om Cindy's vraag nog eens onder de aandacht te brengen hebben we een twitter oproep gedaan. Wie weet helpt het. Het valt te lezen op: Please login or register to see this link. Met een genealogische groet, sadminF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted March 31, 2012 Member Group Share Posted March 31, 2012 Hallo Cindy en anderen, Van de week heb ik nogal rondgeneusd in het land van Heusden en Altena - zie mijn weggezakte vraag (snik) betreffende de familie Longet/Longuet in Heusden. Het zoeken vergt soms wat creativiteit, met wildcards kom je echter een heel eind. Ik zag dat deze vraag nog openstond - als Maaijke in Sleeuwijk is geboren moet dit via SALHA te vinden zijn, aangezien Sleeuwijk Dopen: NG: 1631-1810 Huwelijken: NG: 1632-1795; Sch: 1696-1716, 1785-1806, 1810 Begraven: Sch: 1696-1716, 1785-1810 en dat is ook zo: Maaijken van der Steldt gedoopt op zondag 1 december 1754 Sleeuwijk (NB) Vrouw gedoopt op 1 dec 1754 Sleeuwijk (nb) getuige: Dingena van der Steld Ouders: • Wouter van der Steldt • Diersken Schaep Bron: Sleeuwijk en fort De Werken, dopen, 1631-1810 Archief: DTB-collectie inventarisnummer WDAM DTB 15,16 DTB-collectie zal ws de juiste zijn, aangezien Maaijken een Wouter doopt: GEDOOPT: 5-5-1793 NG te Woudrichem KIND: Wouter Geslacht: m Geboortedatum: 28-4-1793 VADER: Hermanus de Groot MOEDER: Mayke van der Stelt Opmerkingen: overl.28-07-1867 Bron: SA Land van Heusden en Altena register 2 folio 265 groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group cindy Posted April 1, 2012 Author Member Group Share Posted April 1, 2012 Hallo Jacqueline, Bedankt voor het zoeken! Dit wist ik nog niet. Het lijkt me heel aannemelijk. Groeten Cindy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted April 1, 2012 Member Group Share Posted April 1, 2012 Heb je de doop van Hermanus al? Is hij dit? Zwolle NG 03-07-1763 Hermannus Michiel de Groot Catarina Schreuder Groote kerk groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group cindy Posted April 1, 2012 Author Member Group Share Posted April 1, 2012 Hallo Jacqueline, Dat weet ik niet zeker. Ik heb bij van papier naar digitaal in Zwolle ook nog een andere Hermannus de Groot gevonden die met een Catrina Willekes getrouwd is: 04-11-1761 Hermannus de Groot j.m. soldaat in de Compagnie van Capitein de Scheffer in guarnisoen te Bergen op Soom met Anna Catrina Willekes j.d. aan de Grote Merkt S:G: de vader H:G: de moeder de Geboden gaan mede te Bergen op Zoom Dat sij daar 3 rijsen sonder inspraak gegaan zijn is uit de ingekomen att: bekent geworden. Zij krijgen ook een kind in Zwolle: 26-06-1763 Anna Margjen van Hendrik de Grood en Anna Catrina Wilkes. Verder heb ik Bij SALHA een Catharina Willekes gevonden: Catharina Willekes, overleden Heusden,Vrouw geboren rond 1730 en overleden Heusden begraven op 29 okt 1783 Heusden begraven: - pro deo. Als partner wordt genoemd: Herman de Groot Man beroep: korporaal onder hetzelfde bataljon als de aangever (echter daar niet met name genoemd). Hij zou dan dus in 1783 weduwnaar zijn geworden. Ik heb bij van papier naar digitaal ook bij de dopen gezocht van hermen/harmen/ hermanus enz en wel een aantal "kandidaten" gevonden. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik de goede er uit kan zoeken. Ik heb ook al bij de site van de markiezenhof te Bergen op Zoom gekeken, maar nog niets kunnen vinden. Fijn dat je meedenkt. Groeten van Cindy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted April 1, 2012 Member Group Share Posted April 1, 2012 Hallo Cindy, Dat ovl van Catharina Wilkes had ik gezien, ik vroeg me al af of het dezelfde persoon kon zijn. Met jouw gegevens over het huwelijk erbij lijkt dit inderdaad de juiste Hermanus te zijn. Veel ouder dan ik vermoedde, als hij al in 1761 trouwt! Dit lijkt de doop van zijn 1ste echtgenote: NG Zwolle 28-09-1730 Anna Catharina Magdalena Jan Hermen Wilkes Aleida Brants Komt overeen met het opgegeven geboortejaar bij haar ovl, en verklaart het Lena wanneer Hermanus hertrouwt! De doop van Hermanus is lastiger. Hij doopt in zijn eerste huwelijk een Anna Margjen, in zijn tweede nog een Maria. De enige moeder die qua voornaam in aanmerking komt is dan (teruggezocht vanaf de doopboeken 1742-1746) Zwolle NG 18-07-1723 Hermannus Berent de Groot Margareta Harms Waarmee Hermannus dus bij dat eerste huwelijk zelfs al niet meer de jongste zou zijn! Verder nog (maar die vallen mi dus af): 15-12-1727 Jan Harmen Hendrik de Grood Janna Degenaers 12-04-1731 Hermen Peeter de Groot Aleijda Jans 24-01-1735 Hermen Peter de Groot Aleida Jans 02-12-1736 Harmen Jochem de Groot Fya Groens N.a.v. de vermelding soldaat in de Compagnie van Capitein de Scheffer in guarnisoen te Bergen op Soom nog het volgende: Via Dutchregiments verschillende regimenten die in 1761 in Bergen op Zoom gelegerd waren. Een kapitein Scheffer wordt niet genoemd - maar met een omweg via google een vermelding in het Nieuw Nederlandsch Biografisch Woordenboek (NNBW) betreffende een jongeman die in 1751, oud zijnde 12 jaar, (!) in milit. dienst (trad) als cadet in het regiment van A.A. graaf van Pretorius (comp. van kapitein de Scheffer). Waarmee het om het volgende regiment lijkt te gaan (citaten van de betreffende blz, zie Please login or register to see this link. ): ZoomRegiment Nationalen Bosc de la Calmette nr.8 (Praetorius)1758-1762IR602a Kolonel 19-07-1743 L Andries August Graaf Praetorius garnizoen 1754 Zutphen, Breevoort/Deventer 1757 Leeuwarden/Sluis 1758 Sluis/Bergen op Zoom 1760 Bergen op Zoom 1762 Nijmegen 1763 Schoonhoven/Brielle 1765 Hellevoetsluis, Schoonhoven/Brielle 1767 Sas van Gent/Axel, Hulst 1768 Deventer/Zutphen 1769 Zutphen 1773 Gorinchem, Schoonhoven 1776 Leeuwarden 1780 Gorinchem, Schoonhoven 1781 Hellevoetsluis 1784 Heusden, Geertruidenberg Het kan zijn dat Hermanus tussentijds van regiment is veranderd - hoe dan ook, in Bergen op Zoom, Zeeland, Zutphen noch Leeuwarden heb ik Hermanus tot dusver als vader aangetroffen! groeten van Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group cindy Posted April 2, 2012 Author Member Group Share Posted April 2, 2012 Hallo Jacqueline, Wat een info! Ik vind zelf de Hermanus uit 1723 ook wel erg oud, maar het zou kunnen. Ik zal met deze en de andere kandidaten nog eens gaan puzzelen wat het vernoemen van zijn kinderen betreft. Het legeronderdeel lijkt me ook wel waarschijnlijk. Heel erg bedankt tot zover en mocht je Hermanus nog ergens tegenkomen hoor ik het graag! Groeten Cindy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts