Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

huwelijk Jan Stok en Adriana Johanna Stille


stok

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wie weet waar en wanneer Jan Stok en Adriana Johanna Stille zijn getrouwd? Jan is geboren ca 1776-1778 in Papendrecht (Volgens overlijdensakte en geboorteakten kinderen). A. J. Stille is in Rotterdam geboren. Hun oudste kind is in 1821 in Delft geboren, tweede kind ook en dat is in Amsterdam overleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Als ik de geboorteaktes van de kinderen lees, is mij opgevallen dat de vader Jan Stok en de moeder Adriana Stille NIET zijn getrouwd. Bij haar staat niet vermeld "huisvrouw". Daarbij erkend Jan Stok als zijnde de vader te zijn en het kind erkend.

(1821)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(1824)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Of ze ooit getrouwd zijn weet ik niet, mogelijk in Amsterdam?

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als ik het goed begrijp heb je de doop van Jan Stok ook nog niet?

Afgaande op het door jou genoemde geboortejaar 1776-1778 zou het de Johannis Stok kunnen zijn die op 28-03-1779 te Papendrecht wordt gedoopt als zoon van Jan Cornelisse Stok en Mergje Ooms.

Hier dopen en huwelijken van Zuid-Holland, met uitleg:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(De scans van de doop- en trouwboeken via punt4.)

en dit is de directe link naar de districtklappers:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor de reacties! Ik heb ook het vermoeden dat Jan en Adriana niet getrouwd waren. In zijn overlijdensakte wordt hij wel weduwnaar van Adriana genoemd; de namen van zijn ouders zijn onbekend. Helaas want daardoor weet ik niet wie hij is. Johannis Stok uit 1779 is in 1815 al overleden en was gehuwd met Aaltje Walraven. Die is het dus niet. Mijn vermoeden is dat het om Jan Stok uit 1771 gaat die met Neeltje Verheij was getrouwd en bij haar is weggegaan of weduwnaar was en toen met Adriana is gaan samenleven. Ik wil een 'bewijs' dat hij (of een ander) het is en dat kan alleen uit zijn trouwakte blijken.......

Wie weet komt er toch nog iets boven water.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Ik heb geprobeerd het vermoeden van Masje te bevestigen, maar helaas ook al denk ik zeker dat ze ten tijde van de geboorte van een aantal kinderen niet gehuwd waren, in beiden hun overlijdensakten staan ze wel als gehuwd//weduwnaar. Verder ben ik buiten een doop van  Adriana Johanna verder de tweede voornaam nergens tegengekomen, zie laatste deel van dit bericht en die van Jacqueline

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Noord-Hollands Archief

Algemeen Gemeente: Amsterdam

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: reg.3;fol.100

Datum: 04-08-1847

Bruidegom Jan Stok

Leeftijd: 25

Geboorteplaats: Delft

Bruid Johanna van den Bos

Leeftijd: 24

Geboorteplaats: Amsterdam

Vader bruidegom Jan Stok

Moeder bruidegom Adriana Stille

Vader bruid Andries van den Bos

Moeder bruid Elisabeth van der Moesel

Nadere informatie beroep Bg.:sjouwer;beroep Bd.:dienstbaar;beroep moeder Bd.:werkster

==

Jan Stok geboren op 22 DEC 1821 in huwt in 1847 en dan zijn beide ouders overleden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Huwelijkse bijlagen van huwelijk 1847: extract overl Adriana Stille  20 AUG 1833 Amsterdam 67? [tenzij er iemand zeven en veertig van kan maken?] jaar oud, geboren in Rotterdam als gehuwd met Jan Stok [REG.6 - folio. 120v] Akte:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

+

Jan Stok overl. 06 JAN 1844 in Amsterdam 66 jaar oud, geboren te Papendrecht, weduwnaar van Adriana Stille [REG.1 - folio.28]  Akte:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

[Dit heeft Jacqueline al gemeld in haar bericht]

Van de doop CD's  Z-H kan ik als enige doop vinden die aanmerking kan komen voor Jan, die van 28 MAR 1779 Papendrecht [bknr.5-pg.139] ouders: Jan Cornelis Stok en Mergje Cornelis Ooms // dit ouder echtpaar laat hun eerste kind dopen in 1766

In de Reg.Civique staat een Jan Blok,  dagloner geb in 1778 [zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

  ]

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Het Utrechts Archief

Algemeen Toegangnr: 481

Inventarisnr: 982

Gemeente: Vreeswijk

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 1

Datum: 09-05-1862

Bruidegom Adrianus Stille

Leeftijd: 54

Geboorteplaats: Rotterdam

Bruid Cornelia Zegeretta van Lokhorst

Leeftijd: 34

Geboorteplaats: Utrecht

Vader bruidegom

Moeder bruidegom Adriana Stille

Vader bruid Willem van Lokhorst

Moeder bruid Cornelia van Gorkum

===

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Het Utrechts Archief

Algemeen Toegangnr: 481

Inventarisnr: 875

Gemeente: Loenen

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 9

Datum: 27-07-1853

Bruidegom Adrianus Stille

Leeftijd: 45

Geboorteplaats: Rotterdam

Bruid Johanna Senfft

Leeftijd: 40

Geboorteplaats: Amsterdam

Vader bruidegom

Moeder bruidegom Adriana Stille

Vader bruid Pieter Senfft

Moeder bruid Cornelia Sleuman

Nadere informatie Gewettigd:Johanna, geb. 21-02-1846 te Breskens.

====

Vanaf:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

vind je de huwelijkse bijlagen van bovenstaand huwelijk, waaruit blijkt dat er alleen een moeder wordt vermeld bij zijn doop.

Hierin ook vermeld een vorige echtgenote van Adrianus Stille, Jacoba van Eck, die overlijd op 24e jarig leeftijd in St-Oedenrode in 1836

Bruidegom Adrianus Hille = Stille

Geboorteplaats

Rotterdam

Geboortedatum 13-02-1808

Vader bruidegom N.N. N.N.

Moeder bruidegom Adriana Hille [=Stille]

Bruid Jacoba van Eck

Geboorteplaats Sint-Oedenrode

Geboortedatum 25-10-1811

Vader bruid N.N. N.N.

Moeder bruid Margaretha van Eck

Aktenummer 19

Plaats Sint-Oedenrode

Datum huwelijk 01-09-1832

Vanaf:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

vind je de huwelijkse bijlagen van dit huwelijk. In 1832 woont Adriana Stille  in Amsterdam

Huwelijk vanaf:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Adriana Stille heeft dus zeker ongehuwd kinderen gekregen, is het dezelfde Adriana?

Als de Adriana uit de huwelijkse bijlagen van 1847 inderdaad 47 jaar was in 1833, dan zou ze in 1821 en 1824 resp. 35 en 38 jaar zijn.  Trouwens in beide geboorteakten wordt haar leeftijd vermeld als 39 jaar oud. 

Dan heeft Adriana Stille in 1808 ook een kind gekregen, met onbekende vader.

Tussen 1808 en 1821 zit een groot hiaat en ik denk dat die periode beter onderzocht moet worden om meer van dit gezin te weten te komen. Voorlopig denk ik net als Masje dat ze niet getrouwd waren en dat in de “grote stad Amsterdam†het makkelijk gezegd was in de aangifte van overlijden.

Hopelijk breng ik allemaal een beetje duidelijk.

Groeten Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Zie net dat je in je laatste bericht aangeeft het een en ander al zelf opgezocht te hebben. Is wel jammer dubbel werk.

Maar goed, misschien heb je toch wat aan mijn verhaal, ik laat het dus maar staan.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep

beste,

dit is ook een vraag die mij bezig houdt. Jan Stok uit Delft is mijn betovergrootvader aan vaderskant via zijn moeder Gerardina Stok. Ik kom zelf ook niet verder dan wat er tot nu toe is bijgedragen in de reacties, maar ben wel benieuwd naar ontdekkingen.

De opmerking over de "huisvrouw" vermelding is overigens niet per sé altijd waar. Ik ben een "relatie" tegengekomen van niet-getrouwden waar welke elke keer 'uit zijn huisvrouw' stond vermeld.

Vriendelijke groet,

Ruud de Jong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

beste allen,

ik heb zojuist de huwelijkse bijlagen van het eerste huwelijk van Adriaan Stille gelezen en in een van de documenten wordt vermeld dat zijn moeder Adriana Stille in de Foeliestraat te Amsterdam woont, wat in dezelfde buurt is als waar "mijn" Adriana Stille bij haar overlijden woonde (Uilenburgeragterstraat), en waar Jan Stok bij zijn overlijden woonde (Foeliedwarstraat). Ik denk dat het dezelfde Adriana Stille is.

Dit is in de oude jodenbuurt in Amsterdam, toen al vervallen en verpauperd, geteisterd door allerlei ziektes (oa. oogaandoeningen).

met vriendelijke groet,

Ruud de Jong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

Beste Ruud en de anderen,

Ik heb een hele grote stamboom van de familie Stok. De eerste generaties komen uit Papendrecht. Jan Stok die met Adriana Stille leefde/was getrouwd, kan ik daar met geen mogelijkheid aan vastplakken 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">.

Het kan zijn dat deze Jan nooit in het doopboek is terecht gekomen maar dat lijkt me sterk. Alle Stokken uit die tijd passen in mijn stamboom en deze Jan bungelt er nog een beetje bij.

Ik heb het vermoeden dat het gaat om Jan Stok, zoon van Jan Stok en Aderjana Muyen, geboren 1771 (Jan wist vaak zijn leeftijd niet precies ...). Hij is 1798 in Rotterdam getrouwd met Neeltje Verheij. Ze kregen twee kinderen. Van de tweede, Adriana,  is onduidelijk in welke plaats ze is geboren, BR Amsterdam zegt in Rotterdam maar daar is ze niet te vinden; ze is in Amsterdam overleden.

Ik denk dat Jan bij Neeltje is weggeaan en met Adriana Stille is gaan leven. Van Jan Stok en Neeltje Verheij heb ik geen overlijdensdata. Zou Jan een tweede leven zijn gaan leiden? In Rotterdam is een verslag uit 1810 van een rechtszitting van 'een Jan Stok' (waarom heten ze allemaal Jan?!) 36 jaar oud en geboren in Papendrecht (dus 1774). Hij heeft een aantal overtredingen op zijn naam staan en krijgt 12 jaar tucht-en werkhuis. Dus tot 1822; had hij al een tijdje gezeten of mocht hij eerder weg? En is hij daarna dus een nieuw leven begonnen? Allemaal gissingen....

Ruud, jouw betovergrootmoeder kom ik in mijn stamboom van Jan en Adriana niet tegen, hoe heten haar ouders? Ik heb wel een Gerurdina van 1890; is ze dat?

Ik kan de stamboom van Jan en Adriana sturen als je belangstelling hebt.

Groeten, Irene Stok

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

beste Irene en allen,

mijn grootmoeder is Gerardina Johanna Stok (geboren 31 mei 1899 te Amsterdam), dochter van Adrianus Stok (geboren 5 juni 1865 te Amsterdam) en Christina Kerssemeijer. Adrianus is de zoon van Jan Stok (geboren 29 december 1821 te Delft) en Johanna van den Bos, en van deze Jan zijn de Jan Stok uit Papendrecht (schoenmaker te Delft) en Adriana Stille uit Rotterdam de ouders.

Wanneer en waar is die ene dochter (Adriana) uit het huwelijk van Jan en Aderjana in Amsterdam overleden? Misschien dat dat aanknopingspunten geeft.

Vrijwel zeker is dat Adriana al een onecht kind had, Adrianus Stille, zijn moeder woonde bij zijn trouwen in Amsterdam op een zeer slappe steenworp afstand van waar "mijn" Adriana is overleden, en aangezien de naam Adriana Stille in Amsterdam tot "mijn" Adriana beperkt is denk ik dat dit echt dezelfde is.

Groet, Ruud de Jong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Hallo

Gerardina Johanna Stok is mijn overgrootmoeder (kleindochter van Willem Alexander Paul Frederik Lodewijk de Jong)

in het gemeentearchief van Amsterdam heb ik deze info gevonden

Gerardina Johanna Stok overleden 19-7-1971 te Delft zie voor verdere info de bijlage

groet

Maria

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Maria,

die persoonskaart heb ik ook (als kopie dan), en ik heb ook de kaart van je grootvader (broer van mijn vader en mijn oom) en van nog veel meer van de familie. Van wie ben jij een dochter, want dat is dan een nicht van mij.

Vriendelijke groet

Ruud de Jong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Irene,

zou je mij kunnen doorgeven wat je weet van het overlijden van Adriana Stok, het tweede kind Jan Stok en Neeltje Verheij?

Vriendelijke groet

Ruud de Jong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

beste allen,

net iets gevonden in het stadsarchief en naar aanleiding daarvan op familysearch gezocht. In de index 'Bevolkingsregister 1851-1853' komt een Adriaan Stok voor die ik al eerder had gezien, maar omdat de geboorteplaats Ommen was had ik er niets mee gedaan. Vandaag nog eens gekeken en op een van de adressen staat als geboorteplaats Delft vermeld, dus toch mogelijk een verband met Jan Stok en Adriana Stille. Op Familysearch gezocht naar de geboorte van deze Adriaan en gevonden: Adrianus Stok, geboren 25 februari 1827 te Stad Ommen, zoon van Jan Stok en zijn echtgenoot Adriana Stille. Jan  en Teuntje zijn bij de aangifte geboorte te Delft door Jan erkend. Ergens tussen 28 februari 1824 en 25 februari 1827 moeten Jan en Adriana getrouwd zijn. In ieder geval niet in Delft, Amsterdam en Stad Ommen (en ook niet de verbonden gemeenten Ambt Ommen en Avereest).

Al met al een flinke zoektocht voor de boeg.

De trouwakte van Jan Stok en Neeltje Verheij zou ook enorm helpen, dan kan ik handtekeningen van Jan Stok van de diverse aktes daarmee vergelijken.

Groet, Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geen nieuw feit, stukje 'inkleuring' voor de stamboom:

52 Plaatsvervanging plaatsvervanger Adrianus Stille oud 25 jaar geen beroep, geboren te Rotterdam. Gewo..., 1833

Beschrijving:

Plaatsvervanging plaatsvervanger Adrianus Stille oud 25 jaar geen beroep, geboren te Rotterdam. Gewoond hebbende de laatste 15 maanden te Sint Oedenrode. Zoon van Adriana Stille dienstmeid wonende te Rotterdam. In de plaats van Johannes van Gils zoon van Hendrik Johannes van Gils geneesheer te Sint Oedenrode.

Datering:

1833

Plaats:

Sint-Oedenrode

Toegangsnummer:

7637

Inventarisnummer:

41

Vindplaats:

Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Maria,

ik (en waarschijnlijk ook de anderen) krijg net bericht dat je hebt gereageerd, maar ik kan de tekst niet vinden. Zou je het nog eens willen proberen?

Vriendelijke groet,

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Manuel Rudolf,

Omdat Maria ter Wal privacy gevoelige gegevens (opnieuw ) plaatste is haar bericht voor een tweede keer verwijderd. Ze is er op gewezen dat ze u met een privé bericht kan benaderen.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...