Jump to content

familieportretten op een veiling

Ludmilla

Recommended Posts

• Member Group

Het is wat vreemd dat

Please login or register to see this link.

zijn opgenomen. Het zijn 4 items: een portret in olieverf van mevrouw Kappeyne en meneer Coppello, een ere-pamflet uit ca 1890, een souvenir 1823-1873 en een getekend portret uit 1903.

Ik begin met de laatste. Het betreft Mr. Jacobus Kappeijne van de Coppello, geboren te Gouda op 24 mei 1854, overleden te Amsterdam op 6 februari 1920, zoon van Dr. Nicolaas Jacob Bernard Kappeijne van de Copello en Nicoline Johanna Cornelia Bake. Hij trouwt (1) te Renkum op 7 mei 1880 met Martha Maria Benten en is van haar gescheiden te Amsterdam op 18 juni 1896. Uit dit huwelijk 1 dochter en twee zoons. Hij trouwt (2) te Breukelen-Nijenrode op 13 augustus 1896 met Constance Leonie Scheidler List en is van haar gescheiden op 19 januari 1899. Hij trouwt (3) te Amsterdam op 11 april 1899 met Engelina Johanna Wijgers. Uit dit huwelijk 1 zoon.

Amsterdamse advocaat, raadslid in Amsterdam, gedeputeerde van Noord-Holland en daarna Eerste Kamerlid (1916-1920). Welsprekende neef en naamgenoot van de liberale voorman uit de negentiende eeuw. Vooraanstaande jurist, deken van de Orde van Advocaten in Amsterdam en voorzitter van een staatscommissie over burgerlijke rechtsvordering. Maakte in 1918 ook deel uit van de staatscommissie Grondwetsherziening. Voelde zich meer aangetrokken tot een loopbaan in de advocatuur dan in de politiek. Wars van eerzucht en uiterlijk vertoon. Lardeerde zijn speeches steeds met de nodige humor.

De hier genoemde neef is de ongehuwde Mr Johannes (Jan) Kappeyne van de Coppello, geboren in Den Haag op 2 oktober 1822, overleden aldaar op 28 juli 1895, zoon van Dr Johannes Kappeyne van de Coppello en Cornelia Sara(h) Gallé, genoemd bij

In de periode 1862-1893: lid Tweede Kamer, lid Eerste Kamer, minister.

In de bron

staat veel meer, ook dat de naam "Kappeyne" (van zijn peetgrootmoeder) in 1811 door zijn vader aan die van "Van de Coppello" werd toegevoegd. Dat zijn dus de personen die afgebeeld staan in olieverf op linnen: Johannes van de Coppello 1731-1766 en Gerardina Maria Kappeyne 1733-1793, zie

gemaakt door ons lid Chris van Dykum. De schilder Cornelis Kruseman (1797-1857) heeft het dan geschilderd na hun overlijden.

Please login or register to see this image.

34sfcd3.jpg

Het souvenir zal een kado zijn geweest voor mogelijk een 50-jarig huwelijksfeest, in het midden het echtpaar, 14 portretjes in de ring daaromheen, en 20 daar buiten; de twee buitenste ovaaltjes links en rechts in het midden, zijn volgens mij geen afbeeldingen. Of dit een soort stamboom is, geen idee.

34ga6nq.jpg

Ik heb helemaal niets met deze familie, en weinig met veilingen, maar het is vreselijk zonde dat door onbekende reden dit geveild gaat worden, opgeslitst wordt en wie zal de koper zijn? Zou hier geen belangstelling voor zijn van een ander familielid, of een archief?

• Member Group

Beste Ludmilla,

Ik zag mijn naam genoemd in jouw bericht over portretten van de familie Kappeyne van de Coppello. Nu ben ik niet echt een kenner van kleding, maar volgens mij zijn de door Cornelis Kruseman geportretteerde man en vrouw gekleed in kleding van rond het eerste kwart van de 19e eeuw en niet rond de tweede helft van de 18e eeuw. Ik heb dus ook het sterke vermoeden dat het veilinghuis een fout heeft gemaakt. De geportretteerden zijn niet de genoemde heer (Johannes) van de Coppello en mevrouw (Gerardina Maria) Kappeyne, maar Johannes Kappeyne van de Coppello en Cornelia Sara Gallé, die ook in de door mij opgestelde kwartierstaat voorkomen. Een snel onderzoek bij het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie bevestigt mijn vermoeden.

Met vriendelijke groet,

Chris van Dijkum

Latere toevoeging: zie ook de afbeeldingen in Ned. Patr. 28, 1942 tussen pag. 72 en 73.

• Member Group

Chris,

De 4 items aantreffen op een veillingssite deed me de zoektocht starten en wat een toeval dat ik de door jou gemaakte kwartierstaat tegen kwam. Ik kon me al niet voorstellen dat een schilder zo lang na een dood deze portretten geschilderd zou hebben.

Ik was al wel op de site van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie geweest, maar je links niet eerder gezien.

Wel kwam ik een uitleg tegen over de schilder

en een oproep voor zijn werk, ter voorbereiding van een tentoonstelling van zijn werk in 2016.

Ik zie dat het veilinghuis de gegevens al gecorrigeerd heeft; misschien komt het nu in handen van een niet-particulier en mogelijk niet bij een familielid. 

Jammer van de fotootjes, wat daar dan ook de reden van is geweest.

Dank je wel,