Jump to content

Hoe worden bevolkingsregisters ingeschreven

Guest Masje II

Recommended Posts

Guest Masje II

Geachte forumleden,

Het eigenlijke archiefonderzoek over het leven van H.J.J. Mokcaarts is na bijna 12,5 jaar (voorlopig) voorbij. Alleen weet ik niet exact hoe een bevolkingsregister in de jaren 1860 werd ingevuld. Werden de daar opgetekende gegevens van vertrek door de persoon zelf verstrekt of door een ambtenaar waar de betreffende persoon naar toe is vertrokken? Ik vermoed wel het laatste, maar wil het graag zeker weten.

In de bevolkingsregister van Zutphen worden in februari 1859 Mokcaarts en zijn vrouw uitgeschreven en zouden naar Amsterdam zijn vertrokken. Van dit echtpaar is in Amsterdam in dat jaar niets te vinden.

Op 1 januari 1859 wordt H.J.J. Mokcaarts ingeschreven als soldaat in het 7de Regiment Infanterie.  Dan geeft hij op dat zijn laatste woonplaats Haarlem is. Ook in Haarlem is niets uit dat jaar over hem of het echtpaar te vinden. Na zijn vertrek uit Haarlem in 1858 naar Zutphen is überhaupt geen enkele melding gemaakt over zijn terugkeer in Haarlem.

Bij de echtscheidingsprocedure in 1862, dat toen wettelijk niet mogelijk zou kunnen zijn, wordt melding gemaakt dat hij in Amsterdam of (Den) Helder woonachtig is. Uit die periode is geen melding van hem te vinden in de bevolkingsregister van Amsterdam en Den Helder. In 1862 vertrek hij vanuit Den Helder naar ´s-Hertogenbosch en daarna is hij tot zijn overlijden in 1914 te Amsterdam heel goed te volgen..

Bijvoorbaar hartelijk dank,

mvg, Masje II

PS: De vraag is ook op een ander forum geplaatst.

Guest Masje II

Opgelost.

Met dank aan Bas Lems die mij de nodige informatie heeft aangedragen.

Zie zijn antwoord op deze site

Please login or register to see this link.

mvg, Masje II

« Aangepast door sadminF op 24 feb 2012 13:37  »