Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Stamboeken militairen deels online


Gast Masje II

Recommended Posts

Groot nieuws voor degene die achtergrond info zoeken over militairen.

Op de site Genver is een link geplaatst naar FamilySearch

Netherlands, Army Service Records, 1807-1929

Heb vluchtig in gekeken, maar ik veronderstel dat er nog grote aanvullingen gaan plaatsvinden.

Tot nu toe heb ik alleen maar geconstateerd dat het tot ongeveer 1830 loopt.

Waar ik naar zoek staat nog niet online zoals: 7de regiment infanterie 1859-1862.

Jakkes gaat dat nog verder uitwerken en houd eventuele uitbreiding in de gaten.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

> Stamboeken militairen aanklikken.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is heel mooi! Zelf heb ik al de militaire stamboekgegevens van militairen in mijn familie, via het NA, maar voor een hoop mensen kan dit mogelijk een hoop mooie informatie opleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Gast Masje II

Men kan nu rechtstreeks via onderstaande link direct naar stamboeken militairen op Genver.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Jakkes heeft deze overzichtelijk geplaatst.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Dag lezers,

Sinds kort is de link weer weggehaald met als verklaring dat het even nieuw was en dat links op de hoofdpagina zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Het zoeken gaat nu weer via films e.d., dus geen scans te zien!!?? Kortom: een verslechtering.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Maestro,

Welkom op dit forum.

Je bericht begrijp ik niet.

Ik zie ze hier

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

gewoon staan.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mevrouw Andriessen,

dank voor uw hulp. Op de een of andere manier werkte het bij mij niet. Nu dus wel! Sorry voor de "onrust"!

Maestro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is begonnen met het indexeren van de militaire stamboeken, de scans van FamilySearch.

Het is niet duidelijk of er gegevens overeenkomen met wat er in www.militieregisters.nl aanwezig is of nog gaat komen. Onbekend is of daar exact dezelfde gegevens op vermeld staan als bij FS.

 

De gegevens van FS zijn van het Nationaal Archief en zijn ingedeeld per regiment, bataljon, afdeling en dergelijke en laten de gehele historie van de militairen zien. De periode van FS loopt op dit moment tot ongeveer 1830. FS heeft nog veel meer op film staan, maar nog niet digitaal beschikbaar gesteld. Jakkes schat dat er nog ongeveer 1.200 films in de kluis liggen.

Jakkes/GenVer denkt er niet aan om scans te koppelen aan genealogiebestanden op andere sites.

 

Als u wilt helpen met indexeren dan kan dat: u kiest een boek uit op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en via de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

vraagt u om een excel-document.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag allen,

De twee series boeken (militieregisters en stamboeken) beschrijven verschillende periodes in het leven van de rekruut. Hij komt eerst bij de militieraad, wordt opgemeten en er wordt gekeken of hij soms gebreken heeft, of dat er andere redenen zijn om niet onder de wapenen te komen.

Die gegevens worden vastgelegd in de militieregisters. Dus zelfs als iemand wordt afgekeurd dan staan zijn gegevens in het boek.

Is betrokkene goedgekeurd, dan komt hij in het leger en wordt zijn verdere leven beschreven in het stamboek. Daar ook melding van eventuele verwondingen, straffen (3 weken het gevang in voor het stelen van een paar sokken, bijvoorbeeld) en promoties cq degradaties. In het stamboek ook een vermelding wanneer de soldaat naar een ander regiment ging, ideaal om een voorvader verder te kunnen volgen.

De overlap in beide soorten boeken zit in het signalement en de geboortegegevens en eventueel ook bij de afzwaaidatum.

De combinatie van de twee is erg waardevol.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Speciaal voor Ludmilla ;-)

Ik heb net dit stukje gepost op het stamboomforum:

Het verschil tussen militieregisters en militaire stamboeken

Nu op Genver het project indicering militaire stamboeken is gestart, vraagt een aantal mensen zich af wat precies het verschil is tussen de militieregisters, die ontsloten worden via de website www.militieregisters.nl en de militaire stamboeken.

Ik zal proberen dit in het kort uit te leggen.

De militieregisters werden door de gemeenten in Nederland samengesteld om te voldoen aan de Wet op de Nationale Militie (later Dienstplichtwet). De registers geven een overzicht van alle jongens/mannen, die op grond van hun leeftijd in aanmerking komen voor de militaire dienst (dienstplicht). Van al die personen werd een aantal basisgegevens genoteerd, zoals geboortedatum- en plaats, ouders, signalement en beroep.

Veel van de in het register ingeschreven mannen vielen uiteindelijk af: zij werden uitgeloot, zij werden afgekeurd, zij kregen vrijstelling of zij huurden een plaatsvervanger in.

In de registers werden die gegevens genoteerd en bij degenen die wel de werkelijke dienst in gingen werd dat aangegeven.

Het klinkt misschien gek, maar in strikte zin zijn de militieregister geen militaire registers. U vindt er geen informatie over de militaire loopbaan van een soldaat, niets over veldtochten of medailles.

Niet alle militieregisters zijn bewaard gebleven. Vooral registers uit het begin van de 19e eeuw zijn verloren gegaan. Van sommige gemeenten is niets bewaard gebleven.

Informatie over de militaire loopbaan vindt u wel in de stamboeken. Die werden centraal bijgehouden, door het Ministerie van Oorlog en worden nu bewaard bij het Nationaal Archief te Den Haag.

In de stamboeken vindt u de dienstplichtigen terug die uiteindelijk in werkelijke dienst zijn gegaan. Maar ook vindt u daar de beroepsmilitairen. Dit kunnen ex-dienstplichtigen zijn, maar dat hoeft niet. Ook vinden we vele buitenlanders in de stamboeken terug: Duitsers, Zwitsers, maar ook andere nationaliteiten. Nederland had een leger in zowel Oost- als West-Indië en vooral de Oost trok mannen aan van Duitse nationaliteit. Bovendien had Nederland aan het begin van de 19e eeuw Zwitserse en Duitse (Nassause) huurlegers in dienst.

In de stamboeken vindt u wel gegevens over de loopbaan van een militair. Naast de hier boven reeds genoemde basisgegevens vindt u er informatie over eventuele voorgaande dienstonderdelen, over veldtochten, over medailles, over bevorderingen in hoger rang, over eventuele straffen en over degradaties.

De militaire stamboeken vanaf 1813 zijn, voor zover valt na te gaan, vrijwel allemaal bewaard gebleven.

Dat is, in een notendop, het verschil tussen militieregisters en stamboeken.

PS Indiceerders nog steeds van harte welkom!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...