Jump to content

Opzoekvraag bevolkingsregister Maastricht jaren 1930-40

Marije
 Share

Recommended Posts

• Member Group

De vijf kinderen van Jacob Scholten en Agnes Gerridiena Dorothea Kaufman werden in 1931 in internaten geplaatst. Volgens een familieverhaal had vader Jacob zijn fortuin  verspeeld (o.a. door drank) en gingen de kinderen naar elders, betaald door zijn broers (succesvolle manufacturiers/winkeliers)

De jongste twee kinderen, Margaretha Johanna en Johannes Franciscus gingen beiden naar Den Haag, waar ze allebei op jonge leeftijd overleden.

Zie www.stamboomforum.nl/familienamen/2/35569/0

De oudste drie kinderen zouden naar een internaat van nonnen in Amby (Maastricht) zijn gegaan, en daar zeker tot ongeveer hun 18e zijn gebleven. Ik vroeg me af of er misschien iemand in de gelegenheid zou kunnen zijn om hun gegevens na te kijken in het bevolkingsregister van Maastricht, om te zien vanaf/tot wanneer ze daar gezeten hebben, en in welk internaat.

Het gaat om:

Daantje Scholten (ook wel Daniela genoemd)

Johanna Cornelia Scholten

Christiaan Scholten

Dit bericht is ook geplaatst op

www.stamboomforum.nl/index.php?action=vthread&forum=3&topic=36144&page=0&anchor=1

aangepast door sadminF - data verwijderd van personen die nog in leven kunnen zijn

• Member Group

Van Daantje weet ik zeker dat ze overleden is, in 1990. Christiaan is waarschijnljk ook overleden, maar Johanna leeft mogelijk nog. Ik had even niet stil gestaan bij de regels voor privacy, mijn excuses.

• Member Group

Ik kan niet voor je kijken in het Bv van Maastricht, maar ik heb geprobeerd om te zoeken naar andere bronnen, familieberichten, etc.

Zonder de details is het inderdaad moeilijk zoeken.

Ik zag je vraag ook op het

Please login or register to see this link.

waar je de tip kreeg hoe en waar verder te zoeken, ik begrijp dat het wat moeilijk zoeken voor je is, anders had je het wellicht al gevonden. Hierbij dus de links:

De advertentie overlijden van Christiaan in 2000, staat ook

, maar de links en mail werken niet meer. Ook op de (op SVF vaak genoemde) link,

, staat die advertentie niet.

Wel

waar een Christiaan nog in leven is. Maar als je dan op google verder zoekt, kom je

tegen en zie je dat het om een andere Christiaan Scholten gaat, die kun je wegstrepen.

De familieberichten overlijden

op 17 januari 1968 in Groningen en

te Groningen op 21 oktober 1972 geven de namen van de huwelijkspartners.

Met die namen kom je verder. Zelf gebruik ik veelal de familieberichten van het CBG, maar ook in DKVT staat:

De schoonfamilie van

(Anna) en het overlijden van haar man

op 15 december 1997.

, sinds 23 augustus 1979 weduwe van Henricus Louis Kuis, is na langdurige ziekte overleden te Groningen, 30 december 1990.

Christiaan woonde in Groningen en zal dus mogelijk dezelfde zijn als overleden in 2000.

De

geeft je het laatste zetje, succes.

Guest Jan Clavaux

Het gaat hoogst waarschijnlijk om het internaat van de Zusters De la Miséricorde in Amby.

In 1912, [..], vestigden de Zusters De la Miséricorde er een gesticht voor verlaten en verwaarloosde kinderen.

Een ander internaat was er niet in die tijd en in die plaats.

groeten, Jan.

• Member Group

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ludmilla, die post op het Groningen forum is van een jaar geleden, en ik ben intussen wel iets verder gekomen.  Ik had inderdaad wel gezien dat er in 2000 een Christiaan Scholten overleden is, maar de advertentie zelf is dus niet te vinden, dus of het de juiste is, geen idee. De door jou genoemde familieberichten op de Krant van Toen had ik eerder al gevonden. Zo heb ik een tijdje terug al contact gelegd met een dochter van Daniela, Agnes, en haar ook gesproken, maar zij weet ook niet alles, en heeft ook niet met al haar familie contact. Zij weet niet wanneer haar oom Christiaan is overleden. De vrouw van Christiaan, A. Kuipers, werd volgens haar Fieny genoemd (spelling?), misschien dat ze dan Afina heette ofzo, dat is in elk geval een naam die wel voorkomt in Groningen. Het adres staat nog steeds in het telefoonboek, op naam van Jan, dus het zou kunnen dat Anna nog leeft, maar haar nicht weet dat niet en heeft ook geen contact met haar, en zelf aarzel ik om een hoogbejaarde vrouw die mij niet kent zomaar te benaderen. Agnes noemde Amby, maar details weet ze volgens mij ook niet, ze wist ook niet bij welke instantie in Den Haag de jongste kindertjes hadden gezeten. Ik was gewoon nieuwsgierig of er in het bevolkingsregister van Maastricht nog gegevens te vinden zouden kunnen zijn over deze drie kinderen. Jan, dit klinkt logisch, een tehuis voor verwaarloosde en verlaten kinderen. De kinderen waren op zich niet verlaten, maar blijkbaar konden de ouders niet voor ze zorgen, en zijn ze dus door familie hier ondergebracht. Het tehuis in Den Haag was waarschijnlijk voor arme kinderen, dus dat komt wel aardig overeen. En iets katholieks klopt ook zeer zeker.

• Member Group

Ik heb eerder wel geprobeerd om aan de hand van die advertenties nog meer familie te vinden, dat lukte toen niet, maar nu  (vanmorgen) vond ik ineens websites voor Ruud en Dolly de Rode. Mail gestuurd, en van Ruud zelfs al antwoord, is inderdaad de goede, en zijn moeder leef nog, in goede gezondheid zelfs. Mogelijk kom ik via hen achter meer gegevens, en eventueel foto's. Ludmilla, bedankt voor het zetje in de goede richting 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

• 3 weeks later...
  • Member Group

Heb intussen contact met Anna's kinderen Ruud en Dolly, maar in tegenstelling tot hun nicht, dochter van Daantje, blijken zij helemaal niet te weten dat hun moeder en de andere kinderen uit het gezin ooit in internaten hebben gezeten, en dat er nog twee kindertjes waren die zijn overleden. Het is wel schokkend voor hen.

Ze aarzelen om hun 92-jarige moeder hiermee te confronteren, daarom zou het fijn zijn als ik op een of andere manier toch informatie kon krijgen uit het bevolkingregister van Maastricht. Suggesties??

« Aangepast door sadminF op 27 feb 2012 17:22  » privacy

• 3 weeks later...
  • Member Group

Intussen heb ik met hulp van iemand van SF die voor mij in de bevolkingsregisters van Amby en Maastricht heeft gekeken, en Petra van dit forum die voor mij in het bevolkingsregister van Groningen heeft gekeken, het plaatje wat completer gekregen.

De zussen Daantje en Johanna gingen in juni 1933 naar een tehuis in Amby. In het voorjaar van 1933 ging Daantje vanuit Amby naar een voogdijgesticht in Maastricht. In juni 1933 keerden beide zussen terug naar hun ouders, in Groningen.

Broer Christiaan (geboren 1924) kwam al in maart terug naar Groningen, echter niet vanuit Zuid-Limburg, maar vanuit de gemeente Heel en Panheel in Midden-Limburg (omgeving Thorn en Roermond).

Graag zou ik nu willen weten op welke datum (vermoedelijk ook ergens in juni 1931) Christiaan is ingeschreven in Heel en Panheel, en waar hij verbleef. Mogelijk ging het om het St Joseph tehuis. Ik weet niet waar het bevolkingsregister van de voormalige gemeente Heel en Panheel (nu Maasgouw) zicht bevindt, mogelijk bij het RHIDOC in Thorn.

Overigens zijn zowel Daantje als Christiaan overleden.