Member Group Maikel Galama Posted February 3, 2012 Member Group Share Posted February 3, 2012 Hoi allemaal, wie herkent de afbeeldingen op onderstaande foto ? En kan er eventueel een beroep aan koppelen ? Op het Tresoarforum proberen we meer over deze steen te weten te komen en dan met name waar de letters RV voor staan. Het jaar 1620 staat voor het jaar waarin het "Fries huisje" (ofwel noordelijk bijgebouw) aan het Workum's stadhuis werd toegevoegd, hierin zal de steen gezeten hebben. Groetjes, Maikel Please login or register to see this link. Uploaded with Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted February 3, 2012 Author Member Group Share Posted February 3, 2012 Hoi allemaal, op het Tresoarforum kwam zojuist een heel erg mooie suggestie mbt de letters RV: Zou het gedeelte ook vernieuwd kunnen zijn in 1620? R(eno)1620V(atum) Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest limburger Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 De gevelsteen lijkt veel op een gietmal. Je zou kunnen denken aan een beroep als bronsgieter, tingieter of kopergieter. Op de gevelsteen staan twee bijlen en een scepterachtig voorwerp. Woonde misschien in dit huis de deken van het gilde van timmermannen? Met vriendelijke groet, Limburger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder sadminF Posted February 3, 2012 Beheerder Share Posted February 3, 2012 Hallo allen, Voor de lezers die het interessant vinden de discussie hierover op het Tresoar forum te volgen: Please login or register to see this link. Met een genealogische groet, sadminF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted February 15, 2012 Author Member Group Share Posted February 15, 2012 Hoi allemaal, allereerst nog mijn dank aan Limburger voor zijn bijdrage ! Mijn zoektocht naar achtergrondinformatie mbt de gevelsteen uit Workum heeft niet tot een eenduidig antwoord geleid. RV zou renovatum kunnen betekenen en de gereedschappen kunnen naar diverse beroepen leiden. Het meest voor de hand liggend zijn: (scheeps)timmerman of kuiper. Heel misschien ook nog schoenmaker. Of er ooit een beter antwoord mogelijk is weet ik niet. Wat ik inmiddels wel weet dat deze zoektocht niet gemakkelijk was ! Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts