Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Martje van Ham


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Martje van Ham, geboren in de Groninger gemeente Winsum op 6-11-1892 als dochter van Enne van Ham en Antje Frieling, woonde in het voorjaar van 1916 enkele maanden in Zutphen. Daarna ging ze terug naar Winsum en nadien vond ik haar nergens meer genoemd.

Vóór ik (eventueel) het bevolkingsregister van de gemeente in kwestie benader, gooi ik het probleem hier in de groep. Kan iemand haar terugvinden?

Ze had een iets oudere naamgenote uit Leens. Daarvan is meer te vinden (huwelijk, overlijden), maar die bedoel ik dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Petra

    30

  • joke andriessen

    25

  • Marije

    6

  • Bram

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

Hallo Petra,

op graftombe.nl wordt een Martje genoemd

geboren 6-11-1892

overleden te Sneek op 14-10-1985

Groet, Bram

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel Bram, dat moet haar zijn! 

Nu zit ik niet "in" die Graftombe-toestand, kan niet inloggen, en zie er een beetje tegenop om wéér een aansluiting met wachtwoord (en de rest) te realiseren. Zou jij... misschien... de tekst van de grafzerk kunnen doorgeven?  Zo niet, dan zal ik er toch aan moeten geloven, maar ik vind het een ramp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Petra,

De foto, geen kosten.

Groeten, Bram

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Petra,

Als vrijwilliger, moderator en P.R. man moet ik toch even over :

"het Graftombe gedoe, wachtwoord (en de rest) reageren.

Het gedoe lijkt mij een loze kreet.

Het wachtwoord is ingevoerd om toch een klein beetje alle

gegevens af te schermen.

Dit voor degenen die emotionele gevoelens kregen tegemoet te komen.

Zo is het niet voor "iedereen" zomaar zichtbaar.

(en de rest) ?? bang voor spam, reklame o.i.d. dit is bij www.graftombe.nl

echt niet aan de orde.

Alleen onderaan op de openingssite staat reklame van 2 sponsors.

Maar die staan niet te knipperen of vliegen over het scherm.

Voor een gedeelte de financieele dekking van serverhuur etc.

Foto's worden gratis via Email toegezonden.

Uiteraard ben je vrij om je al dan niet in te melden.

Groeten,

Cor

Sinds 2004 al vrijwilliger bij Graftombe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Cor, je hebt alle gelijk van de wereld.

Maar ik word helemaal gek van de sites waar ik me ooit eens moest aanmelden om te kunnen inloggen. En na verloop van tijd moet ik dan nog eens een keer iets bekijken, weet ik van mijn gezond niet meer wat mijn inlognaam en wachtwoord toentertijd was. Als het makkelijk gaat, heb ik op den duur drie of vier accounts bij één site. Gaat het moeilijk, dan controleren ze je IP-adres en kom je er daarna nooit meer in, want je hébt al een account -- dat je dat niet meer kunt terughalen is voor hen niet relevant. Dat heeft niet speciaal met Graftombe te maken... dat is een "algemene" klacht.

@ Bart: heel hartelijk bedankt voor de moeite. Aan de grafsteen te oordelen is ze ongehuwd gebleven, dus hier stopt het. Misschien nog eens een persoonskaart aanvragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor zulke sites heb ik gewoon een papier bij de monitor.

Uiteraard staan die van DigiD, internet bankieren etc. er niet op.

Is het wachtwoord toch zoek: een mailtje sturen met het verzoek

om alles te verwijderen zodat je opnieuw kunt aanmelden.

De WEL bekende gegevens wel meesturen.

Er zullen ook wel sites zijn waar dit niet werkt, vermoed ik.

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Petra,

Op de foto kan ik het jaartal niet zien.

Ik keek even of ik nog een advertentie kon vinden in oktober 1985. Daarbij kwam ik de rubriek burgerlijke stand tegen van Sneek. Martje van Ham stond daar niet bij.

Ik heb verder gezocht en ze blijkt overleden te zijn in 1983.

Overleden M van Ham 90 jr ;staat in Leeuwarder Courant van 25-10-1983 pag. 21

En graftombe is een geweldige site waar ik al veel gevonden heb.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke, dat is helemaal mooi!  Ik had 1985 aangenomen, want dat stond in de opgave van Graftombe. Ik was (in gedachten) al onderweg naar de historische kranten -- kijken naar de advertenties in het Nieuwsblad van het Noorden. Maar ik was nog niet zover en nu onderschep jij het dringendste probleem. Zal het toch nog gaan proberen hoor.

boi& boi& boi&

Edit: nee, het is me niet gelukt... geen overlijdensadvertentie gevonden. Jammer.

Ik ga vermoedelijk niet veel met deze gegevens doen, maar het is prachtige achtergrondinformatie bij een recente aankoop (een merklap), dus een pluim 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> voor iedereen hier.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

Een advertentie had ik ook niet gevonden.

Bij graftombe worden de gegevens van de steen overgenomen. Dat is wel eens onduidelijk.

En er worden ook wel eens fouten gemaakt.

Ik probeer daarom altijd de datum te controleren.

En geef fouten door, dan kunnen ze het verbeteren.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Petra,

Je Martje heeft ook nog in Amsterdam gewoond.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Haar broer Pieter Barteld was tandarts in Sneek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je Martje heeft ook nog in Amsterdam gewoond. Haar broer Pieter Barteld was tandarts in Sneek.

Dank je wel hoor. Ik had al ingecalculeerd dat ze "overal" gewoond had tijdens haar 90-jarig leven (als dienstbode misschien) dus dit is een welkome aanvulling. Ik ga het nalopen. En gezien die broer zal ze dus wel (na)bij familie zijn overleden, maar in haar geboortedorp begraven.

Nog een vraag: hoe kom jij bij de Leeuwarder Courant?  Ik zat in de Historische Kranten-rubriek -

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

- en vond daar wel het Nieuwsblad van het Noorden, maar niet de LC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sinds iemand mij een tijd geleden attendeerde op de Krant van Toen website, heb ik er ook al veel aan gehad.

Petra, heb je eventueel behoefte aan een betere foto van het graf van Martje? Ik weet waar de begraafplaats is (Obergum)en komt er op weg naar/van mijn werk bijna langs, heb er zelfs redelijk dichtbij gewoond vroeger. Zag dat op de Graftombe-foto het laatste cijfer van het overlijdensjaar niet te zien is, misschien daarom ook de verwarring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Marije, dát kan nooit kwaad. Als het niet teveel werk is?

Ik maak er misschien - ooit - een mini-artikeltje van met één afbeelding en een pagina tekst, maar daar kunnen ook wel twéé afbeeldingen bij, toch...

Ben benieuwd!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra, denk wel dat het moet lukken om binnenkort even langs te gaan. Zoals gezegd komt ik er met regelmaat vrijwel langs, en het is niet een heel grote begraafplaats, dus met een beetje geluk is het graf ook niet al te moeilijk te vinden. Aangezien jij mij ook enorm geholpen hebt met het opzoeken van gegevens in het bevolkingsregister van Groningen, is dit toch wel het minste wat ik kan doen als wederdienst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Via graftombe kwam ik er een paar jaar geleden achter dat mijn in 1825 geboren bet-overgrootmoeder

ook in Obergum is begraven.

Dat graf is er nog en daar ben ik eens heengefietst om er zelf ook een foto te maken.

Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb drie tellen geleden gekeken naar eigen voorouders uit Obergum... nee, geen zerken. Hûh.

En nu moet ik eigenlijk van rubriek wisselen, want... Martjes broer Jan Johannes van Ham (geb. 1885) is naar Amerika vertrokken. Ik zag al dat hij in New York is aangekomen -- en dat is alles. Om meer te zien moet ik een proefabonnement nemen!  Als iemand van het forum erbij kan??

Ik heb nog geen flauw idee hoever ik zou moeten gaan met natrekken, maar in elk geval: volgens die overlijdensadvertentie van Joke woonde hij in 1935 in Los Angeles.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je hoeft geen abonnement te nemen, SVF heeft voor de leden de mogelijkheid om gegevens voor je na te kijken:

Jan Johannes / John Joe arriveert in Amerika, 29 juni 1910 Rotterdam- New York met de Rijndam, beroep butcher/slager, op weg naar Chicago (passagierslijst kan ik per email doorsturen)

Hij arriveert in Port Laredo, Texas 29 mei 1920, komend vanaf Mexico, in 1941 wonend in Los Angeles (leeftijd 56), beroep kippenfokker, litteken op linker pols

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Naturalization Record index:

vanham.png

Name: John J Vanham

Sex: Male

Birth Date: 28 Jun 1885

Birthplace: Netherlands

Death Date: 11 Apr 1972

Death Place: Los Angeles

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

John Joe heeft geen echtgenote als contact in WW2 draft 1942, dus was waarschijnlijk toen niet getrouwd:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ook al staat hier geen voornaam bij, ik heb het vermoeden dat dit hem wel eens zou kunnen zijn in 1930:

Name: Van Ham

Event Place: Inglewood, Los Angeles, California

Gender: Male

Age: 44

Marital Status: Single

Race: White

Birthplace: Holland

Estimated Birth Year: 1886

Immigration Year: 1910

Relationship to Head of Household: Head

Father's Birthplace: Holland

Mother's Birthplace: Holland

Enumeration District Number: 1028

Family Number: 121

Sheet Number and Letter: 5A

En Ludmilla, Ellis Island heeeft de NY passagierslijsten 1892 t/m 1924 gratis voor iedereen beschikbaar, dus opsturen is niet nodig voor die periode:

eg de emigratie van Jan Johannes:

pag1:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

pag2:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra, ik ben gisteren op weg van werk naar huis al even langs de begraafplaats Obergum gereden om te kijken of ik Martje's graf kon vinden. Dat lukte, en naast haar liggen wat denk ik een broer een een zus en de ouders zijn. De zerk van Martje bevestigt overigens dat het juiste jaar van overlijden inderdaad 1983 is, niet 1985. Zie verder PM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tjeetje, wat een reacties!  Helemaal geweldig, hier kwam ik in mijn eentje nooit en te nimmer achter... De 20e eeuw is niet mijn sterkste kant, genealogisch gezien. En dat in twee dagen tijd. Ik ga nu toch maar Martjes PK (laten) opvragen, een vriendin moet ook wat hebben, die pakt deze hopelijk meteen mee.

Marije, dat is heel fijn. De grafzerk van Martje zou ik wel bij het toekomstige artikeltje willen plaatsen, en die andere citeren (dus als je daar een foto-ter-documentatie van kunt maken, is dat mooi meegenomen). De gegevens sporen met wat ik heb, het overlijden van de oudste broer is nieuw voor me.

Jan Johannes is nu dus ook thuisgebracht... nog met uitzondering van zijn overlijden. Misschien ook ergens een graf in zo'n Amerikaanse kerkhoven-collectie? Maar ja, als hij in een grote stad begraven is wordt die kans snel kleiner natuurlijk.

Ik ga de gegevens nalopen en secuur overnemen zodra ik even tijd heb, hopelijk blijven die linken nog een dag of twee gelden. Nu geen tijd, vandaag de hele dag aanloop.

Naar de twee andere broers moet ik nog zoeken, die waren allebei getrouwd. Eén zat in 1935 in Rotterdam (daar niet teruggevonden in de gegevens van het gemeentearchief) en één in Sneek, daar moet ik nog naar kijken. Ik had gehoopt dat er nu nog een "Van Ham" in Sneek woonde, maar nee. Misschien hadden die nog een foto van Martje gehad.... De naam an sich komt erg veel voor, dus dat zou wel eens een speld in een hooiberg kunnen worden.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Petra,

Verrassing.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Ik heb even gezocht met namen onder de advertentie van broer tandarts in Sneek.

En kijk hier eens:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...