Spring naar bijdragen

Alle activiteit

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt     

  1. Today
  2. tukkergirl07

    Klumper

    Jan , dank je wel.. heb me in de doopplaats vergist.. sorry.. moet zijn Wijhe.. Ik ga verder zoeken.... Thanx.... goed weekend...
  3. Jan Clavaux

    Klumper

    Engeltje is dus niet gedoopt in Dalfsen, (zoals je in de vraag meldt), maar in Wijhe, volgens je eigen bericht https://www.historischcentrumoverijssel.nl/forum/genealogie/klumper-bosch Dat maakt het waarschijnlijk, dat het hierboven gevonden huwelijk in 1767 klopt, en dat ook de gevonden kinderen in WieWasWie van dat echtpaar zijn. Zie voor het complete gezin https://www.vpnd.nl/bronnen/ov/wijhe/wijhe_index_ref_dopen_1770-1812.pdf Succes verder.
  4. Jan Clavaux

    Klumper

    Op 16-11-1767 zijn in Wijhe gereformeerd getrouwd Jan Jansen Klumper jm en Willempjen Jansen jd beijde dienende aan den Paddepoel onder Wijhe Of het hier om dezelfde mensen gaat, is natuurlijk niet zeker. Bron: https://www.vpnd.nl/ov/wijhe_dtb.html
  5. Jan Clavaux

    Klumper

    (Reactie deels vervallen. Er staat een verkeerde geboorteplaats in de vraag) Verder is het handig, om WieWasWie eens door te nemen. Zo vind ik daar een zoon Jannes van een echtpaar met dezelfde namen, die op 6-2-1824 trouwt te Wijhe op 54-jarige leeftijd, en die te Wijhe geboren zou zijn. Hij was daghuurder. Daarnaast vind ik het overlijden van een zoon Hendrik, op 25-6-1840, ook te Wijhe, 62 jaar, en ook te Wijhe geboren.
  6. Jan Clavaux

    Klumper

    (vervallen. Er staat een verkeerde geboorteplaats in de vraag)
  7. Yesterday
  8. tukkergirl07

    Klumper

    in 1774 wordt Engeltjen gedoopt te Dalfsen , dochter van Jan Klumper en Willempjen Jansen. Wie kan me meer vertellen over Jan en Willempjen?
  9. Afgelopen week
  10. adon

    Lees hulp gevraagd

    Nogmaals bedankt Jan.
  11. Jan Clavaux

    Lees hulp gevraagd

    Maria Catharina Agnes Arckenstedde was inderdaad een dochter van dat echtpaar. (RK dopen Bakum 19-3-1726)
  12. adon

    Lees hulp gevraagd

    Bedankt Jan, Als ik het dan goed begrijp dan is waarschijnlijk het echtpaar Arkenstett/Winter grootvader en grootmoeder.Weer een heeel klein stapje verder. groet. Ad
  13. Jan Clavaux

    Lees hulp gevraagd

    Het heeft wat moeite gekost, maar rechtsboven lees ik "Theresia", misschien met de tussenvoeging daarboven "Maria" De naam Theresia komt in Bakum volgens de index nauwelijks voor, behalve bij het echtpaar Johannes Fredericus Arkenstett x Maria Theresia Winter, dat vanaf circa 1708 een groot aantal kinderen liet dopen. Maria Theresia Carolina Unkraut is dus kennelijk vermoemd naar haar grootmoeder. De rest is voor mij absoluut onleesbaar, met uitzondering van regel drie, waar Aerkenstede ZOU kunnen staan.
  14. Eerder
  15. adon

    Lees hulp gevraagd

    Bedankt Jan
  16. Jan Clavaux

    Lees hulp gevraagd

    Ik was op zoek naar een betere afbeelding. Bakkum bleek niet te bestaan, vandaar
  17. adon

    Lees hulp gevraagd

    Bedankt Jan, Ik weet het...foutje...K..te veel. Maar de vraag is of er iemand de namen van de getuigen kan lezen. groet, ad
  18. Jan Clavaux

    Lees hulp gevraagd

    Het is Bakum, met één K.
  19. adon

    Lees hulp gevraagd

    Wie is er in staat om wat van deze zeer onduidelijke akte te lezen,het gaat om het dopen op 15 mei 1747 te Bakkum(Dld) van(wat ik denk te lezen)Maria Theresia Carolina Unkraut,vader:Carolus Bernardus Unkraut(preafectus?) en moeder: Maria Agnes Arckenstede?Maar de namen van de getuigen …...daar kan ik niets van maken,dat zou ik toch graag willen weten. Alvast bedankt, Ad
  20. tukkergirl07

    Leppers Amsterdam

    Dank jullie wel allemaal, voor jullie inbreng tot nu toe... Geweldig om zo stapje voor stapje verder te komen. Transcriberen is en blijft lastig.. zeker in het oud Duits
  21. Jan Clavaux

    Leppers Amsterdam

    Dank je wel, Chris! Ik ben blij, dat er eens een echte deskundige naar kijkt. In de afgelopen tijd heb ik geprobeerd, om op dit forum nog een paar inschrijvingen te transcriberen, maar in de meeste gevallen heb ik moeten benadrukken, dat ik niet geheel zeker was van mijn zaak. hartelijke groet, Jan
  22. cevdykum

    Leppers Amsterdam

    Hier staat Wittiber in oud-Duits Kurrent schrift. Gebruikelijk is om eigennamen in Latijns schrift te schrijven, dus voorbeelden als Lepper, Timmer of Schumacher zijn slecht gekozen. Beter is om de “e” in Wittiber te vergelijken met de “e” in der en met de “a” in auß en Graffschafft.
  23. flepstra

    Leppers Amsterdam

    Jan, Petra dank :-) Hopelijk binnenkort meer info over Matthias leppers
  24. Jan Clavaux

    Leppers Amsterdam

    Hallo Petra, ik kan niet anders, dan daar een A lezen, vergelijk maar eens met de laatste twee letters van Lepper van zijn bruid Timmer of van Schumacher een paar regels hoger. Hoe dan ook, het gaat er om, dat we de Nederlandse betekenis van dat merkwaardige woord kennen, en dat lijkt me gelukt. groeten, Jan
  25. Petra

    Leppers Amsterdam

    Jan, vergelijk de voorlaatste letter eens met andere letters "e" in dit bericht? Dan wordt het Wittiber...
  26. Jan Clavaux

    Leppers Amsterdam

    Petra, ik had er nog nooit van gehoord en heb wat verder gepuzzeld. Wanneer je de link aanklikt, kom je in het trouwboek. Daar kom je het woord Wittibar vaker tegen. Uit de context kun je opmaken, dat het blijkbaar inderdaad een dialectvorm is van Wittwer. Op 24 april trouwt er een dame, die Wittib was. Dat was dus kennelijk de vrouwelijke vorm, een weduwe. Een meer gangbare vorm is Wittiber, met een E, zie bijvoorbeeld https://de.wikipedia.org/wiki/Der_Wittiber Het is overigens een Zuid-duitse dialectvorm (Bayern), dus dat zegt vooral iets over de herkomst van de dominee.
  27. Petra

    Leppers Amsterdam

    Wittibar is wel een vreemd woord. Zou er gewoon Wittwer staan?
  28. bram

    Johan Jacob Lennartz

    Gezocht in het bevolkingsregister van Bocholtz. Vertrokken naar Amerika https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L93F-RTSF?i=469&wc=95PG-16F%3A338129301%2C342372701%2C342272701&cc=2018408 geboren 25 sept 1843 in Voerendaal (Lennarts); klopt dus tukkergirl07!! Geboorteplaats kinderen is inderdaad Bocholtz, Wittem was een foute indicatie.
  29. Jan Clavaux

    Johan Jacob Lennartz

    Als de "dochter in Amerika" een vals spoor is (zie ander topic) zullen we het waarschijnlijk dichter bij huis moeten zoeken. Van drie kinderen is, begrijp ik, bekend, dat ze zijn geboren in Wittem aan de Duitse grens. Het daaraan vooraf gaande huwelijk is niet in Nederland te vinden, dus dan ligt Duitsland in eerste instantie voor de hand. Dat het gezin na 1883 niet meer in Nederland te vinden is, zou dan de zelfde oorzaak kunnen hebben P.S. Volgens het RHCL zijn de kinderen niet in Wittem geboren, maar in Bocholtz. Maar ook Bocholtz ligt aan de Duitse grens.
  1. Meer activiteit laden
  • Gebruikersstatistieken

    1641
    Aantal leden
    5066
    Meest online
    matth054
    Nieuwste lid
    matth054
    Aangemeld
×