Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hoe ver terug in tijd zijn we?


.E.

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik vraag me af hoe ver terug in tijd we kunnen gaan?

Zelf ben ik bij de 10de generatie mijn voorvader is geboren voor 1595 en zijn vrouw voor 1600 en hun kinderen één voor 1628 één in 1620 en één in 1637

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Eric.

Je bent al aardig terug in de tijd.

Ik zit nog maar in 1770, en zal dan ook blij zijn als ik daar iets verder mee kom. &^^

Van mijn man zijn kant zit ik wel in 1645 Vlaardingen, maar dat was gemakkelijk, alle gegevens

kon ik van Stadsarchief Vlaardingen ISIS plukken.

Met mijn eigen familie gaat het niet zo vlot.

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja dat is zo maar eigenlijk niet in de richting die ik zou willen, niet dat ik er blij mee ben, integendeel.

Dit is de familie van de vrouw van mijn voorvader van 7 generaties terug

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Hobby genealoog en Willemina,

Soms kan je veel geluk hebben, dat je door publikaties van anderen met sommige voorouders aardig ver terug kan komen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

De DTB-registers gaan niet zover, zeker niet als voorouders RK waren, omdat bij de huwelijken meestal niet vermeld staat waar zij vandaan kwamen.

Als men van eenvoudige afkomst was, vind je weinig terug, tenzij het om burenruzies of een misdaad gaat.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Een voorbeeld van mij zelf:

Gelden Mathijsz., schepen van Venloon = Loon op Zand, genoemd in de cijnsboeken circa 1478. Bron: Wapenheraut 1918 blz. 477 e.v.

Ik heb voorouders die al in een eerdere periode zijn beschreven. O.a omdat ze het Roomsche geloof niet aanhingen en daarom in de ban werden gedaan als ketter, keer op keer.

Dan een Jan Woutersz. Oerlemans, geboren circa 1335, komt voor in de Bossche Protocollen okt. 1425-1428 fol. 240, RA Den Bosch R1196. Hierin worden 2 zonen genoemd, die woonden in Loon op Zand.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb eens gekeken wanneer de oudste voorvader in mijn kwartierstaat werd geboren:

Jan CROET, geboren 1285-1300 te Antwerpen (BE). Is op 12-10-1336 als burger van Antwerpen getuige bij een oppergewijsde (soort hoogste beroep in die tijd) van de Abt van Villers.

Het stuk dat het bewijs daarvan is berust in het Stadsarchief van Antwerpen.

Gehuwd (1) met NN.

Gehuwd (2) met ?? NN.

Uit het eerste huwelijk:

1. Aert Jansz. CRUUT (Van Den Nieuwenhove).

Uit het tweede huwelijk:

2. Aert CRUUT, geboren circa 1333. Cruut van den Nieuwenhove, genoemd naar de door hem gestichte hoeve "de

Aertselaar" (laar = onroerend goed). Deze hoeve bleef gedurende 2 eeuwen in het bezit van het geslacht Cruyt. Aert stichtte de hoeve op een leengoed van 15 bunder (ha.) te Willebeke, ca. 8 km. zuidelijk van Antwerpen .

Gehuwd met ?? van den RODE, dochter van Pierre van den RODE, chevin (=schepen) (van Denderbelle en Zwijveke, liggen enkele km. ten zuiden van Dendermonde aan de rivier de Dender), en ?? NN.

Ik heb hier zelf geen onderzoek naar gedaan hoor! Maar leden van de familie Kruit

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">

Ik ben dus bloedverwant in de 19e graad.

Met de rest van de families waar ik onderzoek naar doe, ben ik gemiideld gekomen tot 1650-1750.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is al heel ver terug 1285 - 1300 dan is het nu zoeken naar de juiste geboortedatum maar dat zal wel heel moeilijk worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De familie Kruit is daar druk mee, maar ik betwijfel of er ooit een doop gevonden wordt  ???

Verder vraag ik mij af of beide zonen niet één en dezelfde persoon zijn.

Maar wie weet.....

Zo nu en dan krijg ik een update van het onderzoek, maar de laatste maanden is het erg stil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep
NathaliePersoon

Van de vier lijnen die ik in eerste instantie volgde (mijn vier grootouders) ben ik respectievelijk in 1500, 1657, 1620 en 1668 gekomen. Via een vrouwelijke lijn lijk ik af te stammen van het geslacht Van Holland, wat uiteindelijk (volgens vele stambomen althans) terecht komt in het begin van de jaartelling. Maar of je daar uiteindelijk écht bewijs van vind? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Omdat ik niet meer echt verder kom met de "echte" lijnen, is het opschrijven van de (voorlopig) fantasieachtige lijn stiekem wel heel leuk, 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Deze lijn publiceer ik niet, maar is gewoon voor eigen fun 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin.gif" alt=";D">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Omdat ik niet meer echt verder kom met de "echte" lijnen, is het opschrijven van de (voorlopig) fantasieachtige lijn stiekem wel heel leuk, 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Deze lijn publiceer ik niet, maar is gewoon voor eigen fun 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin.gif" alt=";D">

Het is altijd spannend om verder te komen, en ik kan me heel goed voorstellen dat je hier plezier in hebt. Ik kan daar alleen maar van dromen.......

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_napping11.gif" alt="default_napping11.gif">

Mijn lijnen, gaan helemaal niet zover, ik ben al blij als ik aan het begin van de 18e eeuw geraak. Dat heeft vooral te maken, met het feit dat vele van mijn lijnen snel buiten Nederland terecht komen. Langzaam maar zeker krijg ik daar nu meer grip op, doordat ook in andere landen steeds meer online komt. Zo heb ik al veel in London gevonden, en recent [ben er nog enthousiast over!!!] in de Parijse Burgerlijke Stand.

Ik heb èèn lijn tot ongeveer 14e eeuw, maar eerlijkheidshalve moet ik daar bij vertellen, dat ik dat onderzoek van een ander heb mogen ontvangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Als men aantoonbaar, aan de hand van originele stukken, terug kan gaan in de 16de eeuw, ben je echt heel ver.

De vele lijnen naar Karel de Grote, zijn dubieuze lijnen die niet aantoonbaar zijn aan de hand van originele stukken uit die tijd.

Kronieken zijn onbetrouwbaar, al zit daar wel een kleine kern van waarheid in. Maar tot hoever reikt dat?

En dan heb ik het nog niet de vele valse documenten uit de Karolingische en (vroeg)middeleeuwse periode.

Deze waren opgemaakt om land te claimen, dat eigenlijk niet aan de betreffende familie toekwam.

Valse "documenten" hebben altijd, zolang de moderne mensheid bestaat, de geschiedenis beïnvloed.

Men kan van alles opschrijven, alleen is de vraag is het de waarheid of niet.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep

Toch maar even proberen of dit topic nog werkt, wellicht wel gemakkelijk zodat andere nieuwe forumleden ook oudere berichten kunnen lezen.

Zelf ben ik dus op zoek naar de naam Pauli of enige verbastering hiervan. Mij is jaren geleden een boek in bezit gekomen van twee neven genaamd Paul welk gezamenlijk de schrijvers hiervan zijn. Het boek genaamd ,,Bijdrage tot de genealogie van het geslacht Paul(i)". Deze beide heren hebben echt alle archieven in binnen- en buitenland bezocht en hun resultaat met duidelijk bewijsmateriaal in dit boekwerk samengevat. De lijn eindigde bij hen plm 1250 bij ene Paulus te Stettin. Op een gegeven moment is (zal niet te uitgebreid hier op inhaken) een Pauli beland in Nederland en vanaf dat moment zijn alle nazaten van deze Pauli de naam gaan dragen als zijnde Paul. Hiervan woont nog een zeer omvangrijke familie te Rotterdam en omstreken. Echter helaas geen aansluiting voor mijn eigen zoektochten. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

Groetend - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stam af van iemand die te vondeling is gelegd in Brussel in 1660. Bij een verre zijtak van mijn moeders familie kom ik tot een doop in 1615. De familie van mijn moeder, de directe tak dan, daar kom ik niet verder dan 1836. Van die voorouder heb ik geen gegevens ontdekt maar wel een mooie foto. Een imposante man met een grote grijze baard. De foto is vermoedelijk gemaakt enige jaren voor zijn dood in 1916.

Groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De vier lijnen die ik onderzoek van mijn grootouders geven een nogal wisselend resultaat aan.

- Fort(e)rie terug tot 1750. Er zijn wel veel eerdere namen bekend, maar niet de juiste gegevens om gezinsreconstructies te maken.

-Hillebrand tot 1754 maar het eindigt dan in Duitsland

-van Noort tot 1590

-van Sijn tot 1630

Het wordt wel heel lastig verder terug te gaan, hoewel ik weet dat veel informatie er wel moet zijn. Het verbaast me soms wat er met de betreffende TV programma's allemaal boven water gehaald wordt. Het verschil tussen professionalisme en amateurisme neem ik aan. Zowel de lijnen Fortrie als van Noort komen bijna in het geheel uit de Leidsche archieven voort en ik zou daar bijna de komende jaren moeten gaan wonen om dat boven water te krijgen. Dat is niet te doen met soms een bezoekje wat al niet naast de deur is. Maar komt tijd komt raad. De ontwikkelingen gaan razend snel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wim,

zoals je misschien weet,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

was vorig jaar een van de deelnemers in Verborgen Verleden. De professionals konden niet bewijzen dat de naam (de la Fontaine dit) Wicart een Hugenotenfamilie was; ik ben amateur, maar deed dat wel.

Ook de naam (de la)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is ook een Hugenoten-familie; men vluchtte uit Frankrijk en vestigde zich in o.a. Engeland, Amerika, Belgie en Nederland. In Leiden en Amsterdam was een grote gemeenschap ivm de Franse kerk.

Misschien lukt het je met onderzoek in Frankrijk een link te leggen met je gegevens, onderschat jezelf niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

Bedankt voor de bemoediging. Uiteraard ga ik rustig door en ik hoop van de familielijn Fortrie met al zijn schrijfwijzen, ooit eens een duidelijk beeld te krijgen van de relatie tussen al de personen waarvan ik wel namen en een geboorte/trouwdatum heb maar niet de onderlinge relatie. Er komt ook een persoon voor die uit Lille/Rijssel komt in Noord Frankrijk en dat zal de Hugenoot zijn. Ik had wel zo'n vermoeden dat het Hugenoot afstammelingen zijn, maar lees ook vaak dat een Franse achternaam dat niet automatisch inhoudt wat logisch is, want er hebben heel wat Fransen in de Napoliontische tijd hier rond gelopen.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op dit moment ben ik nog niet verder dan +/- 1765. De vermoedelijke geboorte van een van mijn voorvaderen, Andries Lorier. Mogelijk op Walcheren in Zeeland, begraven 27-01-1810 te Brigdamme. Of dit ver is weet ik niet, want ik ben pas een klein jaartje bezig.

De naam schijnt een hugenoten familienaam te zijn en kom je nog wel regelmatig tegen in Normandie.

Ik loop zelf op dit moment tegen 2 hobbels aan.

1) Mijn zeer beperkte kennis van de franse taal 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

2) Het bombardement van 1940 op Middelburg waardoor een groot gedeelte van een archief verloren is gegaan. Mogelijk met meer informatie over de familie Lorier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op mijn site die ik noemde, kijk eens onder bronnen (linker kolom); op het Franse forum kun je een vraag stellen in de juiste regio, ook in het Engels, men reageert direct. In de Nationale Bibliotheek vond ik het familiewapen. In de bibliotheek Valenciennes vond ik veel stamboom gegevens en over hugenoten. Philippe Cattelain van de Franse Hugenotenvereniging heeft me heel goed in het Engels geholpen.

Misschien kunnen jullie er iets vinden van respectievelijk Fortrie en Lorier. Misschien heeft iemand in Frankrijk ook onderzoek gedaan naar de naam en de personen die o.a. in Nederland terecht kwamen.

Toen ik aan dat onderzoek begon, wist ik er weinig van; na het doorlezen van de historie en alle informatie, met minimale kennis van de taal, ben je een stuk verder. Ik ben blij dat ik er in gedoken ben en ik kan me voorstellen, dat voor een eigen stamlijn, dat nog veel leuker is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien al wel bekend, maar ik vergeet te noemen dat, zodra men in Nederland aankwam, men lid werd van de Waalse Kerk. De DTB-gegevens van die kerk in Nederland zijn vaak de bronnen naar Frankrijk.

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staan links naar informatie van de scans uit Leiden.

Hoe ver terug in de tijd je ook komt, ca 1765 is onder die omstandigheden al best ver, het gaat uiteindelijk om de juistheid van de informatie, samen met de geschiedenis, leefomstandigheden etc. Het speuren naar informatie maakt onze hobby zo leuk en interessant; soms kom je ver(der) en soms niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor de tips Ludmilla. Er zal best een keer een aansluiting gevonden worden waardoor het ineens weer een stuk doorschiet. Zo gebeurde dat ook bij mijn onderzoek naar van Sijn. Denkende vastgelopen te zijn vond ik ineens weer iets waardoor ik drie generaties verder kwam. De charme van onderzoek denk ik die velen bekend zal voorkomen. Alles in een keer overpennen bevredigt ook niet.

Overigens denk ik dat amateurs soms gemotiveerder kunnen zijn dan professionele onderzoekers en daardoor verder komen, waar anderen al snel de brui er aan geven.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...