Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wilhelmus Harmannus van Waan


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Na het overlijden van zijn vrouw eind 1834 is Wilhelmus Harmannus van Waan (geb. 1799) uit Groningen verdwenen, in ieder geval voor 1840 (peildatum bevolkingsonderzoek). Zijn twee jonge kinderen werden door familie van moederszijde opgevangen.

Heeft iemand inspiratie waar hij gebleven kan zijn? Ik dacht zelf aan Indië.

Zijn zoon Wilhelmus Nicolaus van Waan (geb. 1832) was klaarblijkelijk al even rusteloos. Hij vertrok al jong uit Groningen, ik zag nog een vermelding uit de periode 1850-60 m.b.t. Amsterdam, en in 1892/93 was hij een jaartje terug in Groningen (vanuit Ligny, Frankrijk) voor hij opnieuw naar Amsterdam vertrok. Van hem geen vermeldingen in GenLias.

Als iemand over een van beiden iets kan vinden, zou dat heel prettig zijn!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beide namen komen niety voor op de naamlijsten Europeesche bewoners Ned Indië. Echter militairen staan veelal niet in de adresboeken. Maar ik vind ook geen overlijden in Ned Indië.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel voor de moeite, Bart. Dat is alvast een mogelijkheid minder (ik heb geen reden om aan te nemen dat hij militair is geworden).

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De zoon komt voor in militieregisters.nl

Zijn gegevens heb ik voor je gedownload. Het is een PDF (niet te wijzigen) en te groot om hierbij te voegen. Met een PM/email kan ik het je toesturen.

Hij is kastenmaker, woont in Amsterdam in het Weeshuis, zijn ouders zijn overleden.

Denk je dat er in het Stadsarchief Amsterdam meer te vinden is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Ludmilla,

Dat is zowel mooi als onverwacht. Waarom een weeshuis in Amsterdam?!  Ik kan wel wat constructies verzinnen (Pa naar Amsterdam, laat zoon overkomen, Pa gaat dood, zoon ==> weeshuis). Maar tot dusver ben ik Pa kwijt, en of die in Amsterdam is overleden?  Staan die scans c.q. gegevens c.q. tienjarentafels al online?

Je info is welkom; ik stuur een pm met mailadres. En dan moet iemand - ik weet eventueel wel iemand, maar dat kan maanden duren - een keer door 19e eeuw in Amsterdam heen.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Pa is overleden in Amsterdam.

21-07-1845 Amsterdam Wilhelmus Harmannus van Waan, gehuwd met Anna van Wageningen. Leeftijd ten tijde van overlijden 45 jaar. eboorteplaats Groningen. Aangifte door zijn zwager Dirk Karel van Wageningen.

akte via www.genver.nl plaatje 362/419

Misschien werkt de link

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ha Bart... ja die link werkte. Meteen alles opgeschreven. Pa is dus hertrouwd met Anna van Wageningen, de aangever is een D.K. van Wageningen (schoonvader? zwager?) en het scenario van zojuist (zoon trekt bij Pa en z'n nieuwe vrouw in, maar wordt na diens overlijden in het weeshuis geplaatst) lijkt een stuk waarschijnlijker.

Heel veel dank,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Huwelijksdatum 27-12-1844 te Amsterdam.

mvg-Bart

ps datum aangepast 16:50 u  het is 27 december en niet 4 december. Sorry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Huwelijksakte

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Makkelijker om gegevens van zijn vrouw na te gaan. Zij is 33 jaar ten tijde van het huwelijk en geboren in Hilversum

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bart, wat een afknapper!  Mijn hele mooie structuur van op drift geraakte weduwnaar... uitgevlogen misschien-wel-naar-Indië, bloedjes van kinderen achtergelaten bij oma en tante. En wat gebeurt er: pa verhuist naar Amsterdam en wordt daar kantoorbediende. Prozaïscher kan het bijna niet!

Geweldig, dank je wel,

Petra.

N.B.: Blijkens GenLias zijn de andere kinderen van Anna's ouders (Van Wageningen/van Breda) geboren in Graveland. Mmm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Overlijden Anna van Wageningen 28-09-1847 te Amsterdam. Leeftijd 35 jaar

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

NU is het wel een triest verhaal, vind je niet.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bart, mooie vondst, zeker erg triest.

misschien dat je nog wilt kijken naar deze teksten uit de militiescan van de zoon.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

links het weeshuis, rechts een notitie omtrent zijn keuring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

R.C. Weeshuis. Die hebben in- en uitschrijfboeken. Leuk (voor ons dan) is dat de jongens bij het verlaten van het weeshuis een uitzet meekregen. Eerst een halve uitzet en later de andere helft. Ook dat staat in de boeken.

Het weeshuis was gelegen aan de Lauriergracht. De tegenhanger voor de meisjes was het R.C. Maagdenhuis.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bart, mooie vondst, zeker erg triest.

misschien dat je nog wilt kijken naar deze teksten uit de militiescan van de zoon.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

links het weeshuis, rechts een notitie omtrent zijn keuring.

Onderaan staat "1 jaar vrij", maar van die bovenste notitie kan ik niets zinnigs maken.

Ja dat is het woord wel, triest. Binnen een paar jaar, alles weg. En in 1839 stierf de grootmoeder van die kinderen ook nog, toen hadden ze alleen nog een tante in Groningen (met echtgenoot).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kan het zijn lichamelijk gebrek?  Er staat dan nog meer maar ik weet niet wat.

Met haar geboorte/doopdatum hebben we het redelijk rond. Nog even overlijden van de zoon boven water toveren.

Anna is niet hertrouwd. Nog kinderen uit haar huwelijk? Ik denk het niet. In het bevolkingsregister (Dave verdooner 1852 komt alleen de zoon voor en geen andere van Waan.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat staat er zeker!!

En met je hulp van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, hier de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, 13-12-1811 te Hilversum

Ik kan vragen of een van mijn bronnen, die al een andere vraag opzoekt in Amsterdam, ook nog even wil kijken in de registers naar deze zoon; geen idee of dat gaat lukken en of er nog iets aanvullends in staat.

Mooie samenwerking, trieste afloop in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het klopt inderdaad: Lich gebr zal het zijn. Prima prima.

En verder heeft Ludmilla gelijk: geweldige samenwerking. Nooit gedacht dat we in één dag zo ver zouden komen -- wat zeg ik, nooit gedacht dat het latere leven van Wilhelmus Sr. überhaupt nog achterhaald kon worden.

Wat ontbreekt er nu nog? Ja, eigenlijk vooral het overlijden van de zoon -- de laatste nazaat van deze tak. Hij vertrok in augustus 1893 van Groningen (waar hij een jaar verbleven had, mogelijk om de nalatenschap van zijn in 1891 overleden zuster af te wikkelen) naar Amsterdam. Daar kán hij zijn gestorven, maar hij kan ook weer naar Frankrijk zijn vertrokken, om maar iets te noemen.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is geen gezinskaart van de zoon in Amsterdam, maar hij kan wel als individu opgenomen zijn in de andere delen van bevolkingsregister. Die zijn helaas nog niet on-line te raadplegen. Overlijden opzoeken via Genver lukt niet omdat er een stukje index ontbreekt voor de periode 1893-1902 (voor zover ik dat correct beoordeel).

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als er een gezinskaart zou zijn, dan zou hij 100+ zijn geworden. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Ik zal vragen of er in Amsterdam gekeken kan worden in de registers van het R.C. Weeshuis c.q. overlijden en het Bevolingsregister om te zien of hij Amsterdam op late leeftijd weer verlaten heeft. En natuurlijk ben ik afhankelijk van de bereidwilligheid van een niet-SVF-lid. Dat zal 2012 worden, tot dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nee hoor, Ludmilla. Hij is geboren in 1832 en de gezinskaarten starten in 1893. Dan is hij 61 jaar.

Voor het zoeken naar informatie van het R.C. Weeshuis kan voorwerk gedaan worden door de archieftoegangen te bestuderen en dan de nummers te noteren van de inventarissen die van belang kunnen zijn. Dit opzoeken kost geen credits alleen tijd, dus ook geduld.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je hebt gelijk 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blush.gif" alt="B-4">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inventarisnummer:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Petra, je kunt aan de hand van het inventarisoverzicht een keuze maken van de onderdelen waar je informatie uit wilt hebben, indien Ludmilla erin slaagt een vrijwilliger te strikken voor een zoekaktie.

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In het betreffende artikel wordt verwezen naar een vollediger tekst die op aanvraag te verkrijgen is. Mocht je dat willen neem dan even kontakt op met me. Ik heb het volledige artikel.

En om het verhaal nog completer te maken: er is een boek verschenen geschreven door Lodewijk Wagenaar, titel In het weeshuis, ondertite de zorg voor burgerwezen van Amsterdam 1580-1960. Uitgave 2009.

De huisregels van een weeshuis zijn een verhaal apart. Mocht je ze ooit tegenkomen moet je ze beslist eens lezen. Regels en straf!

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bart, dat zou ik graag willen. Mail je het of stuur je het? Even overleggen via PM?

Ik heb trouwens een vrij goed idee hoe het toentertijd in een weeshuis toeging (er bestaat nogal wat literatuur over dat onderwerp, ook over die in mijn eigen stad).

Wat Amsterdam betreft: ik heb hier te maken het het RK weeshuis in de 19e eeuw en ik zoek nog informatie over het Doopsgezinde weeshuis in Amsterdam, de Oranjeappel, in de 18e eeuw. Ik krijg echter de indruk dat jouw verhaal over het Burgerweeshuis gaat?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inventarisnummer:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Petra, je kunt aan de hand van het inventarisoverzicht een keuze maken van de onderdelen waar je informatie uit wilt hebben, indien Ludmilla erin slaagt een vrijwilliger te strikken voor een zoekaktie.

mvg-Bart

Ludmilla, hierbij de informatie voor jouw vrijwilliger (m/v).

Groet,

Petra.

# # #

Betreft: Informatie over Wilhelmus Nicolaas van Waan, geb. 15 maart 1832.

Opname in het R.K. Jongensweeshuis vermoedelijk kort na over overlijden van zijn vader op 21 juli 1845, vertrek uit het weeshuis zeker vóór 5 mei 1854.

Toegang 191, de volgende inventarisnummers:

391: alfabetische naamlijst wezen (vanaf 1830)

300-310: Kinder- of Inneemboeken, in de inventaris niet te zien welk deel het betreft.

514-554: boedelpapieren, een bijlage bij de Inneemboeken (mogelijk is er een dossier over WHvW).

394-431: niet bekend of WHvW hierin wordt genoemd, het zou iets over zijn weeshuisverblijf en latere levensloop kunnen vermelden.

# # #

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Beste Petra,

Afgelopen vrijdag ben ik voor je naar het archief geweest, echter vrijwel zonder resultaat. (Met behulp van een archief medewerker)

De namenlijst betreft 1 deeltje met 28 scans. Niet het juiste jaartal aanwezig.

De kinder- of inneemboeken mist een grote periode ook die van jouw voorouder.

Boedelpapieren zijn er niet op de naam Waan.

Wel staat hij in het bevolkingsregister 1851-1853(-1855) genoemd als

wondende aan de Lauriergracht 85.

M.vr.gr.

Pe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Pé,

Hartelijk dank voor je activiteiten. Dat hij begin 1850 in Amsterdam woonde, kan kloppen (van daaruit kwam hij een poosje terug naar Groningen, ik meen in 1854, kan ik wel nazien).

Heb je ná 1893 nog naar hem gezocht? In die periode is hij na een jaartje Groningen weer naar Amsterdam uitgeschreven en ik hoopte, dat hij daar was overleden.

Groeten,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...