Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Leuk artikel in Gens Nostra.


Gast Jan Clavaux

Recommended Posts

Gast Jan Clavaux

In het decembernummer van Gens Nostra, uitgegeven door de NGV, is vanaf pagina 682 een vermakelijk,

maar voor velen ook leerzaam artikel te vinden van de hand van de heer Harmen Snel, die werkt op de studiezaal

van het amsterdamse stadsarchief, en daar een zogenaamd black book bijhoudt van bijzondere vragen.

Hij beschrijft daarin een aantal gevallen, die deel uit maken van een bonte stoet van archiefbezoekers,

die een bevestiging meenden te komen vinden voor hun bijzondere afstamming.

Adellijke ondergeschoven kinderen, hugenoten, rijke portugese Joden, de ingrediënten zijn inmiddels algemeen bekend.

Zelfs een onecht kind van Koningin Fabiola van België passeert de revue.

Dat vrijwel al deze mensen het archief teleurgesteld en wellicht vol ongeloof weer verlieten laat zich raden.

Ik denk niet, dat het is toegestaan, om hier een scan van het artikel te plaatsen, maar Gens Nostra is in de meeste

wat grotere bibliotheken wel beschikbaar.

Achtergrondinformatie over Harmen Snel:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat leuk om te lezen - want die kwartierstaat uit de Libelle, daar is het destijds bij mij eigenlijk ook al mee begonnen! Ik heb deze ook altijd bewaard. Geen idee in welk jaar het was, in mijn herinnering was ik een jaar of 10.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens het leven van koning Willem II moeten er wel tientallen bastaards zijn geboren.

Niet alleen bij adellijke dames, maar ook bij het gewone volk. Zelfs bij dochters van arme gezinnen.

Vaak is dat een vertelsel dat in de familie rond gaat en op een gegeven moment wordt dat voor waar aangenomen.

Als je minderjarige dochter een kind baart van wie de vader onbekend is en om de schaamte van de familie en omgeving te ontlopen is een rijke adellijke vent snel de oplossing.

Maar... er zullen best door adellijke personen bij "onbekende" meisjes/vrouwen een kind zijn verwekt. Men hoeft nog niet ver terug te gaan in de tijd. Het zelfde geldt voor geestelijken die de vader van menig boreling is. Helaas is dat zeer moeilijk te bewijzen aan de hand van originele aktes.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou... bij dezen een kleine aanvulling op het bovenstaande... vandaag kreeg ik niet alleen Gens Nostra in de bus, maar ook het decembernummer van De Nederlandsche Leeuw. Het is een themanummer en gaat in z'n geheel over bastaardij. Ik meld het maar even!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...