Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Een ongelooflijke Thomas


Spijkerboor

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wie weet hierop een antwoord

Thomas Hertlij Sergeant bij het Reserve Bataillon 14e afdeling Infanterie, wonende te Maastricht, vermoedelijk daar ook in garnisoen geeft in Sittard op 26-3-1830 het overlijden aan van zijn dochtertje die in Maastricht 5-1829 geboren is Hij was toen gehuwd met Dorothe Wilhelm. Volgens Genlias geboren te Ommerschans op 12-6-1804. Geen ouders te vinden. In Sittard hielp hij de ambtenaren der Belastingen zo werd vermeld. Hij was in 1833 te Nijmegen en in 1836 te Zutphen. In 1838, 1840 was hij kolonist in Norg/Veenhuizen. in 1842, en 1851 veldwachter te Ommerschans en Avereest. Agnes Hertlij wordt vermeld als dochter van Thomas en Dorothe, maar geboren in Philipville 1828 en een zoon Thomas geboren op13-8-1826 te Charleroij, ceze woonde ook te Heusden.Thomas zou op 22-1-1792 geboren zijn te Gruischt. Plaats voor mij onbekend.

Dorothee Wilhelm is overleden als weduwe op 25-3-1886 te Norg/Veenhuizen in het 1e gesticht volgens de overlijdensacte. Thomas Hertlij is de overlijdensakte onbekend behalve een Thomas op 4-5-1870. Deze was Ongehuwd volgens die akte.

Wie weet meer en kan mee helpen denken. In wezen had deze vragen ook neer moeten leggen in Limburg en Gelderland,

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb de geboorte van de dochter Dorothea gevonden:

Bron Burgerlijke stand - Geboorte Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg Algemeen Toegangnr: 12.059

Inventarisnr: 28

Gemeente: Maastricht

Soort akte: Geboorteakte

Aktenummer: 318

Aangiftedatum: 22-05-1829 Kind Dorothea Hartleij

Geslacht: V

Geboortedatum: 21-05-1829 Vader Thomas Hartleij Moeder Dorothea Wilhelm

Geboorte dochter Dorethea in Maastricht:

Bron Burgerlijke stand - Geboorte

Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg

Algemeen Toegangnr: 12.059

Inventarisnr: 29

Gemeente: Maastricht

Soort akte: Geboorteakte

Aktenummer: 58

Aangiftedatum: 29-01-1831

Kind Dorothea Hertlij

Geslacht: V

Geboortedatum: 28-01-1831

Vader Thomas Hertlij

Moeder Dorothea Wilhelm

Huwelijk dochter Dorethea

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Drents Archief

Algemeen Toegangnr: 0166.016

Inventarisnr: 1865

Gemeente: Norg

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 3

Datum: 13-04-1865

Bruidegom Willem van Doornum

Geboorteplaats: -

Bruid Dorothea Hertlij

Geboorteplaats: -

Vader bruidegom Jacobus Gerhardus Theodorus van Doornum

Moeder bruidegom Mijnarda Wijnolda Meijering

Vader bruid Thomas Hertlij

Moeder bruid Dorothea Wilhelm

Nadere informatie bruidegom: 40 jaar.; bruid: 34 jaar.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In 1877 trouwt zoon Johannes:

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk

Archieflocatie Groninger Archieven

Algemeen Gemeente: Leek

Soort akte: Huwelijksakte

Aktenummer: 34

Datum: 04-08-1877

Bruidegom Johannes Hertlij

Geboorteplaats: Norg

Bruid Hiltje Raven

Geboorteplaats: Leek

Vader bruidegom Thomas Hertlij

Moeder bruidegom Dorothea Wilhelm

Vader bruid Willem Raven

Moeder bruid Sieuwke van der Schaaf

Nadere informatie beroep bruidegom: rijksambtenaar; beroep bruid: naaister; bruidegom 39 jaar; bruid 27 jaar

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bij de huwelijk van dochter Dorethea in 1865 is de vader nog in leven en bij het huwelijk van zoon Johannes in 1877 is vader overleden.

Thomas is dus overleden tussen 1865 en 1877.

De overleden Thomas kan dus inderdaad de volgende zijn:

Norg, overlijdensakte, 7 mei 1870, aktenr. 80

Overledene: Thomas Hertlij, geboren te Gruisch op 22-01-1792; beroep: kolonist; overleden te Veenhuizen (Norg) op 04-05-1870; oud: 78 jaren, zoon van Johannes Hertlij en Dorothea Tasser.

NB. voorm. woonpl. Heusden.

Mogelijk is Thomas tussen 1865 en 1870 gescheiden van Dorethe Wilhelm. Mogelijk vanwege opname in de inrichting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Spijkerboor,

Bij het overlijden van Dorothea Wilhelm staat geen geboorteplaats.

Het overlijden in 1870 moet wel de juiste zijn.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Hypo,

De eerste 2 geboorten heb ik op genver niet kunnen vinden. Ook de originele in Steenderen niet.

De plaats Dorotea is overleden is dat een inrichting voor geesteszieken? Zo,ja is het te achterhalen, wanneer zij daar ondergebracht is. Haar geboorteplaats zou Ommerschans zijn. vraagteken. Toetsenbordprobleem.

Is het te achterhalen wanneer Thomas in het Reserve bataillon 14e afdeling is gekomen. Belgie had zich reeds afgescheiden. Of heeft hij ook de Slag bij Waterloo meegemaakt. Hij zou dan 20 jaar geweest zijn.. Dan moet ik eens nagaan waar het bataljon  gelegerd is geweest.

In ieder geval bedankt voor het meedenken

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heb je gelet op de schrijfwijze van de eerste geboorte (Hartleij).

De naam Tasser (naam van de moeder) en de plaats Gruisch lijkt mij te wijzen richting Duitstalig gebied. Mogelijk wordt hiermee de plaats Gräsch bedoeld. Deze plaats ligt in Zwitserland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Spijkerboor,

Ik ben vandaag even in de huwelijkse bijlagen van zoon Johannes gaan kijken (Leek 1877). Helaas: wel de vermelding dat vader Thomas overleden is, niets over het waar & wanneer. Hij zal dan dus wel in 1870 zijn overleden (in de gemeente Norg), al is het nog niet met zekerheid hard te maken. Kun je niet in de diverse archieven duiken van de Koloniën van Welstand? We lezen over Norg, Veenhuizen, Ommerschans... Dat kan niet missen.

Zoon Johannes Herlij was geb. Veenhuizen (gem. Norg) 29-4-1838. Ten tijde van de loting voor militaire dienst (Avereest 1857) woonden de ouders in de Ommerschans; Johannes zelf was toen al militair -- dus vrijwillig in dienst gegaan. Hij lootte overigens vrij.

Hiltje Raven was geb. Leek 1-8-1851; van haar vader Willem Hendriks Raven was wél een overlijdensakte bijgevoegd (Leek 21-3-1873).

Groet,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Spijkerboor,

Heb je wel alle vermeldingen in Veenhuizen/ Ommerschans gezien?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Spelling verschillend, je kunt zoeken met Hartl en Hertl en dan: begint met.

Zowel Thomas als Dorothea komen daar bij dezelfde bevolkingsgroep meermalen voor.

En ook hun kinderen staan er.

Het overlijden van 1870 moet wel de juiste Thomas zijn al is het vreemd dat hij als ongehuwd wordt vermeld.

Helaas heb ik geen huwelijk van dit echtpaar kunnen vinden

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In het Drents Archief worden nog twee kinderen genoemd:

Norg, geboorteakte, 8 juli 1840, aktenr. 55

Kind: Wilhelmina Hertlij, geboren te Veenhuizen (Norg) op 07-07-1840, dochter van Thomas Hertlij, beroep: oud militair; oud: 49 jaren, en Dorathea Wilhelm, oud: 36 jaren.

Norg, geboorteakte, 30 april 1838, aktenr. 38

Kind: Johannes Hertlij, geboren te Veenhuizen (Norg) op 29-04-1838, zoon van Thomas Hertlij, beroep: oud militair; oud: 47 jaren, en Dorothea Wilhelm, oud: 34 jaren.

Groet, Bram

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geen antwoorden op je vragen, maar ik zit me zelf even af te vragen of Thomas misschien, net als een voorvader van mij, een Zwitser kan zijn geweest die eerst in een van de 4 Zwitserse Regimenten in Nederlandse dienst (periode 1814-1824), en na opheffing daarvan is overgegaan naar het NL leger. Ook mijn voorvader is als militair kolonist in Veenhuizen terechtgekomen, in 1839.  Hertli is een naam die wel voorkomt in Zwitserland, dus misschien kan het. Bij mijn voorvader stond in aktes van zijn kinderen zijn geboorteplaats (weliswaar niet helemaal correct) en Zwitserland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben aan het meelezen en ben het met het resultaat eens, dat genoemde Thomas inderdaad in Norg is overleden in 1870; de aanvulling in zijn overlijdensakte dat hij ongehuwd was, moet je niet op een dwaalspoor brengen. Zijn leeftijd bij overlijden komt overeen met zijn geboortedatum. De familienaam

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, noch een tweede Thomas in Norg. Ook de vernoeming van zijn zoon Johannes, naar de vader van Thomas, is een reden om aan te nemen dat alles juist is.

Zijn

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

geeft als geboorteplaats GRUISCH, met punt of umlaut. Als we uitgaan van Zwitserland, zou het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kunnen zijn, of

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, maar dat blijft een gok, gebaseerd op het fonetisch schrift van de ambtenaar.

Hij woonde in Heusden, daar is een

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

in te zien.

Over de Zwitsers in Nederlandse dienst, is

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

meer te lezen.

Het huwelijk van zoon Johannes met Hiltje Raven staat in Genlias, ook zijn overlijden en een aantal kinderen.

In Den Haag trouwen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

van Johannes x Raven.

In het CBG staan vier familieadvertenties Hertly uit Den Haag, waarin een nageslacht genoemd wordt, ik heb ze gedownload; ik kan ze in een mail meesturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik zie dat in je eerste vraag, al veel informatie staat die je hebt verzameld; ook Susanna, geboren 16 april 1833 te Nijmegen,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is je al bekend; Thomas had toen dezelfde rang, sergeant bij het

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Zijn getuigen bij de geboorteaangifte zijn de korporaal en fuselier.

Wat een prachtige handtekening, in de krul zijn rang: sergt

Hij heeft dus erg veel gereisd, daar waar het leger hem nodig had, gezien ook de kinderen die geboren werden in Philipville en Charleroi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Spijkerboor, heb je Thomas' militaire stamboekgegevens (Nationaal Archief)? Daar zou je mogelijk ook nog informatie over zijn herkomst kunnen halen, en over zijn militaire carrière. Kan erg interessant zijn!

Hier kan je zien waar in Zwitserland bepaalde familienamen voorkomen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik zie net dat als je hier Hartli invult (had eerst Hertli geprobeerd), je o.a. een treffer krijgt voor de naam Härtli, dus met Umlaut, afkomstig uit Grüsch in kanton Graubünden! Denk dat je er dus wel van uit kunt gaan dat Thomas daar vandaan kwam. Mocht je meer willen proberen uit te vinden over Thomas' Zwitserse familie, dan zou ik gewoon de gemeente waar Grüsch nu ondervalt aanschrijven. Op deze manier heb ik zelf gegevens over de familie van mijn Zwitserse voorvader gevonden.

Bij dit forum kan je hulpvragen stellen (in het Duits) over onderzoek in Zwitserland:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier ben ik goed geholpen.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Mededenkers,

Het was vorig jaar dat ik mijn vraag gelezen heb. Ik had even iets anders te doen.

Ten eerste wil ik jullie allen een goed en gezond neiuwjaar toewensen.

Ludmilla hartelijk dank voor jouw inbreng met de organisatie van de Zwitsers in Nederlandse dienst. Het is zeer interessant. Ik ga het nog een keertje lezen.

Marije de gegevens die je naar voren brengt ga ik verder meestoeien. Jullie horen van mij nader.

Dit is een goed begin in het nieuwe jaar.

Allen mijn dank,

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Spijkerboor,

ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Hier nog een link naar info over de vier Zwitserse Regimenten in dienst van de Nederlandse koning Willem I in de periode 1814-1828:

www.collectie.legermuseum.nl/sites/strategion/contents/i004545/arma11%20de%20zwitserse%20regimenten.pdf

Op Wikipedia staat een heel klein stukje over de plaats Grüsch:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Met een link naar de website van de gemeente Grüsch:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hierop staat het email adres voor contact met de gemeente:

gemeinde@gruesch.ch

In het online telefoonboek van Zwitserland staan geen Härtli's in Grüsch, maar wel een paar elders in het kanton:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wie weet verre familie... Landelijk in Zwitserland zijn er slechts 15 vermeldingen van de naam, deze is dus blijkbaar niet heel vreselijk veel voorkomend, wat de kans dat het om verwanten gaat groter maakt.

Ik hoop dat je verder komt met je onderzoek naar Thomas Härtli/Hertli(j), ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inmiddels de nodige stappen ondernomen Gemeent aangeschreven. Men heeft gekeken in het Bürgerort, maar niets gevonden. Ik krijg de indruk dat het slecht zoeken is in Zwitserland. Men is niet allemaal van Wilhem Tell afkomstig. Misschien staat het in de kinderschoenen. Vandaag een email gestuurd naar de dominee, mogelijk dat er kerkboeken zijn. Misschien is hij voor het 31e Regiment Zwitsers geronselt met als standplaats Namen in België ? Want zijn 1e kind is in 1826 te Charleroy geboren en de 2e in Philipville, daarna Maastricht mogelijk Nijmegen en Zutphen. Na 1838 kom ik hem niet meer tegen als sergeant.

Het heeft vervolg

Spijkerboor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jammer dat er bij de gemeente geen gegevens zijn te vinden. In het geval van mijn Zwitserse voorvader uit kanton Aargau kreeg ik, nadat ik de gemeente had aangeschreven, gegevens via het regionale Zivilstandesambt. Maar er moet maar net wat bewaard gebleven zijn. Wie weet zijn er nog kerkboeken die wat opleveren, dat zou mooi zijn. Je zou ook nog eens een berichtje kunnen plaatsen op dat forum dat ik noemde, je weet maar nooit of iemand daar een tip of goed idee heeft.

Regiment Zwitsers nr. 31 is zeer waarschijnlijk, eigenlijk wel zeker, want dat werd voornamelijk geworven/geronseld in Graubunden. In de overige 3 regimenten zaten geen bataljons uit Graubunden.

Zie ook het boek Koning en kanton. De Nederlandse staat  en het einde van de Zwitserse krijgdienst hier  te lande 1814-1849 door Hermanus Amersfoort

Hierin staan de volgende garnizoensplaatsen in de Nederlanden (huidig NL+België) voor Regiment Zwitsers nr. 31:

1814-1816 Nijmegen

1816 Doesburg

1816-1819 Maastricht

1818-1819 Venlo, Roermond

1819-1821 Leuven

1821-1825 Antwerpen, Bergen op Zoom, Willemstad, Steenbergen, Geertruidenberg

1825-1829 Namen, Charleroi, Phillippeville, Marienbourg

Het regiment staat eerst onder commando van Jacob von Sprecher (uit kanton Graubunden, die in 1822 overleed notabene in Grüsch!) en vervolgens van Johan Jacob Schmidt (uit kanton Glarus).

De laatste serie regimentsplaatsen in de periode 1825-1829 komt overeen met de door jou genoemde geboortes van de eerste 2 kinderen in Charleroi (1826) en Philippeville. Eigenlijk zou je toch zijn militaire stamboekgegevens te pakken moeten zien te krijgen (via NA/CBG). Als je weet bij welk Nederlands regiment hij na 1829 heeft gediend (ik gok iets van infanterie, net als mijn voorvader), dan zou je daarmee de militaire gegevens moeten kunnen opzoeken (of laten opzoeken tegen betaling, heb ik ook gedaan). Is wel de moeite (en geld) waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Uniform van soldaten in Regiment Zwitsers nr. 31:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Inventaris stamboeken (nummer archiefinventaris 2.13.09):

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Regiment von Sprecher nr. 31

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep

Bij dit forum kan je hulpvragen stellen (in het Duits) over onderzoek in Zwitserland:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier ben ik goed geholpen.

Succes!

Misschien hier nog eens proberen of iemand suggesties heeft over verder onderzoek naar Härtli in Grüsch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Wellicht kom je iets verder via een van de adressen vermeld op de pagina over

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

?

Of via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep

Hallo,

 

Ik ben recentelijk begonnen met zoeken naar Thomas Hertlij. Het heeft hier alweer 4 jaar stilgelegen dus wellicht zijn er pas recentelijk nieuwe bronnen online gekomen. Aangezien dit forum mij verder heeft geholpen met de zoektocht vond ik het gepast om een bijdrage te leveren om het verhaal compleet te maken.

 

Ik ben begonnen met het zoeken van Wilhelmina Hertlij, mijn familie beschikt over een foto van haar (ik vermoed dat ze daar 60-70 jaar oud was) en een foto van haar man Dirk Dedel.

Het zoeken op Alle Drenten geeft met Hartleij (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) en Hertlij(

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) veel resultaten. Verschillende bevolkingsregisters noemen verschillende kinderen omdat kinderen vertrokken en anderen weer geboren werden. Het belangrijkste document voor de discussie hierboven is Norg, Bevolkingsregister Veenhuizen III, deel 4, 1850-1860 (toeg. 2001.16; nr. 45). Hierin wordt gevraagd om een geboorteplaats waar duidelijk vermeld staat voor zowel Thomas Hertlij als Dorothea Wilhelm Zwitserland. Dit geeft volgens mij een conclusie aan de discussie hierboven dat Thomas inderdaad een Zwitser was.

 

Op basis van de bevolkingsregisters van Veenhuizen en wat zoekwerken er buiten weet ik het volgende over het gezin:

 

Tomas Hertlij 1791-1870 "Gruisch" Zwitserland (of 1792 maar 1791 wordt doorgaans in Veenhuizen genoteerd)

Dorothea Wilhelm 1804-1886 Zwitserland

 

Kinderen:

Thomas Hertlij 1826-1871
Agnes Hertlij 1827-1914
Dorothea Hertlij 1831-1915 (Er was ook nog een Dorothea eerder geboren maar zoals hierboven jong overleden)
Sus(s)anna Hertlij 1833-???
Maria Louisa Hertlij 1836-??? (Zij trouwde in Amsterdam met Herman Teters maar ik kon geen sterfdatum vaststellen)
Johannes Hertlij 1838-1900
Wilhelmina Hertlij 1840-1912
Elizabeth Hertlij 1841-???
Johan Jacob Herlij 1845-???

 

Verder nog een belangrijk document over de militaire geschiedenis van Thomas (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

). Het leuke hier is dat zijn fysieke kenmerken genoteerd zijn maar ook zijn militaire verdiensten en de plekken waar hij voorheen gestationeerd was. Het is zeer klein geschreven daarbij kan ik nog wel wat hulp bij gebruiken. Wat ik wel kan opmaken in kolom van te voren gedient: (???) Bij het regiment (???) N0 31 (???) als korporaal 31 Januari 1815. De data in de tekst zijn leesbaar voor mij maar ik kan het niet koppelen aan de feiten op "Sergeant 1 februari 1817, Sergeant Majoor 1 september 1817". Ik lees in een andere kolom  "1830 vestiging Maastricht, 1830 in de velstrijd btr. bij het (???) Jager (?)" en onder elkaar staat 1832,1833,1836 dat hij in vesting Nijmegen was. De laatste kolom zegt dat hij overgedragen is aan het zevende bataljon in Amsterdam op 11 Januari 1841. Thomas kwam in Veenhuizen aan op 22 december 1836 heb ik gelezen. Ik weet niet of hij na 1836 een soor reservist was of dat zijn taken als veldwachter onderdeel waren van het leger. In ieder geval is hij met verlof geweest, ik heb hiervan de details niet genoteerd. 

 

Verder zag ik nog een vraag (ik ga uit van een kapot toetsenbord want ik zag geen vraagteken) of hij gevochten heeft in Waterloo. Alles doet vermoeden dat hij in het 31e Zwitserse regiment zat. Ik kan geen bron vinden dat er Zwitsers gevochten hebben aan geallieerde zijde, of tenminste volledige regimenten. Aan de franse zijde wel. Marije zei al dat het regiment ten tijde van Waterloo in Nijmegen gelegerd was, dus ik trek hier de conclusie dat hij niet aan Waterloo heeft deelgenomen. Op een klein sidenote hier, zijn laatste zoon heeft dezelfde naam als zijn laatste commandant bij het Zwitserse regiment (Johan Jacob)

 

Dat is zo goed als alles wat ik van de ongelovelijke Thomas weet. Als er mensen de gaten die ik achter heb gelaten weten in te vullen dan hoor ik het natuurlijk graag.

 

Mvg,

 

Wim

 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...