Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Herkomst familienaam Veltena


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik kom op een begraafplaats in Balk (Frl.) een graf tegen met daarop de naam van Marinus Cornelis Veltena.

Heeft iemand een idee of Marinus getrouwt is geweest en zo ja met wie ?

En waar komt de familie Veltena vandaan ?

Hij lijkt me zeer zeldzaam in Nederland maar doet toch heel nederlands aan.....

Suriname of Antillen misschien ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Gonnie,

het is wel degelijk VELTENA, ik kan ook wel iets over deze persoon vinden.......

Maar helaas niet al te veel en al zeker niet de antwoorden op de 2 door mij gestelde vragen !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kwam de naam bij de volkstelling in 1947 NIET voor in Nederland en in 2007 waren het minder dan 5 personen.

Er staat een Veltena in het telefoonboek van , die zal vast een antwoord op je twee vragen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien een Duitse link?

Name: Anna Catharina Reinwald

Gender: Female

Burial Date: 22 Dec 1730

Burial Place: Meckenheim, Bayern, Germany

Age: 32

Birth Date: 1698

Marital Status: Married

Spouse's Name: Veltena, Reinwald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Maikel,

Kan het geen verschrijving zijn geweest:

Van Veltema naar Veltena

Zie voorbeeld hier onder dezelfde personen:

Oosterhof x Veltema

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ouders: Oosterhof x Veltena

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties, ik berust -omdat een eenduidig antwoord uitblijft- voorlopig maar in wat onzekerheid.

Ik kan bellen maar vind dat nu even te vroeg, de vraag heeft niet de hoogste prioriteit.

Ooit zal ik -naar ik hoop- horen of het een verschrijving is geweest of dat de naam een buitenlandse herkomst heeft.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op de site van allefriezen.nl komt de naam Veltena niet voor wel zoals gemeld Veltema. Jammer dat er geen data op de grafsteen staan.

Wat een beetje in de buurt komt is het overlijden van Jeike Kornelis Veltema op 16-11-1895 in de leeftijd van 70 jaar. De ouders zijn Kornelis Rommerts Veltema en Dieuwke Hendriks Leemburg (in Genlias ook geschreven als Dieuke Hendriks Leenborg).

Overlijdensregister 1895, Tietjerksteradeel, Aktenummer A220

Heb je geen foto van het graf?

Misschien is Trijnje Rommerts Veltena een zus van Marius Cornelis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Hypo,

ik heb wel een foto (met data) van het graf, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Maikel,

Over de naam is geen discussie mogelijk. het is Veltena. Het probleem is dat niet alles van 1921 in Friesland is vrijgegeven. Je zou kunnen proberen om een mail te sturen naar de gemeente Gaasterland. Wellicht kunnen zij aangeven of Marinus Cornelis in Balk is geboren. Mogelijk kunnen ze ook aangeven wie de ouders waren van Marinus Cornelis. Wat ook kan helpen is een oproep plaatsen in een regionaal of plaatselijk blad in Balk of omgeving. Ik heb gekeken bij allefirezen, BHIC, Archief Utrecht, Drenlias maar de naam Veltena komt daar niet voor.

Ik zou zeggen probeer het met een advertentie. Niet geschoten is altijd mis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Maikel e.a.,

citaat:

Over de naam is geen discussie mogelijk. het is Veltena.

Ja dat staat op de steen, maar in de loop der jaren is mij en anderen

gebleken dat OOK bij steenhouwerijen fouten gemaakt worden.

(Zelf maak ik ook fouten, helaas).

gegroet,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi,

Ik denk wel dat het Veltena is,hier staat hij in de burgelijke stand als ovl;er staat nog meer van hem in de krant.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groetjes Harmke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel en anderen,

In de index Archiefkaarten van Persoonskaarten (1939 - 1994) van het Amsterdams Stadsarchief komt een Cornelis Veltena voor. Er lijkt niet al te veel op de kaart te staan, het kan ook een verschrijving betreffen - en kan het kan er gewoon helemaal niets mee van doen hebben, maar gezien de zeldzaamheid van de achternaam en dan ook nog icm de voornaam Cornelis is het misschien toch een halmpje?

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Maikel,

Ben volgende week in het Amsterdams Archief,

Wil je dat ik die persoon kaart na kijk

ben er ook aan't zoeken voor Margo en Andries

groetjes van Gonnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Cor,

Steenhouwerijen kunnen ook fouten maken maar het lijkt mij dat een fout hersteld wordt. Ik kan mij niet voorstellen dat na 9 jaar niemand deze fout is opgevallen. Gezien de steen zijn er wel nabestaanden. Deze fout lijkt mij uitgesloten.

Naar mijn mening is Veltena de correcte naam en hoeven we niet te zoeken naar een andere naam. Een andere schrijfwijze (Veltema?) kan eventueel wel voorkomen bij de vader of grootvader van Marinus Cornelis.

Mogelijk kan de naam Cornelis Veltena verwijzen naar de vader van Marinus Cornelis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het meedenken !

Dat de naam Veltena op de grafsteen juist is staat buiten twijfel, mede gezien de Burgerlijke Stand vermelding in de krant. Het is echter heel goed mogelijk dat de vader of grootvader de naam VelteMa gebruikte.

Ik heb de persoonskaart van Cornelis Veltena (Amsterdams Archief) toch maar even bekeken, het was een verwijzingskaart naar zijn echtgenote Maria Sophia Mook. Kinderen stonden er niet op.

Die waren er echter wel, in een overlijdensadvertentie van een zoon bij het CBG noemt Cornelis zich VelteMa (met een 3poot). Zo ook bij het Noord Hollands archief.

Gonnie, je mag in het Amsterdams Archief naar een oplossing kijken maar ik denk dat er niet al te veel te vinden zal zijn, immers, mijn vraag betreft een periode die ivm de privacy net niet bereikbaar zal zijn.

Ik heb via Facebook nog iemand benaderd met de vraag waar de familie vandaan komt (en of het wellicht ooit VelteMa was).

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...