Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Geboortejaar en ouders gezocht van Jantje Kuypers


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

ik zoek het geboortejaar en de ouders van onderstaande Jantje Cuipers, echtgenote van Jan Hanzes Veldkamp.

Volgens deze overlijdensakte zou ze in Overijssel geboren zijn, een plaats staat er niet bij.

En evenmin de ouders.

Overlijdensakte Gaasterland, 1823

Aangiftedatum 26 april 1823, blad nr. 14

Jantje Cuipers, overleden 26 april 1823, 76 jaar, vrouw, Weduwe

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Deze vraag heb ik ook op het Tresoar forum gesteld, maar dacht achteraf dat hij hier beter op zijn plaats was,

zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mij excuses voor eventueel dubbelzoeken.  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag de draad weer opgepakt en de vermoedelijke ouders gevonden, het kan bijna niet anders.....met een Debora als naam !

Jan en Jantje hadden maar één dochter, Deborah.

En Jan zijn moeder heette Henderika !

Sloten, huwelijken 1750

Vermelding: Ondertrouw op 5 april 1750

Man : Johannis Cuyper afkomstig van Balk

Vrouw : Debora Brouwers afkomstig van Sloten

Opmerking : getrouwd te Sloten

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)

Trouwregister Hervormde gemeente Sloten 1594-1811

Inventarisnr.: DTB 615

Wat resteert is het geboortejaar van Jantje Cuyper(s), ik kan in Friesland geen vermelding vinden, in Steenwijk waar Jan Veldkamp is gedoopt kan ik overigens ook geen doop van Jantje vinden. Hoewel de overlijdensakte een geboorte van rond 1746 suggereert denk ik nu eerder aan een doop rond 1752 omdat haar man ook in dat jaar werd geboren en haar ouders in 1750 trouwden.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Maikel,

Is het wel juist wat je hier boven vermeld? In haar overlijdensakte staat namelijk dat zij is geboren in Overijssel en woonachtig als winkelierster in Balk. Haar geboortejaar kan zijn tussen 1745 en 1755.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Masje,

ik weet natuurlijk niet of het juist is wat ik schreef, het was ook meer bedoeld als een overpeinzing en een vermoeden.

Feit is dat Johannes Cuyper en Debora Brouwers in 1750 te Balk trouwden en dat dit paar zeer goede ouder-kandidaten zijn !

In de goede periode !

Dat een vrouw nogal wat ouder is dan de man maakt me ook voorzichtig.

En een overlijdensakte is veel minder betrouwbaar dan bijv. een huwelijksakte dus hecht ik niet al te veel waarde aan dat Overijssel.

Zeker als de aangevers geen familieleden zijn.

Ik denk overigens dat ik muurvast zit bij deze vraag, zeker wanneer Jantje Cuypers in Balk is geboren.

Daar is geen doopinschrijving van Jantje te vinden, tenminste, mij lukt dat niet !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kan het zijn dat Jantje bij het huwelijk in 1750 werd erkend? Dat zij geboren is als Jantje Brouwers geb ca 1747?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Ramon,

bedankt voor de suggestie.

Met de zoekopdracht:

jantje* 174? or 175? balk or sloten krijg je elke jantje en jantjen die tussen 1740 en 1760 is gedoopt.

Ik krijg er 6, geen enkele voldoet !

debora* 174? or 175? balk or sloten levert niets op.

brouwer* 174? or 175? balk or sloten ook niet.

jan* debora* 174? or 175? zoeken in heel Friesland geeft één (fout) resultaat.

jantje* vader or moeder niet genoemd* balk or sloten 174? or 175? geeft één (fout) resultaat.

Kortom, hoe moet je zoeken om haar toch te vinden ?

Erkenningen staan er bij de huwelijksinschrijvingen vóór 1812 nooit bij voorzover ik weet.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor alle zekerheid gezocht op FamilySearch, maar, ondanks tientallen naamgenotes, niemand die in het plaatje past.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat zou betekenen dat het echtpaar Kuijpers-Brouwers helemaal geen kinderen liet dopen te Balk of Sloten? In ieder geval staan ze niet onlline. Zoals Masje II al voorstelde is het dus niet zeker dat dit de juiste ouders zijn , maar als je hun kinderen in kaart kan brengen, heb je iets meer zekerheid. Het blijft toevallig goed passen dat Jantje winkelierster te Balk was en de naam van Debora "past". Het gegeven dat ze geboren zou zijn in Overijssel kan "een foutje" zijn omdat ze er misschien lang woonde. Maar zal wel onderzocht moeten worden. Ik denk dat een bezoek aan een archief inzake Balk toch de enige optie is. De kinderen van Johannis en Debora, maar ook van Jantje een indemniteit, adressen, gegevens of eigendom van haar winkel, notariele aktes inzake haar vermogen, etc. Mijn suggesties raken een beetje op, maar het blijft interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...