Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gebruik van nicknames in toekomst verboden?


Gast limburger

Recommended Posts

Enige weken geleden las ik ergens dat er een (serieus??) voorstel was gedaan om nicknames te verbieden. Ik zou me dan niet meer mogen melden op een forum met de naam Limburger maar met mijn e-mailadres. Zou ik nu in een pittige discussie op een forum een pittige mening verkondigen dan zou mijn e-mailbox in korte tijd vol zitten, want honderden mensen zien mij dan ingelogd met mijn e-mailadres. Dus wordt de pittige discussie dan voortgezet buiten het forum, of in het forum plus via het e-mailadres van de persoon met de pittige (of afwijkende) mening.

Toen ik de naam Limburger verzon probeerde ik er een Limburgse vlag als afbeelding erbij te zetten, inspelend op het zogenaamde Limburgse chauvinisme. Dat lukte niet en het werd mijn communiefoto. Het hoge voorhoofd en de flaporen zijn gebleven en de haardos is wat verminderd, met wat fantasie zou iemand kunnen menen mij wel eens op een genealogische bijeenkomst gezien te hebben. Dus dat kleine beetje privacy wil ik wel prijs geven.

De grote vraag is: Wat denken jullie daarvan?

PS Pas wilde ik mij aanmelden bij een forum waar ze wel erg veel van me wilde weten.Ze wilde nog net niet mijn telefoonnummer en banknummer weten. Dan haak ik dus af!

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

hoi Limburger, ik heb gedaan priegel, die mij in de familie van heeeeel vroeger kennen weten wie ik ben, maar priegels zijn er meer.

bij geneanet heb ik een stamboom gezet, wel onder mijn naam, maar de foto is gemaakt toen ik 1 jaar was, dus met 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14"> grijzend haar, rimpeltjes in het gezicht, hangbuikje en beetje dikker, ben ik dat ook.

bij clubs heet ik binkbabbob, zo noemt mijn kleindochter me, zo heten mijn hondjes en de foto die erbij staat.......... is van mijn hondje.

prive mag er best veel blijven en wil ik zo met jouw mailen, dan mag je mijn naam weten maar op internet ..... liever niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik mijn nickname Masje II als eerbetoon aan mijn in 1961 overleden grootvader die om nog onduidelijke reden als bijnaam Masje werd genoemd, vooral door de jonge dames. In ieder geval mijn grootvader en ik hebben heel veel raakvlakken. Hetzelfde beroep (grafische sector), geschiedkundige interesse en als men ouder wordt ook nog steeds in de belangstelling bij jonge dames. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14">

Gebruik Masje II al vanaf 1973 toen ik een serie historische artikelen schreef voor een aantal kranten. Die mij kennen op genealogisch en geschiedkundig vlak weten mijn echte naam en in welke plaats ik woonachtig ben. Schrijf wel historische artikelen onder mijn eigen naam die in binnen- en buitenlandse periodieken worden opgenomen. In kranten gebruik ik weer mijn nickname.

Nickname moet kunnen en het verbind vaak ook een achterliggende gedachten.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het inloggen, waarbij je veel persoonlijke gegevens moet invullen, is een bescherming voor de beheerder. Zodra je als gebruiker een misstap maakt, is bekend met wie men te maken heeft. Het wordt vaak alleen gebruikt voor intern gebruik. Als je niets te verbergen hebt hoef je daar niet bang voor te zijn.

Het inloggen onder een nickname wordt soms in

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

door een rechter verboden. In een land zoals

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is het al langer voor iedereen verboden. Reden: een grotere "sociale verantwoordelijkheid" en "beschaafdheid" onder gebruikers

Op een genealogisch, sociaal, forum, zou het niet nodig moeten zijn om onder een nickname te werken. Nickname of niet, het maakt geen verschil voor privacy. Je hoeft heus niet alles van jezelf prijs te geven en kan redelijk anoniem werken. Je geeft zoveel informatie als je zelf wilt. Van personen die met een nickname werken en veel prijsgeven, kan ook veel gegoogled worden, dus dat maakt niets uit. Werken met een nickname wil niet zeggen dat je een vrijbrief hebt om maar los te gaan en de beschaafdheid te laten varen. ook daar zie ik geen verschil in.

Een nickname kan een verbinding zijn met het verleden, zoals Masje II aangeeft, iets persoonlijks; maar liever geen nickname om verstoppertje te spelen.

Een verbod, daar ben ik tegen. Ik ben voor een "grotere sociale verantwoordelijkheid en beschaafdheid" van de gebruiker, met of zonder nickname is dat mogelijk, maar liever zonder, het moet niet te gek worden, geen ra, ra, ra wie ben ik? Maar iedereen kan dat hier gelukkig zelf bepalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De een een gaat wat voorzichtiger om met zijn privacy dan de ander. Is dat soms de eindconclusie ? Laat ik duidelijk zijn. Mijn e-mailadres mogen ze weten en als ik iets fout doe is er altijd nog een moderator die mijn berichten kan wissen en mijn IP-adres kan achterhalen. Dus Piet Paulussen die woont in de Raadhuisstraat 56 te Nergenshuizen is nergens voor nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb twee nicknames eentje voor genealogie forums dat is dan "Hobby genealoog" en voor ander [auto] forums "2 Fast 4 U" en voor de wat "officiëler" sites gebruik ik mijn voorletters en achternaam dus men kan zeggen dat ik eigenlijk drie nicknames in gebruik heb.

Maar een verbod op een nickname vind ik te ver gaan, het is tenslotte iets wat je onderscheid van alle andere gebruikers op een forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een bijnaam, want daar praten we hier toch over en ik hou me liever bij het Nederlands, geeft vaak meer aan wie de persoon is dan zijn eigen naam omdat de persoon die zelf kiest of anderen vinden dat die bij de persoon past. Vroeger had een naam een betekenis die bij een kind paste. Nu wordt een kind een willekeurige naam gegeven en als ouders zich zouden verdiepen in de betekenis er van zouden velen een andere naam uitzoeken. Een bijnaam kan dus juist een persoon karakteriseren. Maar er zullen anderen zijn om zich er achter te verstoppen, of zich te kunnen uitleven in anonimiteit. Ook dat karakteriseert de persoon dan.

Maar wie zal weten wie de persoon is met of zonder bijnaam. Ik gebruik Wim omdat ik zo heet, of heet ik misschien wel Joop en wil mensen op het verkeerde been zetten. Het is allemaal om het even. En verbieden? Wie controleert dat. Ik lees dat men in China daar allerhande mooie redenen voor heeft om het te verbieden, maar gaat het er eigenlijk niet om dat men controle wil houden over mensen. Wat de privacy betreft verbaast het me dat sommige mensen zich hier zo druk over maken, terwijl ze hun hele hebben en houden uitgebreid op Facebook zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even deze site vermelden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Er is totaal niets mis mee om met een nickname, pseudoniem, bijnaam door het leven te gaan. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Wie weet schuilt achter een nickname wel een beroemdheid? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik gebruik om heel andere redenen een"bijnaam" Ik  heet geen Visser, ben geen visser en ook geen visboer. Op een heel ander forum gebruikte ik mijn eigen naam, maar kreeg toen boze berichtjes, die voor iemand anders, met vrijwel dezelfde naam, bedoeld waren. Dus dacht laat ik dat maar niet opnieuw doen. Nu hoop ik maar, dat mensen op dit forum die (bijna) dezelfde naam gebruiken zich heel netje gedragen.

Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb als "beginneling" op twee forums mijn eigen naam gebruikt en dan kun je zowel op het forum als via de mailbox voor van alles uitgemaakt worden als je over bepaalde zaken er een afwijkende mening op na houdt. Op een forum was maar één moderator, die ging elke winter ergens overwinteren en in die maanden brak er gegarandeerd op dat forum de pleuris uit. Was hij weer terug, dan bemoeide hij zich hoogstzelden met de scheldpartijen. Wegwezen daar dus. Mijn nicknames bij diverse forums zijn: hws en HenkWS. Ik heb niet gekozen voor Henk want dan krijg je later Henk2 en Henk3 en dan krijgt de verkeerde persoon de verkeerde berichten, daar moet ik visser gelijk in geven. Zo nu weten jullie ook mijn voornaam. (Ik kan het niet terugvinden en weet niet zeker of het op dit forum is of op het forum waar ik bekend ben als hws. Daar reageerde iemand op een bericht van mij met de beginwoorden: Henk beweert dat..., en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.Want ikzelf wil graag bepalen of en wanneer ik iets meer van mijzelf - mijn voornaam in dit geval - loslaat)

Groet,

Limburger (die eigenlijk Henk heet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik vind het wel heel prettig om te weten met wie ik te maken heb............maar begrijp in veel gevallen ook heel goed dat men op dit -of andere fora- een fantasienaam gebruikt.

Dat er bijna geen mensen meer zijn die hun eigen naam gebruiken vind ik hoe dan ook jammer !

Verwerpelijk en misleidend vind ik het wanneer één persoon onder meerdere fatasienamen op één en hetzelfde forum actief is en met de ene fantasienaam de andere de hemel in prijst.

Helaas, het gebeurt regelmatig.

Op dit forum overigens niet !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel  (Ik neem aan, dat dit je echte naam is)

Als amateur genealogen onder elkaar kan ik mij voorstellen dat je het jammer vindt, dat niet iedereen zijn eigen naam gebruikt. (Waarom ik het niet doe heb je hierboven kunnen lezen) Maar ik denk dat de kans wel heeeel erg klein is, dat ons nageslacht de tekst van dit forum of van welk forum dan ook nog zal kunnen lezen.

Daarom is de vraag aan jou nu, "waarom vind je het jammer?" Dan heb ik gelijk nog een andere vraag aan je: "Waarom denk je dat er mensen zijn, die verschillende namen gebruiken. En waarom zouden ze dat in vredesnaam doen?"  Mij lijkt het alleen maar heel onhandig.

Visser (die dus volgens de Burgerlijke Stand geen Visser heet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Visser,

ik vind de nicknames jammer omdat ik graag wil weten met wie ik te maken heb. Een naam zegt zoveel, misschien wel meer dan je beseft !

En het gebruik van 2 namen is handig als je zowel een vriendelijk als een onvriendelijk persoon wilt zijn..........Vragen stel je via de zich vriendelijk presenterend persoon en ruzie maak je met de andere naam.

En geloof me, er zijn overal notoire ruziezoekers........ 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_brrr_01.gif" alt="br_">

Overigens zijn ook overal vriendelijke en behulpzame mensen........

Een actieve webmaster, evt. geholpen door een moderator, kan veel narigheid voorkomen.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Maikel,

Bedankt voor je toelichting. Ik heb weer wat geleerd. Ik ben het met je eens, dat het gebruik van twee namen verboden zou moeten worden. Als je al iets onaardigs zou willen schrijven, moet je daar ook achter gaan staan en niet voor je positieve berichtjes een andere naam gaan gebruiken.

Ik zit nog niet zo lang op dit forum, maar ik denk dat het aantal negatieve berichten hier wel mee valt.

Groeten

Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

...... Ik ben het met je eens, dat het gebruik van twee namen verboden zou moeten worden.

op een en dezelfde forum wel, maar zoals ik het gebruik van meerdere namen voor verschillende forums mag voor mij best gedaan worden

Ik zit nog niet zo lang op dit forum, maar ik denk dat het aantal negatieve berichten hier wel mee valt.

hier op het forum negatieve berichten? de eerste moet ik hier nog lezen. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_taunting.gif" alt="Ta_9">

Er is hier een beste stemming 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sterretjes0.gif" alt="B-19"> en laten wij dit hier ook houden

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_puppykisses.gif" alt="#!!">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste leden,

Fijn om te lezen dat hier een beste stemming heerst, daar doen we ons best voor met zijn allen!

Zal niet ingaan op de voors en tegens van het gebruik van een nickname.

Ik wil wel aangeven dat op dit forum, de nickname wordt toegelaten, tenzij te aanstootgevend of te onduidelijk als gebruikersnaam.

In de registratie overeenkomst van het StamboomVragenForum staat dat er per IP adres één registratie wordt toegelaten, we doen dat uit veiligheidsoverwegingen. Dit wordt periodiek gecheckt en registraties met een zelfde IP adres worden verwijderd.

Met een genealogische groet,

sadminF - beheerder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...