Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jeltje Engelsma (*1881) en haar kinderen Hettinga


Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Goedenavond,

Al enige tijd zijn we opzoek naar de overlijdensdatum van Jeltje Engelsma (*1881).

Hier in het kort het verhaal. Jeltje en haar man Pieter Hettinga, gehuwd 14 mei 1903 te Haskerland gaan in 1907 naar de V.S. met drie jonge kinderen(verm. 4 kinderen). Rond 1916 keren ze terug naar Friesland. De echtscheiding vindt plaats in 1920 en rond 1926 gaat Jeltje met haar dochter Jeltje (*1904) en zoon Johan (*1918) terug naar de V.S. (Canada). Er zijn kinderen in de V.S. geboren tussen 1907 en 1916.

We noemen de namen Evert (Edward) Hettinga, gaat vermoedelijk in 1924 terug naar de VS, Elise (*12 mei 1906), Martin (*19 okt. 1908), Peter (*21 juli 1912).

Er zijn meer gegevens met een vraagtekens betreffende deze familie, maar mijn primaire vraag luidt:

- wanneer en waar zijn Jeltje Martens Engelsma (*17 jan. 1881 te Oldeboorn Ut), haar dochter Jeltje Hettinga (*27 dec. 1904 te Nijehaske) en zoon Johan Hettinga (*1 nov. 1918 te Nijehaske) overleden.

Met dank voor hulp,

Jan Rein Hettinga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een blik in Ancestry:

Jeltje, Pieter en de kinderen Evert, Jeltje en Johan, zijn passagiers op de Potsdam die 18 juni 1907 arriveert in New York. Als bestemming wordt opgegeven: cousin Mr Steward Weiss, East Mainstreet 1467, Rochester NY.

Jeltje Engelsma en haar zoon Johan Hettinga, under age, (niet haar dochter Jeltje) staan op de passagierslijst van de Volendam die op 21 februari 1926 arriveert in New York. Als referentie geeft ze het adres van haar vader op; ze zijn op weg naar Michigan. Maar op de passagierslijst die met hetzelfde schip door vaart naar Canada, komen hun namen niet voor; wel die van dochter Jeltje, 21 jaar, servant, bestemming: friend S. Miedema, 28 Wortly Road, Londen Ont., farmer.

Haar naam staat doorgestreept met de toevoeging "did not sail" en bij de naam van vriend Miedema staat bijgeschreven "Dutch Consul".

Geen overlijdens gevonden.

Evert/Edward, geboren 7 december 1903, trouwt Holland,Ottawa,Michigan, 25 september 1929 met Laura Helene Ogden, geboren 18 augustus 1909, overleden 18 december 1979, dv William Scout Ogden en Anna Marie Guenther.

Er zouden twee kinderen zijn.

Evert is aldaar overleden op 28 oktober 1971.

Martin (19) en Peter (15), reizen samen op de Rotterdam die op 25 januari 1928 in NY arriveert, bestemming broer Edward in Holland, Michigan.

Martin overleed 64 jaar oud op 15 mei 1973 in Oregon, laatste woonadres 97825  Dayville, Grant, Oregon, United States of America; hij was gehuwd met Hattie

Peter, geboren in El Paso, Texas, overleed 86 jaar oud op 7 november 1991 in Oregon, laatste woonadres 97535  Phoenix, Jackson, Oregon, United States of America. Op 20 mei 1942 is hij voor de militaire dienst als Private ingedeeld in Michigan, Kalamazoo.

Peter reist met zijn gezin op 30 oktober 1956 vanaf Southampton, Engeland naar NY. Zijn vrouw Constance, Engelse van geboorte, en de kinderen John P (11), geboren in Engeland, James R (9) geboren in Michigan, Roy M (6), en Susan J (4) geboren in Idaho.

tot zover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan Rein

Hier zijn de antwoorden op 2 van je 3 specifieke vragen

Overlijden dochter Jeltje

First Name: Elsie

Last Name: Devecht

Birth Date: 27 December 1904

Social Security Number: 380-18-1321

Place of Issuance: Michigan

Last Residence: Grand Haven, Ottawa, Michigan

Zip Code of Last Residence: 49417

Death Date: 3 October 1999

Estimated Age at Death: 95

Huwelijk Elsie te Ottawa

DEVECHT ALBERT X HETTINGA ELSIE             

06/01/1932

Overlijden Johan

First Name: Joseph

Last Name: Hettinga

Birth Date: 1 November 1918

Social Security Number: 370-07-1227

Place of Issuance: Michigan

Last Residence: Grand Haven, Ottawa, Michigan

Zip Code of Last Residence: 49417

Death Date: 6 October 2004

Estimated Age at Death: 86

NB er is een HETTINGA, ELSIE die overlijdt te Ottawa op 30 mei 1955. Of dit Jeltje Engelsma is of een kleinkind kan ik er niet van opmaken.

Vanwege privacy stuur ik je oa de obit van Elsie Devecht via email

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

PS net als haar dochter gebruikt Jeltje sr inderdaad de naam Elsie

1930 census

Name: Elsie Hettinga

Event Place: Holland, Ottawa, Michigan

Gender: Female

Age: 46

Marital Status: Divorced

Race: White

Birthplace: Netherlands

Estimated Birth Year: 1884

Immigration Year: 1926

Relationship to Head of Household: Head

Father's Birthplace: Netherlands

Mother's Birthplace: Netherlands

Enumeration District Number: 0015

Family Number: 314

Household Gender Age

  Elsie Hettinga F 46

Child Johan Hettinga M 11

De Oregonse graven van Martin en zijn vrouw Hattie Claire Snyder kunnen online worden gevonden:

Hattie Claire Synder Hettinga (geb 29-04-1916, ovl 15-09-1975):

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Martin Hettinga (geb 19-10-1908, ovl 15-05-1973) :

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(Ze zijn op 09 Mar 1942 getrouwd in Payette, Idaho)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goedemorgen,

Wat een schat aan gegevens ! Waarvoor bijzondere dank. Ben druk doende e.a. te ordenen en wil graag een overzicht geven maar loopt vast op het volgende.

In mijn aantekeningen heb ik nu, naast de andere kinderen van Pieter Hettinga en Jeltje Engelsma, het onderstaande

- Jeltje Hettinga, geb. 27 december 1904 te Nijehaske (Has) en

- Elise en/of Johan ?? Hettinga, geb. 12 mei 1906 te Nijehaske (Has).

Mogelijk is Elise onjuist en betreft het slechts Johan.

Is er een optie dit na te gaan ?

groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goedemiddag allemaal,

Het antwoord op mijn bovenstaande vraag is met grote waarschijnlijkheid al gegeven in onderstaande bericht:

Overlijden dochter Jeltje

First Name:    Elsie

Last Name:    Devecht

Birth Date:    27 December 1904

Social Security Number:    380-18-1321

Place of Issuance:    Michigan

Last Residence:    Grand Haven, Ottawa, Michigan

Zip Code of Last Residence:    49417

Death Date:    3 October 1999

Estimated Age at Death:    95

Dan is er in 1906 alleen een zoon Johan geboren. Kan iemand zijn overlijden, 9 jaar oud, rond 1915 in New York bevestigen ?

Groet Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sorry geen overlijden voor Johan 1906 te vinden. Ik heb zelfs ook nog in verscheidene cemeteries gezocht te Rochester.

Natuurlijk wil het nog niet zeggen dat hij niet in New York state is overleden.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien is het nog van nut toe te voegen dat Pieter en Jelske eind 1915 nog een Johan hebben gehad geb te Mexico?

Zijn overlijdensakte in 1918:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goedenavond allemaal,

Zoveel info binnen 24 uur had ik niet verwacht. Het was vandaag een hele klus om orde op zaken te stellen. Alle teksten zijn met dank verwerkt. De belangrijkste vondst was wel dat Jeltje en Elsie een en dezelfde persoon zijn. Maar ook alle nieuws over kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van Jeltje Engelsma was/is welkom en tot nu toe doorspekt met meerdere verrassingen.

En dan de grafstenen... Jammer nog geen overlijden van Jeltje Engelsma of is het toch Hettinga, Elsie ov. 30 mei 1955 te Ottawa ???

Om de vragen zo concreet mogelijk te houden richt ik me eerst op de oudste zoon Evert (Edward).

Pieter Hettinga en Jeltje Engelsma, de oudste zoon:

Evert (Edward) Hettinga is geboren op 7 december 1903 te Nijehaske (Has), overleden op 28 oktober 1971 te Holland (Michigan, VS). Edward werd 67 jaar.

Edward trouwt op 25 september 1929 te Holland (Michigan, VS) met Laura Helen Ogden, dochter van William Scout Ogden en Anna Marie Guenther. Laura is geboren op 18 augustus 1909 te Johnsonburg (Pennsylvania, VS), overleden op 18 december 1979 te Holland (Michigan, VS). Laura werd 70 jaar.

De vragen zijn o.a.

- de ouders van Laura zijn William Scout Ogden, geb. 26 mei 1857 te Brady Township, Pennsylvania en Anna Marie Guenther geb. 5 jan. 1871 te Duitsland. Zijn er overlijdensdata ?

- is er meer te vinden over de kinderen ?

Groet,

Jan Rein Hettinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Overlijdens te Ottawa:

HETTINGA KATHY 07/22/1961

HETTINGA RANDY 07/22/1961

Huwelijk te Ottawa:

HETTINGA LAWRENCE         BOUMAN BARBARA 09/09/1964

(de volgende 3 komen allemaal tevoorschijn voor Harriet Hettinga)

CLASON DAVID MARSHALL HETTINGA HARRIET JOAN 12/29/1950

GREEN LEROY                         NORDHOF HARRIET J 11/01/1969

VANDENBOSCH ROBERT D         NORDHOF HARRIET J 03/30/1973

en ook nog:

NORDHOF PAT RHINARD CLASON HARRIET JOAN 04/18/1958

==> a grand total of 4 marriages..... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:">

en Pat had in ieder geval ook nog 2 andere huwelijken:

NORDHOF PAT RHINARD BOERSEMA VIVIAN PHYLLIS 02/10/1956

NORDHOF PAT RHINARD FEYEN MARION GERTRUDE 12/23/1971

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

William Scout Ogden, Birth 26 May 1857 in Brady, Clearfield, Pennsylvania, United States

Death Feb 1928in Johnsonburg, Elk, Pennsylvania, United States

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

tr 21 september 1907 Limestone, Cattaraugus, New York, United States 

Anna Marie Guenther, Birth 5 January 1871 in Freistadt, Prussia (Kisielice, Poland)

Death 18 June 1952 in Johnsonburg, PA

4 kinderen, meer bekend via een Familytree Matchinsky-van Ark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lawrence E Hettinga, Last Residence 49423  Holland, Ottawa, Michigan, Born 13 May 1930, Died 5 Feb 2006

zijn echtgenote is Barbara J Hettinga (meisjesnaam?), geboren 1 juli 1938, overleden na 1993 Park Av, Holland Michigan (Public Index)

Mogelijk is haar achternaam Bouwman:

Dale W. Bouwman ’55 of Elkhart, Ind., died

on Thursday, July 6, 2006. He was 77.

He was a veteran of the U.S. Marine Corps.

He was employed by Miles Laboratories for

28 years, retiring in 1994 as director of manufacturing.

He was a member of the Moose Lodge,

Marine Corps Association, American Rifle

Association and American Chemical Society.

He was preceded in death by one son, Steven

Bouwman.

Survivors include his wife of 54 years,

Bernadette; a daughter, Debbie Godfrey of

Thomasville, Ga.; a son, Kevin (Geri) Bouwman

of Bristol, Ind.; one grandson; and two sisters,

Lucille (Vern) Beelan and Barbara Hettinga, both

of Holland, Mich.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goedemiddag,

Dat is wel heel fraai nieuws, met zelfs een foto. Weliswaar van de koude kant maar heel mooi en dus goed bruikbaar.

Als er veel nieuws komt, komen ook de vragen:

- wanneer is Evert (Edward) Hettinga naar de VS gegaan ? In 1924 woont hij nog bij zijn tante in Leeuwarden.

- wie is de moeder van Randy en Kathy Hettinga ? Beiden overleden op 22 juli 1961 zal toch niet waar zijn !

- is er meer te vertellen over de mannen van Harriët Joan Hettinga ?

Dank voor alle moeite en hulp.

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Edward was truckdriver bij een Fruitproducer, jaar van immigratie 1907 (census 1930);

Wij weten dus dat die datum hoort bij de eerste reis was met het gezin, zie mijn eerder bericht

Een blik in Ancestry:

Jeltje, Pieter en de kinderen Evert, Jeltje en Johan, zijn passagiers op de Potsdam die 18 juni 1907 arriveert in New York.

Hij staat ook op de passagierslijst SS Nieuw Amsterdam, dd 13 april 1925, een scan zit in je mailbox.

En met dank aan Sylvia, voeg ik deze nog bij:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Ludmilla en Sylvia,

Fraaie vondst die overlijdensadvertentie van Edward Hettinga. Zijn dochter Harriët Hettinga was kennelijk 4x gehuwd.

Nu vind ik het overlijden van haar dochter Stephanie Wisniewski, geb. 1953 en ov. 30 juni 2010. Reeds overleden zijn haar vader David Kerns, moeder Harriet Hettinga Vandenbosch en stiefvader Dale Vandenbosch.

Verder 3 broers en 3 zussen met tenminste twee verschillende familienamen.

Het wordt wel complex.

groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik had die obit wel gezien, maar had 'm voor nu nog maar even genegeerd omdat er genoeg andere dingen waren:

Hier is waarschijnlijk David Kerns sr

Name: David Marshall Kerns

Date of Birth: 00/00/0000

Location: Grand Rapids City Cemeteries

OAK GROVE CEMETERY, BLOCK 04, Lot :A35, Space :6

Age: 065

Place of birth:

Gender: M

Veteran: N

Place of death: Grand Rapids MI

Date of death: 06/30/1996

Funeral director: Harlan, Reyers North Valley Chapel

Service date: 07/03/1996

Cremated: N

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In 1971 was Stephanie Clason/Clasen het enig kleinkind van Edward. Als de Stephanie van de obit inderdaad dezelfde persoon is (ik moet nog iets meer overtuigd worden), dan zijn die andere broers en zusters half/stief broers en zusters en hebben geen Hettinga voorouders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vind het allemaal gewldig, zit midden in het onderzoek, en in andere, maar wat is die familie groot zeg.

Zal proberen de draad weer ergens op te pakken :-\

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goedenavond,

De twee kinderen van Evert (Edward) Hettinga en Laura Helen Ogden leveren nogal wat vraagtekens op:

Hier dochter Harriet uitgewerkt. Echtgenoot (1) David Marshall Clason is plots David Marshall Kerns geworden... Rara wat is hier aan de hand ?? Duidelijk is dat Sylvia de gegevens niet geheel vertrouwt.

Harriët Joan Hettinga, is geboren op 19 mei 1931, overleden op 19 september 1992 te West Olive (Michigan, VS), begraven te Lakewood Cemetery Ottawa Michigan. Harriët werd 61 jaar.

Harriët trouwt op 29 december 1950 (1) met David Marshall Clason = David Marshall Kerns ov, 30 juni 1996, werd 65 jaar. ???? Begr. Grand Rapids cemetery.

Van David en Harriët is een kind bekend:

1 Stephanie Clason is geboren rond 1953, overleden op 30 juni 2010. Stephanie werd ongeveer 57 jaar.

Stephanie was gehuwd met James Wisniewski. James is overleden in 1977.

Harriët trouwt op 18 april 1958 (2) met Pat Rhinard Nordhof. Pat is geboren op 13 augustus 1926, overleden op 31 januari 1990 te Michigan (VS). Pat werd 63 jaar.

Pat was eerder gehuwd (1) op 10 februari 1956 met Vivian Phyllis Boersema.

Pat was later gehuwd (3) op 23 december 1971 met Marion Gertrude Feyen.

Harriët trouwt op 1 november 1969 (3) met Green Leroy Nordhof.

Harriët trouwt op 30 maart 1973 (4) met Robert Dale VandenBosch. Robert is geboren op 26 augustus 1930, overleden op 28 november 2007. Robert werd 77 jaar.

Ben heel benieuwd of we meer gegevens vinden over bovenstaande echtparen..

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben nu wel overtuigd dat dat Stephanie W de juiste persoon is daar er 2 entries zijn voor dezelfde file# in de death records te Kent, MI:

[tt]Last Name      First Name          Date of Birth      Date of Death        Residence  Instrument/File Number

CLASON        STEPHANIE LAVERNE                                              OTTAWA    201007070015374

WISNIEWSKI    STEPHANIE L       09/28/1952          06/30/2010            OTTAWA    201007070015374[/tt]

NB Stephanie is ca 1974 met James Wisniewski getrouwd. (de announcement was in de Grand Rapids Press op 23-03-1974)

Nu heb ik wel grote twijfels over de 1977 overlijdens datum van James. Wat is je bron voor die datum?

Ik heb het vermoeden dat David sr zijn naam pas ergens na de scheiding van Harriet heeft veranderd in Kerns:

- Stephanie heeft de naam Clason bij haar huwelijks aankondiging in 1974 en bij haar dood in 2010. Ze heeft schijnbaar nooit officieel de naam Kerns gebruikt.

- De andere kinderen schijnen wel alleen de naam Kerns te gebruiken (bv bij de verlovingen van Marshelle in 1977 en Rosemarie in 1982).

Ludmilla heeft de scheiding van Harriet kunnen vinden in de Holland Evening Sentinel van 29-7-1953

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Verder, net als Harriet schijnt David ook een aantal partners te hebben verzameld, maar ik zag het nut er niet van in om daar te ver in te gaan, want het gaat tenslotte om de Hettingas en niet hun extended schoon familie.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla en Sylvia,

Opnieuw aanvullingen, bedankt. Jullie zijn maar druk zie ik.

Zit al dagen naar de nakomelingen van Pieter Hettinga en Jeltje Engelsma te zoeken. Heb nauwelijks succes en dankzij jullie hulp komen we verder. Die betaalsites, om gek van te worden !

Heb ook de ov. datum bij James Wisniewski gewist.

Maar ik heb nu toch het vermoeden dat Harriët Hettinga (1931-1992) meer kinderen heeft, maar kan dat niet hard maken. Mogelijk met de familienaam Nordhof.

Hoop dat iemand hier nog iets kan vinden.

Dank en groet,

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik hoop dat er ooit nog eens goed gekeken gaat worden naar de overlijdensdatum op 30-05-1955 van Elsie Hettinga. Kan het hard gemaakt worden dat het hier om Jeltje / Elsie Engelsma gaat ?

Verder ben ik ook heel benieuwd of er ergens een overlijdensadvertentie of foto van een grafsteen te vinden is van Pieter Hettinga, Jeltje Engelsma haar man. Deze werd op 25-10-1883 te Nijehaske geboren en overleed 21-03-1944 te Amsterdam.

Zijn persoonskaart vermeld noch echtgenotes noch kinderen.

Pieter was op 05-11-1921 te Aengwirden getrouwd met Arentje Henstra maar op 27-09-1923 werd de echtscheiding van dit tweede huwelijk alweer uitgesproken.

Pieter zijn laatste woonplaatsen waren:

Norg 1930

Rotterdam 1930-1940

Amsterdam 1940-1944

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

nog geen overlijdensadvertentie en ook geen grafsteen maar de woonplaats Norg leidde alvast naar een melding in diverse bronnen van diverse ''wetsovertredingen'', zie o.a.:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ook leuk........ gl&

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...