Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Johanna was ruim 19 jaar in verwachting.


Wim

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

In mijn parenteel van familie Hillebrand komt het echtpaar Casper Hillebrand en Johanna Stolk voor die woonden in Rotterdam. Johanna overleed in het kraambed in 1903 na de geboorte van een tweeling. Dat komt wel meer voor, maar dit waren haar 18e en 19e kind en dat op die leeftijd. Bij haar overlijden was ze 37 jaar en 19 jaar getrouwd. Ze kreeg 2 tweelingen en een drieling, daarnaast 8 dood geboren kinderen waarvan 6 in achtereen volgende jaren. Slechts twee kinderen werden volwassen waarvan een ook maar 29 jaar werd.

Ik kan me nauwelijks voorstellen hoe het leven van dit echtpaar en vooral deze vrouw geweest moet zijn. Ruim 19 jaar in verwachting zijn...............

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jeetje,

Ik kan me daar ook weinig goeds bij voorstellen, wat een leven. Armoede, ziekte. Ik ga er van uit dat de tweeling in 1903 ook overleden zijn, net als de andere meerlingen? Triest en bijzonder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla,

De laatste tweeling van 1903 was een jongen en een meisje. De jongen Casper (no. 3) heeft maar 5 maanden geleefd. Het meisje Johanna heb ik nog geen overlijden van gevonden hetgeen kan inhouden dat ze ook volwassen is geworden. Dat ben ik nog aan het uitzoeken. Overigens opvallend dat er in 1891 ook een dochter Johanna werd geboren die op dat moment nog in leven was en in 1910 trouwde. Maar goed, ik kan me voorstellen dat ze draad wat zijn kwijt geraakt intussen.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat het moeilijk is om met zoveel kinderen, nog een originele, individuele naam te zoeken, zal voor die tijd minder belangrijk zijn geweest. De vernoeming Johanna kwam mogelijk van vader's én moeder's kant. Het is hier wel vaker aan de orde geweest: meerdere kinderen binnen 1 gezin, met dezelfde voornaam, die volwassen werden.

Succes met dat onderzoek, erg interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens mij ligt het net even anders... Een eerdere Johanna kan "gewoon" zijn vernoemd (hier niet relevant naar wie), maar dat laatste meisje heet naar de in het kraambed gestorven moeder. Is standaard zo! -- tenminste hier in het Noorden, maar vermoedelijk ook wel elders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor de reaktie Petra. Klinkt zeer aannemelijk. De andere helft van de tweeling, een jongen, werd naar de vader vernoemd.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...