Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Militieregisters.nl 3 november van start


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Vanaf 3 november 2011 is

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

de plaats waar onderzoekers de gelijknamige bron kunnen doorzoeken. De Militieregisters zijn dan ontsloten op naam, geboortedatum en geboorteplaats. De Militieregisters zijn registers met de administratie van alle dienstplichtige mannen van 1814 tot en met 1941. Zij vormen een belangrijke genealogische bron, waarin bijna iedere genealoog straks informatie kan vinden over een aantal voorouders.

Via de website VeleHanden.nl helpen vrijwilligers de Nederlandse archieven om hun miljoenen documenten voor iedereen online toegankelijk te maken. De militieregisters zijn de eerste bron die via VeleHanden.nl wordt ontsloten. Zestien Nederlandse archiefinstellingen nemen deel aan het project.

bron CBG

zie via SVF>Index>zoeken>militieregisters de overige onderwerpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Eigenlijk had ik met dit bericht moeten beginnen: de start van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dankzij het werk van vele vrijwilligers start die site op 3 november, samen met het eerste project: Militieregisters.nl, vandaar dat ik het maar aan elkaar koppel.

Velehanden.nl is de plaats waar u de archieven kunt helpen om hun miljoenen documenten voor iedereen online toegankelijk te maken.

VeleHanden.nl biedt iedereen de mogelijkheid om op eenvoudige wijze gedigitaliseerde archiefstukken online van doorzoekbare data te voorzien. Ervaring is niet nodig, wel passie voor het verleden. Door deze vorm van crowdsourcing komen meer archieven snel online, en zijn ze 24 uur per dag voor onderzoek beschikbaar. Wereldwijd.

VeleHanden.nl is het resultaat van het project Vele Handen maken licht werk. Open archieven door crowdsourcing. Dit project is een initiatief van Stadsarchief Amsterdam en mede tot stand gekomen met steun van de Mondriaan Stichting en het VSB-fonds.

Op de site vindt u een aantal links naar publicaties over het project en een wat kinderachtig filmpje, net zoals ze voor het NA gebruiken.

De door vrijwilligers ingevoerde gegevens komen ook achter een betaalsite. Vrijwilligers kunnen een scantegoed verdienen.

In ieder geval komen met uw hulp meer gegevens online.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Beheerder

Beste leden,

Morgen 3 november is het zover en gaat de site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

uit de bèta versie.

Het is nu al doorzoekbaar.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je kan je al aanmelden als vrijwilliger en direct scans gaan invoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LET OP!

Online op 3 november 2011: 1 week gratis scans raadpleegbaar

Zowel VeleHanden.nl als Militieregisters.nl worden op 3 november 2011 om 20:00 uur officieel gelanceerd. Ter ere van deze gelegenheid zijn alle scans één week gratis raadpleegbaar. Het kopen en downloaden van de scans kan vanaf 10 november.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het ziet er wel leuk uit. Ik kom heel veel namen tegen van mensen, die in Amsterdam geboren zijn (Toeval?) En omdat ik geen voorouders heb, die die in Amsterdam geboren, wacht ik maar. Ik vind  het wat overtrokken om te zeggen, dat alle registers er nu in instaan. Ik  het dagblad Trouw van 2 november las ik dat er nu ongeveer 234.000 namen in staan. Men verwacht volgend jaar 2, 4 miljoen namen te hebben. Misschien moeten wij ons allemaal maar als vrijwilliger aanmelden.

Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar wat moeten we toch met "klik op de resultatenlijst om deze popop te bevriezen".

Je kan dan niets meer, dan de browser maar sluiten.

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas heb ik moeten constateren dat toch bij een groot aantal namen een verkeerde scan te voorschijn komt.

Weet niet of anderen dat ook al hebben geconstateerd.

Voorbeeld:

Cornelis Johannes Dekker 01-06-1913 Amsterdam

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Lily Pool,  Volgens my kan je er nu nog niets mee. Nog een keer op de regel klikken en het bevriezen is weer weg.

@Masje II,  Ingelogged zie ik wel de juiste scan. Ik heb zelf een aantal scans bekeken en die waren allemaal goed.

Downloaden werkt nog niet, vandaar dat de scans nu nog gratis te raadplegen zijn. In de nabije toekomst moet dit allemaal beter gaan worden.  Nu nog met veel vrijwilligers gaan invoeren.

Ik heb inmiddels aan aantal scans ingevoerd via velehanden.nl  Persoonlijk vind ik het wel gemakkelijk en goed werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Lily Pool,  Volgens my kan je er nu nog niets mee. Nog een keer op de regel klikken en het bevriezen is weer weg.

Dat heb ik geprobeerd McMelloW, maar lukt niet.

Maar door steeds weer opnieuw op te starten heb ik uiteindelijk van de meeste een Printscreen kunnen maken.

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lily Pool, 

Als je midden op de kleine scan klikt  kom je in een groot scherm.

Klik op 'volledig scherm'  voor een zo groot mogelijk afbeelding.

Ctrl + Prnt Scrn toets voor een kopie.

Klik op 'terug naar de website'

Zo werkt het bij mij.  O ja, ik ben dan wel aangelogd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ McMellow,

Ik zie juist dat ik de juiste scan heb gekregen...

Raar, gisteren was dat niet het geval bij enkele familieleden Dekker.

Maar nu, 10 minuten later, heb ik bij dezelfde Cornelis Johannes Dekker een link  naar de scan waar alleen Abraham Dekker staat vermeld.  Er klopt iets niet. Maak me niet al te druk over, het is voor mij alleen maar om te controleren of alles goed werkt en om enkele namen op te zoeken.

Bij de familieleden Van Hilst geen enkel probleem gehad, zonder in te loggen.

Waarom inloggen als het gratis is?

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

D'r is iets wat ik bij een van de entries niet snap:

Er is een Alexander Sondervan geb 06-03-1821 (geb plaats en ouders onbekend)

Onder de heading "Reclames tegen de inschrijving op deze lijst gebragt" staat "Geboren 26 feb 1817 onder de naam van Alexander Weisz". 

Wat is hier aan de hand?? Zijn woonplaats is Veenhuizen ... ie zou dit nog iets met zijn achtergrond te maken hebben?

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste leden,

Jullie schrijven hier over wat aanloop problemen met de site militieregister.nl.

Hebben jullie die ook op de website zelf doorgegeven?

Ik denk dat ze graag willen weten waar het nog misloopt.

Ik zie zo in de gauwigheid geen specifiek contactpunt voor problemen, wel een algemeen info mail adres op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste leden,

Jullie schrijven hier over wat aanloop problemen met de site militieregister.nl.

Hebben jullie die ook op de website zelf doorgegeven?

Ik denk dat ze graag willen weten waar het nog misloopt.

Ik zie zo in de gauwigheid geen specifiek contactpunt voor problemen, wel een algemeen info mail adres op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Met een genealogische groet,

sadminF

info@militieregisters.nl  werkt en je krijgt ook antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo,

Graag zou ik willen weten hoe ik mijn grootvader kan vinden op deze webside???

Graag antwoord.

Met vriendelijke groet,

Sjef Jacobs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste jacobs,

Welkom op ons forum!

Het is simpel een kwestie van de familienaam en eventueel voornaam invullen op de website in de daarvoor bestemde vakjes en dan naar gelang het aantal namen [=hits] te voorschijn komt, zoeken op de geboorte datum. Zodra u de juiste vindt, kunt u met uw muis er op gaan staan en ziet u een pop-up met de scan, klik op deze scan en het opent.

Advies is wel om in te loggen, in dit onderwerp leest u dat sommigen niet de juiste scans bij de gezochte naam vinden.

Succes.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De scans op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zijn nog steeds gratis te downloaden en er zijn er al veel meer aangevuld.

Wanneer ze achter de betaalsite komen is nog niet bekend, maar men heeft beloofd ons op de hoogte te houden!

Zodra dat gebeurd, moet u dus inloggen; nu geeft dat nog een foutmelding, omdat het nog niet nodig is. Als u later ook een foutmelding krijgt, kunt u dat doorgeven aan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

liefst met een printscreen en tijd van de foutmelding.

Veel leden ben ik al tegengekomen op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

die meehelpen met de invoer van de scans. 70% is ingevoerd. Afgelopen vrijdag werden er ruim 5000 ingevoerd. U kunt zich ook opgeven om de scans te controleren. Hiermee verdient u punten; na controle worden ze op uw tegoed bijgeschreven.

Met de verdiende punten kunt u later nieuwe scans aankopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Niet helemaal zeker waar te plaatsen, plak ik het maar hierbij.

Bij de start van Velehanden.nl en Militieregisters.nl sprak auteur Conny Braam over

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Onder die titel schreef Christian van der Ven een boeiend verslag, zeker het lezen waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Schreef ik op 13 november dat er al 70% van de militieregisters was ingevoerd, blijkt dat percentage per dag te verschillen; vandaag bijvoorbeeld staat het op 58%. Als je helpt met invoeren, en denkt "we zijn er bijna", dan is het een klein beetje deprimerend als blijkt dat je net over de helft bent. Komt dat door de steeds nieuwe aanwas van de archieven? Deze vragen stelde ik aan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het is inderdaad zo dat er nog steeds scans bijkomen. Het totale aantal zal stijgen tot rond 350.000. Maar een belangrijk deel van die scans wordt op dit moment nog gemaakt. Tegen het eind van het jaar moet het scantraject rond zijn. En dan moeten ook alle rasters (waardoor het beeld opschuift als je naar een volgende naam gaat) worden gemaakt. Ik begrijp dat het een beetje demotiverend werkt, maar u moet maar bedenken dat het ook wel weer fijn is dat er zoveel scans komen!

Bij volgende projecten is het goed mogelijk dat we alle scans van te voren al klaar hebben en dan kunnen ze in één keer online. Dat is voor ons ook fijner. Maar bij zo'n pilot moet je vaak tegen al die kleine ongemakken aanlopen. Ik hoop dat u nog even geduld met ons wil hebben!

Dat geldt ook voor het gereed komen van Militieregisters.nl. Dat zit echt tegen nu. We hopen ZO dat het nu beter zal gaan, want dan kunnen jullie al die verdiende punten ten minste gaan gebruiken en ook alle nieuwe namen die dagelijks worden toegevoegd gaan zien. Al met al is het nu nog maar 3 weken vertraging en dat is in softwarebouw helemaal zo gek nog niet zegt iedereen dan tegen mij, maar ik vind het wel heel vervelend.

Ik doe mijn best om van te voren aan te geven wanneer het dan wel online komt.

Tot nader bericht kunt u dus nog steeds gratis downloaden en met de invoer op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

verdient u 1 punt; na (twee keer!) controle ontvangt u nog een punt, die kunnen worden ingewisseld.

De vertraging van 3 weken valt zeker mee, plus dat de site al wel beschikbaar is en nieuwe scans worden aangevuld. Geduld is een schone zaak en zoveel scans is een mooi vooruitzicht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik twijfel nog om mee te doen. Ik heb de gebruiksvoorwaarden eens gelezen. Als het indexeren klaar is en er wordt gestopt met velehanden.nl vervalt na 4 weken het tegoed aan punten.

Volgens mij gaan archieven op zo'n manier niet goed met de vrijwilligers om. Als dank mag je na het vrijwillig meedoen alsnog gaan betalen voor een gedeelte van je eigen werk.

Zie ik dit verkeerd of zijn er andere meningen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je ingelogd bent en punten hebt, zie je deze tekst:

Wat is een coupon?

U kunt uw VeleHanden-punten omzetten in coupons. Een coupon is een uniek code van 32 tekens, bijvoorbeeld: fpg4af14-e5fc-4bg9-abt5-ff6726eb4962. Het saldo dat u opbouwt op VeleHanden is altijd onderdeel van het project waaraan u heeft gewerkt (op dit moment is Militieregisters het enige project op VeleHanden). Een coupon is ook gekoppeld aan een project. Een coupon die u heeft gemaakt van u saldo van Militieregisters, is alleen bruikbaar voor het downloaden van Militieregisters.

Wat kan ik doen met een coupon?

Wat u met een coupon kan doen verschilt per project. Raadpleeg de projectpagina van het betreffende project voor meer informatie hierover. In het geval van Militieregisters kunt u de coupons gebruiken op www.militieregisers.nl.

Hoe maak ik een coupon?

Onder het overzicht van coupons vind u een knopje "Maak coupon". U kunt zelf bepalen hoeveel punten u op een coupon zet. Natuurlijk kunt u niet meer punten op een coupon zetten dan u saldo heeft voor een project.

Hoe lang is een coupon geldig?

Een coupon is altijd vier weken geldig. Dit om te voorkomen dat een couponcode door iemand geraden kan worden. Na vier weken is de coupon verlopen en kunt u hem niet meer gebruiken. U kunt een coupon wel verlengen. Dat doet u in het overzicht van coupons door achter de coupon te klikken op "Verlengen".

Voorzover ik dat begrijp, verdien je punten bij het invoeren op velehanden.nl Die punten kun je omzetten in coupons; nu is dat alleen nog in coupons voor militieregisters maar er komen meer projecten bij. Een coupon is dus gekoppeld aan een project.

Na goedkeuring van de verdiende punten, dat kan even duren, krijg je een code om coupons te maken. Je kunt zelf bepalen hoevel punten een coupon bevat. Als je maar 2 scans wilt bekijken, maak je een coupon aan van 50 punten, die is 4 weken geldig maar je kunt hem verlengen. De andere punten die je hebt verdiend, die bewaar je tot je een coupon wilt maken.

Maar ik kan het mis hebben, je kunt anders de vraag voorleggen aan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb nu rumk 800 punten, daar zou ik 32 scans voor kunnen kopen, terwijl ik maar een enkele militieregister zal zoeken; de kans dat ik ze opmaak zal klein zijn. Maar zolang ik ze bewaar en niet omzet in coupons, kan ik ze in de toekomst gebruiken bij andere projecten.

Of ik kan een coupon maken voor iemand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

Mij gaat het om de volgende paragraaf:

Aansprakelijkheid

Pictura bv en de Projecteigenaren zijn niet aansprakelijk voor enige schade geleden door leden als gevolg van het gebruik van de website of de mogelijkheid van het gebruik van de website, noch voor enige andere schade aan hardware of software als gevolg van gebruik van de website.

Pictura bv geeft geen garantie op de beschikbaarheid van VeleHanden.nl. Bij eventuele storingen zal Pictura bv zo spoedig mogelijk herstel bewerkstelligen. Wanneer besloten wordt VeleHanden.nl te beëindigen zal dit minimaal 4 weken voor beëindiging worden aangekondigd. Eventueel opgebouwd puntentegoed dat niet binnen deze periode wordt verzilverd komt te vervallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Daar maak je wel een punt, Hypo, dat had ik nog niet gelezen.

Ik heb nu al het gevoel, hoe maak ik mijn punten op, maar bij meerdere projecten zal dat geen probleem zijn.

Maar als de site ophoudt en je moet dat binnen 4 weken opmaken......

Er zal misschien ooit een moment komen dat er niets meer te indexeren valt, voorlopig zijn we nog wel bezig; gezien de eerdere contacten, heb ik je vraag maar gelijk aan ze voorgelegd, dus even wachten op hun reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een paar vraagjes...

Ik lees maar steeds hoeveel namen er maar steeds bijkomen, maar ik heb nog geen uitbreiding gezien van de namen waarop ik meteen in het begin gezocht heb. Toeval?

Ook merk ik dat ik alleen hits krijg voor mensen wonende te Amsterdam. Ik was in de veronderstelling dat dit project veel meeer van Nederland betrof?

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sylvia, Ik heb de zelfde ervaringen. Ik heb ze het onderstaande mailtje gestuurd.

Goedenmddag Militie Registers.

Kunnen jullie op de website de stand van zaken vermelden?  Met de stand van zaken bedoel ik, hoeveel personen uit welke registers zijn al aanwezig in de database en zoekbaar voor het publiek. Op die manier zien bezoekers hoe de database groeit. Deze gegevens zijn anders dan de verwerkte scan, want op elke scan staan meerdere personen.

Met vriendelijke groeten

En kreeg het volgende antwoord.

Geachte Mello Lorier,

dat klopt, op iedere scan staan 5 tot 7 personen, dus een vermenigvuldiging van het aantal scans met 6 geeft een aardig beeld van het aantal ingevoerde persoonsnamen. We hopen binnenkort alle namen die in de afgelopen week zijn ingevoerd op VeleHanden ook weer toe te voegen aan Militieregisters.nl zodat iedereen er in kan zoeken. Als de update is geweest zullen we er zeker een Nieuwsberichtje over plaatsen en ik zal vragen of we dan het exacte aantal namen in de database kunnen vermelden.

Vriendelijke groet, Ellen Fleurbaay

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De laatste update is van 9 november. Ik denk dat alleen Amsterdam er nu in zit. Van de scans die ik heb ingevoerd sinds 10 november, zijn er 0 gecontroleerd; inmiddels worden scans van Utrecht ingevoerd dus dat zal nog even duren voordat die ook zichtbaar zullen zijn.

Ps nog geen bericht voor Hypo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...