Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Lotgevallen van de Sefardisch joodse familie de la Parra 1492-1947


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ooit was ik samen met Leonardo bezig met de familie de la Parra, zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nu blijkt dat een kleindochter van de Hettingafamilie waar ik intensief mee bezig geweest ben een boek over de la Parra's heeft geschreven. Wie weet geeft zij een antwoord op de vragen die nog niet opgelost zijn.

Ik heb het boek inmiddels besteld, ik kan niet anders....

Waarschijnlijk net geen genealogisch boek maar het zal er tegenaan zitten.

Ik ben heel benieuwd.

Groetjes, Maikel

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Lotgevallen van de Sefardisch joodse familie de la Parra 1492-1947 door Laurieke de Koning [Familie- en levensverhalen, Indië en Indonesië]

Een verhaal over Eduard Peter de la Parra en zijn voorouders, over verdrijving en rijkdom, oorlog en de Japanse interneringskampen Brastagi en Si Rengo Rengo

Dit boek wil niet alleen een beeld schetsen van de lotgevallen van de familie De la Parra over een tijdsbestek van ongeveer 450 jaar, het wil ook ervaringen tonen van mensen die de Japanse interneringskampen Brastagi en Si Rengo Rengo overleefd hebben.

De diaspora van de Sefardische joden, die begon in 1492, vormt het beginpunt van een conventioneel historisch verslag over Spanje en Portugal ten tijde van de verdrijving van de joden, over Suriname in de periode 1492-1939 en over Nederlands-Indië in de periode 1890-1946.

Het leven van de familie De la Parra is ingebed in dit historisch kader. Daarbij zijn bronnen onderzocht die melding maken van leden van de familie. Voor de verslaglegging van het ontstaan van en het leven in de kampen Brastagi en Si Rengo Rengo is in de eerste plaats gebruik gemaakt van literatuur. Daarnaast is gebruik gemaakt van verhalen van ooggetuigen. Zij vertelden niet alleen over de buitenkant, over hoe de kampen eruit zagen, hoeveel gebouwen of barakken er waren en waaruit ze waren opgebouwd, zij vertelden ook over 'de binnenkant'. Zij verwoordden wat het kampleven met hen deed, hoe zij zich voelden. Allen waren kind toen ze in de kampen terechtkwamen. Toch hebben velen van hen scherpe herinneringen aan het leven van toen. Al die persoonlijke verhalen zijn van onschatbare waarde als het gaat om het opbouwen van een zo compleet en vooral zo getrouw mogelijk beeld van de kampen Brastagi en Si Rengo Rengo.

Prijs: € 17.50 inclusief btw

Verzendkosten: € 2.70 binnen Nederland

Levertijd: 5 werkdag(en)

ISBN: 9789051797961

Formaat: 140x210 millimeter (b x h)

Omvang: 214 pagina's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me een interessant familieverhaal, Maîkel.

Wat een vondsten bracht Leonardo naar boven, tjonge!!

Boek wordt verwacht zie ik, is dus wel al te bestellen, maar nog niet uit.

Ben benieuwd wat je ervan vindt....

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Kêren e.a.,

het boek is inmiddels gearriveerd en zoals ik al vermoedde is het geen genealogie maar wel een boek dat er tegenaan zit.

Heel veel achtergrondverhalen over de tijd en plaatsen waar de hoofdpersonen verbleven met een eenvoudig familieoverzicht aan het eind.

Van Spanje/Portugal (1492) via Italie naar Zuid Amerika (Suriname)  en na 1870 vooral Ned. Indië.

In 1946 kwamen veel leden van de familie uit dit boek naar Nederland.

Veel ruimte is er voor de Ned. Indië periode, incl. de oorlog met Japan en het verblijf in de kampen.

De basis voor het boek zijn de gegevens zoals die zijn uitgezocht door Eduard Peter de la Parra (1932-2010) en die bij het CBG in Den Haag zijn in te zien.

Onderstaand de beschrijving van het CBG:

Uit: Mededelingenblad CBG 1990-01 E.P. de la Parra. Family Tree of the Family De la Parra from Surinam. Aerdenhout, 1989. 25 blz. GHParra. Adres van de samensteller: Distellaan 4, 2111 BB Aerdenhout. Door middel van schema's wordt een overzicht gegeven van de familie De La Parra, die vanaf het begin van de 18e eeuw te Paramaribo heeft gewoond. Daarna volgt een inventarisatie van bestaande (manuscript) stambomen van deze familie.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...