Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Geboren en overlijden


Gast Adriaancl

Recommended Posts

Als iemand in Amsterdam is geboren, gegevens bekend, en overlijdt ergens anders, ik weet niet waar, wordt dan het overlijden in Amsterdam opgenomen in de gegevens der burgelijkestand? Of verdwijnt iemand dan zomaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik neem aan dat dat ligt aan waar degene op het moment van overlijden was ingeschreven, als hij nog in A'dam was ingeschreven zou je daar een vermelding verwachten. Maar was hij al ergens anders ingeschreven dan wordt het zoeken waar.. Of is dit te 'modern' gedacht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit zie je toch 'dagelijks' gebeuren in de overlijdensakten BS?

Als iemand zijn domicilie heeft in Amsterdam en hij/zij overlijdt in Amstelveen (of in Zierikzee): de akte wordt opgemaakt in de plaats waar iemand overlijdt en de ambtenaar stuurt vrijwel op staande voet een afschrift door naar de plaats waar de betrokkene woont. Die akte wordt daar óók in de BS opgenomen [overgenomen en ingeschreven, soms achteraan het jaardeel, soms direct], en ongetwijfeld gaan de gegevens dan ook richting Bevolkingsregister.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vreemde doet zich voor, Geboren in Amsterdam, vertekt naar Amersfoort, dit volgens de BS van Amsterdam, wordt soldaat in Amersfoort maar in de BS in Amersfoort komt hij niet voor. Is uitgebreid gezocht door een archivaris te Amersfoort. Vertrekt uit Amersfoort in 1913, ontslag uit de dienst en is spoorloos. Ook vertrek uit Amersfoort komt niet voor in de BS van Amersfoort. Vreemde situatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Adriaancl

Bart,  Hoe en waar kan ik kijken in de stamboeken van het KNIL?

Heb al van alles geprobeerd maar geen resultaat.

groetjes  Adriaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Adriaan,

Reageer maar eventjes voor Bart. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Ik heb twee linken in mijn favorieten van het nationaal archief, van de stamboekkaarten van KNIL: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

1815-1940

en van Stamboeken West-Indische Ambtenaren:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

1815-1918

Is wel even zoeken en houd er rekening mee dat ze niet volledig zijn.

groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Adriaancl

Kèren Dank voor het meedenken en de links,  doch mijn gezochte persoon komt ook daar niet op voor.

Mijn laatste hoop is gevestigd op het Nationaal Archief in den Haag. Zal wel een berg geld kosten maar we zien wel wat ze me te vertellen hebben.

Adriaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het vertrek naar en uit Amersfoort, is gebaseerd op zijn militie. Hij zal daar gelegerd zijn en dus niet als inwoner in de gemeente zijn in- en uitgeschreven. Dat verklaard het feit dat deze twee gegevens niet te vinden zijn in de BS.

De site militieregisters is in ontwikkeling

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Deelnemer is ook Archief Amersfoort met de militiegegevens 1814-1909

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misschien kunnen we iets vinden, zoals vertrek naar het buitenland, als er een naam bekend is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Keren,

Bedankt voor je antwoord. Jouw referentie heeft betrekking op officieren KNIL. Voor onderofficieren en  manschappen moet je nog steeds naar het Nationaal Archief. zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Adriaan,

Hoe lang is hij in dienst geweest? Ik meende dat een diensttijd rond 1910 toch ca 4-5 jaar was. Klopt dat? En je hebt de informatie gezien dat hij ontslagen is uit de dienst? Die ligt denk ik ook bij het Nationaal Archief?

mvg-Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Adriaancl

Bart,

Leuk detail, hij ging op 4 mei 1912, net 5 dagen 18 jaar, vrijwillig in dienst als soldaat voor 4 jaar met een premie van Fl; 30,= voor elk jaar van werkelijken dienst. Op 3 mei 1913 werd hij op eigen verzoek ontslagen. Aldus vermeld op Aantekeningenblad uit het Stamboek No; 8018. En sindsdien is hij verdwenen.

Adriaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Adriaancl

Bart,  KNIL info gezien en gelezen en de instructies overgenomen zodat ik weet waar ik in den Haag moet zijn en hopelijk niet verdwalen zal.  Ben er nog nooit voor Genealogie geweest, ooit een bezoek daar gebracht om info over een Nederlandse schilder te vinden bij de hr Rappard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bart, die was er dus doorheen geslipt, mooi dat jij dat weer oppakte.... gl&

Adriaan, het Nationaal Archief is wat vervelender geworden, door de vele beveiliging van tegenwoordig. Onderga het gelaten en het is niet zo'n probleem, maar ongemakkelijk is het wel. Helaas blijkt het noodzakelijk te zijn.

Succes met het zoeken daar, en laat je hier weten als je wat vindt? Ben nu ook wel benieuwd, waar ie gebleven is.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Adriaancl

  Hallo Allemaal,  Droefenis, Het Nationaal Archief heeft ook niets opgeleverd. Dus nemen we maar aan dat deze figuur in rook is opgegaan. Blijft een vreemde zaak. Hij zou toch ergens een paspoort moeten hebben gehaald als hij naar het buitenland is vertrokken want volgens het CBG is hij niet in Nederland overleden, althans niet met zijn eigen naam.

Maar in iedergeval bedankt voor het meedenken.

Adriaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer Adriaan, je kan nog proberen om een persoonskaart aan te vragen, als hij rond 1913 uit dienst ging moet hij ongeveer 25 jaar zijn geweest, kleine 30 jaar later waren er persoonskaarten. Het is het proberen waard.

Ook kan je bij het Centraal Bureau voor Genealogie, op de site de advertenties van de familienaam van de gezochte doorlopen, en zien of er een advertentie over hem bij zit.

Ik heb nogal wat landverlaters in mijn stamboom, een een aantal lieten dat weten per advertentie.

Vraag in de rubriek ancestry hier op het forum of ze op ancestry voor je willen zoeken naar de persoon. Misschien heeft hij het land verlaten. [moet je wel de naam en geboorte gegevens opgeven]

Misschien heb je dit al gedaan maar google eens op zijn naam, tussen aanhalingstekens. Blijf ook Genlias in de gaten houden.

Probeer beiden nog eens een paar maanden later als het nu niets oplevert.

Succes en niet opgeven, ik heb een overlijden nà 25 jaar pas gevonden, maar ik heb het wèl gevonden!!

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In mijn herinnering is er al eens door Adriaan gemeld dat een persoonskaart was aangevraagd, maar zonder resultaat (geen kaart aanwezig)

mvg-Bart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...