Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

huwelijk Arij Bosch en Cornelia van Beusekom


Hein

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik plaats deze vraag in West Nederland omdat ik denk dat hier het waarschijnlijke antwoord gevonden moet worden maar ook Gelderland is mogelijk.

Ik ben op zoek naar het huwelijk van Arij Bosch en Cornelia van Beusekom.

Arij is gedoopt op 18 Oct. 1772 in Veessen, zoon van Arend Bosch en Egbertje Hollerman.

Cornelia is gedoopt op 22 Juli 1787 in Buren, dochter van Dirk Cornelis van Beusekom en Jenneke Stellart.

Deze informatie komt uit de overl.actes van resp. Arij en Cornelia en is bevestigt door de doopinformatie.

Arij’s en Cornelia hadden drie kinderen resp. geboren in 1819, 1822 en 1824 alle 3 geboren in Hellevoetsluis.

Arij is overleden op 17 Juni 1829 in Krimpen a/d Lek en Cornelia is overleden op 13 December 1861 in Haarlem waar zij woonde op het Frans Loenen Hofje.

Ik heb overal gezocht naar het huwelijk van dit stel (met allerlei spellingsvarianten). Genlias heeft het niet. Het Rotterdams archief: geen succes en evenzo meerdere archieven die niet in Genlias zitten. De huwelijkse afkondigingen (FamilySearch) van 1811-1819 van Buren, Veessen, Hellevoetsluis en Brielle bevatten niet hun naam.

Dus ik ben aan het einde van mijn latijn temeer omdat het bezoeken van een archief vanuit Canada een kostbare geschiedenis wordt.

Wie heeft informatie over dit stel of kan me hiermee helpen.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Met vriendelijke groeten vanuit Atlin BC Canada

Hein de Vries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Arij wordt bij zijn overlijden Arend genoemd:

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Streekarchief Midden-Holland

Algemeen Gemeente: Krimpen aan de Lek

Soort akte: Overlijdensakte

Aktenummer: 12

Aangiftedatum: 19-06-1829

Overledene Arend Bosch

Geslacht: M

Overlijdensdatum: 17-06-1829

Leeftijd: 56

Overlijdensplaats: Krimpen aan de Lek

Vader Arend Bosch

Moeder Egbertje Hollerman

Partner Cornelia van Beusekom

Relatie: Echtgenoot

Dus dit zal hetzelfde echtpaar zijn bij de geboorte van een eerder kind in 1814:

Name: Dirk Cornelis Bosch

Gender: Male

Birth Date: 23 Oct 1814

Birthplace: Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands

Father's Name: Arent Bosch

Mother's Name: Cornelia Van Beusekom

-

zie akte:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

NB In de kantlijn is een verhaal hoe Bos wordt veranded in Bosch en Arie in Arent .....

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Knap gevonden, Sylvia!

Mijn toevoeging, die overigens niet echt iets toevoegt (noem het een suggestie): misschien zijn ze zelfs voor 1811 getrouwd?  (Dan staat er überhaupt niets in GenLias.)  En misschien zijn er tussendoor (of eerder) nog andere kinderen geboren?

Nog iets: bij de geboorte van de kinderen (in de vraag al opgegeven) wordt Cornelia's naam vermeld als van Beuzekom (met een Z).

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank Petra, ik vond het wel een mooie toevalsvondst voor Hein ... Dit kind is dus maar Cornelia's vader vernoemd en het opent weer en nieuwe doos met mogelijkheden ...

Het zou mij ook niet verbazen als er meer kinderen zouden zijn gweest, maar met een naam als Bos of Bosch is het te moeilijk om ze zomaar even te vinden

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ze staan in de 10 jarige tafels 1811-1822 Amsterdam.

Gezocht in Amsterdam dankzij Sylvia.....

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bosch Arend en Cornelia van Busikom, datum akte 27 feb 1814.

Ik moet helaas naar m'n werk, dus laat ik het zoeken van de akte over aan iemand anders 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Groetjes,

Marianne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even een zijstapje:

De familienaam wordt divers gespeld bij doop:Beusekom, Beuzekom, Beusichem.

Het echtpaar Dirk Cornelis en Jenneke Stellaart zitten met hun 9 kinderen in mijn bestand. Niet alle kinderen heb ik verder uitgewerkt.

Zus van Cornelia, Dirkje tr Dielis van Zanten, vandaar.(meerdere kinderen uit dit gezin, vertrekken na hun huwelijk, rond 1855 naar Iowa, waar een nageslacht wordt voortgezet)

Broer van Cornelia, Wouter tr Maria Catharina van Beusichem.

Fijn dat ik de gegevens van Cornelia nu ook kan aanvullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eureka!!!

Dames, heel hartelijke dank voor de zeer vlotte en succesvolle opsporing van dit huwelijk. Geweldig!!

Op een dinsdagmiddag de vraag gesteld; vlak voor mijn bedtijd op dinsdag de eerste reactie van Sylvia hoewel die op op woensdagmiddag/avond in Oz was beantwoord. Toen de vroege woensdagochtend reacties uit Nederland terwijl ik in dromenland was. Inmiddels heb ik natuurlijk de acte gevonden, hoewel het nu bij mij slechts woensdagochtend is. De wonderen zijn  de wereld nog niet uit, dankzij het internet en natuurlijk het wereldwijdse Stamboomvragenforum!

Vraag aan Sylvia: waar vond je deze eerste zoon van dit stel. Gezien de "labels" (Engels: name etc) komt het uit een angelsaksische database. Kun je de herkomst met ons delen?

En Ludmilla: mocht je meer informatie willen over de verdere gang van deze tak, laat het maar even weten. Dit stel komt voor in mijn kwartierstaat en was tot nu een struikelblok.

Nogmaals iedereen hartelijk dank voor het meedenken en zoeken.

Hartelijke groeten vanuit een zeer herfstig Atlin BC Canada met de eerste wintersneeuw al op de bergen.

Hein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Die zoon vond ik gewoon op Family Search. Soms is er niets en soms heb je zo'n toevalsvondst die nou net die gewilde doorbraak geeft ...

(Ik ben gewend aan US research waarbij ik van talloze bronnen gebruik moet maken 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">)

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het zijn inderdaad vaak de toevalsvondsten die net dat verschil maken. En als je dan zoiets vindt, en een vastgelopen onderzoek weer vlot wordt getrokken, geeft dat best wel een goed gevoel....

Dus, alle hulde voor Sylvia voor haar "toevalsvondst" 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Groetjes,

Marianne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
  • Forumleden Groep

I found this record of the marriage of Arij Bosch and Cornelia van Beusekom in WieWasWie.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Was hij gedoopt Arend en Arij was een bijnaam.

 

 

 

 

bewerkt door Dale C Cox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Hello Dale C Cox,

 

Welcome to our SVF!

Arend [Arij] was born before the civil registration was started by Napoleon between 1795-1812

Probably the priest who baptized him recorded the 'offical' name as Arend and he was called Arij in every day life.

See extract from his baptism he neede to get married:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Met een genealogische groet,
sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...