Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Henri Kostermans - Luik/Liège


Marije

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik zoek informatie over Hendricus Kostermans,  roepnaam Henri, overleden in Luik/Liège in 1986.

Hendricus Kostermans werd geboren op 25-1-1895 te 's Gravenhage als zoon van Franciscus Josephus Kostermans (1862 Assen - 1933 Groningen) en Maria Sebilla Kaufman (1862 Veenhuizen - 1930 Groningen). Zijn roepnaam was Henri, en onder die naam heb ik hem ook gevonden op GeneaNet.

Volgens informatie op GeneaNet was Henri getrouwd met Marie-Louise Javaux, dochter van Auguste Javaux en Anne Piron, huwelijksdatum 21-4-1938, in Luik. Er staat ook bij dat Henri enseignant, traducteur was, dus iets als leraar c.q. vertaler.

Dit komt wel overeen met iets wat een overleden oudoom van mij ooit eens over Henri heeft opgeschreven, namelijk dat hij een lerarenopleiding Frans deed en de hoogste akte behaalde (de aanleg voor de Franse taal komt mogelijk van Maria Sebillas's grootvader die waarschijnlijk uit Wallonië kwam). Mijn oudoom dacht destijds dat Henri naar Brussel was gegaan, maar dit klopt dus blijkbaar niet.

Volgens GeneaNet is Henri Kostermans overleden te Luik op 8 of 18-1-1986.

Ik heb verder geen informatie over Henri, en ben benieuwd of er nog ergens wat te vinden zou zijn. Bijvoorbeeld een overlijdensadvertentie. Ik heb verder ook geen idee of Henri en Marie-Louise kinderen hadden, op Geneanet worden in elk geval geen kinderen genoemd.

Elk stukje informatie over Henri en zijn vrouw is welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor degenen die helpen met zoeken, zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marije,

Helaas geen antwoord op je vraag, het zal moeilijk worden op de correcte datum van overlijden te vinden vooral omdat het recent is. Ik heb de CBG advertenties doorlopen, wie weet was er voor de Nederlandse familie een geplaatst, niets gevonden.

Overigens, vond ik via google wel deze link: [die je vast al kent, maar stel niet, zou zonde zijn.... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif">]

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Succes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De link beschrijft dat Auguste Javaux de vader is van Pierre, maar daarmee ook van Marie Louise, broer en zus.

bron geneanet

Auguste JAVAUX 1865

- Anne PIRON 1865-1947

Huwelijken

Gehuwd met Henri KOSTERMANS 1895-1986

Broers en zusters

Albert JAVAUX 1890-1964

Marguerite JAVAUX 1892-1940

Helene JAVAUX 1894-1919

Emmanuelle JAVAUX 1896-1986

Pierre JAVAUX 1898-1977

Germaine JAVAUX 1899-1982

Lucie-Anne JAVAUX

Jean-Pascal JAVAUX 1904-1987

Marie-Louise JAVAUX

Madeleine JAVAUX 1909-1983

Contact met de webmaster Francis de Look en met de samensteller van het bestand Geneanet kunnen misschien nog iets opleveren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is dus ook de Franstalige vader van Marie-Louise waardoor Henri de taal als beroep had.

Mijn Franse taal is niet top, maar ik heb het hier en daar kunnen volgen, indrukwekkend, hoe Auguste Nederland bezocht en hij vlak voor zijn dood een brief schrijft aan zijn vrouw en kinderen waarin hij afscheid van ieder afzonderlijk neemt.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom, in welk verband, dit op die site staat.

Via deze link

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

1 persoon Kostermans maar past niet na het huwelijsjaar 1938.

Wel een aantal personen Javaux, misschien dat je met genoemde nabestaanden en/of plaatsen iets verder komt.

Er zal vast iemand bij zitten die toch iets meer weet over Marie-Louise, een van de 10 kinderen van de zeer bekende Auguste Javaux.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Marije,

Volgens mij zijn dit je beste opties:

#1

Neem contact op met de samensteller van de geneanet stamboom ie via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

( of anders via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

#2

Stel de vraag op een Luik specifiek stamboom. Ik heb met de volgende nog wel eens goede ervaringen gehad:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

#3

Dit is een beetje een gok, maar er staan maar weinig Kostermans in het telefoonboek, dus misschien zou je kunnen nakijken wie in omgeving Luik woont (NB hou er rekening mee dat ze waarschijnlijk alleen Frans verstaan).

zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wie niet waagt ...

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties! Nog geen concrete antwoorden, maar wel weer nieuwe informatie en aanknopingpunten, geweldig.

Kèren, bedankt  voor je moeite van het doorzoeken van de advertenties en voor de link, deze kende ik nog niet. Mijn Frans is niet heel geweldig, maar met wat moeite zal ik het vast wel redelijk kunnen volgen. Ik zal het zeker gaan bestuderen (als ik wat meer tijd heb). Wat Ludmilla zegt over de link tussen Henri's beroep in de Franse taal en zijn schoonvader klinkt in elk geval interessant. En ik had geen idee dat Auguste Javaux een bekende persoon was.

Ludmilla, dank voor de namen van de broers en zussen van Marie-Louise. De naam van webmaster Francis de  Look zegt mij niet direct wat, waarom denk je dat hij misschien zou kunnen helpen? Met de mensen die informatie over Henri Kostermans op GeneaNet hebben geplaatst heb ik een tijd geleden al contact proberen op te nemen (in mijn beste Frans), maar ik heb nooit een reactie ontvangen. Misschien gewoon nog maar eens opnieuw proberen. De site inmemoriam.be had ik al wel eens gezien, maar er nog niet aan gedacht om te zoeken op Javaux.  Misschien is het zo inderdaad mogelijk om nabestaanden op te sporen.

Sylvia, dank voor de link naar het Luik-forum, ik zal er zeker naar gaan kijken en proberen een bericht te plaatsen, als dat lukt in mijn beperkte Frans. De telefoongids-link zal ik ook gaan bekijken, maar ik ben bang dat mijn mondelinge Frans echt te slecht is om mensen te gaan bellen. Een briefje schrijven zal misschien nog wel lukken.

Verder nog een vraag: zou het mogelijk zijn om de huwelijksakte van Henri en Marie-Louise boven water te krijgen? Geen idee hoe het in België zit met de privacytermijnen.

Ik had trouwens zelf laatst ook al eens op de site van de gemeente Liège gekeken, daar staat wel iets over genealogisch onderzoek, maar ik kon er niet helemaal wijs uit worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ah, ik zie net dat Francis de Look de webmaster is van die maisondusouvenir website, die kan ik inderdaad wel eens een berichtje proberen te sturen. Zat me net af te vragen of ik iemand ken die goed Frans spreekt/schrijft, ik geloof het wel, dus met een beetje mazzel kan ik daar wel hulp mee krijgen. Dan kan ik ook de mensen van GeneaNet die Henri en Marie-Louise hebben staan nog eens aanschrijven, en een bericht op dat Luik forum zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoe mooi zou het zijn als een van de leden wat thuis is in de Franse taal en zou willen helpen, geen idee.

Eind vorig jaar heb ik veelvuldig gecorrespondeerd met een Frans forum en dat was heel intensief, moeilijk. Ik heb mijn hoofd gebroken op de taal, maar aldoende leert men. Ik ben begonnen mijn vragen gewoon in het Engels te stellen, en dan zie je dat er heel wat mogelijk is.

Begin met een Franse zin, waarin je je excuseert voor het schrijven in de Franse taal.

En ga dan gewoon over in het Engels, je merkt dan wel of je een reactie krijgt in welke taal.

Ik heb veel gebruik gemaakt van deze link

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Je moet dan wel anders gaan denken, eenvoudige woorden kiezen, en korte stukjes maken. Dan nog staan er fouten in maar je komt een heel eind.

Als je ergens mee zit, laat het dan weten. Delen is meer weten.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb zo straks een berichtje gestuurd aan Francis de Look en me ook geëxcuseerd voor m'n niet zo goede Frans. Maar ik denk dat ik wel heb kunnen overbrengen wat ik wilde vragen. Ik zag dat dat verhaal over Auguste Javaux pas vrij recent is geplaatst, dat is vast ergens uit de familie gekomen, dus wie weet kan hij me met iemand in contact brengen. Denk dat ik eerst zijn reactie ga afwachten voordat ik elders aan de slag ga. In elk geval bedankt voor de tips!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, ik heb resultaat geboekt! Naar aanleiding van mijn berichtje aan webmaster Francis de Look van de maisondusouvenir.be website kreeg ik een mail van een meneer die ergens verwant is met de familie Javaux (heb nog niet gezien hoe precies). In eerste instantie had hij niet veel te melden, omdat hij ook niet veel wist. Wel bevestigde hij het beeld dat ik al had van de vermeldingen op GeneaNet, namelijk dat Henri en Marie-Louise geen kinderen hadden.

Nadat ik hem vroeg of er misschien nog ergens een huwelijkakte was, kreeg ik een mail terug met de overlijdensadvertentie van Henri, een foto van het huwelijk van Henri en Marie-Louise in 1938 en een Javaux familiefoto uit 1945 waar Henri ook op staat.

Blijft voor mij de vraag wanneer Henri naar België is vertrokken, en van waar. Van zijn ouders weet ik op dit moment ook niet zoveel:

Maria Sebilla Kaufman x Francisus Josephus Kostermans

geb. 4-2-1862 te Veenhuizen geb. 30-1-1862 te Assen

ov. 7-12-1930 te Groningen ov. 11-1-1933 te Groningen

beambte

H: 17-12-1893 te Assen

Kind Maria Sebilla x Francisus Josephus:

1) Hendricus Kostermans

geb. 25-1-1895 te ’s Gravenhage

ov. 18-1-1986 te Luik (

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.png" alt="B)">

Maria Sebilla Kaufman trouwde op 17 december 1893 op 21-jarige leeftijd in Assen met de eveneens 21-jarige Franciscus Josephus Kostermans, zoon van Robertus Kostermans en Anna Elisabeth Suurmeijer. Enkele jaren later woonden ze in ’s Gravenhage, hier werd in elk geval in 1895 zoon Hendricus (roepnaam Henri) geboren. Uiteindelijk woonden ze in Groningen, waar ze beiden overleden, Maria in 1930, Frans in 1933.

Preciese gegevens over woonplaatsen, adressen en verhuizingen heb ik niet over dit echtpaar en hun zoon. Denk dat daar onderzoek in diverse bevolkingsregisters voor nodig zal zijn, maar daar heb ik momenteel echt geen tijd voor helaas. Nou ja, ik ben ik elk geval weer een stukje verder wat betreft Henri, en dat is leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je hebt al een geweldig resultaat geboekt, documenten en foto's ontvangen, één je hebt nu een contactpersoon die je met woonadressen wel verder kan helpen, hij zal in de buurt van Luik wonen en de weg weten. Mogelijk dat hij je in contact kan brengen met andere familieleden die meer gegevens kunnen vertellen over Henri.

Probeer toch ook het genealogieforum uit Luik, je weet nooit wie er reageert.

Interessant van haar vaderAuguste Javaux is dat hij artiest was, schilder van kerkelijke ornamenten, mogelijk samen met zijn vrouw.

Hij werd gefusilleerd in een duitse kazerne te Hasselt met nog 10 anderen.

Maar die kant van de familie onderzoek je verder niet.

Ik begrijp dat je nu dus meer van Henri's ouders wil weten, niet zo zeer de voorouders maar wel waar ze woonden.

Eens kijken wat daar uit komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb zeer zeker al een geweldig resultaat geboekt, met foto's van Henri en Marie-Louise, en Henri's overlijdensadvertentie, waar overigens uit blijkt dat de juiste overlijdensdatum 8 januari is, en niet 18.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

1986KostermansHenriFPDSoverlijdensadvertentie.jpg

Ik weet niet zo goed of de meneer die me deze dingen heeft gestuurd (als ik het goed heb een kleinzoon van een zus van Marie-Louise) me verder zal kunnen helpen, hij zei dat wat hij me nu gestuurd heeft het enige is wat hij heeft. Maar ik zou natuurlijk kunnen proberen te vragen of hij nog iets weet over woonadressen en waar Henri gewerkt heeft.

Ook zou ik op een of andere manier wel uit willen vinden wanneer en van waaruit Henri naar België verhuisd is, maar dat zal lastig zijn, omdat ik op dit moment over Henri's ouders ook haast niks weet, behalve dan dat ze in Assen getrouwd zijn, Henri hebben gekregen in Den Haag, en overleden zijn in Groningen. Denk dat ik dan eerst daarover meer zal moeten proberen uit te vinden. Beginnen bij bevolkingsregister Den Haag??? Zijn daar gezinskaarten, digitaal beschikbaar ja/nee? Tips zijn welkom (maar horen op een andere plek in het forum).

Ik zal het Luik forum nog wel proberen denk ik. Is er zoiets als bevolkingsregister in België waar je adressen zou kunnen terugzoeken, en zo ja, hoe heet dat dan? Enige basisinformatie over de familie Javaux en (schoon)vader Auguste is op zich zeker wel interessant als achtergrondinformatie, maar denk niet dat ik hen verder heel uitgebreid wil onderzoeken. Heb sowieso momenteel eigenlijk te weinig tijd voor mijn stamboomonderzoek.

Hier nog even een plaatje dat ik al had, van een jonge Henri met zijn ouders Maria Sebilla Kaufman en Franciscus Josephus Kostermans:

1MariaSebillaKaufmanmetechtgenootFranciscusJosephusKostermansenzoonHenri.jpg

Henri's moeder Maria was de oudere zus van mijn overgrootvader Kaufman. De familie Kaufman stamt oorspronkelijk uit Zwitserland. De grootvader van Maria Sebilla, mijn overgrootvader en hun jongere broer, was namelijk een Zwitser die in 1816 als soldaat dienst nam in een van de vier Zwitserse Regimenten van de Nederlandse koning Willem I en zo hier terechtkwam, een vrouw ontmoette, kinderen kreeg etc. Dit heb ik allemaal al vrij uitgebreid uit kunnen zoeken, maar hier en daar in mijn stamboomoverzicht zijn nog dingen aan te vullen, zoals bij het gezin van Henri en zijn ouders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marije wat een prachtig resultaat!!! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sterretjes0.gif"> Ben er best een beetje jaloers op, hoor!

Die foto's zijn pareltjes voor je onderzoek.

Er is de Haagse bevolkingsregister te raadplegen op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Echter alleen de periode van 1913-1939 en daarin komen ze niet meer voor.

Ze zijn dus voor die tijd vertrokken. Er komen wel een aantal Kaufman namen voor.

Je weet dat hun akten van overlijden zijn te downloaden van de Groningse site?

groeten, Keren

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de Huwelijksakte1893 Assen van Kostermans-Kaufman staat dat hij beambte is van de Posterijen en woonachtig is in Den Haag, hij woont er dan dus al.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

En dit vond ik in het"nieuws van den dag" 15-04-1897

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, ik ben ook heel blij met die advertentie, de huwelijksfoto en nog een Javaux-familiefoto die ik gekregen heb van de Belgische meneer, die zijn erg mooi, en ga ik zeker invoegen in mijn Kaufman stamboomoverzicht. De foto van jonge Henri met zijn ouders had ik al een tijd, die was ergens in de familie in een album van een lang overleden oudoom van mij.

Ik heb als wederdienst deze foto en de geboorteakte van Henri/Hendricus naar België gestuurd, even afwachten wat daar voor reactie op komt. Ik heb me aangemeld voor het Yahoo Liège forum.

Kèren, volgens jouw informatie over het bevolkingsregister zou het gezin Kostermans-Kaufman dus voor 1913 uit Den Haag vertrokken moeten zijn, de vraag blijft dan wanneer precies, en waarheen. De andere Kaufmannen die je tegenkomt hebben zeer waarschijnlijk niks met mijn Kaufmannen te maken. Er zijn veel joodse Kaufmannen heb ik gemerkt, die van mij zijn van oorsprong katholiek.

De overlijdensaktes van Maria en Frans had ik al gevonden op allegroningers.nl, en die van Maria had ik al eens van FS gehaald, die van Frans nog niet.

Ludmilla, de huwelijksakte had ik al, maar ik realiseer me net dat ik blijkbaar nooit goed gezien heb wat daar nou precies in staat... Mea culpa.

Heel erg bedankt voor het stukje uit de krant, dat zie ik voor het eerst! Hoe heb je dat precies gevonden? Via kranten.kb.nl? Staat er ook bij welk hoofdbestuur? Zal zelf ook even snuffelen.

Dames, hartelijk dank voor jullie moeite! Zo komt ik toch weer een stukje verder, en daar wordt ik toch zeker wel blij van 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb zojuist een bericht geplaatst op het Liège forum. Ik heb de indruk dat het forum momenteel niet zo actief is, volgens mij waren de laatste berichten van ergens in juli. Maar je weet maar nooit of het wat oplevert, niet geschoten is sowieso altijd mis.

De meneer uit België heeft nog niet weer gereageerd, heb eerlijk gezegd ook een beetje de indruk dat hij wat stug is, maar ik denk dat ik hem nog wel wat vragen ga proberen te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Marije...

Hier de Groningse gegevens!  Er kwam best wel wat uit. Ik splits de informatie op: eerst het bevolkingsregister.

Dat van 1910-1920 geeft aan dat het gezin (man, vrouw, zoon) op 23-4-1913 vanuit Den Haag in de stad Groningen arriveerde. De man was Ambtenaar Hoofdbest. Posterijen en de gezinsleden waren:

Franciscus Josephus Kostermans, geb. 30-1-1862 te Assen.

Maria Sebilla Kaufman, geb. Norg 4-2-1862 [zal wel de gemeente Norg zijn geweest].

Hendricus Kostermans, geb. 's-Gravenhage 25-1-1895.

Zij wonen eerst Lage der A, T 12/2; dan Poelestraat (resp. no. 115a en 17a, maar de huisnummers zijn een beetje te goed doorgestreept, dus ik garandeer de cijfers niet); en Kattendiep 10. Daarbij zijn geen dateringen gegeven.

Over de periode daarna is er een gezinskaart, met als ingangsdatum 1-1-1921; dan wonen ze Gedempte Kattendiep 10. De man is (en blijft) ambten. P & T, aan het einde van z'n leven (zonder datering) "Ambt. en kol. pensioen". (Koloniaal??) De inwonende zoon kreeg vanaf een niet nader aangegeven datum het beroep "leeraar" mee.

5-6-1924: Winschoterkade 8.

3-1-1925: Kleine Peperstraat 17.

15-4-1933: Moesstraat 16.

Het overlijden van de vrouw staat genoteerd op 7-12-1930, dat van de man op 11-1-1933. Hij kan dus niet meer in de Moesstraat hebben gewoond en dat adres zal dat van de inwonende zoon zijn geweest, die na het overlijden van de vader de ouderlijke woning opdoekte en toen voor korte tijd in de Moesstraat ging wonen. Korte tijd, want: op 26-5-1933 werd hij uitgeschreven naar Wijnandsrade, met als nader adres het RC College.

Omdat alle betrokkenen steeds werden opgegeven als R.K., zal dat wel kloppen: hij is daar dus gaan lesgeven. Het staat er in het bevolkingsregister niet bij, maar Wijnandsrade ligt in Zuid-Limburg.

De overlijdensakten van de ouders heb ik niet meer gecontroleerd, omdat in die periode nooit adressen in die akten staan. Je kunt het zelf nazien in AlleGroningers (daar staat een scan van deze akten).

Dan, in tweede instantie, de informatie uit de stedelijke adresboeken. In die van 1914/15 (de eerst-beschikbare) staat: F.J. Kostermans, ambt. post en tel., Poelestraat 15a.

Grappig is dat daaronder, in het luchtledige, "der A 16a" zweeft: kennelijk was het eerdere adres Lage der A 16a al gezet, maar vervangen door het adres Poelestraat, waarbij men verzuimde de tweede regel weg te halen.

Het eerstvolgende adresboek is van 1918 en daarna volgt een gesloten reeks van jaardelen t/m 1924. De opgave is identiek aan die van 1914/15, behalve het adres, dat over de gehele periode wordt vermeld als Ged. Kattendiep 10. Ze zijn dus tussen 1914/15 en jan. 1921 (zie gezinskaart) naar het Kattendiep verhuisd.

Opvallend: in het laatste jaardeel, 1924, wordt de zoon afzonderlijk opgevoerd en wel als

H. Kostermans, leeraar M.O. Fransch, Ged. Kattendiep 10. Hij zal nadien steeds apart genoemd blijven, maar wel steeds direct na de vader, op hetzelfde adres. Uitsluitend bij de allerlaatste vermelding, in het adresboek van 1933, staat H. Kostermans vermeld als leraar MO-B.

In het adresboek 1925 wonen beide betrokkenen Winschoterkade 8.

In 1926: beide Kl[eine] Peperstraat 17. En dat blijft daarna zo.

De jaardelen 1932 en 1934 ontbreken. In 1933 nog steeds twee vermeldingen op Kl. Peperstraat 17, in 1935 niets meer. Aangezien de vader begin 1933 overleed en de zoon enkele maanden later vertrok, klopt dat heel aardig.

Meer kan ik er niet van maken, voorlopig!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Petra,

allereerst: ontzettend bedankt voor je moeite! Je hebt echt een schat aan informatie boven water gekregen, en ik ben hier echt heel erg blij mee! Zo kan ik een heel stuk achtergrond van dit gezin invullen, en heb ik weer nieuwe aanknopingpunten om mee verder snuffelen. Helemaal geweldig!!!

De datum waarop het gezin vanuit Den Haag naar Groningen kwam is nu dus bekend. Waarom ze verhuisden is me op dit moment niet helemaal duidelijk, maar misschien had het toch iets met het werk bij de posterijen te maken, aangezien hij nog steeds als ambtenaar posterijen te boek staat. Een andere reden kan zijn geweest dat er familie in het noorden woonde.

Dat er bij Maria Sebilla Kaüfman (de juiste spelling is Kaufman, hoe die ü er in is gekomen weet ik niet, zal wel een foutje van een ambtenaar zijn geweest ofzo) Norg staat vermeld klopt wel, ze is geboren in de armenkolonie Veenhuizen, waar haar vader zaalopziener was, en haar grootvader militair kolonist, en dat ligt inderdaad in de toenmalige gemeente Norg.

Erg leuk om wat te weten over de adressen, mede omdat ik wel redelijk bekend ben Groningen en in elk geval een aantal van de genoemde straten wel ken. Dat van het 'kol. pensioen' kan ik niet plaatsen, geen idee waar die afkorting voor staat, 'koloniaal' zal het wel niet geweest zijn denk ik.

Dat de zoon Hendricus/Henri leraar was klopt, dat waren al eerdere aanwijzingen voor, en wordt hier nog eens stevig bevestigd. Jammer dat er niet bij staat waar, op welke school of scholen in Groningen, want daar wordt ik nu toch wel nieuwsgierig naar. Zelf heb ik op het Praedinius Gymnasium in Groningen gezeten. Bedenk me net dat Henri zijn eigen middelbare schoolopleiding en lerarenopleiding ook in Groningen gedaan moet hebben. Leuk.

Dat de familie van huis uit katholiek was klopt ook. Maria Sebilla's oudste broer was mijn overgrootvader, ik heb me laten vertellen door een oudere nicht van mijn moeder die hem als meisje nog gekend heeft (toen mijn moeder werd geboren was hij al overleden) dat hij een hekel had aan het katholieke geloof en er vanaf gestapt is.

De familie Kaufman is overigens van Zwitserse herkomst. Maria Sebilla's grootvader de militair kolonist is daar in 1795 geboren en heeft eind 1816 dienst genomen als soldaat in een van de vier Regimenten Zwitsers van koning Willem I.

Dus Henri ging na het overlijden van beide ouders uiteindelijk naar een katholieke school in Z-Limburg om les te geven. Vanuit die omgeving, en waarschijnlijk via zijn werk, zal hij dan uiteindelijk in Luik in België terecht zijn gekomen, waar hij in 1938, toen hij al boven de 40 was, trouwde.

De overlijdensaktes zijn mij overigens bekend.

Nou, het beeld is al behoorlijk aangevuld zo, en ik ga maar eens proberen om wat meer info te vinden over Wijnandsrade en dat RC college daar. Wat betreft de adressen in Groningen zullen een hoop huisnummers nu wel niet meer kloppen, maar het is in elk geval wel erg leuk en interessant om te weten waar in de stad het gezin gewoond heeft.

Petra, nogmaals mijn hartelijke dank voor je hulp en de verzamelde informatie!

groetjes,

Marije

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat een mooi resultaat.

Misschien dat er bedoeld wordt "kollegiën" een soort bestuurspensioen, hij is dus jong met pensioen gegaan.

Henri heeft dus van 1933-1938 gedurende 5 jaar in Limburg gewerkt (en gewoond op een kasteel).

Ik vond via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

dat het Kasteel Wijnandsrade in 1928 in handen is gekomen van de paters van Minderbroeders Conventuelen, die er een College "Christus Koning" vestigden, waar seminaristen werden opgeleid.

In het RijksArchiefLimburg zal het archief van dit college aanwezig zijn en mogelijk een verwijzing naar zijn vertrek naar Belgie.

Dat wordt tijd voor een vakantiereisje Groningen-Limburg 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif"> 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zeker een mooi resultaat!  gl&

Die term kollegiën, komt dat vaker voor in verband met een pensioen?

Henri heeft in elk geval vanaf 1933 tot uiterlijk begin 1938 in Wijandsrade gewerkt. Ik had al vluchtig even gekeken, en inderdaad iets gezien over een kasteel en minderbroeders. Morgen heb ik wat meer  tijd, dan zal ik verder kijken.

Een reisje naar Limburg, hmm, geen gek idee. Is mooi genoeg daar  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kollegie, oude schrijfwijze voor college, groep mensen die een bestuur vormen.

"Ambt. en kol. pensioen"
zou kunnen betekenen dat hij een gepensioneerde ambtenaar-bestuurder was, en dat was hij.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, over dat "kol. pensioen" laat ik me nu maar niet verder uit. Het lijkt me wat ver gezocht allemaal.

Marije, voor zover ik weet zijn in Groningen de huizen in 1900 voor het laatst omgenummerd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla, dat klinkt inderdaad logisch, en zal vast kloppen. Petra, da's mooi dat ik dat weet. Ik kom niet heel vaak in de binnenstad van Groningen, maar wie weet kan ik eens een paar huizen gaan bekijken. Lage der A is in elk geval best  een leuke plek in de stad.

Ik heb trouwens toch nog antwoord gehad van de meneer uit België. Hij had geen documenten meer, maar nog wel een foto van Marie-Louise. En hij had z'n 93-jarige moeder gevraagd over Henri. Het blijkt dat Henri erg serieus en gesloten was,  maar met het ouder worden wel opener en blijer werd, mogelijk mede door het gezelschap van z'n vrouw.

Het echtpaar Kostermans-Javaux heeft aan het begin van hun huwelijk gewoond in Antwerpen, waar Henri leraar was. Daarna hebben ze gewoond in Brussel (die plaats werd overigens ook genoemd in een schrijfsel van wijlen mijn oudoom), waar Henri vertaler was, waarschijnlijk bij Reuters.  Na zijn pensioen (denk tenminste dat 'après sa mise en retraite' daar op neer komt) zijn ze gaan wonen in een appartement in Luik. Aan het eind van zijn leven is hij naar een Maison de Répos gegaan (bejaardenhuis/rusthuis), waar hij is gestorven. Marie-Louise is ook naar het bejaardenhuis gegaan. Ik dacht trouwens dat het in de overlijdensadvertentie van Henri genoemde Valdor een ziekenhuis was, dat vond ik tenminste op internet. Nog maar even navragen dan.

In elk geval heb ik zo toch een hoop nieuwe informatie gekregen, en ook in vrij korte tijd ook, dat had ik niet gedacht. Heel fijn dat er behulpzame mensen zijn 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Marije,

Ik weet niet hoe goed je bekend bent in Groningen, maar in de Moesstraat was een heel RK gebeuren.

De Heilige Hartkerk (waar nu alleen de toren nog van staat), een klooster en er was daar ook ergens een school.

Ook was er het RK gezellenhuis St. Jozeph. Ik ben er even langs gefietst en dat is inderdaad nr. 16.

Wat het allemaal inhield weet ik niet, maar de zoon zal daar gewoond hebben na het overlijden van zijn ouders.

Op 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kun je daar een afbeelding van vinden.

Als je zoekt met Moesstraat Groningen komt de foto bij mij op pag. 13.

Je ziet dan op de afb. van dit gebouw een poort. In de poort links is een deur en dat is nr. 16.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Joke,

hartelijk bedankt voor deze informatie! Dat is zeer zeker interessant. Ik ben wel vrij goed bekend in het centrum van Groningen, maar als ik het goed heb ligt de Moesstraat toch een eindje daarbuiten, bij het Noorderplantsoen. Daar ken ik niet zo heel goed, en dat van dat RK gebeuren in deze straat was mij niet bekend. Misschien dat het RK gezellenhuis een soort woonvorm voor alleenstaande RK mannen was ofzo?? Zal eens even kijken of ik meer informatie kan vinden. En ik zal zeker ook even op de beeldbank gaan kijken. Dankjewel!

groetjes,

Marije

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is leuk, Joke. Klopt eigenlijk precies, ik zie het hele proces voor me. Een hecht, Rooms gezin van man, vrouw en volwassen zoon: moeder gaat dood; vader en zoon rommelen samen nog een paar jaar verder, al dan niet met dienstbode (maar geen inwonende huishoudster, dan had ik dat moeten zien op de gezinskaart).

Dan gaat vader dood en zijn pensioen valt weg. Zoon pakt onmiddellijk door: huis (een huurwoning?) afstoten, alle spullen opruimen, solliciteren naar elders (in een RK omgeving) en tot het zover is, woont hij -- ik dacht eerst: misschien op kamers? Maar kennelijk was St. Jozeph een kerkelijke woonvoorziening voor alleenstaande mannen, zoals Marije suggereert.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, zo zal het inderdaad wel zo ongeveer zijn gegaan.  Waarom Henri niet het huis uitging maar tot hun dood bij z'n ouders is blijven wonen zullen we wel nooit weten, maar met alle nieuwe informatie tot nu, is er wel een redelijk beeld van hoe het hem vergaan is. Ik heb nog niet veel aanvullende informatie kunnen vinden, behalve dat het hoorde bij de RK Heilig Hart-kerk in de Moesstraat, maar ik denk dat de term 'gezellenhuis' inderdaad wel zal hebben betekend dat het een woonvoorziening voor alleenstaande RK mannen was, in elk geval iets in die richting. Tegenwoordig maakt het pand deel uit van een internationaal studentenhuis. In Wijnandsrade zal hij vast gewoond hebben in het kasteel waar het college (seminarie) waar hij aan de slag was gegaan was gevestigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb net tegen betaling die door Joke genoemde foto van het gezellenhuis gedownload. Deze foto stamt uit ca. 1920. Ik zie nu net dat naast de poort een bord hangt, waarop volgens mij 'Pension' staat. Dan zou het dus een pension zijn geweest (in elk geval in die tijd), voor katholieken. Waarschijnlijk wel vrijgezelle/alleenstaande katholieken, ik zou ook niet goed weten waar dat 'gezellen' anders op zou moeten slaan.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Bij de Groninger archieven is er dit:

R.K. Jonggezellenhuis aan de Moesstraat, 1923 - 1951

                4 beschreven archiefstukken

Op de lokale omroep OOG is op 19-06-2008 een uitzending geweest van Beno Hofman over de Moesstraat.

Helaas heeft hij het hier niet over, maar misschien vind je het wel leuk om te zien:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Ik ben er in de loop der jaren heel vaak langs gekomen, maar weet er verder ook niets van. Zelfs nog nooit onder de poort doorgegaan.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...