Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

4 aug. 2011 - Gezin Pauli x Veldman te Vlissingen


RPG

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op zoek naar de doop/geb. te Vlissingen? van Rosa(lia) Sara Veldman/Veltman. Zij overl. en is begr. te Vlissingen november 1797. Zij was de eerste echtgenote van Johannes Philippus Pauli, in ondertrouw gegaan 19-05-1781 te Vlissingen.

Uit dit huwelijk zijn er 5 kinderen bekend, allen te Vlissingen geboren.;

1. een kind begraven te Vlissingen oktober 1781, wellicht dood geboren

2. Johannis (Wegang) geb. 1785 (alle gegevens verder bekend)

3. Wilhelmina (Barbara) geb. 1790 (alle gegevens verder bekend)

4. Johan Hendrik begr. 1793 (wellicht dood geboren of net daarna)

5. Maria Frederika Pauli geb. 1794 (geen datum bekend, zij overleed ongehuwd? 53 jr. oud in 1847 )

Daarbij is er plm 1783 Vlissingen een Johanna Maria Pauli geboren, overl. 13-12-1852 te Middelburg (aktenr. 436). Deze huwde met Cornelis van de Woestijne 1783-1832. Dit moet bijna met zekerheid een dochter zijn van eerder genoemde Rosa Sara Veldman met Johannes Philippus, omdat zij uit haar huwelijk een dochter kreeg genaamd Rosa Sara. Over zowel moeder Rosa(li)a Sara als Johanna Maria zoek ik de gegevens.

7 kinderen zijn bekend uit het tweede huw. van Johannes Philippus Pauli, dus zeer actief was deze voorvader

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">.

Groetend - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Robert,

Je bent nog op zoek naar een doop van Sara Veldman/Veltman in Vlissingen, als zij daar vandaag kwam.

Nu ben ik een tijd niet meer in het gemeentearchief van Vlissingen geweest, maar zal op korte termijn kijken of zij te vinden is. Wellicht staat zij vermeld in de lidmatenboeken. boi&

Mogelijk kan het 14 dagen duren, voor ik er kom.

vriendelijke groeten,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Charlotta,

Alvast bedankt voor je bereidwilligheid. Eventjes wachten is niet erg hoor, was er zelf al jarenlang mee bezig :-\. Vond zojuist nog wel even in Zeeuwengezocht iets wat vorig jaar is toegevoegd.

Rosa Sara Veltman

Lidmaat op dinsdag 29 september 1778 Vlissingen

Rosa Sara Veltman

Opmerking : Belijdenis

Datum (of periode) : 1778-9-29

Adres : Sint Jacobstraat

Plaats : Vlissingen

Kerkgenootschap : Nederduitsch-gereformeerde kerk

Register : K 485, folio 30 vs

Bron : DTBL Vlissingen 27 (NG Lidmatenregister 1770-1810)

Daarbij is er nog een Sara Johanna ook, wellicht een zus van haar:

Sara Johanna Veltman

Lidmaat op dinsdag 31 maart 1789 Vlissingen

Sara Johanna Veltman

Opmerking : Belijdenis

Datum (of periode) : 1789-3-31

Adres : Weeshuis

Plaats : Vlissingen

Kerkgenootschap : Nederduitsch-gereformeerde kerk

Register : K 485, folio 64 vs

Bron : DTBL Vlissingen 27 (NG Lidmatenregister 1770-1810)

Vind wel diverse kandidaten die de vader zouden kunnen zijn, maar nog steeds niet gelukt het aansluitend te krijgen.

Ik wacht vol spanning af.

Groetjes - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Robert,

We doen het graag en gelukkig lopen deze personen niet weg.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">

Wat je via Zeeuwen Gezocht, nemen we ook mee.

Je hoort er van! gl&

hartelijke groeten,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0((">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Robert,

Hier zijn we nog even.

Op je lijstje stond o.a. Maria Frederika Pauli, overleden Middelburg 19-02-1847.

Waarschijnlijk heb je de gegevens uit de overlijdensakte al, maar desgewenst zoek ik de akte opnieuw op.

Wanneer ik in Vlissingen kom, zal ik nog eens kijken of haar geboortedatum rond 1794 aanwezig is.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Charlotta,

Ik ben nog even verder gaan spitten en heb nog wat nieuwe gegevens kunnen achterhalen door de tip nog van je over de overlijdensakte van Maria Frederika en vond alsnog de volgende aanvullende gegevens:

Het overlijden van Maria Frederika wordt aangegeven door haar neef Jacobus Wilhelmus van de Woestijne, oud 35 jr. Deze Jacobus had ik nog niet in mijn gegevens. Zijn geboorteakte blijkt aan te geven dat dit ook een zoon was van Cornelis van de Woestijne en Johanna Maria Pauli. Echter zijn moeder wordt daarin beschreven als zijnde Bouli. Echter bij de andere kinderen wordt de naam Pauli genoemd.

Hieruit moet ik dus inderdaad uit opmaken dat Johanna Maria Pauli ook een dochter was van Johannes Philippus Pauli en Rosa Sara Veltman. Echter geboorte kan ik ook niet achterhalen, bij haar overlijden 13-12-1852 was zij 69 jr.. in de akte werden niet haar ouders vermeld.

Johanna Maria Pouli

Lidmaat op dinsdag 1 juli 1800 Vlissingen

Johanna Maria Pouli

Opmerking : Belijdenis

Datum (of periode) : 1800-7-1

Adres : Bierkaaij

Plaats : Vlissingen

Kerkgenootschap : Nederduitsch-gereformeerde kerk

Register : K 485, folio 95

Bron : DTBL Vlissingen 27 (NG Lidmatenregister 1770-1810)

Groetjes - Robert

PS - Gezien de naam Sara zit ik met mijn gedachten telkens bij een echtpaar wat in Veere is begraven, nl Jan Veldman en Sara de Petria.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goedemorgen Robert,

Het is leuk om bezig te zijn en zo gegevens te achterhalen. boi&

Ik houd ook deze gegevens in gedachten. Van Veere is heel veel verbrand, wist je wel.

Regelmatig komen we in het Genealogisch Centrum Zeeland (gehuisvest in het Zeeuws Archief), ik zal kijken of er in de aanwezige bronnen iets vermeld is.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Je hoort er van!

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hallo Charlotta,

Ik vond tussen oude papieren ineens iets terug. Het betreft niet Rosalia Sara Veltman maar wat ik vermoed een zus van haar? Sara Johanna Veltman, misschien een aanknopingspunt om Rosalia Sara terug te vinden:

Doopgegevens Archief Stadsbestuur Vlissingen, (1505) 1802-1914 

Doopdatum:    10-09-1769 

Doopjaar:    1769 

gedoopte:  Veltman, Sara Johanna

Voornaam:  Sara Johanna 

Achternaam:  Veltman 

Geboortedatum:  10-09-1769 

Vader:  Veltman, Jan

Voornaam:  Jan 

Achternaam:  Veltman 

Moeder:  Hendriksen, Pieternella

Voornaam:  Pieternella 

Achternaam:  Hendriksen 

1e getuige:  Ravia, Huybregt

Voornaam:  Huybregt 

Achternaam:  Ravia 

2e getuige:  Ravia, Sara

Voornaam:  Sara 

Achternaam:  Ravia 

Kerkgenootschap:    Nederduits Hervormde Gemeente Vlissingen 

Doopnummer:    104  Toegangsnummer:    1000  Inventarisnummer:    4547 

Groetjes - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is al een heel lijstje dat Charlotte heeft om na te kijken en met deze reactie wordt het niet simpeler; toch wil ik mijn vondst wel melden.

Jan Veltman en Pieternella Hendriksen waren als ouders van Sara Johanna dus ook mogelijk de ouders van Rosalia Sara.

De hier genoemde getuigen zijn opvallend, mogelijk broer en zus Ravia, ze kwamen uit Middelburg en werden in 1767 gelijktijdig ingeschreven in Middelburg

Twee jaar later was hij dus getuige bij de doop van deze dochter Veltman.

Kan het zijn, dat Jan Veltman is overleden<1775 en dat zijn weduwe Pieternella Hendriksen is hertrouwd met Hubrecht Ravia??

Dan zou Rosalia Sara gedoopt moeten zijn voor/rond het overlijden van haar vader.

Bij het volgen van de naam Ravia op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dan met name Hu(ij)brecht Ravia, valt me de naam van zijn echtgenote op, Pieternella Hendrikse(n), huwelijk <1775

1775 geboorte zoon Pieter

1777 geboorte zoon Jan/Johannes

1779 geboorte dochter Elizabeth

1783 overlijden dochter Johanna Martina

1784 overlijden zoon Casper

Als weduwnaar hertrouwt hij 1787 met weduwe Pieternella Dont

In 1797 is hij stadswerker te Vlissingen en 60 jaar oud.

In de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staat dat echter haar ouders zijn overleden in 1790.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Ludmilla en Robert,

Bedankt dat jullie het één en ander hebben opgezocht. boi&

Het is een aardig lijstje, maar ik zal mijn best doen om wat op te zoeken.

Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien, trek dan maar aan de bel Robert.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Ik hoop in de loop van deze week naar het gemeentearchief in Vlissingen te gaan.

hartelijke groeten,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif" alt="Tour_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Robert,

Vandaag was ik in Middelburg en heb in het Genealogisch Centrum Zeeland, zovast wat op gezocht.

De hoofdvraag is: waar en wanneer is Rosa (Rosalia) Sara Veldman geboren.

Wellicht in Vlissingen, maar ook in de doopboeken zijn hiaten.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Het staat wel vast dat er toch zeker drie kinderen geboren zijn uit het huwelijk van Johannis Veldman en Pieternella Hendriks.

Wanneer ik tijd heb, ga ik nog naar het gemeentearchief in Vlissingen.

Voorlopig:

Johannis (Jan) Veldman/Veltman, overleden vóór 1772, gehuwd circa 1758? met

Pieternella Hendriks, gedoopt Poortvliet 31-01-1751 (ouders nog niet gevonden, ken de bron niet),

overleden vóór 1787.

Hoewel ik zo mijn twijfels heb of ze wel zo vroeg gedoopt is, het moet beslist later zijn!

boi& Ik zou zeggen, gezien de geboorten van alle kinderen, dat het gezocht moet worden rond 1740? 

Hieruit:

Rosa(lia) Sara Veldman, geboren circa 1758?

Maria Catharina Veldman, geboren Vlissingen 27-06-1760, getuigen Guliaam Hendriks, Johanna Batist.

Sara Johanna Veldman, geb./ged. Vlissingen 10-09-1769, get. Huibregt Ravia, Sara Ravia.

De conclusie van Ludmilla was juist, want Pieternella Hendriks is hertrouwd.

Ondertrouw Vlissingen 02-05-1772

Hubregt Ravia, geboren Middelburg circa 1748, zoon van Pieter Ravia en Neeltje Hendriks de Lochte.

Uit dit huwelijk:

Pieter Ravia, geboren Vlissingen 05-03-1775

Johanna Martina Ravia, geb./ged. Vlissingen 11-11/14-11-1781, getuigen Jean Martin Kelderman, Johanna Pattist.

Casper Christiaan Ravia, geb./ged. Vlissingen 27-02/29-02-1784, getuigen Jean Martin Kelderman, Johanna Pattist.

Hubregt Ravia hertrouwt Middelburg in 1787 met Pieternella d'Hont.

Bij het vervolg kijk ik ook naar een mogelijke doop van Johanna Maria Pauli.

Je voorouder Johannes Philippus Pauli, was zeker behoorlijk actief!

Nog een sprokkeltje.

begraven Vlissingen:

Anna Maria Frederika Pauli, begr. 07-09-1801  adres Lange Groenewout, vadwer Philip Pauli.

Marinus Hermans Pauli, begr. 05-07-1809        adres Lange Groenewout.

Bekend?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

begraven Middelburg:

Huijbregt Ravia  26-09-1798 Middelkerkhof

Sara Ravia  wed. Fredrik Harms, woonde bij het Stadhuis  20-11- 1802 Middelkerkhof.

wordt vervolgd binnenkort.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Charlotta,

Alvast ontzettend bedankt voor je zoekwerk. Ik weet dat er zeer veel ontbreekt in de archieven wat betreft Zeeland. De periode dat ik daar begon zat ik hele dagen op het archief in Vlissingen, lekker rustig destijds nog met slechts alleen de archivaresse. Normaal tussen de middag was het rust, echter ik mocht blijven zoeken en zelfs koffie en broodjes kreeg ik gratis aldaar. Mis die tijd wel hoor. Maar ja spreek ik over zo'n 38 jaar geleden. Het blijkt dat er in latere jaren toch veel meer nog openbaar is geworden. Ik was nog aan het zoeken naar geboorten van 1809, echter 1808 gaat meteen over in 1810. Want wat betreft Marinus Hermanus is geboorte niet terug te vinden. Ik heb je even een berichtje gezonden via een privé page ivm toezending van het bewuste gedeelte van mijn uitgewerkte stamboom tot nu toe. Dat werkt makkelijker als om hier te melden.

Groetjes - Robert Pauli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Robert,

Graag gedaan! Het was een voorlopig opzetje en hoop dat ik toch nog wat vinden kan, als ik in het Vlissingse gemeentearchief kom.

Je bent wel langer bezig met genealogie dan ik. Toen ik begon waren het in de regel mannen die in de archieven zaten. Tegenwoordig is het ook lekker rustig in veel archieven, omdat er zoveel op te zoeken valt via internet en ook via Zeeuwen Gezocht. Zelfs de lidmatenregisters van Vlissingen staan nu online.

Toch kom ik nog graag in de archieven, al is het in de buurt.

Wat een leuke tijd toen jij nog in Vlissingen kwam, met gratis broodjes.

We wachten af wat je stuurt.

De kans is niet erg groot dat ik nog wat vind, maar we proberen het!

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Robert,

Vandaag ben ik in het gemeentearchief van Vlissingen geweest, in de ijdele hoop dat er IETS te vinden zou zijn. Zelf ben je in het verleden uitputtend bezig geweest, ook nu kan ik geen positieve bijdrage

leveren.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_angry.gif" alt=">:(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/angry@2x.png 2x" width="15" height="15">

Er zijn dopen verloren gegaan, zoals je wist, de doop van Rosa Sara Veldman kunnen we slechts schatten.

Eveneens van Johanna Maria Pauli en Maria Frederika Pauli. Helaas!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

De ondertrouw op 19-05-1781 was bekend. Het huwelijk werd gesloten in de Gereformeerde kerk van Vlissingen op 04-06-1781. Het origineel geeft net als op de index, geen informatie en getuigen.

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Charlotta,

Ontzettend bedankt in elk geval voor alle genomen moeite. Het was inderdaad bekend dat veel verloren is gegaan. Heb in de loop der jaren toch nog veel kunnen achterhalen zoals je kon zien in het toegezonden overzicht in je privémail. Ook Ludmilla bedankt voor de bijdrage. Wie weet komt er ooit ergens nog iets boven vanuit een dossier, waarvan het bestaan nu wellicht nog niet bekend is. Er duiken toch telkens weer nieuwe oude mapjes op, dus we blijven hopen.  boi& Vandaag vond ik voor zover ik het kan inschatten waarschijnlijk het overlijden in 1770 te Batavia van mijn tot nu toe oudst bekendste voorvader Johannes Philippus. Door de vrije zoektochten nu op Ancestry werd ik doorgelinkt naar het Nationaal Archief en vond weer gegevens welke ik al jaren in bezit heb, echter geen notitie meer van had genomen maar wellicht toch een kleine doorbraak kunnen zijn.

Groetjes - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Robert,

Graag gedaan en het is altijd leuk om in een bekend archief te komen, alleen deze keer zonder enig succes.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cry-1.gif" alt="B-6">

Ja, in je privémail heb ik kunnen zien, wat je wel hebt kunnen achterhalen.

Wat Vlissingen betreft: er duiken helaas geen nieuwe mapjes op, want er is veel verloren gegaan.

Waarschijnlijk heb je het overlijden gevonden van de oudst bekende voorvader Johannes Philippus, via Ancestry. Gefeliciteerd, want je springt een gat in de lucht bij een nieuwe ontdekking!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

groetjes,

Charlotta

gl&

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...