Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Zoek overlijden van Lolke Boxhoorn geb;5-9-1869


Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo,

Lolke Boxhoorn is geb;5-9-1869 Bolsward,zoon van Gosse Jacobs Boxhoorn en Jiskje Lokes Lokema.

Lolke is geh; met Doutje de Boer 5-6-1892 Bolsward,Doutje is geb;03-03-1872 Bolsward ovl; 28-11-1900 Dochter van Aebe Baukes de Boer en Neeltje Douwes Sybersma.

Ze hebben één kind,Jiskje geb; 19-02-1894 ovl; 23-04-1963 (mijn Oma) roepnaam Jikke/Jekke

Nu gaat het verhaal dat hij naar Amerika is vertrokken na het ovl van Doutje,op Ellis Island is het niet te vinden.

Dit is het enigste wat ik heb kunnen vinden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wie kan misschien wat meer vinden,alvast bedankt

vr gr Harmke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Hallo Harmke,

Zojuist op ancestry voor je gezocht en ik kom een Peter Boxhoorn tegen, die het zou kunnen zijn. Ze wijzigden wel vaker hun (voor)naam om redenen zoals onmogelijke uitspraak enz.

Ik vind hem onder die naam alleen in een census van 1910 inwonend.

Peter BOXHOORN geboren in 1869 41 jaar oud, geboren in Holland, vader en moeder ook geboren in Holland, niet genaturaliseerd (dus Nederlands gebleven)

als servant (=bediende) in Shandaken, Ulster, New York state. Single, jaar van immigratie 1906

Huishouden bestaat tevens uit:

Delilah C Myers 75 jaar (hoofd)

Mary A Cunningham 52 jaar (servant)

Omdat ik nog geen bevestiging kan vinden of dit inderdaad de gezochte Lolke is, zal ik nog verder zoeken.

Vond hem inderdaad niet onder Ellis Island, wat kan betekenen dat hij illegaal is binnengekomen. Dat best strookt met het beroep wat wordt genoemd in de oproep in de krant, namelijk varensgezel. Er waren er die niet meer terugkeerde van verlof en in het land bleven.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Zijn naam wordt zo verbasterd dat ik er niet uit kom, helaas

Het volgende nog wel gevonden:

In de census van 1920 - Ulster, Shandaken, New York State

Als Peter Boxhour, 50 jaar oud, geboren rond 1870 in Holland, ouders geboren in Holland, zijn immigratiejaar is hier 1905, niet genaturaliseerd en "night watchman" Hij is een "boarder" (=kostganger)

Met Mary A Cunningham 57 jaar oud hoofd

Namen waarop gezocht zijn Boxhour // Bothorn en Boxhone en natuurlijk Boxhoorn

Ik heb een jpg bestandje van beide census, als je die wilt hebben, kan ik je die toesturen.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag,

Ik denk dat die Peter Boxhoorn het bij benadering wel eens zou kunnen zijn,jammer dat er niet meer over te vinden is.

ik zou dat bestandje wel willen hebben.

vr gr en bedankt voor de moeite.

Harmke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb ook nog even gekeken en het is in dit geval ook weer niet eenvoudig. Het is soms zo vreselijk moeilijk zoeken. De geschreven namen zijn in de index getypt, waarbij lees(overname)fouten zijn gemaakt, en zoals sadminF al zei, ook de voornaam werd "verAmerikaansd".

Goed dat de andere huisgenoten op de census 1910 genoemd worden, misschien dat het houvast biedt om Lolke te vinden.

In 1910 zijn ze beiden werkzaam op een boerderij en in 1920 is Mary A Cunningham zelf het hoofd en is "Peter" bij haar in dienst, terwijl beiden nog steeds als single (=ongehuwd) staan. Anderen staan op dat adres niet genoemd.

Mary is inderdaad geboren in New York uit Ierse ouders, Patrick en Bridget, in de Census 1880 staan ze al genoemd in Shandaken, Ulster, New York.

Om aan te geven hoe verwarrend de gegevens zijn: in 1880 staat Mary als geboren in 1856, in 1910 geboren in 1858 en 1920 geboren in 1863, dat scheelt dus maar liefst 7 jaar!

Als Peter dezelfde kan zijn als Lolke, dan heeft hij 14 jaar samengewoon met Mary, maar ook van haar is geen spoor meer te vinden.

Ik wacht even tot het weer ochtend is in Australie: Sylvia kun jij nog iets vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik zie nu dat er een paar jaar geleden op een ander forum Lolke ter sprake kwam. Hij blijkt na een aantal jaren naar Nederland te zijn teruggekeerd en is daar bezocht als Ome Lolke.

Heeft dat forumcontact destijds verder niets opgeleverd?

Op Ancestry hoeven we verder dus niet meer te zoeken, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo,

Op het andere forum is toendertijd geen oplossing gevonden betreft het ovl van Lolke.

Als Lolke hier is overleden zouden mijn oma en mijn moeder dat toch moeten weten,en te vinden zijn,mijn moeder is ervan overtuigd dat hij in Amerika is overleden.

Mijn moeder (87 jaar)heeft nog een jongere zuster,moet ik binnenkort maar eens een bezoekje brengen,levert misschien nog wat op.

vr gr Harmke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Harmke,

Voor een volgende keer: probeer alle bekende informatie te noemen, personen die helpen met zoeken vinden dat prettig.

De schrijfster Bauke op het andere forum liet je in 2008 weten dat zij ruim 70 jaar geleden met haar moeder "Ome Lolke" heeft bezocht in een zieken- of verpleeghuis, (bekend welke plaats?) we spreken dan over 1938 of eerder. Lolke was op dat moment maximaal 69 jaar.

Van de gegevens die gevonden zijn blijkt dat hij in 1906 in Amerika is binnengekomen en zeker tot 1920 daar is gebleven, hij was niet op het huwelijk van zijn dochter. Als Bauke hem heeft bezocht kun je er vanuit gaan dat hij dus werkelijk is teruggekeerd naar Nederland, en zou hij op die leefttijd, na ziekte of verpleging nog zijn teruggekeerd naar Amerika?

Als een zoon overlijdt zal een moeder mogelijk geen bericht krijgen als er geen contact is met familie, andersom wel, als moeder eerst overlijdt, wordt er wel gezocht naar kinderen.

Ik kan je alleen adviseren een persoonskaart aan te vragen (alleen als hij na 1-1-1938 is overleden), en anders als nabestaande de gemeenten aanvragen waar hij in Nederland mogelijk verbleef. En er zou nog een tweede kind/zoon van Lolke zijn, is dat nog een optie?

Ik hoop voor je dat je tante nog iets weet te vertellen, en dat je tot een antwoord op je vragen komt.

Hou je ons op de hoogte? Veel succes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Harmke,

Dacht misschien wat voor je te vinden bij de CBG advertenties, maar helaas geen overlijden van Lolke.

Wel een paar keer de oproep voor hem en andere Boxhoorn advertenties.

Als je die wilt hebben kan je die downloaden op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

LET OP: download begint meteen en vervalt automatisch naar zes dagen.

Mocht een ander er interesse in hebben nà die tijd, stuur me dan een PM, plaats ik het opnieuw.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep

Dag,

Na het overlijden van mijn man,toch maar weer de draad opgepakt met m'n stamboom.

Lolke Boxhoorn is ovl;18-04-1935 Haarlem, met de naam Peter Lolke Boxhoorn in Haarlem,gescheiden van Doutje de Boer zo staat in de akte.Doutje was al op 28-11-1900 ovl;

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

rechts nr:489

vr gr Harmke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Harmke,

Een klein geluk bij een groot ongeluk (verdriet) denk ik...

Dank voor het op de hoogte brengen van je vondst.

Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Harmke, fijn dat je weer begonnen bent.

En nu je deze akte hebt gevonden (knap!) weet je ook zeker dat hij degene is, die in Amerika als Peter Boxhoorn rondliep. Anders was die naam nooit in de overlijdensakte terechtgekomen.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...