Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Derk Bolt bezorgt alsnog de post na 400 jaar


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op zondag 1 mei 2011 start de KRO met het tweeluik Brieven Boven Water (21.05 uur, Nederland 2). In zijn nieuwe programma probeert verslaggever Derk Bolt een aantal in de 17e en 18e eeuw verstuurde, nooit aangekomen brieven, alsnog bij de nazaten van de geadresseerden te bezorgen.

Speurt Derk in Spoorloos vaak naar naar verloren ouders, in Brieven Boven Water leidt het spoor hem van verre voorouders naar nazaten in het heden. Eeuwenlang zijn de brieven van en aan Nederlandse zeelieden en kooplieden en hun familieleden, de scheepsjournalen, aanbevelingsbrieven, ladingboekjes en kwitanties bewaard op stoffige zolders en in donkere kelders. Niemand keek ooit om naar deze unieke verzameling documenten. Sommige brieven zijn tot op de dag van vandaag niet geopend en gelezen.

bron

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
Gast Kèren

Daar ga ik beslist naar kijken! Er zijn momenteel al drie boeken uit onder de naam "Sailing letters".

Erg leuk om op die manier een kijkje in het gewone leven te krijgen van deze zeereizigers en hun familie.

Sommige brieven werden geschreven door een professionele schrijver, omdat men vaak de schrijfkunst niet machtig was.

Deze brieven lijken dan ook op elkaar omdat men naar dezelfde gingen.

Zie voor meer info over de boeken:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ludmilla je hebt goede tips!! Bedankt dat je ze deelt op dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thankyou4.gif" alt="B-22">

Nadat ik het bericht had geplaatst, zag ik dat Masje II er

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

al eerder over schreef. De credits geef ik daarom door aan hem.  ^;&

Ik ben ook erg benieuwd naar het programma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Voor de liefhebbers, de volgende uitzending is op 08 mei en je kan er meer over lezen op de volgende link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Heb de eerste opgenomen en nog niet kunnen bekijken, maar ben best benieuwd.

Groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • Forumleden Groep

Nieuwe website Sailing Letters

De Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief werken nauwer samen. In het kader daarvan is de website en de database Sailing Letters overgedragen aan het NA en het adres is:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. De database is te vinden op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In overleg met het KB is de zoekpagina aangepast en zijn de zoekmogelijkheden verruimd. Aan het digitaal beschikbaar stellen van scans uit The National Archives wordt gewerkt.

bron

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Boeken

De link die Kèren noemde, met informatie over de eerdere boeken die werden uitgegeven en te bestellen zijn via KB, kan ik niet terugvinden op de nieuwe site. Ze zijn ook te bestellen via dat hele grote bedrijf met drie letters, inclusief DVD, Euro 19,95, beter geef de gegevens van de

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Deel I De dominee met het stenen hart

Deel II De smeekbede van een oude slavin

Deel III De voortvarende zeemansvrouw 

Bij het zoeken, kwam ik wel de informatie tegen dat op 23 november a.s.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt gepresenteerd, De gekaapte kaper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumleden Groep

Vanaf vandaag start een nieuwe serie van 6 afleveringen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, Sailing Letters, 20:25 uur op Nederland 2.

zie ook de eerder geplaatste berichten en links in dit topic

In de eerste aflevering belandt Derk Bolt met de 77-jarige mevrouw Sassen Doyer uit Zwolle in New York, in het spoor van de 18e eeuwse patriot Hendrick Doyer. Deze patriot moest in 1789 vluchten uit Nederland en maakte vervolgens fortuin in New York met o.a. een jeneverstokerij. Er werd zelfs een straat naar hem vernoemd, in de New Yorkse wijk Chinatown.

In deze eerste uitzending ook aandacht voor het geval van Meymerigje uit Enkhuizen, die in 1779 een serie brieven stuurde aan haar man stuurman Coenraad Buyck. Ze schreef daarin over haar liefde voor Coenraad, haar zwangerschap en de geboorte van hun dochter, die helaas tijdens een epidemie overleed, voor Coenraad weer thuiskwam.Het paar kreeg nog een tweede dochter. Met een nakomeling van haar zoekt Brieven Boven Water in Enkhuizen naar sporen van Meymerigje en Coenraad. De speurtocht eindigt bij het graf van het paar, in een Enkhuizense kerk.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de tweede aflevering van de KRO-programmaserie Brieven Boven Water (12 april, 20.18 uur, Nederland 2) zien we hoe gelukzoeker Martinus Bruno in 1672 per schip vanaf Texel naar Nederlands-Indië vertrekt, met een brief op zak van de bekende Amsterdamse boekhandelaar Hieronymus Sweerts, vol goede raad. Helaas wordt het VOC-schip waar hij op vaart voor de Engelse kust al geënterd. Zijn toekomstdroom ligt aan duigen, hij wordt gearresteerd en ondervraagd door de Britten. Derk Bolt buigt zich over de vraag hoe het met Bruno is afgelopen en onderzoekt of het mogelijk is de nakomelingen van Bruno en Sweerts elkaar drie eeuwen later weer met elkaar in contact te brengen.

De schrijver van de brief Hieronymus Sweerts heeft voornamelijk sporen in Nederland heeft nagelaten, hij was in de 17e eeuw namelijk een bekend Amsterdamse boekhandelaar, drukker en dichter. Domineeszoon Martinus Bruno ging het als jongeman minder voor de wind. Hij kon in Nederland geen werk vinden en had daarom het plan opgevat om predikant te worden, in Batavia. Om zijn reis te kunnen bekostigen speelde hij voor illegale postbode: hij nam in het geheim brieven mee van afzenders die zo de censuur van de VOC probeerden te ontwijken. Ook die brieven vielen in handen van de Britse kapers. Behalve de brieven weet Brieven Boven Water ook het verslag van het verhoor dat de Britten aan Bruno afnamen, terug te vinden.

In deze aflevering van Brieven Boven Water ook het vervolg van de zoektocht die de 77-jarige mevrouw Sassen-Doyer in New York ondernam naar de sporen die haar voorvader en jeneverstoker Hendrick Doyer in New York heeft achtergelaten. Ze neemt kennis van een legende over een enorm kapitaal dat Doyer in de kelder van één van zijn panden verborgen zou hebben.

Brieven Boven Water, donderdag 12 april, 20.18 uur, Nederland 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de derde aflevering van de KRO-programmaserie Brieven Boven Water (19 april, 20.18 uur, Nederland 2) reist Derk Bolt naar Suriname, op zoek naar nazaten van Jetje, een Surinaamse vrouw die eind achttiende eeuw een hartstochtelijke relatie had met kapitein-luitenant-ter-zee Krafft in dienst der Verenigde Nederlanden. Als Krafft op een dag naar Nederland terug moet keren, is Jetje de wanhoop nabij. In een brief die ze Krafft in 1795 schrijft trekt ze alle registers open en maakt ze haar verdriet, pijn en wanhoop zeer invoelbaar. Voel toch een beetje wat mijn ziel voor u voelt, smeekt ze hem in de prachtige brief, die hij echter nooit onder ogen kreeg en die nu, tweehonderd jaar later wordt geopend. De brief die Jetje schreef, is doortrokken van hartstocht en liefdesverdriet. Lieve, och, voel toch een beetje wat mijn ziel voor u voelt van binnen. Doch de tijd die alle smart doet verdwijnen kan deze geweldige droefheid van mij niet doen verminderen, lieve vriend. Die wordt dagelijks erger en sterker in mijn ziel. Ik heb nimmer in eeuwigheid gedacht dat mijn ziel zo om u zou lijden. Och, dikwijls wens ik dat ik het verzoek van u maar nooit had toegestaan. Dikwijls roep ik uit 'Jetje, o, Jetje, wat ben je toch begonnen.' O God 't is te laat bedacht. Het spijt Jetje dat ze zich zo gegeven heeft in de liefde. Geliefde zielsvriend. Och, waarom hebt ge mij toch zulke zekere beloften gedaan om mijn ellendig leven ondragelijk, ongeduldig, wanhopend te maken. Och Krafft, waarom geen afscheid voor eeuwig van mij genomen? Dan was ik nu al dood en voelde ik deze kwelling in mijn ziel niet meer. Kom daar maar eens om tegenwoordig, op twitter. Krafft heeft Jetjes brief nooit onder ogen gehad en de twee geliefden hebben elkaar ook nooit meer ontmoet. Maar Brieven boven water brengt twee eeuwen later hun liefde toch weer even tot leven. Derk Bolt duikt samen met een verre verwante van Krafft in zijn geschiedenis. Wie was hij, wat is er van hem geworden? Is hij ooit nog teruggegaan naar Suriname?

Brieven Boven Water, donderdag 19 april, 20.18 uur, Nederland 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Ik heb per ongeluk iemand vermoord, help mij – dat is de strekking van de brief die Cornelis Graafland in 1781 aan vanaf St. Lucia stuurde aan een Amsterdamse vriend.

Cornelis Graafland is een zoon uit een regentenfamilie en lapt nogal eens de heersende regels aan zijn laars. Na een buitenechtelijke verhouding waar ook kinderen uit voortkomen vertrekt hij naar Suriname, waar hij secretaris wordt. Hij krijgt het daar op een dag aan de stok met de zoon van de plantage-eigenaar. Het conflict, dat om een vrouw gaat, draait uit op een hevig gevecht.

De vierde aflevering van Brieven Boven Water, donderdag 26 april, 20.18 uur, Nederland 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

De vijfde aflevering van de KRO-programmaserie Brieven Boven Water (3 mei, 20.18 uur, Nederland 2)

Een moeder stuurt in 1781 een ontroerende brief vanuit Guyana naar haar 12-jarige zoon die bij de familie in Middelburg woont, om een opleiding te volgen.

Een brief over een scheepsongeluk belandt na 225 jaar in de handen van boer Jan. Boer Jan blijkt een regelrechte afstammmeling te zijn van de onfoortuinlijke schipper die in 1777 na storm in Zuid-Frankrijk gestrand is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...